Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 52, 53, 54 >> 12 besök senaste veckan (478004 totalt) |
Re:
![]() ![]()
Har snidat till en lagring av rattaxeln. Plastbussningar i vardera änden på röret. Kommer inte ihåg namnet på plasten men det är nån typ som funkar för glidlagring. Ska till en spännring om axeln hitom lagringen så axeln inte kan röra sig in/ut ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Re:
Det ska ju fort i kurvorna och inte i 300 km/h rakt fram så det spelar ingen större roll, väl? Det blir väl tidigast nästa år med kaross och lack antar jag. ![]() _________________ Gustav ohlander |
||||||
Re:
![]() Nu håller jag på och påtar med styrgeometrin. Läser ett par gamla RaceCar Engineering fram och tillbaka för att begripa. Snurrig blir man. Så mycket är klart att ju större krypvinkel (slip-angle) man har på hjulen vid kurvtagning desto mindre tå-ut behövs på innerhjulet relativt ytterhjulet (dvs mindre ackerman) eftersom bilen då roterar runt en punkt framför en linje genom bakhjulens centrum(jfr en bil som driftar där föraren styr emot) I bilden nedan så flyttas Instant Center framåt ju större krypvinkeln blir ![]() Lite egna beräkningar (EDIT: Nedanstående kurvor är inte direkt jämförbara med bilden ovan om man inte drar bort krypvinkeln för resp kurva. se nästa inlägg) ![]() Sen ändras den optimala krypvinkeln (för max sidakraft) med belastningen, men det känns som överkurs om nån vill ha artiklarna kan jag mejla dem _________________ Johan Lekås |
||||||
![]() Vill man krångla lite så kan man fundera över temperaturuppbyggnaden i däcken. Fundera över vilka kraftkomponenter som går in i slippet och genererar värme. Förenkla med en första ordningen tempmodell över däcket, integrera över ett fullt varv över en favoritbana och se vilken geometri som ger fördelaktigast (lägst) temperaturuppbyggnad i däcken för givet grepp. Den geometrin kan du anta är snällast (eller åtminstone rätt snäll) mot däcken. Backtävling eller liknande korta sprintar ställer andra krav. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Re:
![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Johan, om du fortfarande suktar efter mer lasning sa har en kollega skrivit en artikel om hur dacksdata (vilket du kanske inte har, men anda!) kan anvandas for att ta fram styrgeometri.
Artikeln heter "Designing Steering Geometry" och du hittar den har: www.optimumg.com/techtips ove, att rakna ut temperaturen/energitillforseln for ett dack som ocksa kan vara anvandbart for att forutse hur en viss bana kommer paverka dacksslitage. For att dock kunna komma rimligt nara verkligheten bor man anvanda sig av atminstone en kvasi-statisk modell tillsammans med en dacksmodell. Att enbart forlita sig pa geometri kommer knappast ge nagot vettigt resultat. Men det visste du sakert redan ![]() _________________ Henning Olsson |
||||||
Re:
![]()
och det finns faktiskt däckdata på Avon ACB10 på http://www.avonracing.com/Downloads. ![]() Det är två saker som jag undrar över: - Det finns inget tydligt max för sidokraften vid olika krypvinklar, och då är det inte så självklart att använda optimumGs techtips ovan (dvs använda krypvinkeln som ger max sidokraft). Mer krypvinkel borde ger mer "bromsande" kraft samtidigt som det ger mer sidokraft? Den "bromsande" kraften borde ges av SAT där lågt SAT borde innebära låg bromsande kraft? Där kommer min andra undran in: - Self aligning torque (SAT) är inte noll vid krypvinkeln noll, dvs hjulet vill vrida sig även om det rullar rakt fram. Frågan är vilket håll som vilket? Är krypvinkel < 0 för ytterhjulet i en kurva? Jag tror det men är inte säker. Den schematiska bilden av testuppställningen: ![]() om krypvinkel < 0 för ytterhjulet i en kurva så blir det vettigt eftersom krypvinkel < 0 ger liten bromsande kraft på ytterhjulet och mer på innerhjulet vilket hjälper till att vrida in bilen i kurvan _________________ Johan Lekås |
||||||
Det finns 4 vanligt forekommande koordinatsystem nar man pratar dack, sa det ar alltid forvillande! Speciellt nar positiv slip angle ibland ar positiv lateralkraft, ibland negativ lateralkraft etc. Avons data ar dock i ISo koordinatsystem.
Fran den hogst ingenjorsmassiga skissen (ha!) fran Avon framgar det att som du sager att ett ytterhjul i en kurva har typiskt positiv slip angle. Self-aligning torque (som ar ett moment och inte en kraft) kommer fran det faktum att distributionen av laterala krafter i contact patchen inte ar helt symmetriskt fordelade. Detta beror framst pa att dacket inte ar helt symmetriskt uppbyggt. Camber har ocksa en effekt pa self-aligning torque och i de flesta fall motverkar mer camber SAT. Som namnet foreslar, tenderar self-aligning torque att vilja vrida dacket "rakt" i en kurva. Den bromsande kraften som okar med okande slip angle, kommer ifran det faktum att den laterala kraften mats/bildas vinkelrat till dacket. Da dacket inte langre ar vinkelrat till bilens fardriktning kommer en komponent av den laterala kraften ligga i bilens fardriktning. Typiskt sa innebar detta att en bromsande kraft. Med en storre slip angle pa innerhjulet kommer den bromsande kraften bli proportionellt storre. Troligtvis ar trots allt den bromsande kraften storst pa ytterhjulet pa grund av storre vertikal kraft vilket i sin tur ger storre lateral kraft. Hursomhelst kan vi genom att paverka hur det "bromsande" krafterna fran dacken ar distriburerade ocksa paverkar det totala girmomentet (yaw moment). Vi maste ocksa komma ihag att SAT ocksa paverkar det total girmomentet. I praktiken utgor dock de longitudinella krafterna och self-aligning torque en valdigt liten del av girmomentet. Typiskt mindre an 5% men tillrackligt mycket for att kan spela med dem for att styra den transienta balansen av bilen. En liten ursparning kanske... Hursomhelst, metoden som ar presenterad i Tech tipset gar inte direkt att anvanda i de fall dacksdata inte visar nagon peak (i fallet med ACB10 kan detta bero pa att peaken ligger utanfor det testade spannet, eller att testprocessen inte ar tillrackligt bra). Man far da istallet valja en lamplig startpunkt for ackermann (kanske perfekt ackermann) och sedan justera om man t.ex. vill ha mer girmoment i corner entry etc. etc. _________________ Henning Olsson |
||||||
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||||
Re:
I "Plan View" rullar dacket at vanster. Jag tolkar det som att +ve innebar att bakkanten av dacket ror sig i riktning av pilen. Det ar samma fenomen vi ser pa ytterhjulet i en kurva, dacket ar vridet mer an riktningen det ror sig i. _________________ Henning Olsson |
||||||
Re:
_________________ Johan Lekås |
||||||
Japp, utan korrekt indata, på de däck man har, är man rök.
Sen är det en fråga om hur mycket man losar om man inte har korrekt ackeman, mao ligger rätt vad inner o ytterhjulen vill ha för slippvinkar. Jag skulle bygga med ackerman så skäringspunkterna, färngingen av styrarmana, skär mitt i backaxeln. Sen kan skall bara bilen gå i snabba böjar gå mer åt paralellstyring. Skall bilfan... gå i knixiga banar gå på skäringspunt närmare framaxen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re:
Vad är den minsta kurvradien man använder på bana? om man tittar i en log från t ex Sviesta verkar den lägsta hastigheten vara ca 50 km/h. Det motsvarar ca 15 m kurvradie (vid 1,3g sidoacc) och ett styrutslag på typ 9 grader i mitt fall. Så styrutslag över typ 10-12 grader kan man kanske betrakta som "parkeringsmanövrar"? ![]() _________________ Johan Lekås |
||||||
Frågan är hur mycket det gör att få och om man KAN få till det för alla kruvradier. Sen vad som går fortast, just statisk eller kanske annat. Tex mer tåut för att få rotation på bilen i instyringen. Jag vet de fa.... Vet jag inte så siktitar jag på neutrlat, käringen i bakaxelen. Går det bygga justerbart så man kan ändra ackerman om man kommer på något senare. Hmm en anna tanke, guppstryring. Du kommer ej att ha guppstryring i vanlig bemärkelse.(pga stelaxel) Andra saker som kan påverka så hjulen svänger vid fjädring/kräning??? Dubbel hmm, du kanske redan har koll på det. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu är styrstagsfäste fixat och båda framnaven helt svetsade. Vinner inga skönhetspriser, det överlåter jag åt ove
![]() Nu när allt på navet är svetsat går det att svarva till fin-passning för hjullagren. ![]() Som infästning till leden för styrningen är tanken att göra trekantiga plåtar som bultas i de två hålen på navet (ja det är hylsor i hålen) och lämnar ett tredje hål för leden. Möjliggör hyfsat enkel justering av styrgeometrin om behovet uppstår _________________ Johan Lekås |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 52, 53, 54 >> 12 besök senaste veckan (478004 totalt) |