| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7872 totalt) |
|
Pressrelease 21 April 2010 Ålandring - Åland Motor Events AB har sedan 2005 planerat och drivit förverkligandet av en fordonsrelaterad aktivitetspark på Åland i Eckerö kommun. En generalplan har tagits fram och en omfattande miljökonsekvensbedömning har gjort som en del i miljötillståndsprocessen. Tillståndsprocessen är i slutfasen och efter att några kompletteringar färdigställts under våren väntar bolaget på beslut om miljötillståndet. Anläggningen består av en rundbana på ca 3.2 km och en raksträcka - Drag Strip - om 1200 meter. Banan planeras uppfylla FIA:s regelverk Grade 2 och ritningarna har godkänts av FIA:s säkerhetskommision. I planerna finns också anläggning för Go-cart och radiostyrda fordon samt rallysprint. Planerna omfattar också ytor för utbildning inom trafiksäkerhet och forskning inom trafiklogistik och miljöområdet. Verksamheten kommer baseras på liknande produkt- och evenemangsmix som befintliga anläggningar runt om i norden. En av de största styrkorna är närheten till två marknader; Sverige och Finland där kundunderlaget och intresset för anläggningen är stor. Åland har väldigt goda kommunikationer både österut och västerut och ligger nära till. Närheten möjliggör också synergieffekter för anläggningen och dess kunder där man kan produktutveckla gemensamma events för både den svenska och finländska marknaden. Nästa steg i projektet är att köpa markområdet som anläggningen ska förverkligas på. Området är ca 70 hektar (700.000 m2) och bolaget har tecknat villkorat köpeavtal med markägaren, köpet ska ske under första halvåret 2010. För att finansiera köpet kommer bolaget att emittera aktier. I detta skede riktas emissionen till allmänheten; till entusiasterna som har engagemang och intresse för att förverkliga anläggningen. Aktieägarna kommer att förutom sedvanliga rättigheter som dessa har få en dedikerad meter av banan som symboliskt blir deras och ett incentivprogram kommer att utformas där aktieägaren för förmånlig tillgång till anläggningen och dess produkter och därigenom indirekt avkastning på insatt kapital i form av konsumtionsnyttigheter. 1.500 aktier kommer att emitteras och aktierna prissätts till 500 euro (ca 5.000 sek) per styck och kommer att kunna tecknas under maj månad 2010. Mer information om hur man tecknar aktier och information om projektet kommer på bolagets nätplats http://www.alandring.com. Mer information om detta pressmeddelande ges av VD Danne Sundman tel.; +358 457 3135 237 eller e-post danne@alandring.com _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Intressant!
Hur ser det ut med oljud för grannarna? När planeras första spadtaget? När kan man kunna börja köra? Det flesta (alla?) banor som byggts och ska byggas får ju hela tiden jobba i motvind, hur ser det ut för eran del? Jag är intresserad av att köpa en aktie men skulle ju vilja ha lite mera kött på benen innan jag bestämmer mig. MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
|
Absolut. Tack för visat intresse.
Q: Hur ser det ut med oljud för grannarna? A:Vi har gjort omfattande ljudberäkningar/simulering (samma företag som VikingMotorpark) som visar på att ljudet går att hålla inom rimliga gränser. T.ex 20 STCC bilar körandes oavbrutet från morgon till kväll hålls inom ramen! Det kommer knappast att hända, men vi valde "tuffaste" målet för att vara säkra. TopFuel överskrider gränsvärdet kraftigt, vill minnas att det var 159 dB. Rimligt vore att få villkorat tillstånd och göra faktiska mätningar och om det överskrider göra upp en åtgärdsplan. Alla mätningar visas både grafiskt med områdeskartor och i siffror i MKB'n som kan laddas ned från www.alandring.com / MKB. om man tittar noga så finns det bullervallar utritade på kartan, de kommer både fungera som bullerskydd, bra miljö för naturliv och växter samt naturliga "läktare" för publik. I vissa fall fungerar de även som skydd för "viltstråket" (jägarna ska ha sitt också....). Bullervallarna byggs i förstahand av jordmassor som flyttas på området. A: När planeras första spadtaget? Q: Vågar man ens svara. ;o) Vi har haft målsättningar som flyttats hela tiden pgr av saker utanför vår kontroll. Men nuvarande målsättning är redan i år 2010 om miljötillståndet medger så, och de stora investerarna är på hugget. Detta datum är inte på något sätt ristat i sten eller löfte utan mer önskan/förhoppning. Kom ihåg att planeringen pågått sedan 2005 och MKB lämnats in och nu kompletterats så mycket av pappersarbetet/utredningarna är gjorda. FIA har också sagt sitt! A: När planeras första spadtaget? Q; Samma som ovan. I bästa fall 2011 kommer det finnas någon form av verksamhet. Men.... A: "...får ju hela tiden jobba i motvind..." Q: Förstå mig rätt. Det är bra! Det ska vara balans mellan att bevara och att riva/bygga nytt. Balans mellan miljö, arbetsplatser och ekonomi. Om det finns visst motstånd så krävs bättre lösningar och genomtänkta förslag. Vi tror och tycker själva att vi har en sådan lösning just nu. Det har varit och är en utmaning att förklara hur verksamheten kommer att se ut för personer som aldrig varit och aldrig kommer att vara intresserade av "motorsport", det måste man respektera. Vi kommer i förstahand att satsa på "event" och banuthyrning! Tävlingsverksamheten har fått stor (läs mest) uppmärksamhet hittills men är bara en lite del av den tänkta verksamheten, mycket för att göra banan "känd och attraktiv" i övrigt. Vi har haft lagstadgade stormöten med blivande grannar och övriga berörda där många missförstånd kunde redas ut på plats, men visst det är en lång process. Det finns farhågor att markpriserna kommer att sjunka drastiskt om motorbanan kommer dit, men det har vi inte märkt något av nu när bolaget ska köpa loss området.... ;o) Vi har fått svara på hur vi ska ta hand om all olja som kommer rinna på området osv. Hur vi ska stävja "fyllesvansen" som inte kan eller vill betala entrébiljetter. Om nedskräpning i samband med tävlingar osv. Så i samband med MKB fick alla grannar och övriga inblandade möjlighet att ställa alla frågor, även skriftligt, varpå svar/åtgärd redovisas i MKB'n. Läs den, vi har lagt ned mycket möda och tankeverksamhet så det vore synd om den blev oläst. Det är lättare om frågan bryts ned i rent konkreta frågor, så ska jag försöka svara så gott jag kan. mvh A.Mansén _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
okej jag har kikat igenom lite men eftersom MKBn inte tar upp just aktieemissionen så har jag lite frågor ang. just detta. Kan tilläggas att jag inte är extremt insatt i aktier utan har just börjat intressera mig, därav första frågan.
1. I ett stycke läser jag "Aktieägarna kommer att förutom sedvanliga rättigheter som dessa har.." Vad innebär det lite mer konkret? Att kunna medverka vid årsstämman är väl en grej? En annan brukar väl innebära en viss rösträtt? 2. Nu förstår jag att aktierna kommer bidra till bygget av banan, men jag måste ändå fråga vad mer jag vinner på att köpa en eller flera? Att få en dedikerad meter av banan är ju helt klart en kul grej, jag läser: "...ett incentivprogram kommer utformas där aktieägaren får förmånlig tillgång till anläggningen och dess produkter och därigenom indirekt avkastning på insatt kapital i form av konsumtionsnyttigheter." Vad innebär detta lite mer exakt? om jag som ägare av 1 aktie får t.ex. en dag på banan med min bil helt avgiftsfritt varje år så länge jag äger aktien så skulle det vara klart lockande! Annars oroar jag mig lite för vad jag egentligen lägger pengarna på. Personligen känns det lite som en högrisk aktie, och högriskaktier vill man ju att de ska betala sig bättre än om jag bara sätter in pengarna på en räntefond eller ett stabilt bolag. om jag "tröttnar" på min aktie efter tio år, så måste det ju finnas nånting som lockar folk till att köpa den av mig. Försökte så gott jag kunde att göra frågorna konkreta men jag har tankar som jag inte riktigt kan göra om till frågor. Vad jag inte förstår är att ingen annan ens kommenterat i tråden för stockholmare t.ex. så måste ju detta vara den bana som skulle vara lättast tillgänglig? Bara rulla på bilen på färjan, rulla av, köra bana, rulla på färjan, handla sprit, rulla av och du är hemma!
Folk här på forumet gillar bilder så jag slänger upp en länk till en banskiss om det är okej för alla? Annars tar jag givetvis bort de! http://img192.imageshack.us/img192/2 MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
|
Q: 1. I ett stycke läser jag "Aktieägarna kommer att förutom sedvanliga rättigheter som dessa har.."
Vad innebär det lite mer konkret? Att kunna medverka vid årsstämman är väl en grej? En annan brukar väl innebära en viss rösträtt? A: Svar ja på båda, och de exempel som jag kommer på nu. Q; 2. Nu förstår jag att aktierna kommer bidra till bygget av banan, men jag måste ändå fråga vad mer jag vinner på att köpa en eller flera? Att få en dedikerad meter av banan är ju helt klart en kul grej, jag läser: "...ett incentivprogram kommer utformas där aktieägaren får förmånlig tillgång till anläggningen och dess produkter och därigenom indirekt avkastning på insatt kapital i form av konsumtionsnyttigheter." Vad innebär detta lite mer exakt? A; Konkreta exempel kan vara som du nämner bankörning, kläder med logo, invigningsfest, billigare inträdesbiljetter till tävlingar osv, notera, där bolaget också är arrangör. Målet är att värdet ska motsvara en "normal" dividend - fast mycket roligare! Men det finns också andra intressen där det inte handlar direkt om pengar. Ponera att en känd sportbilstillverkare har "event" på området, där aktieägarna är inbjudan som V.I.P, värdet på den inbjudan går kanske inte att mäta i pengar, men känns bra! Alla aktieägare kommer spela en viktig roll även i framtiden då de är banans "ambassadörer", marknadsförare och ägare! Det vore direkt dumt att förbise en sådan enorm resurs.... samtidigt får antalet ägare inte vara för stort, det ska administreras också! Q; om jag som ägare av 1 aktie får t.ex. en dag på banan med min bil helt avgiftsfritt varje år så länge jag äger aktien så skulle det vara klart lockande! Annars oroar jag mig lite för vad jag egentligen lägger pengarna på. Personligen känns det lite som en högrisk aktie, och högriskaktier vill man ju att de ska betala sig bättre än om jag bara sätter in pengarna på en räntefond eller ett stabilt bolag. A; ALLA aktier är riskfyllda, även denna! Detta är absolut en aktie där ekonomisk avkastning "spelar andra fiol". Den ska möjliggöra byggandet av en attraktiv motorbana i första hand! Eftersom även vi i styrelsen kommer satsa pengar ur våra privata fickor vill vi, precis som Ni övriga blivande aktieägare, givetvis också ha något för det på lång sikt men några garantier finns inte. Jag ser själv krasst inte motorbanor som den bättre investering, sett i kronor och ören vs en räntefond men betydligt mer spännande och stimulerande miljö! Q; om jag "tröttnar" på min aktie efter tio år, så måste det ju finnas nånting som lockar folk till att köpa den av mig. A: En meter bana tillsalu på blocket.se? ;o) Lite sliten men fullt fungerande.... ;o) Skämt åt sido, det är svårt att sia så långt i framtiden. Det var ingen direkt fråga utan konstaterande, svårt att inte hålla med! "Vad jag inte förstår är att ingen annan ens kommenterat i tråden för stockholmare t.ex. så måste ju detta vara den bana som skulle vara lättast tillgänglig? Bara rulla på bilen på färjan, rulla av, köra bana, rulla på färjan, handla sprit, rulla av och du är hemma! " Folk är säkert väldigt skeptiska ännu. Banan kommer ligga perfekt för att ta morgonfärjan (ca 2 tim) äta frukost, dricka lite kaffe, läsa tidningen. Köra på banan några timmar för att sedan äta god middag på returresan och shoppa lite. Man kan även tänka sig teoretisk genomgång på utresan och summering på hemresan vid avancerade förarutbildningar osv. Färjorna är snarare en resurs än ett problem. Kostnaden för "alla + bilen" ligger idag på ca 120 kr t/r så det borde inte heller avskräcka någon. Tack för dina frågor, hoppas du fick de svar du önskade. Mvh Anders Mansén _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Jag som stockholmare tycker detta är otroligt intressant, främst för att vi aldrig nånsing kommer få en bana här i trakterna (tråkigt men sant). Så länge färjan är billig (inte som gotlandsfärjan) så kan det blir riktigt bra. Banskissen såg faktiskt kul ut, i synnerhet för att vara en modern bana
. Men man är ju alltid lite skeptisk innan asfalten är på plats, det har ju varit relativt många som försökt bygga motorbanor under åren men det verkar alltid sluta på ett tråkigt sätt. Därför är nog många avvaktande innan det faktiskt händer något.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Ja det känns ju väldigt intressant!
Fråga: Pengarna som kommer in från aktieägarna skulle användas till att köpa marken som banan ska byggas på? Betyder det att aktiens värde inte kan gå i botten eftersom varje aktieägare även kommer vara delägare i den faktiska marken som banan är byggd på? Alltså värsta möjliga scenario, Åland ring går i konkurs, kommer aktien bli värdelös eller kommer den fortfarande behålla värde i och med marken som ni/vi äger? MVH Nicklas _________________ Nicklas Jäderlund |
|
Q: Fråga:
Pengarna som kommer in från aktieägarna skulle användas till att köpa marken som banan ska byggas på? Betyder det att aktiens värde inte kan gå i botten eftersom varje aktieägare även kommer vara delägare i den faktiska marken som banan är byggd på? Alltså värsta möjliga scenario, Åland ring går i konkurs, kommer aktien bli värdelös eller kommer den fortfarande behålla värde i och med marken som ni/vi äger? A: Det korta svaret är i stort sett Ja. Men... "Åland ring går i konkurs, kommer aktien bli värdelös" om bolaget går i "konkurs" så säljs marken och tillgångarna fördelas delas mellan ägarna. Denna emission ska inte bara täcka in markinköpet som förvisso är den stora delen utan även detaljplaneringen - som då mer eller mindre "bara" har värde för just detta markområde. Efter denna emission vet bolaget exakt hur mycket pengar man har att röra sig med. Bolaget har idag heller inte några stora löpande utgifter som personalkostnader, el, vatten osv i detta skede. Risken för konkurs är inte så stor med andra ord, men visst risken finns alltid. Ta det i beaktat. "eller kommer den fortfarande behålla värde i och med marken som ni/vi äger?" Du tänker mer på någon slags "sotdöd"? Dvs att projektet försenas av olika anledningar i det "oändliga"? Ja, bolaget äger 700.000 m2 stort markområde och får antingen avvecklas frivilligt eller försöka hitta på annan typ av verksamhet. Det mest troliga är att projektet kämpar på mot slutmålet så länge det finns pengar i bolaget. Kanske parallellt med mindre verksamhet på området som genererar pengar till bolaget. Notera, detta är bara spekulationer från min sida. Följdfrågan är kanske varför man inte bara gör en emission för själva markområdet? Detaljplaneringen är lika viktig. Efter den vet vi mer exakt vad "prislappen" är för den eller de investerare som vill "köpa in sig" och kan lättare "säljas in" för nästa investeringsfas. Målet är alltså att ha ett färdigtuggat koncept med mark, bolag, tillstånd, detaljplanering samt, inte minst, ett gäng drivna och entusiastiska aktieägare. Allt med en färdig prislapp. Bra frågor! Fortsätt gärna. Notera att prospektet som snart publiceras (på den officiella hemsidan) är det som gäller i juridisk mening! Läs det noga. Svaren ovan får mest ses som "färdkost" så man vet vad man ska leta efter. Era frågor underlättar också för oss när vi ska publicera prospektet, för det är lätt att bli "hemmablind" för "elementära" frågor när man jobbat i flera år, som vi, med projektet. _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Ang. banskissen.
Felet är vårt, PDF'n ligger onödigt "hemligt" med tanke på att vi vill sprida den.... http://home.aland.net/danne/ar/mkb/F Jag ska försöka fixa till en JPG på banan a.s.a.p och publicera här. Återkommer.
//AM _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Jag är nöjd med alla svaren! Nu måste jag bara sova några nätter på saken
Fråga: 1a. Hur mycket pengar behövs för att färdigställa banan utöver de 750000 Euro som ni får in från aktierna? 1b. Hur ska ni få in dessa pengar? om ni redan skaffat några större sponsorer, är de hemliga eller får man höra vilka? 1c. Hör väl lite till 1b men kommer ni ta några lån? MVH Nicklas PS. Va de nå fel på bilden/banskissen jag lade upp
http://img192.imageshack.us/img192/2 _________________ Nicklas Jäderlund |
|
Det är rätt Krullert, motorbanor köper man inte i brådrask!
Q 1a. Hur mycket pengar behövs för att färdigställa banan utöver de 750000 Euro som ni får in från aktierna? A: Efter detaljplaneringen är gjord vet vi mer exakt, men mellan tummen och pekfingret har vi räknat med ca 10 - 15 mEuro. 1b. Hur ska ni få in dessa pengar? om ni redan skaffat några större sponsorer, är de hemliga eller får man höra vilka? A: Vi kommer att genomföra ännu en aktieemission men då av "riktad" typ mot mer professionella investerare. Vi har och haft regelbundna kontakter med näringslivet som är intresserade men de vill att vi kommer längre i projektet innan de hakar på. Det är svårt att få loss 15 mEuro för ett projekt som väntar på miljötillståndet (på gång) och inte kan presentera exakta kostnader (detaljprojekteringen). Alla vi som sysslar med motorsport vet att det är stor efterfrågan på bankörningsdagar, men inte de i styrelserummen, därav denna lösning. Motorbana är något helt nytt på Åland! Tidigare "turistprojekt" på Åland har fått upp till 30% i stöd från "Landskapet Åland" och det räknar vi också med att få. Åland samt Ålands Motorklubb och dess medlemmar har satsat avsevärt med pengar ur egen ficka för att genomföra MKB'n. Q: Kommer bolaget att ta lån? A: Det är inte "på kartan" i dagsläget men jag kan heller inte ge tvärsäkert "nej" på den frågan. Det beror på så väldigt många, idag okända, faktorer. Ber att få återkomma. Nej det var inget fel på bilden du la upp! Missade länken bara. mvh AM Kuriosa. Off-topic. Här på Åland har jag en vän som for till Sverige och köpte en renodlad banracingbil (Legend car !?!) samma vecka (i mars) som han fick veta att aktieemissionen skulle genomföras. Han har även reserverat aktier utan en enda motfråga. DET kallar jag positivt tänkande! Snart måste vi sätta stryp-koppel på honom....
_________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Måste ni köpa marken nu?
Tycker det vore synd att lägga alla pengar ni får in i ett tidigt skede på mark som kanske kan arrenderas tills det att verksamheten bär sig själv och då köpa. Speciellt när det rör sig om så lite som 5% av totala investeringsbehovet. Finns det någon affärsplan och budget att kika på? Projektet är intressant och jag skulle vilja se vad som krävs för att räkna hem ett sådant. Det är sällan man ser erbjudande om att köpa aktier utan att något ekonomiskt underlag ges. _________________ Anders Hansson |
|
Q; Måste ni köpa marken nu?
A; Ja! Först var det arrende som gällde men när vi fick erbjudande om att köpa hela området på ett bräde bara vi gjorde det nu i sommar så ansåg vi att det är en bättre affär. Sedan kommer erbjudandet lite för tidigt med tanke på att vi väntar på miljötillståndet. Eller inte, hur man se på det.... Q; Tycker det vore synd att lägga alla pengar ni får in i ett tidigt skede på mark som kanske kan arrenderas tills det att verksamheten bär sig själv och då köpa. Speciellt när det rör sig om så lite som 5% av totala investeringsbehovet. A; Ja och Nej. Nu täcker emissionen något konkret som ett markområde. Man kan vända på det och säga att 5 % är "lite" pengar om det ger stor fördel när vi ska "paketera" ihop erbjudandet för nästa emission. Äger bolaget marken direkt behöver de inte förhandla igen efter några år och oroa sig om man kommer överens eller inte. Investering på området är nu heller inte "begränsad" till 20-30 år. Q; Finns det någon affärsplan och budget att kika på? Projektet är intressant och jag skulle vilja se vad som krävs för att räkna hem ett sådant. A; Tyvärr inte och förklaringen är enkel. Vi kan inte göra en affärsplan utan att veta vad vi får och inte får göra på området. Gör vi en affärsplan idag och presenterar den får vi garanterat göra om den igen när vi fått miljötillståndet så det är "bortkastad" tid och folk kan känna sig lurade. Däremot har vi målsättningen klar över vad vi vill göra (MKB), och anhåller om, men det är annan sak. Q; Det är sällan man ser erbjudande om att köpa aktier utan att något ekonomiskt underlag ges. A; Det är heller inget vi önskade men vi försöker vara tydliga här så att folk vet spelreglerna. I helgen är avsikten att besöka Skokloster på lördagens Italienträff och på söndag "MC-Live" (Barkarby). Kanske vi ses där? Mvh A.Mansén _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Första inlägget gjorde mig nyfiken och intresserad, även om det till största del var på ett hobbyrelaterat och personligt engagemang i banor i Sverige.
Ur rent ekonomiskt syfte så hade jag aldrig funderat på att köpa aktier i detta eller liknande bolag i Sverige, men ett litet intresse föds ändå. Sista inlägget är för mig dödsstöten. Ingen som helst kalkyl för hur ni ska få bolaget att gå runt, och med förhoppningsvis en vinst för att aktieägarna ska ha något ut av det. Det gör mig helt ointrisserad av att skjuta in pengar i ett bolag som detta. Även om mitt hjärta säger köp, så säger min hjärna: låt bli då du inte vet vad bolaget ens försöker uppnå för mål, bolaget har inte ens en affärsplan. För mig är en aktieinvestering en affärsplan som kan ge avkastning på satsat kapital. Därifrån kan man välja att göra risker i sina antagande om affärsplanen kommer att skrida till verket eller inte. För mig är en av huvudfrågorna för att göra det till ett intressant köp. * Hur många bandagar kalkylerar ni kunna hålla under ett år? * Hur många deltagare kalkylerarar ni med att det kommer / bandag? * Vilket pris / bandag har ni kalkylerat? * Vilka kostnader beräkanar ni varje bandag har? Jag är fortfarande intresserad av era aktier, och då endast pga mitt banintresse och utan ekonomisk vinning då jag tror det är extremt svårt med en vinst på en nybyggd bana. Men att köpa aktier som i nuläget bara ger mark och utan någonsomhelst planer för hur banan ska drivas ekonomiskt försvarsbart i framtiden tycker jag är som att kasta pengar i sjön. Postkodslotteriet låter tillochmed som lågoddsare i detta fall. MEN jag låter mig mer än gärna motbevisas, och att ni kanske har en plan och kalkyl för hur detta ska gå ihop som bara jag missat gör det intressant igen. Hur somhelst önskar jag all lycka till med projektet och kommer det lite mer data tillgänglig så är jag eventuellt en delägare på sikt. Hoppas du/ni inte tar det som dålig kritik, utan som en fråga på mer information innan jag lägger pengar på någon som inte ens i min fantasi kan ge avkastning på pengana. _________________ /Petter Ledin |
|
Hej Petter.
Regelverk säger, förenklat, att aktieemissioner av denna typ dvs riktade till "icke proffs" får inte utlova ekonomisk vinning eller ens ge sken av guld och gröna skogar. Vi måste också (moraliskt) informera om att målet är fullt realistiskt genomförbart och oerhört attraktivt men det finns en del fallgropar på vägen. Aktier är alltid en risk! Småplacerare själv. Bland annat i ett microbryggeri (Öl), har aldrig fått dividend men å andra sidan är aktien lika mycket värd nu som då, äger även aktier i en känd nordisk mobiltelefontillverkare och får lite dividend men aktiens värde är idag inte ens hälften av det jag gav - fast det inte skulle kunna hända enligt expertisen. Av de båda fallen ovan är det svårt att säga vilken som var min sämsta affär ur rent ekonomiskt perspektiv men jag vet vilket bolag som har varit roligast att vara delägare i! Det är tur att andra bolag gått bättre så man haft råd att leka "bryggeriägare". Vi lovar bara saker vi garanterat kan hålla. Lyckas vi blir det enorm win-win men blir det strul på vägen vill vi inte ha 1.000 uppretade personer på gårdsplan. Sanningen är också den att inget markköp=ingen motorbana. Det är grunden för fortsättningen. Därför behöver vi ett gäng som verkligen och är beredd att satsa för att sätta stenen i rullning. Jag kommer själv att vara bland de första som pyntar, mer än en aktie, ur egen ficka för att jag, med många fler, tror stenhårt på projektet även om saker och ting kommer lite i fel ordning. Fick man snurr på Gotlandring borde förutsättningarna här vara ännu bättre! Vad brukar man säga, "Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor" ;o) I pressreleasen skriver vi... Banan planeras uppfylla FIA:s regelverk Grade 2 och ritningarna har godkänts av FIA:s säkerhetskommision. I planerna finns också anläggning för Go-cart och radiostyrda fordon samt rallysprint. Planerna omfattar också ytor för utbildning inom trafiksäkerhet och forskning inom trafiklogistik och miljöområdet. Verksamheten kommer baseras på liknande produkt- och evenemangsmix som befintliga anläggningar runt om i norden. En av de största styrkorna är närheten till två marknader; Sverige och Finland där kundunderlaget och intresset för anläggningen är stor. Åland har väldigt goda kommunikationer både österut och västerut och ligger nära till. Närheten möjliggör också synergieffekter för anläggningen och dess kunder där man kan produktutveckla gemensamma events för både den svenska och finländska marknaden. Mvh AM _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
|
Q: Vilken bakgrund och erfarenhet av liknande projekt har de drivande personerna bakom Åland Ring?
A; VD Ålandring Danne Sundman. Yrkespolitiker, egenföretagare, tävlingsledare (Dragracing). Styrelsemedlem Henrik Nordström. VD Ålands Turist och Konferens. Styrelsemedlem Anders Mansén. MC, bil, rundbana, dragracing, enduro osv. Aktiv inom motorsport sedan mitten på -90 talet. Styrelsemedlem Freddi Jensen. Egenföretagare, Rally, veteranfordon. Drivande i kommunen som banan ska byggas i. Rob Gustavson, F1, NASCAR, 24-H LeMans, STCC osv. Lämnade jordelivet alltför tidigt men hann uträtta mycket inom projektet innan dess. Där vi behövt expertis har vi tagit hjälp. Jurister, kartritare, biologer, ornitologer, geologer, borrare, ljudexperter osv. I MKB'n finns de olika företagen/personerna listade. Bana nr två och tre kommer bli lättare att bygga.... _________________ Anders Mansén Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7872 totalt) |