Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 45, 46, 47 >> 54 besök idag (649201 totalt) |
Vad skall jag säga - jag har följt dina projekt (även jag är lite lat med komentarerna). Verkligen synd att du sålde 2002:an. Tillbaka till mitt lilla projekt. Efter ytterlige lite kapandet hade jag i veckan ett nytt försök att trä karossen över chassit, men karossen sitter fortfarande 4 och 5cm för högt. Bak verkar det inte finnas något större problem: Fram däremot blir det tight att hitta 4cm till och ändå dölja topplagringen under skärmen. ..men möjligt är det. Och visst är det nära: (Den här gången satt karossen ungefär 1,5cm för långt bak. Det skall givetvis åtgärdas till nästa bröllopsförsök) _________________ |
||
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Mindre topplagringar skulle göra saken mycket enklare, men jag (och även SFRo) vill gärna har lite utökade camber- och casterjustermöjligheter.
om jag fimpar en skruv för skärminfestningen och kanske flytta domlagret 1cm lägre skall det nog lösa sig hyffsat smidigt. _________________ |
||
Resultatet efter några gånger kaross på och av:
Tanken från början var att det skulle vara en glipa på 3cm mellan hjul och skärmkant. Det hade jag innan också och det tyckte jag såg bra ut. Däcken kommer sjunka ner ~1,5cm när de belastas och sen tänkte jag skruva upp chassit 1cm över normalhöjd för att förenkla framtida sänkningar. Vid mina torrövningar (chassis på normalhöjd + däck obelastad) borde glipan vara ~1cm. Det är uppnåd. MEN: 1.) Mer vill har mera. Jag kom fram till att jag borde sänka lite till för att riktiga porschehjul är något större an boxsterhjulen jag körde innan. => Jag vill sänka 2cm till. Sen börjar det blir jobbigt att får in chassit under karossen. 2.) En standard bubbla har en större glipa fram än bak. Lägger jag karossen parallelt mot chassit har jag en ~2cm större glipa fram jämfört med bak (som på bilderna). Även om jag tycker att det ser snyggare ut med samma glipa fram och bak verkar det vettigt att har lite mer plats fram - man måste ju kunna svänga med framhjulen. Det är inte riktig klart än hur jag gör, men just nu lutar det åt 0cm mellan däck och skärmkant fram (torrkörning) och -2cm bak. Det blir ~2cm och 0cm som utgångsläge i "verkligheten". ordentlig sänkt ser inte såå dumt ut (Bild: bugster.at). _________________ |
||
Idag var jag iväg för ett litet inköp:
En komplett uppsättning dalhems plastskärmar 6cm fram och 8cm bak. Känns som de är lättare än vad man brukar får. Dock när jag mäter bakskärmarna och jämför med mina bakskärmar (som jag visst har drat ut lite) så verkar det att breddningen är bara 6cm. Då köpte jag för säkerhetsskull en extra uppsättning 10cm breddade till gammla bakljusen. Nu har jag lite varianter att prova - och ingen plats kvar i garaget EDIT: Skärmarna med de gamla bakljusen var antagligen CSPs skärmar. _________________ |
||
Egentligen tänkte jag anpassa skärmarna och kolla att karossens position mot chassit funkar med de nya skärmarna, men passformen var så dåligt att jag gav upp innan jag hade börjad.
Fram och bak är det bara en liten rämsa av karossen kvar, så risken att dra sönder karossen var för stor. Ytterlige en besvikelse: Det här skall motsvara 10cm breddning. Det krävs ytterlige 3cm. Facit: Fram kan det blir hyffsat utan plastning, bak skall det breddas och plastas om för rätt bakljus. _________________ |
||
Vilken trevlig komentar !! Till idag hade jag inte riktig fattat att min tråd har blivit en av de halvgalna trådarna. Kul !
Jag antar att man måsta svarva sin egen vevaxel för att hamna i helgalen ? Karossen har varit nere på sin plats flera gånger nu och alla problempunkter är åtgärdade. En sista bild med karossen på plats: En Bubbla med 255or är ingen vanlig syn Helgens jobb började som det mesta med en skiss: ... Och när helgen var slut satt tröskeln på sin plats. En 50x100x3 balk som ersätter Porsches konstruktion av flera lager 2mm stålplåt. Som man ser i min lo-tech-paint-skiss, saknas det fortfarande några balkar innan jag är nöjd med min variant av tröskel. originalet: _________________ |
||
Tänkte jag skulle hålla lite låg profil i första posten i din tråd och inte kalla dig för helgalen Men det är ändå något speciellt med att ta en bil som man lagt ner mycket energi och tid på, och kapa ur innanmätet för att sen stoppa i något helt annat där. Så det är väl det som gör den halvgalen Jag har lite egna idéer till min bil senare, så det gör att det tilltalar mig. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
Kul att tråden börja leva.
... Och självklart vill man blir kallad galen. Förnunftiga bilar kan man köpa hos bilhandlaren.
Det har inte hänt nåt där framme än. Tanken är fortfarande att sänka fjäderbenstornet 20-25mm genom att svetsa en 4mm stålplatta 20mm under originaltornet, men jag måste köpa lite material först. Så här såg det ut när jag var nöjd med sänkningen: _________________ |
||
Tja, tanken att behålla den ful-gula färgen dyker upp med jämna mellanrum.
Då vore det fortfarande min bil (och den bilen du har sett) med lite bredare skärmar och ny motor Sen i lördags finns det två trösklar till bilen. Skönt att det går framåt !! I helgen hjälpte jag även till att starta min föredetta turbomotor hos sin nya ägare. Efter lite felsökning i kablaget hoppade den igång igen. Den nya ägaren har även bytt koppling, så nu skall det laddas ! Idag skulle jag bara mäta de sista detaljerna inför burbeställningen, men jag kunde inte låta blir... Efter fjädern var borta kunde jag provmontera: 7cm fjäderväg verkar lagom. 2cm för sänkning (om det behövs) och 5cm för fjädring, MEN om jag sänker fjäderbenstornet med 25mm har jag inte mycket fjäderväg kvar Efter en närmare titt på den nedre begränsningsringen kom jag fram till att man borde kunna skruva upp den lite. Stämmer. En stor tång och verktyget för att skruva fast kapskivor till vinkelslipen gjorde jobbet. Problem solved. Tack D2 för fully fully adjustable coilovers . Dags att går hem tänkte jag, men jag kom inte långt eftersom grannen hade köpt en reservdelsbubbla som skulle lastas av. Lite strul med vinchen och framhjul utan styrning ledde till den vänstra bilden. Väldigt smidigt med en vinch i taket. Bara ett hissa upp bakändan av bilen och sätta den på rampen igen. De sista metrarna ner från rampen fick jag "köra". Jag trodde inte att jag skulle köra bubbla i år överhuvudtaget. _________________ |
||
Enligt en kollega skulle den här varianten av skärmbreddning lösa alla mina breddningsbeskymmer.
Saxad härifrån: http://luftkyld.blogspot.com _________________ |
||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 45, 46, 47 >> 54 besök idag (649201 totalt) |