| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW Cup regler 2010, länk till reglementet sid 14 i tråden.
|
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 7 besök senaste veckan (40474 totalt) |
|
Har precis skummat igenom reglementet för special, undrar precis som herren ovan varför sek.låda ska ha vikttillägg på de större motorerna?
_________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||||||
|
Re:
Vild gissning utan annat stöd: Gruppen vill inte se några sådana lådor alls. Däremot vill alla se DTM e30 replikan och denna har sek låda. Som sagt, bara en vild gissning? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||||
Det är lätt att stirra sig blind på alla "begränsningar" i special istället för att fokusera på alla de nya möjligheter som kommit fram tex som Micke Bäck skriver. Varför det införs begränsningar och det inte bara är en mening i detta reglemente med texten "allt är fritt, gör som du vill" har styrelsen flaggat upp tidigare i en väl genomarbetad målsättning så den diskussionen lägger vi åt sidan. Finns det någon som fortfarande har frågor på den punkten så kontakta gärna någon ur styrelsen. I special verkar alla som har synpunkter fokusera 100% på motorn och verkar glömma bort att det finns andra detaljer i en bil som gör att den tar sig runt banan. När det gäller er motor Johan så är den överlägsen helt enkelt med 485hk råstark motor (siffror från Köhler, du kanske har andra siffror) och har betydligt mer effekt än någon annan i klassen. Detta innebär tyvärr också att eftersom ni har det mest överlägsna materialet så "drabbas" ni också hårdast av det nya och helt omarbetade reglementet. Vi förstår att det är surt att anpassa en bil som fungerar bra men vi kan inte skriva ett reglemente för alla bilar och dess kombinationer utan vi måste vara mer generella än så. Nu är det mycket "OT", i denna tråd men du verkar vilja kommunicera här så jag fortsätter. Det går att hitta en ny "basmotor" som ni redan har för billiga pengar, lyft över det som ni har och är tillåtet på den nya "basmotorn" och sälj den trimmade bottendelen/toppen och vips så får ni pengar över samt en motor som levererar över 400hk likväl. Vxl lådan får ni åka med, vikta upp bilen med straffvikten så blir CW 100% också. Skrota inte fälgarna för guds skull, sälj dem och köp nya istället. Vingen kan inte vara en big issue hoppas jag, den går att bygga om. Eftersom ni har en fin värstingmotor så torde den vara lätt att sälja och kan finansiera hela ombyggnadskalaset om ni bara vill. Det finns andra alternativ, M3V8 maskiner, M3E46, massor av 4.4l V8:or, urvalet är enormt om man bara vill och ser möjligheterna. Skulle det vara så att ni märker att ni inte kan hinka ner den motorn ni vill ha i eran kaross, tex pga att ni måste modifiera oljetråget aningens så sök då en dispens för att lokalt modifiera tråget. Märkväl att det är viss skillnad på att "lokalt modifiera" än att bygga torrsump
För ett seriöst team som er med många år i "branchen" och massor av coola byggen bakom er så tror jag inte att dessa ändringar avskräcker er att fortsätta i BMW Cup. Det skulle vara kul att se den gula faran på Mantorp igen i Maj.
För att snabbt också svara på sekventiella växellådan och diskussionerna runt den och dess straffvikt så fann vi att detta var en bättre lösning än att förbjuda den. Att vikttillägget ligger som det gör handlar inte om specifika bilar (för ett sådant reglemente hade inte varit långsiktligt hållbart) utan det handlar om att bilar med mindre motorvolym och som redan har en nackdel därigenom inte skall "straffas" med vikt också. En motor på tex 4 liter med brett register behöver ingen sekv.låda för att åka fort, men en max trimmad 2 liters maskin med väldigt smalt register blir hjälpt av en sekv.låda och behöver kanske också den för att nå upp till 4 liters varianten. Att gränsen ligger just där den ligger är för att matcha med något av de motoralternativ som finns och då fann vi att den gränsen var den lämpligaste. Allt här i livet är en kompromiss, däribland ett tekniskt reglemente avsett för en klubbracing serie
_________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Re:
Jag är helt införstådd med att reglementen ändras, och även att man inte kan skapa ett reglemente utefter min bil. Jag tog kontakt med gruppen för jag var orolig över hur mycket jag skulle vara tvungen att modifiera,och fick då till svar att det inte skulle bli så stora förändringarför min del.Det är det jag hänger upp mig på. När det gäller min motor (nuvarande) så verkar det inte som om det skulle va så lätt som du vill få det att framstå att sälja den, då efterfrågan nu kraftigt minskat i sverige. om jag skulle köpa en"basmotor" räcker det inte med lokal modifiering då oljepumpen hamnar rätt över framvagns balken, Det finns ett tråg som kanske skulle passa men lycka till med att få tag iett sådant fick jag till svar av motorbyggaren. utan ett sådant är torrsump enda lösningen. och vad anbelangar min vxllåda så kör jag utan gearcut vilket innebär att jag måste koppla vid varje växling. Behöver jag verkligen tynga 75kg? Fälgarna kan jag leva med. Sen vill jag en gång för alla ta död på påståendet att vi köpt en helhetslösning (fabriksbil),och att det skulle va BMW motorsport delar rätt igenom. Den bilen har vi byggt själva , den enda motorsportdetaljen är karossen resten har vi producerat själva. Vingen heller inget problem. _________________ Johan Wärnbring |
||||||||
|
Re:
Det kanske kan går att jämnka från båda håll här under en övergångsperiod. T.ex att nu byter fälgar, vinge. Sen får ni dispans under en övergångsperiod för att fixa till motorn som känns som dyraste & krångligaste att få till. Sen finns det som nämnts tidigare dispans att söka för modefiering av oljetråg så på ett eller annat sätt ska ni nog kunna få dit motorn.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Jag vet inte om jag ska lägga mej i det....då Special inte är vår klass under överskådlig framtid.
Men jag blir väldigt konfunderad när det gäller oljesystem. Det är en mycket luddig skrivning.... Det står inte ett ord om torrsump. Däremot stor det att tråg får bytas mot annat orginaltråg. Vad är meningen med det. Att hindra användandet av torrsump, är för mej bara ett sätt att hindra folk att bygga driftsäkra motorer....som på lång sikt blir billigare att hålla igång. Det hindrar också motorbyte i vissa bilar....till motor som kan användas i andra modeller. Vill man påstå att en motor med torrsump går mycket fortare än en med våtsump ? Eller är det jag som missat något ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Skrivningen gällande byte mot annat orginal oljetråg kommer sig av att man ska kunna ta en motor från olika bilmodeller som har olika tråg men grundmotorn i sig är identisk. ett exempel. vill jag ha en M50 i en e30 funkar det fint med en motor från en E34 som har oljesumpen i tråget framtill tar jag tråget från en E36 blir det svårt att få dit motorn utan att byta tråget då det är som djupats baktill. Alltså det ska gå att plocka motorn från olika modeller & inte vara hänvisade endast till den modell som har trågets utformning som passar din applikation. Jag vet inte om det diskuterats om torrsumpens vara eller icke vara. Skicka ett mail till reglementsgruppen & fråga annars kanske Patrik ser detta & kan ge ett svar direkt i tråden _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
Det vet jag. Läser du inte våran prodjekttråd..?
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
jodå vet att du har koll drog bara ett exempel.
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
om någon tror att reglementsgruppen somnat så kommer här en uppdatering:
SBF har efter flertalet påtryckningar vaknat och lovade att inom kort återkomma till oss med små kommentarer på vårt reglemente. När vi fått dessa kommer vi åtgärda dem och snarast släppa ett uppdaterat reglemente baserat på SBF synpunkter och vissa andra mindre ändringar.
Nya tävlingsregler är till 99% klara
En uppdaterad R-däckslista för standard/modifierad finns redan nu på hemsidan
En del dispenser har utdelats 2010 och dessa är på väg till hemsidan
FAQ med vanliga frågor/svar/tolkningar till varje klass är också snart klara
så vi hoppas inom kort kunna uppdatera hemsidan med allt detta!
||||||||
|
2.5 original dieselmotorer
Under "Följande modifieringar är tillåtna:" kan man läsa: Styrenheten (ECU) skall vara original, dock är "chiptrimning" och "piggybacksystem" tillåtet vad är tanken med den? tex, att inga 530 dieslar hamnar i 120 chassin? några undermenade begränsningar på vad ett "piggyback" får och inte får göra? /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||||
|
Re: 2.5 original dieselmotorer
Hej Pär, Gissar mig till att du läser under §2.5 i klass special? _________________ Patrik Skoog |
||||||||
|
Sure is.. /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||||
|
Re:
Vi har nu fått synpunkterna från SBF, korrigerat för dessa samt fått igenom en uppdaterad version i utskottets sammanträde igår kväll. Äntligen finns ett nytt reglemente
Tävlingsreglerna är också klara. Dispenserna är på plats FAQ för klasserna är på väg under natten med start för klass standard och modifierad. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.
||||||||
|
Så länge diesel maskinen är under 3000cm3 tex N54B30 så går det bra att skicka ner den i en E8X kaross och åka special enligt den paragraf du hänvisar till. Vi är dock medvetna om utmaningen i att flytta nyare motorer mellan olika karosser. Att beskriva piggyback för dig känns kanske onödigt men med ett piggyback system menas en extra "databox" som kopplas in på kabelhärvan till/mot orginalboxen för att styra samma parametrar som normalt kan uppnås med sk "chiptrimmning". Ett piggyback är alltså inte en ny ECU typ DTA eller MOTECH som har en kabel ansluten till original ECU Är du osäker på inkoppling och/eller syftet så ställ gärna mer konkreta frågor till reglementsgruppen via reglemente(at)bmwsc.com
||||||||
|
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga...
Jag kommer bygga min e30 mot vagnbok med bur osv och tycker det skulle vara dumt att bygga bort sig från att kunna köra i standard i bmwcup, inget jag planerar för pengarna saknas "att tävla" just nu, men man vet aldrig nästa år . Så jag har lite frågor om hur andra har klarat av vissa hinder i regelementet.
1. En sak jag fastnade på var: "Bussningar i hjulupphängningar får bytas till annat material, men inga ändringar på bärarmar eller infästningar får göras. Byte till eller integration av ledlager och uniballs är förbjudet." - Jag hade precis min bil och kollade hjulvinklar och det visar sig att det ena bakhjulet har lagom 0 i toe och det andra har 0.3 toe-out!, jag tror inte jag är den första som har detta problemet så hur har andra löst det? Är det ok att använda ställbara bussningar ala (http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/stallbara-bararmsbussningar-bak-e30-e36-5-z3.html), eller är detta något som det har givits speciella tillåtelser för genom att sätta plattor och eccentriska skruvar ala e28?(http://www.millway.se/bilmodell/bmw/e30/justeringski-camber-toe-bakvagn-e30-e36-5-z3.html) 2. En annan sak var: "Styrväxel (hus och växel), styrstag, styrstags ledpunkter och deras monteringsdetaljer skall vara original." Betyder detta att alla e30 kör med 4.2-4.5 varv lock to lock, eller är det tillåtet att ta styrväxel från m-modeller? (e30m3 tex) Finns det utrymme i reglerna att modifiera stötdämparbenet så det blir en kortare växel (som Arne hade gjort på sin Modifierat bil till exempel), eftersom reglerna är rätt öppna när det gäller fram hjulupphängningen? 3. Var finns listan för godkända r-däck? 4. "Krängningshämmare får bytas, men skall vara monterade på originalplats. Droplinks/pendelstag är fritt." Betyder detta att fram krängare får monteras mot fjäderbenet (som e30m3, e36 osv)? om man vill köra utan krängare, ska denna ändå vara kvar monterad i karossen då? 5. "Instrumentbräda och mittkonsol ska bibehållas original, exkluderat handsfacket som får plockas bort." Mittkonsoll, är det den som sitter mellan sätena? o_0 6. "original samt original tillbehör i oförändrat utförande är tillåtna inom samma karosskod." Betyder detta att man i en e30 får använda getrag cr262 till exempel som jag tror kunde sitta på vissa e30 bilar? Många frågor, vissa korkade men vill bara vara helt klar
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Hej! Väldigt klokt att fråga för att som du säger inte riskera att bygga bort dig Frågorna är långt ifrån korkade, skicka oss ett mail på reglemente@bmwsc.com där du bryter ut frågan om hur du menar med att "modifiera stötdämparbenet" till en egen fråga så skall vi svara så fort vi bara hinner. Mest för att förtydliga så består de tekniska reglerna av en gemensam del de första 9 sidorna varpå klassreglementen sen kommer. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. Utöver detta så finns en sk "FAQ" där vi samlar de vanligaste frågorna och svaren, dvs lite utav tolkningar och inriktningar. FAQ finns i samma länk som ovan, fast i en undermeny där du också hittar "dispenser", "tillåtna däck" och "startnummer". Välkommen till BMW Cup
||||||||
|
Tack för svaret Patrik!
Hade totalt missat FAQn, förklarade det mesta till och med
Ska komponera ett snyggt mail när jag kommer hem (EDIT: kommer hem = i veckan, meckar ny brukis hela kvällarna, bmw är skräp eller hur )
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMW Cup regler 2010, länk till reglementet sid 14 i tråden.
|
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 7 besök senaste veckan (40474 totalt) |