Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6526 totalt) |
Hur fungera mocca-rattar utan handskar?
Det är så att jag är ganska lång och när jag sitter i min E36 så har jag stolen ganska långt bak och då kommer ratten så långt fram att jag inte riktigt känner mig 100% bekväm när det går undan. Därför har jag haft i tankarna att handla en annan ratt (djup 90mm) för att känna mig mer bekväm. Har tidigare haft en Sparcoratt i mocca men hade den inte så länge att jag inte riktigt vet hur moccat blir om man kör med en sådan ratt varje dag utan handskar? Blir det slitet och fult eller håller det sig fräsht och i bra skick? Vet ni rattar i andra material än mocca som sitter gött i handen och är av en känd tillverkare samt djupare modell? Tråkigt att byta ut ratten mot en utan SRS samt att jag vill ha det så org som möjligt till utseendet sett men fasen ska man göra... Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||
Jag tycker personligen skinnratten är överlägsen(bortsett från att mockaratt ser räsigt ut). Bättre grepp utan handskar, bra grepp med handskar och dessutom slits det inte på samma sätt. Många räserrattar finns ju också i skinn.
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Sitter moccaratt standard i Superleggeran. Men på vägen åker man liksom inte med "vantar". Men istället blir ratten slät med dåligt grepp som följd. Man kan rugga upp den, men bara någon enstaka gång för att inte slita ut den helt.
Så mitt bidrag till din fundering är nog skinnratt ändå. Såvida det inte mest handlar om bana/cup. _________________ Stefan Larsson |
||
Varför inte köra Snap-off och dubbla rattar? Då får du ju det bästa av båda världar. En skinnratt till vardags och en mocka till bankörningen.
![]() _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||
Tack för åsikterna. Har fått höra på flera håll att moccat blir slätt och "halt" efter ett tag av vanligt användande. Jag beställde en 90mm djup skinratt av sämre märke för att se om det blir bekvämt med en sådan. Tjänar ca 1300kr mot en Sparco-ratt och de lägger jag hellre på annat. Vi får vänta och se
![]() _________________ Mathias Pelkonen |
||
Det känns som att det ligger rätt mycket mode i det att så många använder mockaratt. Skinn är som sagt klart mer praktiskt och greppet skinn/skinn kan inte vara så mycket sämre än mocka/mocka mellan ratt och handske. Mocka/skinn är rätt dåligt, kan jag intyga.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Moccaratt med rattmuff i skinn
![]() Det går ju att byta ratt allteftesom (om man utgår från billigare standardrattar). Men originalrattar med airbags och jox blir ju lite jobbigare att byta ut efter slitage. Jag har slarvat genom åren så min tävlingsratt är lite glatt i greppet (men tillräckligt bra med moccahandskarna ändå). |
||
Re:
+1 (exakt den lösningen jag har) ![]() _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||
Min mocca ratt är numera läder ratt där jag greppar. Det gick rätt fort. Körs i racing simulatorer så så mycket smuts har den inte behövt uthärda
![]() Nu kör jag utan. Testade med men tycker jag tappar för mycket i känsla. Min PC lär inte börja brinna ![]() _________________ Pär Öqvist |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (6526 totalt) |