|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

28 Apr 2010 08:21
Det finns ju också folk som inte har 10 lök att lägga på hjälmen enbart, här är en hjälm som verkar populär bland rallyförare i frankrike om man läser runt lite på forum.
199euro snell2005/fia 8858-2002 Med förmonterad hans (vikten på ca 1500g gör dock att man måste ha hans om man kör bil med tak om jag förstått det rätt?):
http://www.rrs-web.com/index.php?page=shop.product_details&flypage . . . .
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

28 Apr 2010 08:34
Re:
Det är säkert ett prisvärt alternativ. Det finns dock hjälmar i samma prisintervall i Sverige.
Jag har dock aldrig förstått hur man tänker när man tillåter ett HANS-skydd på en öppen hjälm, då flyttar man ju all dragkraft ner på hakbandet/strupen. En integralhjälm avlastar på ett hel annat sätt....konstigt.
| Cédric skrev: | Det finns ju också folk som inte har 10 lök att lägga på hjälmen enbart, här är en hjälm som verkar populär bland rallyförare i frankrike om man läser runt lite på forum.
199euro snell2005/fia 8858-2002 Med förmonterad hans (vikten på ca 1500g gör dock att man måste ha hans om man kör bil med tak om jag förstått det rätt?):
http://www.rrs-web.com/index.php?page=shop.product_details&flypage . . . . |
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

28 Apr 2010 08:36
Re:
| JP Simpson skrev: | Det är säkert ett prisvärt alternativ. Det finns dock hjälmar i samma prisintervall i Sverige.
Jag har dock aldrig förstått hur man tänker när man tillåter ett HANS-skydd på en öppen hjälm, då flyttar man ju all dragkraft ner på hakbandet/strupen. En integralhjälm avlastar på ett hel annat sätt....konstigt.
| Cédric skrev: | Det finns ju också folk som inte har 10 lök att lägga på hjälmen enbart, här är en hjälm som verkar populär bland rallyförare i frankrike om man läser runt lite på forum.
|
Jag var också skeptisk till det, men jag fick se en krockfilm med hans i öppen hjälm. Rotationspunkten blir ju sån att hjälmen"tippar" framåt när hansremmarna drar, så lasten tas mer med hjässan, inte med hakremmen. Känns lite galet men det funkar.
|
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens

28 Apr 2010 08:39
Direkt fråga angående en Simpsonhjälm.
Hur mycket väger en Shark Air Inforcer FR (storlek motsv L) och är den godkänd enligt nuvarande och kommande regler för banracing (tänker då på långlopp, olika märkescuper, road/modsport och liknande)?
Klarar den både HANS och de snoffsigare systemen?
_________________ Magnus W
Porsche 968 CS
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

28 Apr 2010 10:18
Re:
Där ser man, bra information!
| Cédric skrev: | | JP Simpson skrev: | Det är säkert ett prisvärt alternativ. Det finns dock hjälmar i samma prisintervall i Sverige.
|
Jag var också skeptisk till det, men jag fick se en krockfilm med hans i öppen hjälm. Rotationspunkten blir ju sån att hjälmen"tippar" framåt när hansremmarna drar, så lasten tas mer med hjässan, inte med hakremmen. Känns lite galet men det funkar. |
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

28 Apr 2010 10:50
Re:
Vikt brukar ligga på 1250-1500g, men med just Shark AIR Inforcer vet jag faktiskt inte. SNELL-hjälmar klassas inte efter vikt utan efter funktion och säkerhet.
Racingreglementet i Sverige är så otroligt ouppdaterat och spretar så mycket att jag kan inte svara på om en SNELL SA 2005 eller SNELL SA 2010 hjälm är godkänd i alla olika cuper och serie. I de flesta serier i Sverige är SNELL-hjälmar godkända, regelboken tillåter till och med 25 år gamla SNELL-hjälmar...
Racingvärlden utanför Sverige använder SNELL SA och FIA hjälmar. SNELL-hjälmar är klassade för Head and Neck Device, yes. Du får dessutom montera fästen själv.
| firefish skrev: | Direkt fråga angående en Simpsonhjälm.
Hur mycket väger en Shark Air Inforcer FR (storlek motsv L) och är den godkänd enligt nuvarande och kommande regler för banracing (tänker då på långlopp, olika märkescuper, road/modsport och liknande)?
Klarar den både HANS och de snoffsigare systemen? |
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

28 Apr 2010 11:53
Re:
| JP Simpson skrev: | Där ser man, bra information!
| Cédric skrev: | | JP Simpson skrev: | Det är säkert ett prisvärt alternativ. Det finns dock hjälmar i samma prisintervall i Sverige.
|
Jag var också skeptisk till det, men jag fick se en krockfilm med hans i öppen hjälm. Rotationspunkten blir ju sån att hjälmen"tippar" framåt när hansremmarna drar, så lasten tas mer med hjässan, inte med hakremmen. Känns lite galet men det funkar. |
|
På vilket sätt tar en Integralhjälm upp kraften från HANSbanden då? Kindkuddar/käkben? Inte bottnar väl "bågen" mot överkäken? Borde ju vara precis samma problem med en Integralhjälm som i en Jetdito
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

28 Apr 2010 12:04
Re:
| MaZ skrev: | | JP Simpson skrev: | Där ser man, bra information!
|
|
På vilket sätt tar en Integralhjälm upp kraften från HANSbanden då? Kindkuddar/käkben? Inte bottnar väl "bågen" mot överkäken? Borde ju vara precis samma problem med en Integralhjälm som i en Jetdito |
exakt samma sak händer ju i en integralhjälm, tanken är som du säger inte att man ska ta upp kraften i ansiktet/hakan.
Det ser man ju i en crashfilm.
http://www.youtube.com/watch?v=0PXWpmSH-ao&feature=related
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

28 Apr 2010 12:11
Re:
Ni har helt rätt i slutsatsen, det är pannan som tar upp kraften vid en normal front-kollision. Men då de flesta kollisioner INTE är front, så föredrar jag en integral-hjälm och ett HNRS som även kan hantera sidokrafter (typ. Hybrid PRo).
En öppen hjälm hantera sidokrafter mindre bra, den slits isär. En integral-hjälm hålls ihop av käkpartiet...
| MaZ skrev: | | JP Simpson skrev: | Där ser man, bra information!
|
|
På vilket sätt tar en Integralhjälm upp kraften från HANSbanden då? Kindkuddar/käkben? Inte bottnar väl "bågen" mot överkäken? Borde ju vara precis samma problem med en Integralhjälm som i en Jetdito |
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

30 Apr 2010 10:13
Re:
| JP Simpson skrev: | Det är säkert ett prisvärt alternativ. Det finns dock hjälmar i samma prisintervall i Sverige.
|
Jag kanske letar dåligt men var hittar jag liknande hjälmar här i den priskategorin?
Sen har du rätt i sista inlägget, en öppen hjälm blir ju aldrig så styv som en "stängd", det kommer man inte undan.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

30 Apr 2010 10:47
Re:
Det här kan vara ett billigt alternativ. http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .
Eftersom det är en SNELL-hjälm kan du köpa och montera HANS "knapparna" själv.
|
Jag kanske letar dåligt men var hittar jag liknande hjälmar här i den priskategorin?
Sen har du rätt i sista inlägget, en öppen hjälm blir ju aldrig så styv som en "stängd", det kommer man inte undan. |
|
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005

30 Apr 2010 12:47
Hej !!
Snackade faktiskt säkerhet i en hel timme imorse med en SBF-representant och jag blir riktigt upprörd gång på gång. "HANS snacket" kom igång enligt denna representant för 3-4år sedan inom Rallycross och Folkrace som utgjorde ca 75% av alla Whiplash skador. Men eftersom det fanns mest pengar inom rally valde man att börja där på SM-nivå (vad är det för säkerhetstänk ???) Problemet blev ju som vanligt inom de billigare kategorierna (Rally: StdE, GrE, FR) där man skulle komma att ta dö på sporten då det krävs 2st HANS-kitt/bil och då övergår bilens värde. Skriver det ännu en gång......Peltor G6 hjälmen bannades av ÅBR då en S vägde lika mycket som en XL ??? Fick ingen respons tyvärr. När den Brasilianska Svarta "Racehjälmen" (800g) som såldes i Peltors regi upphörde fick man dagen efter beskedet att ett "ansvarsfrihets-avtal måste fyllas i om hjälmen ska säljas ????? Vad liknar det ??? Turerna har varit många. Helt galna regler. Jag har skrivit i en annan tråd innan om en massa galna saker som behöver åtgärdas Pronto !!! Det är allt från flockade paneler till orginal Vxlspaks-damasker mm. Jag pallar snart inte snacka med SBF längre mer utan skulle vilja tillsätta en kommitte som tar över ansvaret för säkerheten inom bilsporten generellt och som givetvis tar itu med problemet med SFI-FIA.
Mvh: Jesper
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

30 Apr 2010 13:06
Re:
| ÅBR skrev: | | ... Jag pallar snart inte snacka med SBF längre mer utan skulle vilja tillsätta en kommitte som tar över ansvaret för säkerheten inom bilsporten generellt och som givetvis tar itu med problemet med SFI-FIA. | I den soppa som redan finns baserat på FIA så blir det inte bättre när SBFs utskott försöker vara "smarta".
Det svider för rekryteringen när insteget för säkerhetsutrustningen kostar mer än bilen, självklart, men halvmesyrerna som det blir istället (och gränsdragning) gör det knappast bättre.
Men det är lättare att sitta och vara mästrande när man tagit steget och endast behöver investera i skillnaderna (samt har abstinensbesvär om det inte blir nåt tävlande).
Hur illa är läget inom BSI och andra nationella varinter?
|
ÅBR
Bjärred
Här sen Okt 2005

30 Apr 2010 14:21
Re:
| Niklas Falk skrev: | | ÅBR skrev: | | ... Jag pallar snart inte snacka med SBF längre mer utan skulle vilja tillsätta en kommitte som tar över ansvaret för säkerheten inom bilsporten generellt och som givetvis tar itu med problemet med SFI-FIA. | I den soppa som redan finns baserat på FIA så blir det inte bättre när SBFs utskott försöker vara "smarta".
Det svider för rekryteringen när insteget för säkerhetsutrustningen kostar mer än bilen, självklart, men halvmesyrerna som det blir istället (och gränsdragning) gör det knappast bättre.
Men det är lättare att sitta och vara mästrande när man tagit steget och endast behöver investera i skillnaderna (samt har abstinensbesvär om det inte blir nåt tävlande).  |
Så talar en sann entusiast. Tack för de orden Niklas.
Mvh: Jesper ÅBR
|
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

04 Jun 2010 22:32
om man nu köper en kruka - är det Hans eller SEA fästen man ska satsa på?
Tycker det känns som en potentiell djungel men jag har kör med lånad kruka nu och det vill jag inte riktigt fortsätta med. Kör roadsport nu och säkert nästa år också. Lite framtissäkert vill jag väl ha det, men bara jag slipper köpa en hjälm nästa år också så...
Finns ju ett par tips här, men hur ska jag tänka?
_________________ Henrik Eriksson
Sluta jiddra, börja rejsa!
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

04 Jun 2010 22:44
Re:
| -- skrev: | | Finns ju ett par tips här, men hur ska jag tänka? | JEThjälm med tillverkarmonterade fästen under 1400g (du kör ju bil med tak). Sen får du se vad det blir för kragar mm som blir acceptrerade framöver, fästena fungerar/behövs ju oavsett.
Det kan finnas andra lösningar som är lika tillåtna och lika bra, men ju mindre man behöver mästra besiktnignemännen desto bättre (enklare att hålla sig i mittfåran)
|
|