Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
växling med paddlar
<<   1, 2, 3   >>
11898 besök totalt
Tänndal
Sthlm
Här sen Maj 2009

Airtec som någon nämnde innan har bra grejer.

Inom formula student är det inte helt ovanligt med pneumatisk växling.

Vi på kth har kört med det ett par år nu, en kolv från airtec som sedan styrs genom egna kretsar och programmering.
Det enda som egentligen är svårt är att programmera tiderna som ventilerna ska va öppna, speciellt för att hitta neutralen på mclådan men det slipper ju du i alla fall.

och sen kör vi på shift cut vid varje växling.

Vi har en gasflaska i bilen som vi blir tvungna att byta då och då, men det är knappast en bra lösning om man kör mycket.

Istället för att ha en kompressor som laddar kontinuerligt som någon sa kan du väll ha en liten buffert i form av en flaska?

edit:
kanske ska tillägga att solenoider kan funka, men om det är lika hållbart är väll frågan.
Sen väger dom ju mer om man ska ha lite kraftigare.
Men jag har för mig att Karlstads formula studentteam kör på solenoider för i år, du kan ju höra med dom var dom fått tag på grejerna.
(http://www.clearriverracing.se/)

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

en sådan luftventil som man ska ha (gå åt båda hållen och "öppen" utan påverkan)

hur ser symbolen ut för en sådan? ( de rutorna med pilar i)kollat i lite kataloger men vill vara säker att få rätt..

annars har jag monterat kolven,givare i ändlägerna och modifierat volvo 240 blinkersspakar(använder ljustutefunktionen) till paddelbrytare, ska lägga upp bilder om någon dag..

Halland
Här sen Feb 2008

Re: växling

emelie skrev:
en sådan luftventil som man ska ha (gå åt båda hållen och "öppen" utan påverkan)

hur ser symbolen ut för en sådan? kollat i lite kataloger men vill vara säker att få rätt..

annars har jag monterat kolven,givare i ändlägerna och modifierat volvo 240 blinkersspakar(använder ljustutefunktionen) till paddelbrytare, ska lägga upp bilder om någon dag..

Använd två ventiler och två cylindrar.
En för att växla upp och en ner.
Strypbackventiler för att ställa in för rätt hastighet.
Ska du köra med en cylinder med induktiva lägesgivare och bistabil ventil kan det bli lite osäker funktion. Då ställer det högre krav på styrsystem.
Jag kan se om jag hinner att rita upp något i morgon till dig.

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

ja det vore bra om du kunde göra det.. det ska vara den sorten som när signal släpps på någon av utgångarna så ska cylindern bli opåverkad..

Halland
Här sen Feb 2008

Re: växling

emelie skrev:
ja det vore bra om du kunde göra det.. det ska vara den sorten som när signal släpps på någon av utgångarna så ska cylindern bli opåverkad..

Det där får jag inte ihop. vad menar du?

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

ska försöka förklara...

när ena paddeln får kontakt hålls den korta signalen med ett hållrelä å och kolven går fram tills den når ändlägesgivaren, när den givaren får signal ska den bryta upp reläet som håller signalen.. Och spaken slår tillbaks i neutralläge av fjäderkraften i spakstället..

så ventolen måst kunna ta emot 2st olika signaler och skicka luft på 2 håll.. så långt helt klart.. sen när signalen släpps så vill jag inte att det ska vara något tryck på kolven. tänkte så att det avluftas så att kolven blir opåverkad snabbt så att den kan gå tillbaks till neutral snabbt av fjäderkrafter i spakstället..

men så kanske alla ventiler fungerar?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Du vill nog ha en sån här isåfall:

Växlar riktning och avluftar båda ändar i mittläget.

Ska det gå snabbare så en ackumulator nära växlingsventilen som möjligt och kort slang mellan växlingsventil och cylinder.

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

ok. bra! airtec hade sådan ventil dock ganska dyr.. 1594kr+moms. men det får ma nog ta i detta fallet.. vet inte om deras grejer är lyxventiler så att det finns mycket billligare. men de var trevliga där så det får bli en sådan..

Skänninge
Här sen Maj 2003

Jag hittar inte den ventilen hos airtech, men de har M-xx-533-HN som kan lösa samma sak, är det den?

Isåfall ser det ut ungefär såhär istället.

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

ja så var det nog... en 5/3 ventil med öppet mittläge beskrevs den som.. art nr slutade på 533 kommer jag ihåg.. så det kan vara den.

då var det bara en grej till jag behöver: 2st relä 12v (en till upp och en till nerväxling)
ska vara av den typ som när den får en "kicksingnal" så ska dent slå till utgående ström ända tills det att ändlägaesgivaren blir påverkad, då ska den kvittera signalen till reläet så strömen ut släpps......
krångligt? lite svårt att förklara i skrift bara..

måste väl vara typ sådant relä som man har när man slår på helljuset på bilen?

Skänninge
Här sen Maj 2003

Nu vet jag inte hur alla helljusrelän fungerar, men oftast är väl det relän som bara hålls så länge som de har styrström. Sen hålls väl styrströmmen med mekanik i spaken?

Men det går nog lösa med impulsrelä eller bistabilt relä.

om jag minns rätt så växlar impulsrelät på/av vid signal till en spole, första signalen= på, nästa = av osv osv..

Bistabilt växlar på/av med hjälp av att en "set" spole kör relät på, sen krävs en signal till en "reset" spole för att stänga av relät. Det antar jag är bättre för din applikation? Annars kanske du råkar "dubbelklicka" med din paddel och inte får växlingen?

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Är det något sådant här ni pratar om?

http://www.geartronics.co.uk/paddleshift.htm

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

ja det bistabila relät låter perfekt! var köper man sådana?
bra, då får man bort dubbelklickrisken..

i mina spakar (volvo 240 blinkersspakar,använder ljustutefunktionen) så hålls ej styrströmmen,utan det blir bara en kort signal..

Lund
Här sen Dec 2003

Volvo 240 ljusrelä är impulsstyrt, det växlar alltså utgången vid puls från spaken (positiv flank).

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

37-204-55 på Elfa är bistabilt.

Hittade även billigare här:
http://märklintåg.se/webshop/webshop_prod_rela.htm
Dock vet jag inget om butiken, men om frakten är låg så är ju kosten mindre att leka med det relät för att testa om funktionen blir rätt..

Ang, pneumatikkretsen så funderade jag igårkväll på om man kanske skulle slänga in ett filter innan ventilen också för att skydda den från smuts.

Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

så här har jag gjort min lösning.. bra eller dåligt vet jag inte än, inte kopplat in något än..men kanske kan ge nån något tips som går i liknande tankar..

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
växling

jag köpte en liten 12v kompressor på jula idag(för att lyssna hur högljudd och testa funktion)

den var vettig i ljud(man vill inte ha en högt morrande)

max arbetstryck.10 bar enligt spec.. testade och 8 bar gick den snabbt upp till så det kan stämma..
kapacitet. 40l/minut..

RÄKNEEXEMPEL UNGEFÄRLIGA siffror:

tryck:10 bar.

min kolv 32mm diameter+slangar tar ca: 0,5dl luft x 10 bar= 0.5 liter luft/växling.

på en bana kanske man växlar 20ggr/min x 0,5 liter/växling= 10 liter/minut.

hur stor tank skulle vara rimligt att ha?
kommer kompressorn att ge lika mycket luft som går åt? (om jag inte tänkt fel nånstans så går det åt 10 liter och den ger 40 liter)men kan tänkt fel..och specifikationen kan vara kraftigt överdriven.

vad tycks? kritisera gärna min uträkning.. jag kan mycket väl tänkt galet.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Enda problemet jag ser är att de flesta kompressorers flöde anges vid fritt flöde, men är det en kompressor av kolvtyp vilket det ju borde vara, så kan det ju inte sjunka så väldigt mycket även om den måste trycka in i en tank.

Målsryd
Här sen Sep 2004

kanske inte helt optimalt men tub med kolsyra borde funka ,fördelen med kolsyra är att det är tryck i tuben till "sista droppen" samt enkel fyllnad hos firma som fixar brandsläckare eller om man kör med sodastream tub /bytesystem

Halland
Här sen Feb 2008

Med den lilla cylindern så kan du sluta räkna. Kompressorn räcker till.
Jag brukar rekomendera ett tryck på 8 bar i tanken och 6 bar ut från tanken.
Ventiler och cylindrar brukar ta skada av för högt tryck. Snabbheten beror mer på dimensionen av slangarna luften leds i än trycket.
No problem

Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

bara du har rätt kompressor så kan du ju modda den med ett variabelt tryckrelä som styr vilket tryck du vill ha i tanken så att säga

växling med paddlar
<<   1, 2, 3   >>
11898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande