Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
<<   1, 2, 3, 4   >>
25697 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

lindgren skrev:
Tjonken skrev:
Kolja skrev:
Björn skrev:
Kul värre men varför besiktiga om ni ska åka 5papp+?


Enkelt - har man förtroende för sin vagn kör man till/från racet. No trailer queen mao. thumbs up


Exaktamente!
Plus att vi ska gasa runt med bilen på lite andra banträffar också. Bandagar på Sviestad, med ÖSK på Mantorp, osv, osv...
Vi behöver ju mängder med övning eftersom vi är nybörjare!


Helt rätt! och ja, fan vad jag blir avis på så många sätt och vis!


Håller med.
Helt rätt.

Racebilar KAN visst vara godkända av SBP. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:

Helt rätt! och ja, fan vad jag blir avis på så många sätt och vis!

Håller med.
Helt rätt.

Racebilar KAN visst vara godkända av SBP. thumbs up

och för att inte förvirra oss själva, såväl som andra, så är inte du den "Lillen" jag har bilen ihop med. Kan bli rätt förvirrande för icke insatta annars.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
holmstroem
Göteborg
Här sen Nov 2009
Inlägg: 30



Kul projekt!
Har ni kvar stolarna som satt i på fösta bilderna? Köper dem gärna eller byter mot ett par modernare "Type R" stolar. kontakta mig i.s.f.

_________________
Erik Holmström
"Frugans" bil BMW 316d -10
Tjänstefåtölj: Volvo V70 1,6drive -10
BMW M10 motor med 121Ti topp, 12-12,5 i komp
BAJA OUTLAW 20' -05, 260hp
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

holmstroem skrev:
Kul projekt!
Har ni kvar stolarna som satt i på fösta bilderna? Köper dem gärna eller byter mot ett par modernare "Type R" stolar. kontakta mig i.s.f. 0702 66 90 11, erikholmstroem@hotmail.com

Stolarna är redan sålda, tyvärr.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
holmstroem
Göteborg
Här sen Nov 2009
Inlägg: 30



Tänkte nästan det. De blev en orsak till att fortsätta följa er projekt-tråd i.a.f. så inget ont som inte har gott med sig...

_________________
Erik Holmström
"Frugans" bil BMW 316d -10
Tjänstefåtölj: Volvo V70 1,6drive -10
BMW M10 motor med 121Ti topp, 12-12,5 i komp
BAJA OUTLAW 20' -05, 260hp
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Tänk en porsche i 5papp+... Blir nåt att bita i med calibran Såg oförskämt fin ut!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket här den senaste månaden, men idag fick Räserbilen smaka snö iaf. Very Happy

Lillen fick igår uppdraget att försöka få igång bilen (stått ute, ensam och övergiven i en månad). Och självklart starta han på en gång! Så in med bilen i garaget för att tina bort all snö inför lite bus och fotografering idag.

Så här kommer några härliga vinterbilder.



_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Man skulle lätt kunna tro att det inte händer mycket här... Och det är helt sant.
Den här vintern har ju fått oss att tro att det aldrig mer kommer att bli sommar, så vi har väl tappat inspirationen lite. MEN...nu när solen värmer gott och man kan gå ut utan skoteroverall, så har vi vaknat till liv igen. Plus att vi var ute på Mantorp och kollade när de blivande motståndarna körde 24h Winterhell. Snacka om inspirationshöjare!

Så nu är stol och bälte införskaffat. Eller, vi har fått långtidslåna grejerna tills/om han ska bygga egen bil. Bra deal, mao.
Även bur är beställd. En Ekonomibur från Finesse.se blir det, och den skall hämtas nästa vecka.

Skönt att äntligen ha fått tummen ur...


_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
A944T
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 109



Hade hoppats få se denna på Mantorp förra helgen...

_________________
Andreas Nilsson
Åker långlopp med Volkswagen Racing Sverige
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Kul, då kanske det kan bli 2 porschar på till nästa 5papp+ tävling, vi debuterade med vår svarta i höstas på Mantorp med kopplingsras efter 2 timmar som resultat, lite trist då den gick rimligt bra med tanke på att vi bara hade lyckats köra den i 10 minuter innan tävlingen pga vi skruvade fjädring till 22 kvällen innan.

LyckaTill!

:-)

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

joakim_adolfson skrev:
Kul, då kanske det kan bli 2 porschar på till nästa 5papp+ tävling, vi debuterade med vår svarta i höstas på Mantorp med kopplingsras efter 2 timmar som resultat, lite trist då den gick rimligt bra med tanke på att vi bara hade lyckats köra den i 10 minuter innan tävlingen pga vi skruvade fjädring till 22 kvällen innan.

LyckaTill!

:-)

Ja, vi får väl se hur länge vår bil håller.. Men kul att vi inte är den enda kvalitétsvagnen på banan iaf.
Lycka till, ni med!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Nu när våren äntligen är här, så är det lite mer inspirerande att vara i garaget. Så nu har det börjat hända saker på riktigt.
Vi har rivit ur innertaket, och därunder gömde sig resterna av Babylons hängande trädgårdar.

Bort med alltsammans!

Även instrumentspanelen kastades ut, men instrumenten behölls och skruvades fast. Saker och ting behöver ju inte vara snyggt när det handlar om lågbudgetracing.


Vi har också börjat måtta in och kapa till buren, så imorgon kan det bli lite svetsjobb.

Banpremiären är faktiskt planerad till Sviestad den 5/4. Det ska bli spännande!

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Idag hämtades en reservdelsbil.
Vi behövde ju en bättre transaxel och fälgar mm, så ett objekt med dessa delar "ärvdes" helt plötsligt (och gratis) efter en forum-medlem på www.944sverige.com. Stort tack!
och imorgon ska bilen förhoppningsvis få smaka bana för första gången. Först måste vi bara försöka hitta en uppsättning sommardäck att slänga på dom nya fälgarna, och nån som kan sköta själva däck-krängandet.. En lagom knepig sysselsättning så här på påskdagen.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

Tjonken skrev:
och imorgon ska bilen förhoppningsvis få smaka bana för första gången. Först måste vi bara försöka hitta en uppsättning sommardäck att slänga på dom nya fälgarna, och nån som kan sköta själva däck-krängandet.. En lagom knepig sysselsättning så här på påskdagen.

Lite för knepigt visade det sig tyvärr. Det får helt enkelt bli att skjuta upp premiären.
Men så nerstämd är jag inte, jag ska ut och rasta 944:an istället.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Nu börjar det likna nåt!
Efter att ha tillbringat hela lördagen i garaget, så börjar det se ut som en räserbil.
Buren är så gott som färdig. Alla rör är tillkapade och inpassade, och en del är redan fastsvetsade. Tre rör är kvar att svetsa fast, men allt är förberett så det kommer gå fort.
Sen återstår bara att måla och göra vackert.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6241



Inte för att var sådan, men baksträvorna får väll inte sitta bakom bakaxeln (en tänkt bakaxel i detta fall.)

Har inte sett någon nyligen vagnsboksbesiktigad frontmotorporsche med den typen av bakåt strävor.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12192



Re:

J.Stigson skrev:
Inte för att var sådan, men baksträvorna får väll inte sitta bakom bakaxeln (en tänkt bakaxel i detta fall.)


Det verkar stämma.

TR 5.8.3.2.5 skrev:
I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare).
Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren i karossen/chassi.


Hur det sen påverkar en 5-papp+ bil och gatbesiktning vet jag inte, men kan vara värt att undersöka innan man kommit för långt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

J.Stigson skrev:
Inte för att var sådan, men baksträvorna får väll inte sitta bakom bakaxeln (en tänkt bakaxel i detta fall.)

Har inte sett någon nyligen vagnsboksbesiktigad frontmotorporsche med den typen av bakåt strävor.

Skit... Det är för mycket regler att tänka på samtidigt.
Nåja, dags för lite gör om, gör rätt.
Tack för att du uppmärksammade oss på det.

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6241



Ingen fara, håller ju på med en 924a kaross sjöölv, så lite koll på hur det ska byggas i dem har men skaffat sig

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Re:

J.Stigson skrev:
Ingen fara, håller ju på med en 924a kaross sjöölv, så lite koll på hur det ska byggas i dem har men skaffat sig

och vi har aldrig sysslat med vare sig 924 eller burar förut, så erfarenheter mottages tacksamt. thumbs up

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Tjonken
Linköping
Här sen Okt 2009
Inlägg: 95


Trådstartare
Yes! Vi fick precis klartecken att vi får köra med buren som den är. Skönt att slippa det jobbet nu...
Lite annat har hänt också. Förra helgen köptes ytterligare en resevdelsbil, eller rättare sagt, vi köpte fälgarna och fick resten på köpet!
Den bilen visade sig vara i riktigt bra skick, så istället för att köpa nya framdämpare så tar vi dom från den bilen. Även hela transaxelpaketet (växellåda och rör) kommer att flyttas över, då vi har otäcka missljud i den som sitter på nu.
Sen återstår "bara" att montera den nyinköpta stolen, bälte och fönsternät. Samt att tvätta rent i kupén från limrester, och måla invändigt i nån läcker kulör.
och just det...montera våra nya bakdämpare och torsionstavar, och dom nya framfjädrarna.
och säkert en massa mer saker som jag inte kommer ihåg just nu, men det är ju nästan en månad kvar tills rejs...

Den nya fina stolen:

_________________
Thomas Petersen
944 S -87, 924 -76, C32 AMG -02
For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 -76 5papp+
<<   1, 2, 3, 4   >>
25697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande