| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
|
<< 1, 2 6008 besök totalt |
|
Tittar man i databladet så får man mer "oktan för pengarna" om man tankar Statoil 98.
VShell V-Power: RON >99,0 MON >87,5 Snitt ("Pump octane" i USA): 93,25 Statoil Grön 98: RON 98,5 MON 88 Snitt ("Pump octane" i USA): 93,25 På macken i USA hade alltså Statoil 98 och V-Power haft samma oktantalsangivelse. Shell har dock angett "större än" på sina värden, d.v.s. en lägstanivå. Vad är felmarginalen på Statoils värden
Sedan finns det ju en massa andra parametrar som påverkar bränslets kvalitet och egenskaper men om man ser strikt till oktantal så är det uppenbarligen inte så enkelt som att "V-Power är bättre än 98 för det är 99 oktan". _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Re:
Nej, jag tror inte det har mycket med oktantalet att göra över huvud taget. Hur Statoils nuvarande 98 är vet jag inte, men farsan har alltid kört Europan på 98 tidigare - men det blev all skillnad i världen med V-Power. Inga startproblem på våren, och motorn går betydligt bättre rent allmänt. (Gammal trimmad förgasarmotor.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Jepp, det är bara du. Tankar oftast i södra stockholm och endast på okQ8. Kan inte påminna mig om att att jag sett en mack som *inte* har 98. Tror inte jag stött på någon okq8 utan 98 på annan plats heller iofs. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||
|
|
||
|
Re:
Samma sak med OK-Q8 här i byn. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
OK-Q8 här (i Åhus) har numera 95, 98, E85, D samt CNG på sin lilla automatstation.
Statoil har däremot gått ner till bara 95, E85 och D. Preem hade tidigare bara 95 har jag för mig. Och vad den där andra macken som jag inte minns namnet på har vet jag inte men det var inte det stora sortimentet i a f. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
98 oktan ???
|
<< 1, 2 6008 besök totalt |