| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMWSC framtid
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5855 totalt) |
|
BMWSC framtid
Är det dags att ta steget till fler 2 dagars? orkar klubbens arrangörer med fler 2 dagars? Är det dags att utöka sammarbete med fler klubbar? Är det dags att avsluta sammarbeten? Vad gör vi när BMW Cup inte klarar av banlicensen? BMW Cup fler deltävlingar? Många frågor som vi bör diskutera, jag vet att inte alla medlemmar är på detta forum. Men vi kan få en hint a vad vi ska göra i framtiden! _________________ olof Johansson |
||||
|
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||
|
Som jag skrev i mantorptråden så är nog vårträffen på mantorp en god kandidat till att
bli en 2-dagars om vi kommer fram till att vi kan hantera fler flerdagas träffar. Vilket jag tycker skulle vara trevligt då intresset absolut verkar finnas. Som anton nämnde fler heat i cupen, mini cup / time attack. Mindre tid per dag för gatbilarna men mera för hela helgen dock så kvarstår problemet om all gatbilsåkare vill åka båda dagarna
Fast där kan vi nog kika på föregående års statistik på knutan för att se hur det ligger till historiskt där. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Tycker också att det vore kul med tvådagars på mantorp då många verkar vilja köra då, eller kanske man skulle avsluta året med en tvådagars träff på mantorp?
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||||
|
Dyrköpta erfarenheter från förr:
1. Det är mycket mycket svårt att veta vad framtiden har i sitt sköte genom att titta i backspegeln. Det är min entydiga erfarenhet från tiden vid rodret på BMWSC. Med andra ord: Det som just nu är en högkonjunktur kan mycket snabbt förbytas i lågkonjunktur och att titta på en träffs deltagarantal säger väldigt lite om nästa träffs deltagarantal...
2. BMWSC lider av ett demokratiskt underskott. Med andra ord: På allvar är det för få som, inte bara vill, utan också faktiskt engagerar sig i klubbens verksamhet. På årsmötena är det oftast en krampaktig ängslan om man kommer klara av att besätta positionerna. Så tyvärr, den som menar att detta är ett problem
Den som anser att det bara är ett "problem"
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Du har så rätt, hela klubben drivs av en handfull människor som lägger enormt mycket tid på att få det hela att lira. Detta är såklart på gott & ont och SC är inte unika på något sätt, denna tendens finns på många anda ideela verkamheter. Så länge det inte finns fler som kontinuerligt hjälper till så får vi bibehålla dagens upplägg. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Helt rätt här har vi grund problemet för många som vill åka i förhållande till det lilla antal som jobbar för att det ska bli möjligt. Då ser vi fram mot att valberedningen få ett lätt jobb nästa år & stor uppslutning av frivilliga under resten av säsongen
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Ja, för hundan. Gör det lätt för valberedningen
Samtliga cupförare kan prata med Martin Skoog (valberedning), och samtliga gatbilsförare kan prata med mig (valberedning) under banträffarna för att ställa frågor och anmäla sitt intresse. Har vi en en större grupp medlemmar som vill försöka dra sitt strå till stacken under minst en hel säsong för att få både klubben, och våra arrangemang att växa så är det bara att till oss.
Att tycka och tänka är alltid lätt. Att genomföra är en helt annan femma. Pucken/bollen/skiftnyckeln ligger hos er. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Det går ju alltid att bygga bort en del av problemen på lite olika sätt, skriver ner något som poppar upp såhär direkt.
* Höja avgifterna och på så vis gallra lite * Prioritera BMWSC medlemmar (inte utesluta andra men prioritera våra) * Finslipa rutiner för den tillgängliga tiden man har så man använder varje minut som finns på ett optimalt sätt. * Man kanske kan införa en träff till på året (om det nu går att mätta oss på bankörning) * Flerdagars arrangemang som redan nämnts * Jag tycker det är något att diskutera om man i en period av som oftast fullsatta evenemang med reservlistor dessutom, dra in ytterliggare ett moment som tar tid i anspråk. Inget ont alls om momentet i sig men om folket höjer sina röster för att det är tight på träffarna är det då rätt tid för att införa Mini Cup och "nalla" ifrån ett redan tight schema? Som jag sagt förut tycker jag det är en rolig idé och all heder till dom som jobbat med detta (Hej Måns!), det blir helt klart ett trevligt inslag med dessa snabba radiobilar men faktum kvarstår, vi har ont om platser på våra arrangemang. Det känns dessutom som om detta året är ÄNNU hetare än 2009 men det är bara spekulationer såklart.
* Något jag hade tyckt var skoj var om våra samarbetande klubbar som Audi och ev. andra märken bjöd in oss till några arrangemang, det tror jag vi hade uppskattat och då får vi ju fler bra träffar med samma goa gubbar * Tvådagars, det låter ju såklart jättetrevligt men en redan tung apparat blir bra mkt tyngre med ett flerdagars arrangemang och den lilla klicken som gör 90% av allt jobb blir ännu hårdare belastade, pallar man fler flerdagars som arrangör tro? Att avrunda säsongen med ett flerdagars tycker jag låter väldigt trevligt isåfall * Styrelseverksamhet ÄR roligt om än jobbigt, jag var själv väldigt sugen på en plats i SC 2010 men det blir litta mycket med 3 styrelseposter samtidigt (för mig iallafall) Till 2011 hoppas jag på förändring i denna fråga. Valberedningen får gärna kontakta mig även detta år Som funktionär ställer jag gärna upp på dom träffar där jag inte redan har åtaganden från BMWCS
* Inlägget är kanske lite gatbilsvinklat men ha överseende isåfall, och se nu inte detta som något jag funderat över under någon längre tid utan mer som tankar att spinna vidare på. Jag tycker det är skoj med Audifolket så även jag har en chans att få göra en omkörning och Mini Cup har helt klart en potential, läser man dessutom mellan raderna lite kan ju detta bli riktigt skoj från 2011 och framåt!
* Vill ni få in ännu fler synpunkter så sammanställ ett formulär att maila ut till medlemmarna, ytterliggare en klick svar bör ni få om ni snigelpostar ut ett formulär. Lite hintar om vad folket tycker kan vi ju även få med funktionen omröstning här på rejsa, ställ ett antal intressant frågor och se vad ni får fram..
Re:
Bra ide och ett formulär har varit ihopsnickrat sedan länge, det har "bara" inte kommit ut. Att "rösta på rejsa" är dock inte aktuellt då vi vill nå mågruppen, dvs medlemmarna och väldigt få av dessa finns representerade på rejsa. Hoppas vi får
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Sjöströmmarn,
Tyvärr är ingen omröstning möjlig på Rejsa då sådana omröstningar i så fall ska ske för enbart medlemmar. Det finns allt för många icke-medlemmar på Rejsa...
Får vi däremot till vårt eget medlemsforum någon gång så borde det finnas sådana möjligheter kan tyckas. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Jag delar Mickes åsikt. Lite övriga funderingar: Det här med "överfulla" träffar - är det ett problem igentligen...? Förslag, likt Porscheklubben lägger vi ut när träffen är, och när man kan börja anmäla sig. Vill man åka får man passa på att anmäla sig. Det kan man väl åtminstone begära av medlemarna. Det är några få som gnäller att dom inte kommer med, men det är oxå få som jobbar med att alla skall få ha roligt. Som att åka buss, är bussen full -kommer du inte med. Vill du verkligen åka med så får stå långt fram i kön och vara där i tid. Tvådagars - funkar på våren när alla vill ut o köra. Men övriga träffar - nej. Höja avgiften - nej. Inte om vi inte för ekonomins skull behöver det. Det skall inte vara instrumentet till turordning. Finslipa rutinerna - anser att vi utnyttjar banan ganska väl. Åtminstone på dagsschemat för Gotland Ring
_________________ Stefan Larsson |
||||
|
Re:
Jag tänkte mest som en liten fingervisning om vad folk säger. Sen är det väl tveksamt om det ligger i andras intresse att rösta på våra frågor rörande vår verksamet, gissar på att den är en liten andel isåfall. För övrigt är det en relativt enkel match för en moderator här på rejsa att styra upp vilka som får access till vår del av forumet här på rejsa. Om det nu anses lämpligt av oss och Soffägaren samtycker.
Angående 2dagars.
Nu när en träff blir fullbokad på bara 2dygn så skulle man ha för gatbilarna att man får anmäla sig till bara en av dagarna o sen får man skriva upp sig på reservlista om man vill köra bägge dagarna = så alla får en plats även dom som är sena att anmäla sig.. Eventuella reservplatser blir fyllda av dom som vill betala o köra bägge dagarna. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Re:
Jag är väl en av de gatbilsåkare som får anses ha gnällt. Ta inte detta så allvarligt, jag blev bara lite paff över att platserna tog slut så fort. Det kändes lite synd när jag äntligen kommit till skott med lämplig bil efter de "värsta" småbarnsåren. Men jag hänger inte läpp utan ser istället fram emot nästa möjlighet nu när chocken lagt sig.
Förstår mycket väl att kärntruppen som driver runt BMW SC önskar mer hjälp och att det kan ses stötande att medlemmar gnäller över utebliven plats men inte kan tänka sig att engagera sig mer. om jag utgår från mig själv med att (åtminstone i nuläget) inte vilja engarera mig så beror det på största delen på tidsbrist. Jag har ett heltidsarbete i tvåskift, varannan vecka är jag as-trött efter att ha gått upp kl 04.30 på morgonen och varannan vecka är jag inte tillgänglig som normala människor är på kvällstid. Min fru jobbar varannan helg och då är jag ganska låst, vill och kan inte lita till barnvakt jämt. Vi renoverar vårt hus, sakta men säkert. Sedan har man allt det vanliga, födelsedagar ska firas, vänner ska träffas o.s.v. Så var finns tiden? Detta är ju inget unikt för just mig, men jag tror den största oviljan till att ställa upp har med brist på ork och tid efter att allt vardagligt är avklarat. Och just därför är jag så imponerad av de människor som engagerar sig och driver ideella verksamhet, inkl. BMW SC. En annan sak som jag tror oviljan att engagera sig beror på att man inte känner folket som driver klubben. Jag känner ingen, detta är andra året jag är med och det har knappt börjat. Första året jag var med (2006) satte jag dåvarande bil i ett rådjur efter att licensen var klirrad och kom därav aldrig iväg på någon träff det året. Innan man lärt känna folket krävs en hel del träffar i bagaget. Jag tror att ett större engagemang är något man växer in i. Och utan träffar så... Ovanpå detta BMW Cup som många med mig säkert har noll koll på. Vilken Cup-förare önskar racing-noviser i beslutsfattande positioner!? Det skulle ju bli lika dumt som i den politiska världen där körkortslösa kan ta beslut om dubbförbud... Lite spontat nedskrivna tankar när jag läser om frågeställningarna om hur BMW SC ska fortsätta drivas. Alla engagerade och drivande ska ha en stor
|
||||
|
David,
Att ställa upp som tex frivillig arrangör och hjälpa till med besiktning, eller line-up under ett arrangemang är ett utmärkt sätt att lära känna medlemmarna i BMWSC. Själv satt jag vid incheckningen under några år, och hade därför både fördelen och nöjet att få träffa flertalet deltagare (både Ådisar och mer normala typer ) under lång tid.
Även om man inte hinner prata mycket med alla så lär man ändå känna en hel del. Akta dig för Sjöström bara...
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Håller med föregående talare i allt utom den sista meningen, jag är totalt ofarlig utanför banan
Skämt åsido så precis som Måns säger finns det massor av saker man kan göra för klubben, själv försöker jag hjälpa till och ibland tar jag med frugan till att hålla koll på dom värsta (läs Ådigrabbarna ) Det är ju dessutom ett alldeles ypperligt tillfälle att lära känna folket.
Nåja davve vi träffas ju garanterat före eller under Mantorpshelgen så du kan få lite roliga prylar till baken på din compact!.
Det där tänkte jag faktiskt inte på, både Måns och Johan har ju naturligtvis rätt i det dem skriver. Men jag tror ni hajar vad jag menar.
ok, vad skulle man kunna hjälpa till med då? och var anmäler man detta intresse? Jag t.ex har inte så långt till Anderstorp och skulle kunna vara där tidigt (har dock i detta läge inte ordnat barnvakt än), men då får ni lova mig att det finns plats att köra också...
|
||||
|
Re:
Kontakta Fredrik Eller Lars-Åke som är våra gatbilsrepresentanter, så kommer de "ta hand" om dig .
_________________ olof Johansson |
||||
|
Re:
Den har vi tagit en allvarlig titt på inför 2010 och kommit fram till att vi var för "sent" ute, vi vill ju att det passar in i den övriga kalender och inte konkurrera med planerad körning. Till 2011 kommer vi vara ute i bättre tid och ambitionen är att vi kan stå för den "extra" bandag som jag såg efterfrågades nånstans här i tråden! Vår nya ordf Johan har haft bra kontakt med er mästerbokare Skoog och jag misstänker att så även blir fallet för 2011 och då bör vi kunna få in ett datum som passar! Övrigt tycker jag det skitkul att det är tryck på träffarna, tänk vad tråkigt om det vore omvänt!? Nä kvalitets event lönar sig alltid i längden. Kan vi hjälpa till med något i förberedelserna inför träffarna och inte bara under själva träffen så är det bara att hojta till, vi är som bekant inte sena att hjälpa till!
Älskar dig också Sjöström
Re:
Jag tycker det är väldigt viktigt att bevara detta samarbete och ser fram emot 2011. Race on _________________ olof Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMWSC framtid
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (5855 totalt) |