| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20 besök senaste veckan (17958 totalt) |
|
Re:
Camberplattor på m3 så är det utjämnat.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
När jag var och kollade på SSi/Honda/Peugeot/Ford-klubbarnas banträff på Gelleråsen förra året imponerade inte varken de nya eller de äldre Imprezorna, och då fanns det ganska många, om det beror på bilen vet jag inte. Det fanns alla olika ambitionsnivåer från de med r-däck, fullbur och cleant racestuk till i princip helt orginal med all inredning kvar, på gatdäck. Såg inte helt klockrent från där vi satt visserligen men det var stor skillnad på dem och de mindre 205orna, Civicarna och liknande som körde åttor runt de flesta från SSi
_________________ Axel Tanner |
||||||
|
Re:
om evo's/imprezor i originalskick skulle vara snabbare än m3 e46/e36 måste det innebära att alla dess förare är usla
Har ju ägt både impreza och m3, och visst gick det att svänga med impreza.. Men de ska masseras rätt bra för att gå jämnt med en m3'a på svenska banor.. Skulle själv gärna åka evo/impreza igen, mest för att det är roliga bilar året runt, men som sagt, för att gå fortare behövs det rätt mycket mer än standard. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Har du råkat klocka nån tid på sviestad med din Fredrik?
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
Nu påstod då inte jag något om imprezor i originalskick jämfört med m3, dessa har ju genom åren oftast inte alls varit jämförbara med evo's, däremot så borde det ändå finnas potential om man ska jämföra kraftigt modifierade bilar. Jag har haft m3 e36 och upplever evo'n som bättre balanserad kurvorna, kanske delvis beroende på att e36'an är så understyrd utan modifieringar. På rakorna upplever jag det som att det skiljer väldigt lite, m3'an har lite mer effekt men är samtidigt tyngre. Mot Z4M coupe märks det lite mer skillnad i slutet av långa rakan på mantorp eller sviestad men den är ju inte lika tung som en m3. Jag trivs bra med evo'n men om jag skulle få för mig att byta till bmw igen så skulle det isåfall vara någon m3 e30 men eftersom jag helst inte vill skruva så är det nog inte särskilt troligt.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Det får jag ju inte för då gäller inte min försäkring.
Har faktiskt inte jagat tider. Tror Benci körde 1:07.3 sista körningen i höstas, att jag var snabbare när vi var ute samtidigt behöver ju för den skull inte betyda att jag lyckades sätta något snabbt varv. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php http://www.youtube.com/watch?v=pZPUx _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Då det snabbt blir dravel om orginalbilar o inte så här är ett urval tider presterade med orginalbilar!
Mitsubishi Evo FQ400 1.24.8 BMW M3 Saloon 1.25.3 BMW M3 CSL 1.28.0 Mitsubishi Evo X 1.28.22 Mitsubishi Evo VIII 1.28.9 .... .... -> M3 e36. Taget från Top Gear Power Laps. De som inbillar sig att en M3 e36 är med i leken slutade nog inte tro på tomten. Dessutom var min tidigare kommentar inte om en orginal evo utan om en steg1 uppgraderad. _________________ Robert Pettersson |
||||||
|
Re:
Jag har lite svårt att se relevansen i tiderna för en Evo X då den inte riktigt ryms i den tilltänkta budgeten, för att inte nämna FQ400'an
Sen tror jag inte riktigt Top Gears testbana är riktigt jämförbar med våra svenska banor, fast det är bara ren spekulation då jag inte kört alla banor i Sverige, ej heller på deras testtrack
Hursomhaver skulle jag vilken dag som helst satsa mina slantar på en Evo 8 / Subaru STI istället för en M3 E36 även på svenska banor. Men förarna av dessa (nu blir jag säkert lynchad) verkar iaf i Svea bestå till stor del av ursinniga men inte fullt så snabba förare
Vill dock minnas en liten silverpil (silvrig Impreza) som gick ruskigt fort på banorna förr i tiden (läs några år tillbaka), det var nog någon här på rejsa som ägde den om jag inte missminner mig
|
||||||
|
En impreza/evo kan man ju ha väldigt roligt med på isbanor och så vintertid också, klart att man kan med en M3a också men jag inbillar mig att evo och impreza slår m3an på fingrarna utan problem i den grenen.
om det är av intresse. _________________ Axel Tanner |
||||||
|
FQ400/BMW Saloon/Evo X/CSL var där för att påpeka att en evo inte är långsam. Och dessutom för att ge en fingervisning om var en steg 1 evo 8-9 hamnar i prestanda. Vilken är inom prisramen och svårslagen pang för pengen när den passerar CSL'en. För att få lite perspektiv så lägg till denna på listan Porsche 911 GT3 1.27.2.
Åter igen att säga att den banan inte är representativ är bara fel. De tog in folk från Lotus som skulle rita banan för just det syftet att vara just representativ. Pratar vi prestanda/praktikalitet/pang för pengen så blir det svårt att hitta något annat än just EVo'n. Kravet fungera som daily driver dödar många andra alternativ helt enkelt. Däremot blir det en sorglig inredning och det tyska kvalitetsljudet infinner sig inte när dörarna stängs Därav så är det nog inte det naturliga valet ändå att byta till en EVo just pga att den bilen tillverkas i Japan och BMW'n i Tyskland. Dessutom att byta från en coupé till en familjesedan? Vad är det för stil blivande familjefar eller? Gissar från höften men det är bättre totalekonomi att äga en e46 M3a gentemot en EVo.
Vi får väl låta varvtiderna tala i stället så får vi se vem som har rätt och fel. _________________ Robert Pettersson |
||||||
|
Har tyckt det varit najs med min fyrdörrars M3. Att EVON är fyrdörrars också är ett klart plus i min bok. Focus RS är väl bara tvådörrars? Eller tredörrars heter det kanske för att vara korrekt. Dröjer väl tills de kommer ner i pris, eller snarare att de finns beggade ÖHT.... Men det fanns ju faktiskt EVo X för inte alls orimliga priser på blocket men man måste plugga in så man fattar de olika modellerna i X-serien bara först.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Hör med JOCCe på JRM, misstänker att dom gärna ställer upp och berättar om skillnaderna mellan olika evo-modeller. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Jepp Det finns rätt många publicerade tider här hemma från mantorp/sviestad/kga/m.fl från div m3'or.
Top Gears tider tycker jag verkar lite småskumma, rätt ofta visar när någon lägger hotlap och halva banan är blöt etc.. Subaru WRX Sti 1.28.2 BMW X5M 1.28.2 Mitsubishi Evo X 1.28.22 Eller ett lite annat axplock.. Porsche 911 Turbo 1.31.0 BMW 760Li 1.31.2 Vauxhall VX220 turbo 1.31.3 Samt att 370Z skulle vara snabbare än CSL? Eller den här??? Porsche 911 Carrera S 1.28.9 Jag rekommenderar starkt bmw760 framför 911 turbo på banan och ska man åka porsche ska det vara utan turbo
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Andra har sagt det, men jag säger det också: Porsche 996.
En tidig sådan kan du få för pengarna. Tidlös, hållbar och med skön finish. Kommer inte falla så mycket i värde som jag misstänker att jappsar och BMW gör. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
|
Re:
Men inte köper man väl entusiast bil enbart med ekonomisk kalkyl om andrahandsvärdet? Lite hjärta måste det ju vara. Men rena reservdelsvärdet i en 996a är ju inte lågt
|
||||||
|
Re:
Tror ändå inte att en 996a kommer falla som t ex en M3 e36a, M5, Nissan 300 ZX, mm. Har mycket svårt att se att en 996a skulle kosta under 100.000 kr som "vilken vanlig modern bil som helst" gör med åren
_________________ Christoffer Silfverberg |
||||||
|
Re:
om inte antalet som vill äga vattenkyld svansmotor ökar alltefersom det spottas ut nya (det försvinner ju inte så många) så blir det ju lite tillgång och efterfrågan. Det finns att välja på för 20k euro (eller dollar) idag, hur lång tid det tar innan det blir 15 återstår att se, men som vanligt går det att göra bättre bilaffärer om man inte har bråttom (och kan dra nytta av när andra har det). |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Naturligt att köpa efter M3 E36?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20 besök senaste veckan (17958 totalt) |