| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20 besök senaste veckan (17958 totalt) |
|
Naturligt att köpa efter M3 E36?
Tråden är inte märkesspecifik på det sättet att svaret på frågan nödvändigtvis relateras till BMW, utan snarare efter vad alla säger. Poängterar det nu och skulle tråden ligga fel får den flyttas. om ni hade ägt en potent M3 E36 med bland de finaste delarna för normala pengar och efter ett par år känner att ni är suget på något nytt, inte på det viset att bilen är för långsam för er som förare utan mer för att ni vill prova något nytt, vad hade ni köpt som inte var långsammare på något sätt och inte kostar mer än runt 250.000kr utan modifikationer? M3 E46 är inte för mig något alternativ men tänker lite på äldre Porschar, får man någon bil som faktiskt är snabbare för de pengarna? Eller anser ni att det inte finns något i den prisklassen som ger mer bil/körkänsla/prestanda för pengarna? Skriv vad ni tror och tänker och hur hade ni gjort OM ni var tvungna att köpa något nytt, har ni förslag på bilar så nämn helst inte någon BMW. Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||
|
Visserligen är jag för stunden en extremt velig mes. Men jag sitter i exakt samma tankar. Dags att byta bil efter tio pår med min M3 -96 E36. Men en Golf GTI eller liknande känns inte så lockande faktiskt (provkörde den nya och fick inget ha-begär ÖHT, snarare tvärtom). Ett snäpp nyare modell av M3 (dvs E46 2002-2006) är väl än så länge topp i min lista till skillnad mot pelko. Var jag rik som ett troll hade jag kanske köpt en sprillans fyrdörrars M3 med PDK
Men det går inte ekonomiskt.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Tänkte också på en sån, men är de kvickare än M3? Finns väl inte så många i Sverige som seriöst kör bana med 350z, men upplys mig gärna om jag har fel. Men till skillnad från M3 så är den ju snygg och ser ut som en sportbil om det är viktigt. Annars finns ju Porsche 996, om inte budgeten spricker när du vill börja plocka på delar...
_________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||||
|
Jag gick från m3 e46 till 944 turbo cup
En lätt masserad 944T är lika snabb eller snabbare än både e36/e46. Samtidigt ska man väl inte sticka under stol att man ändå saknar m3'an.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
Tja de finns ju i flera utgåvor med effekt från 280 till 340 (?) det är dock inte en bil som lockar mig men som ersättare för en M3 borde det funka. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re: Naturligt att köpa efter M3 E36?
Annorlunda är det iaf så du är inte fullärd från början. |
||||
|
Re:
Du är nog inne på en framkomlig väg här - att specialisera sig. Ska du ha en "vanlig" bil som är snabbare än M3:an så blir det mer än dubbelt så dyrt. Om du däremot renodlar och t.ex. väljer en välbyggd 7:a eller en rejsbil, då räcker 250 tusen (och kanske blir över?). om 350Z är som 370Z så säger jag: glöm den. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Re:
Har du möjlighet att sträcka budgeten en hundring till så kan du ev få tag på en okej Cayman S i Tyskland. _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Snabb eller underhållande eller både och?
Finns en hel del fräna japaner som går ohyggligt fort till en rimlig slant om man kan bortse från alla gliringar om last and the furious osv. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
En porsche eller någon annan bmw är enda valet.. du kommer bli besviken om du går över på andra bilmärken
|
||||
|
För min del är ett viktigt vägval om bilen ska gå att använda till vardags eller en ren banträffsbil. Och om vi snackar Seven, hur åker man till banträffarna 50 mil, 75 mil eller ännu längre t.o.r. Jag är väldigt svag för lösningen att bilen funkar till vardags, då behöver jag bara en bil inte två. Men då blir nöten väldigt svår att knäcka om man har begränsad budget....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Ska den fungera på gatn också är kanske en Porsche 944 turbo det optimala vapnet för 250k. Inköpspris på 100, sedan lägger du ytterligare 100 på chassie och bromsar samt 50 på maskineriet. Då har du en bil som äter GT3 till frukost.
Fast en sådan bil blir ju lite samma andas barn som M3, om än överladdad, och det är kanske inte vad du söker. En annan kul prick är Focus RS som bordu kunnas få för en vettig peng. Om man vill ha framhjulsdrift. Lite grundläggande lättning så blir den nog riktigt snabb. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Han ville ju att det skulle gå fortare också
Min ursprungliga plan när jag skulle byta från e46'an, var att hitta nåt som var lättare, snabbare och billigare, både i ägande och drift. Sen råkade det bli en cup istället för en "vanlig" 944'a. Av det jag sett på bandagar har det vart extremt moddade japsar som knappt hängt med min relativt standard m3'a. Däremot var det flera 944'or som gick lika fort, eller för den delen snabbare. 350z har vart som möten.. e36/e46 mer eller mindre samma fart.. Impreza/evo går väl att få fart på, men då räcker knappt 250kkr. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re: Naturligt att köpa efter M3 E36?
Funkar sånthär (priset blir nåt annat när det fraktats, momsat osv)? http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh Annars verkar de börja lite högre http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh Corvette C5 kanske skiljer sig för mycket. Turbo kan ju vara en smaksak också. Finns andrahandsmarknaden "efter uträttat verk" med i kikaren? Dvs ska det finnas fler än 3 köpare på jordklotet efter att du känner likadant som du gör för M3an nu? Tokmoddad Japs är ju annolunda än en Porsche CS i det fallet (bara för att ta exemplifiera ur fördomsbanken). |
||||
|
Re: Naturligt att köpa efter M3 E36?
Trimmad turbo; då tänker jag på de stackare som åkte Evosar på Gotland, med täta besök hos macken, ända tills 98 oktan tog slut.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Du skriver inte riktigt vad du ska ha bilen till.
Jag antar att bankörning är en sak du prioriterar men kommer du ha den till vardags? Behöver du ha ett baksäte? Ska frugan köra den? Måste den va tyst? Jag rekommenderar nog en Lotus Elise eventuellt Exige beroende på hur mycket pengar du vill lägga. Finns ju även som vissa skriver ruskigt snabba Japanska bilar för bra pengar. _________________ Douglas Richardson Mazda Rx-7 FD3S (såld) Nyinköpt Rx-7 Re amemiya Suzuki Swift GTI (brukis) |
||||
|
Hej.
Många inlägg, märker att jag glömt nämna lite information. Bilen ska gå varje dag till vardags och fungera till och från en banträff utan bekymmer. Gillar stuket att åka på bana som gata, dvs ingen helt rensad bil. Jag ska inte sälja min M3 utan satt bara igår och tänkte vad det finns för alternativ. För någon gång lär man ju hamna i Magnus sits
Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||
|
Jag tror att jag kommer att satsa på en Lotus Exige den dagen jag säljer m3:an. Mest för att jag vill ha en bil som det bara är att slänga på r-däcken och ut och åka med och driftskostnaden blir mycket roligare än en gammal porsche som i och för sig är tuffare.
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20 besök senaste veckan (17958 totalt) |
