| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Renovera Zink? Bakljus , hur ? ?
|
1399 besök totalt |
|
Frågan gäller bakljusen till S1an (Lancia flavia) som verkar vara gjorda i zink och sedan kromade. Har just bytt bakljus på S1an till ett par jag köpte från USA som va helt ok i kromet , dom som satt på innan är dock rätt taskiga. Antar att det är saltluften som efter flera år satt spår i dom och bildat flera gropar där materialet försvunnit. Är det någon som har något tips på hur man kan renovera dessa ? Slipa ur groparna och fylla i zink , slipa och kroma ? Kan det funka ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Re: Renovera Zink? Bakljus , hur ? ?
Nu vill jag ju inte vara någon partypooper, men det enda jag hört om kromat zink är att det blir porer ganska snabbt igen efter omkromning. Min pappas Elan har ett sådant tanklock och det är inte omkromat just därför. Men det är mycket möjligt att det finns någon bra metod som jag inte känner till. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Gissade nästan på något liknande , dom är ju inte dom vanligaste lysena heller så det vore roligt om man kunde göra något åt dom.
Kan det bero på att det är kvar oxid i porerna ? att man inte gått tillräckligt långt ner i materialet vid renovering tex ? För dom ljusen jag fick från USA så var det ju inte en ena por på kromet på utsidan tillskillnad ifrån dom som suttit på här i sverige som såg förskräckliga ut. Antar att det beror helt på salt halten i luften ? Ps. Du är ingen partypooper max Men frågar man inte så får man inget veta
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
|
Du känner ingen tandläkare? Borra och fyll med amalgam så kan de kromas igen.
Fast det blir nog dyrt.... Det är ju ett ganska vanligt problem på veteranbilar. Många Jänkare från 50-talet har grillar och huvornament gjutna i zink. Du kan ju försöka leta efter lösningen på såna sidor kanske. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Kompisen har plästrat sina Mustang Mach1 delar med jättefin sjösand för och få dem rena och fräscha, fast mycket av hans delar ska ju vara målade sen!!
|
||
|
Nja till tandläkaren ska dom nog inte , räcker med att jag måste dit
Har googlat och har sett hans hojar innan , kan tänka mej att han vet det mesta bara om man ser på vissa av hans byggen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1399 besök totalt |