Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
<<   1, 2
8243 besök totalt
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Överklga kan du alltid göra och som juridiken ser ut nu så står tävlingsledaren över teknisk chef utan att ha en aning om teknik. Men tekniska chefen blir inte hörd om det blir en överklgan. Det som inte går att överklaga är så kallad faktadommares beslut sedan tvistar dom om vad som är en faktadommare.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

MaZ skrev:
En snubbe kan sänka min körning (och därmed kasta alla mina pengar i sjön) på grund av en regel som inte står i nåt regelverk och som han ändå kan köra över efter eget huvud...

Är det bara jag som träffat på småpåvar som vet allt bäst och dömer snabbt och snärtigt utan att ha koll öht? Sen kan man inte överklaga heller.


tyvärr så ser regeln jättebra ut på papperet..... men funkar ju inte alltid i verkligheten när kompetensen inte är så speciellt hög......... för ska man vara ärlig så är ju inte alla lika bra direkt


Men skriva felsäkra regler är inte så lätt heller iofs...... hursomhelst så har väl iaf Kristian gjort ett bra jobb här i tråden som benat ut vad reglerna säger, även fast dom inte står nedskrivna någonstans annat än här då

men det där med dekalen är rätt nytt iofs vet jag.... för det fick jag reda på för 2 veckor sen av Stand21 som jag ju är återförsäljare åt..... Och det nya är att numera får inte ens tillverkaren ändra placeringen av den oavsett anledning efter dom fått den godkänd av FIA..... så all hjälmdesign måste ta hänsyn till dekalen numera.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Blir lite AB Svensk Bilprovning över det hela.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
-Daniel-
Degeberga
Här sen Maj 2004
Inlägg: 9



I FIA:s regler finns det lite text angående detta.
http://www.fia.com/EN-GB/SPORT/REGULATIONS/Pages/InternationalSportingCodeA.aspx

APPENDIX L handlar bl.a om förarlicens och förarutrustning.

Citat:
CHAPTER III - DRIVERS' EQUIPMENT

1. Helmets

1.4 Decoration

    Paint can react with helmet shell material and affect its protective
    capacity; therefore, where a manufacturer provides guidelines or
    restrictions on the painting or decoration of helmets, these must
    be followed, using only paint specified by them (air drying acrylic,
    polyurethane enamel or others) and preferably a painter having
    their approval. This is particularly important for injection-moulded
    shells, which are not usually suitable for painting.
    The shell being painted should be efficiently masked, as paint
    penetrating the interior can affect the performance of the helmet liner.
    Paints requiring heat curing should not be used and any process
    should not exceed the maximum temperature of conditioning of
    the helmet in the standard to which it is approved.
    The manufacturer's instructions should also be consulted for any
    considerations on the use of stickers and transfers.



hälsn/-Daniel-

_________________
Daniel Ekstrand
Degeberga
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

-Daniel- skrev:
I FIA:s regler finns det lite text angående detta.
http://www.fia.com/EN-GB/SPORT/REGULATIONS/Pages/InternationalSportingCodeA.aspx
ovanligt luddig text, det brukar inte bli knas förrän det översätts till Svenska
"where a manufacturer provides guidelines or restrictions on the painting or decoration of helmets, these must be followed, using only paint specified by them (air drying acrylic, polyurethane enamel or others) and preferably a painter having their approval."
Utan guidlines, är det då fritt fram, eller stop för allt?
Guidelines from the manufacturer must be followed, hade ju stängt dörren för pulande utan papper från tillverkaren (men så hårda vill man nog inte va (?), det finns ju nog de hjälmlackerare som vet vad de gör).

Men "provides guidelines or restrictions" kanske ska tolkas som att man måste fråga ingående för att få tag på dem. Att man är dålig på att hitta är ju ingen ursäkt (annars hade inga regler hos SBF gällt )

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
LGM
Stora Svalås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 13



En plast (ABS) hjälm mm bör inte lackeras då detta härdar plasten och förändrar hållbarhets egenskaperna.. (Detta kan även gälla dekaler mm)

En del hjälmar är tillverkade med mix/blandmaterial och här bör man även vara uppmärksam,

Det enda råd jag kan ge är att ni får kolla med tillverkarna, (det gör jag) så får ni veta hur och om ni får lackera om dem eller ej..

Sen rekomenderar jag att man vänder sig till de som kan.. det är ju trots allt ett skydd ni vill ha och inte ett färggrannt fodral ni sätter på er..

Mvh:
Lasse Mehtola
www.360gfx.com

_________________
Lasse Mehtola
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Är det dessa regler som gäller för drifting i Sverige?
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK_PROINT.pdf
Mycket märkligt att man hänvisar till hjälmar som inte ens finns på marknaden, som tog bort för mer än 10 år sedan...!?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Re:

JP Simpson skrev:
Är det dessa regler som gäller för drifting i Sverige?
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK_PROINT.pdf
Mycket märkligt att man hänvisar till hjälmar som inte ens finns på marknaden, som tog bort för mer än 10 år sedan...!?


Detta är de nya reglerna som presenterades för cirka 2 månader sedan, berätta gärna mera om vad du menar tack.

alla behöver få veta tror jag nog.
mvh k

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

KristianAE86 skrev:
JP Simpson skrev:
Är det dessa regler som gäller för drifting i Sverige?
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK_PROINT.pdf
Mycket märkligt att man hänvisar till hjälmar som inte ens finns på marknaden, som tog bort för mer än 10 år sedan...!?


Detta är de nya reglerna som presenterades för cirka 2 månader sedan, berätta gärna mera om vad du menar tack.

alla behöver få veta tror jag nog.
mvh k


Eftersom folks nackar har blivit mycket starkare en vad dom var för 10 år sedan när peltorhjälmen lobbades in så har man nu gått tilbaka till hur det såg ut då.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

-Bland annat är det tillåtet med SA och M85 hjälmar som fanns på marknaden från hösten 1984. Dessa är tagna UR de flesta regelböcker sedan många år.
-Att man i Racing/Drifting har satt en max säkerhetsgräns, dvs att om du vill ha integralhjälm som skyddar betydligt bättre än en Jet-hjälm så får du INTE det.
Att du är begränsad till ett Head and Neck Device från HANS, dvs ett unikt "patent/varumärke", det finns bättre produkter som dessutom skyddar vid sidosmäller...

Det var några punkter i regelverket som behöver få en uppdatering.


KristianAE86 skrev:
JP Simpson skrev:
Är det dessa regler som gäller för drifting i Sverige?
http://web.sbf.se/regler/up/5/DG_TK_PROINT.pdf
Mycket märkligt att man hänvisar till hjälmar som inte ens finns på marknaden, som tog bort för mer än 10 år sedan...!?


Detta är de nya reglerna som presenterades för cirka 2 månader sedan, berätta gärna mera om vad du menar tack.

alla behöver få veta tror jag nog.
mvh k

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
LAME
Nissafors
Här sen Jun 2006
Inlägg: 13



Håller med föregående talare(JP..) , en genomgång av regler behövs..varför inte ta ett datum framöver bjud in de som är innesatta i ämnet och gå igenom detta en gång för alla,

jag ställer gärna upp så vi får en klarhet i dessa regler en gång för alla...

För skall allt rätt till får ingen integral hjälm väga mer än 1500gram inom svenskracing oavsett HANS device eller ej, här i Sverige...om ni inte har internationell licens så att säga....

o sen får man inte ha integralhjälm i en täckt bil! Utan enl reglerna ska det väl vara öppen JET-hjälm som gäller?!

Kör man med tex Hans har vikten på hjälm en rimlig betydelse i detta samanhang...

_________________
Lars-Göran Mehtola
Citera
Allmänt banåkaforum
lacka tävlingshjälm. Ja eller nej ?
<<   1, 2
8243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande