Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3 8590 besök totalt |
Har beställt en dator med följande prylar:
Intels dual-core 3.4ghz, 2gb ram, geforce 7900GS, 250gb hdd, 19" tft (min första TFT..! har nu en CRT 15") Borde bli lite mer fart än i min gamla 2.0ghz med 512mb ram + ett slitet och slött geforce FX5200 kort. Var en 4år sedan ja skaffade min förra dator. Så det var dags att byta upp sig lite. Förhoppningsvis får jag datorn i morgon eller på måndag. Beror på Schenker hur fort deras chaufförer kör. Föresten? Ingen som vet om dom kör under helgerna? jo just. beställde även en Logitech G25 racing wheel då jag vill ha koppling ![]() Har i dagsläget en Momo ratt som jag annars är super nöjd med (förutom saknaden utav kopplingen). _________________ Andreas Lundberg |
||||
Hej! Kul att du beställt ny dator! Inte för att vara taskig eller så.... Men om du har chansen att ändra lite i din beställning, så tycker jag att du absolut ska göra det!! Det gäller bla. processorn... Den Dualcore processor du valt är en del långsammare än de nya Core 2 Duo processorerna som finns... Och så är det ett stort plus att man kan timma de nya processorerna väldigt mycket! Som jag skrev tidigare i tråden så har jag en AMD 2ghz som är trimmad till 3Ghz. Den klarar programmet SuperPI "1M-testet" på 28sekunder. En Pentium4 3,4Ghz klarar samma sak på 44sekunder. En Core 2 Duo E6600 på 2,4Ghz klarar det på 21sekunder... (testade faktiskt det igår ![]() ![]() Nu är ju E6600 inte lika billig som en P4 3,4Ghz... Men om man istället väljer E6300 som kostar 1650kr på Komplett.se så är man nere i ett bra pris. Den är en dualcore på 1,86ghz och kan lätt trimmas upp mot 2,8-3ghz med standard luftkylning. Enligt vad jag läst på nätet. Den blir då grymt mycket snabbare än den cpu du valt.. Och kostar inte mer! Så byt om du kan! Sen när det gäller grafiken, så kostar väl ett 7900gs ca 2000-2300kr på nätet.. Köper man istället ett 7900GT som kostar 2346kr på Inet.se så får man ett snabbare kort till inte mycket mer pengar. Vill man ta ytterligare ett steg så kan man satsa på ATI X1900XT i 256mb versionen! Det kostar 2562kr på TDJdata.se ![]() Annars, lycka till med nya datorn OCH RATTEN!!!! ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Håller med Nisse977, betydligt bättre "bang for the buck!"
![]() Inte helt lätt att pyssla ihop en optimal burk även om man är lite intresserad. Har precis lagt sista handen vid mitt lilla monster, eller vad sägs om följande spec: Intel Core 2 Duo e6800 Extreme Asus P5N32-SLI SE Deluxe 2 x XFX Geforce 7900GTX XXX i SLI Corsair TWIN2X2048-6400C3 XMS2-6400 3-4-3-9 Xtreme (Världens snabbase minnen, inte helt lätt att hitta) 2xWestern Digital RaptorX Gamer 10k rpm S-ATA i Raid 0 konfiguration 1 x Seagate Cheetah 10k rpm SCSI disk för Swap och Temp Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS Plextor 760SA Dual Layer DVD brännare. NesteQ NA6201 620W PSU Nätverkskortet KillerNiC så snart det släpps (http://www.killernic.com/KillerNic/) Allt detta i ett Vapochill chassi med Kompressor kylning. Med sämre minnen har CPU:n klockats upp från 2.93Ghz till 4(!). Detta på en 21" LCD skärm... Tror ni jag hittar någon bilsimulator som inte flyter i 1600x1200 med bästa inställningarna? ![]() Velade mellan CF och SLI, men tänkte jag skulle ge NVIDA en chans nu. Dessutom går deras kort svalare och tystare. Hittar ni något annat ni skulle förbättre får ni gärna hojta då alla delar inte är levererade ännu. /Jocke |
||||
Jag har varit ATi-freak sedan länge, men jag gav faktiskt oxå NVIDIA en chans vid mitt senaste inköp (XFX7800GT), och än så länge har det inte visat sig fel.
Jag har några saker i min burk som är mycket bättre... jag lovar! Men det är ju krångligt att plocka i och ur grejorna så vi kan väl bara byta rakt av när du byggt ihop ditt system... ![]() Ärligt talat... hur jäkla mycket gick det där kalaset på? Måste väl vara en bra bit över 20 laxar va? _________________ Henrik Rosén |
||||
Ett 7900GT Som sägs behöva en annan kylning ( låter nått som liknar en kompressor ) säger dom flesta ,
Har själv bestämt mig for ett nytt system med bla 7900GT + en Zalman fläkt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku= Resten ser ut så här , ingen värsting , men tyst http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku= _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
Jag funderar på något sånt här just nu, fast jag ska nog avvakta i ett halvår till.. men för intresse kunde det vara kul att se hur mitt val står sig i den allmänna åsikten:
http://www.komplett.se/k/shoplist.as Mycket cash på grafiken. HD har jag inte lagt så mycket på, "lagring" får ske på min "gamla" (3mån) IDE-disk. + 1st extern _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag har beställt följande från Komplett.
Asus P5W DH Deluxe,I975X,Socket-775,ATX, SATAIIx7, Dual-GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB Gainward GeForce 7950GX2 1GB,1.4ns GDDR3 ,PCI-Express,"BP7950GX2-1000-TV-DD",HDCP Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt Jag hoppas på att det skall räcka att köra GTR2 i 1920x1200 på min 24" skärm. ![]() Det började med att jag ville uppgradera mit AGP-grafikkort till något vassare. Då finns det ju bara PCI-E kort. Alltså måste man byta moderkort å då passar inte cpu:n å då måste man köpa ny cpu å då passar inte minnena å då måste man köpa nya minnen å sen kan man köpa nytt grafikkort. Vad jag förstår finns det inget som slår ett 7950GX2 om man inte vill köra CF eller SLI. Alltså blev det ett sådant. _________________ Koit Reispass |
||||
Liverpoolarn -
SCSI prylarna har jag sen tidigare. Vapochill lådan är också från min förra värsting burk. En bit över 20 laxar är det allt, ta det gånger två så hamnar du ganska nära... Eric - Byt ut moderkortet, det är omodernt redan nu. Ta ett med chipset 590 istället när du ändå ska byta. Jag har kört AMD i massor med år, men nu är det Intel som har ledningen ett tag framöver. Ta en Intel Core Duo 2, helst en e6600 istället. 1000:- dyrare men väl värd de pengarna anser jag. Den klockar dessutom mycket bra. /Jocke |
||||
Hehe! Ja har man sån budget till en dator så är det väl bara att ösa på ![]() ![]() Jag är mer inne på "best bang for the buck" ![]() ![]() Vad jag har sett i olika tester, känns det som att just SLI eller Crossfire kommer mer till nytta om man kör höga upplösningar tillsammans med mycket kantutjämning och ansitropic filtrering... Jag ska till Singapore i vinter. Då tänkte jag passa på att köpa mig ett DirectX10-grafikkort om det kommit ut ut vid den tidpunkten. Vet inte om det blir ett nVidia eller ATI. Det får vi se då. Jo angående ditt minne... Jag läste att OCZ släpper ett DDR2 minne på hela 1120mhz!!! Det har dock 5.5.5.15 timings... Men om man vill ha hög frekvens kanske det är nått att fundera på!? ![]() http://www.ocztechnology.com/product Jag är mycket nyfiken på va en Core 2 Duo kan prestera med kompressorkylning! (jag har själv Prometeia Mach1) Rapportera gärna när du fått hem dina grejer och testat!!
Du behöver inget 7950GX2 för att GTR2 ska flyta som smör! Som jag skrev ovan så kan det inte flyta bättre än det gör i 1600x1200 med mitt "enkla och billiga" 7900gt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sen säger en del tester att nya ATI X1950 XTX och X1900 XTX är rätt jämnsnabba med 7950GX2 trots att nVidia kortet har dubbla processorer...... Så jag skulle satsat på ett ATI i stället. Tänk på att ett X1900 XTX är samma kort som den lite billigare (ner klockade) XT varianten... Och då köper jag två st XT i 256mb version för 2543kr st.. Trimmar upp dem till XTX-prestanda eller mer ![]() ![]() Här testas korten i spelet Prey med 1920x1200 i upplösning ![]() och här samma sak.. men i spelet World of Warcraft ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Vad tror ni om detta ?
http://www.komplett.se/k/shoplist.as Ska komplettera med nytt nätagg som ska ersätta mitt Enermax EG301P-VE(har idag en gammal dual P3-733). Jag funderar på antingen zalman 460W eller cooltek 600w, gillar inte designen med perforerade chassin alls man vill ju ha ut värmen ur lådan. om det är någon som har andra förslag är det välkommet, gärna något mer prisvärt nätagg. Anledningen till att jag kompletterar med en Samsung 250 är att jag har en tidigare och tänkte köra dom ihop. Har för övrigt en Lian Li PC-73 med tysta fläktar, Systemdisk (cheetah) + adaptec 2940u2w, 3st lagringsdiskar och lite annat. Eftersom datorn är på 24/7 som "arbetsstation" så vill jag ha den hyfsat tyst. Funderar även på att komplettera med en Tuniq Tower 120 sen. _________________ ![]() |
||||
Ja det ser ju bra ut! om du inte ska spela en massa duger ju det där grafikkortet också bra! Jag har precis beställt ett nytt nätagg. Det blev ett Cooltek CT 600w pga. att det är prisvärt och blev bäst i test här: http://www.sweclockers.com/test/?id= På sista sidan kan du läsa slutsats och betyg: http://www.sweclockers.com/articles_ Mvh Nisse ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Jag tyckte jag hade lite koll på vad jag gjorde ![]() ![]() Nu är det delvis beställt: Från komplett: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket Gainward GeForce 7600GS 256MB Passive,- PCI-Express Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5- Kit w/two matched CM2X1024A-6400 (blev 2GB istället) Från dustinhome.se: P5B Deluxe WiFi (nästan 200kr billigare än komplett) och gratis frakt. (förutom det skulle min far ha ett par grejor). Sen har jag i en lokal affär beställt ett Cooltek 600 hoppas att jag får den denna vecka. Har annars inget nätagg med 24pins kontakt ![]() http://www.komplett.se/k/shoplist.as /Johan _________________ ![]() |
||||
Nu är jag redo att trycka på knappen hos inet.se.
Ni har till och med 16.00 på er imorgon att komma med synpunkter på detta paket ![]() Antec Performance one P193 Gigabyte GA-X58A-UD5 Corsair HX 750W 80+ Intel Core i7 930, 2.80GHz Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA, Retail 1.5TB Western Digital Caviar Green, SATA II PowerColor Radeon HD5970 2GB Samsung SH-S223 22X DVD±RW DL SATA Svart Samsung SH-B083 Blu-Ray läsare & DVD-brännare, Svart Spire Cardreader SP322CB, svart Zalman ZM-NB47J Chipsetkylare Corsair Cooling Hydro H50 CPU-kylare Nexus Heat Pipe Memory Cooler, Svart Point-of-View Bluetooth USB2.0 Class II v2.1 Microsoft SideWinder X4 (tangentbord) office 2007 Small Business Svensk, Licens Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM Byggnation av dator med valfria delar Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3 8590 besök totalt |