Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
BTCC 2010
<<   1, 2, 3   >>
7562 besök totalt
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Man kan ju lätt se att det inte är någon stor nackdel att köra på biogas.
Team AON Ford gör det i BTCC i år och hänger med bra.
De kör med sugmotor och biogas. thumbs up


Inte som VW i STCC.
Dispenser och turbo.
Känns som fel väg att gå? thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Rejs 1.

Massor av punkteringar.
Nytt däckmärke i år Dunlop.
Helt nytt däck speciellt till denna tävling.

Däcken ser mycket mjuka ut.
Lite svajiga och sega.......på tv iaf.

Tråkigt rejs för att vara BTCC.
Lite knuff och knövel så klart i BTCC.
Men de är ju första rejset så de blir nog bra.


Resultat.


1. Giovanardi
2. Plato
3. Matt Jacksson
4. Paul o'neill
5. Tom Bordman
6. Phil Glew

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Rejs 2.

Ganska trist rejs.
Matt Neal och Plato nötte handtag i slutet.
Men annars mest lång rad av bilar.

Resultat.


1. Giovanardi
2. Matt Neal
3. Paul o'neill
4. Plato
5. Matt Jackson
6. Alex MacDowall

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Rejs 3.


KUL rejs.
omvänd startordning i sista rejset.
Det lottades att 9st skulle vändas.

Blev då 3st BMW i topp.
Collard ledde ', Stven Kane sedan och Matt Jackson.
Matt Neal startade långt bak , han tog ytterspår i chikanen och torpederade Collard.
Neal som vanligt helt utan ansvar och lämnade hjärnan i depån.
Collard menade att Neal var oproffesionel och sög stenhårt

Plato och Giovanardi heta men lugna samtidigt.
Båda sugna på mästerskapet känns det som och kör snyggt.

Resultat.

1. Steven Kane
2. Mat Jackon
3. Plato
4. Gordon Shedden
5. Giovanardi
6. Paul o'neill

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Lillen skrev:
Man kan ju lätt se att det inte är någon stor nackdel att köra på biogas.
Team AON Ford gör det i BTCC i år och hänger med bra.
De kör med sugmotor och biogas. thumbs up


Inte som VW i STCC.
Dispenser och turbo.
Känns som fel väg att gå? thumbs down


Inte riktigt, Ford åker också med turbo. Sen är inte LPG och biogas samma sak (minns inte den kemiska skillnaden, dock. Tror biogasen går under benämningen CNG?). I BTCC har man nu förbjudit diesel efter att SEAT hoppade av efter 2008, nu finns istället LPG med turbo och de nya NGTC-motorerna som körs på vanligt racebränsle och turbo. Mer mix än både WTCC och STCC m.a.o., tveksamt upplägg men det såg ändå hyfsat jämnt ut i racen. Fortfarande ovant att höra wastegate-smatter från touringbilar . Dunlop är samma leverantör som tidigare, dock verkade de ha ett mer miljövänligt däck till denna säsong, enligt kommentatorerna. Och punkteringar, samma bekymmer som alltid på Thruxton. Kan inte vara lätt att vara ett BTCC-däck vänster fram där , kryddar till racen rätt rejält. Men banan i sig är helt underbar.

Giovanardi visade mästarklass thumbs up . Neal körde som vanligt . Gott självförtroende har han iaf med ett sådant omkörningsförsök. Sen är Collard förmodligen BTCC's Jarno Trulli, enormt svår att ta sig förbi. Nu ska dock ingen större skuld läggas på Collard, men det var som väntat att något skulle hända. Mat Jackson var lite svag i de 2 första racen, men sen framgick det ju att BMW:arna slet hårt med rasade kopplingar och drivaxlar pga regeländringarna från TOCA (längre utväxling på 1:ans växel för att minska fördelen i starterna). Kommer bli snack om detta, helt klart.

Race 3 var mest sevärt thumbs up , övriga race visade tydligt vilken klasskillnad det är i startfältet. Väldigt utdraget och faktiskt lite halvtrist emellanåt. Sen tyckte jag TV-produktionen var lite tveksam. T.ex. så missade man Sheddens brutala avåkning i race 1. Man tycker ju att när ledaren i racet brakar av rejält så borde man ha TV-bilder på't. Tog väl halva racet innan dom fattat att han åkt av, dock såg man ju tydligt spåren och den kvaddade bilen rätt ut i "Church"-kurvan från alla ombordkameror. Fanns mer småsaker som man störde sig på.

Kommer bli en kul säsong ändå, hoppas Gio får fortsätta! Men inte är det som på 90-talet, tyvärr. Det lustiga med dagens TV-produktioner är att det inte går att få till ombordbilder? Minns 90-talet med kanonfina ombordkameror från cockpit, nu har man bara skakiga kameror på framskärmar och liknande, med brusande ljud. Kanske för att BBC stod för produktionen på den tiden? Dock gäller detta alla serier, inte ens WTCC och STCC lyckas med ombordkameror... När såg man för övrigt en cockpit-kamera (där man ser rakt fram och inte riktad rätt in i förarens nuna) i WTCC? Märkligt!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Klurax skrev:
Lillen skrev:
Man kan ju lätt se att det inte är någon stor nackdel att köra på biogas.
Team AON Ford gör det i BTCC i år och hänger med bra.
De kör med sugmotor och biogas. thumbs up


Inte som VW i STCC.
Dispenser och turbo.
Känns som fel väg att gå? thumbs down


Inte riktigt, Ford åker också med turbo. Sen är inte LPG och biogas samma sak (minns inte den kemiska skillnaden, dock. Tror biogasen går under benämningen CNG?). I BTCC har man nu förbjudit diesel efter att SEAT hoppade av efter 2008, nu finns istället LPG med turbo och de nya NGTC-motorerna som körs på vanligt racebränsle och turbo. Mer mix än både WTCC och STCC m.a.o., tveksamt upplägg men det såg ändå hyfsat jämnt ut i racen. Fortfarande ovant att höra wastegate-smatter från touringbilar . Dunlop är samma leverantör som tidigare, dock verkade de ha ett mer miljövänligt däck till denna säsong, enligt kommentatorerna. Och punkteringar, samma bekymmer som alltid på Thruxton. Kan inte vara lätt att vara ett BTCC-däck vänster fram där , kryddar till racen rätt rejält. Men banan i sig är helt underbar.


ok mitt fel.
Jag kollade på Team AON och hemsidan.

Här: http://www.teamaon.com/

Men den var så kass och ingen info om turbon står där.
Så det var i så fall dålig reserch från min sida.
Uppdaterad UNDER all kritik! thumbs down

Det står ju fortfarande 2L Ford Duratec.
Säkerligen den motor man hade innan och som var sugmotor.

LPG är väl gasolliknande väl?

Klurax skrev:
Giovanardi visade mästarklass thumbs up . Neal körde som vanligt . Gott självförtroende har han iaf med ett sådant omkörningsförsök. Sen är Collard förmodligen BTCC's Jarno Trulli, enormt svår att ta sig förbi. Nu ska dock ingen större skuld läggas på Collard, men det var som väntat att något skulle hända. Mat Jackson var lite svag i de 2 första racen, men sen framgick det ju att BMW:arna slet hårt med rasade kopplingar och drivaxlar pga regeländringarna från TOCA (längre utväxling på 1:ans växel för att minska fördelen i starterna). Kommer bli snack om detta, helt klart.

Race 3 var mest sevärt thumbs up , övriga race visade tydligt vilken klasskillnad det är i startfältet. Väldigt utdraget och faktiskt lite halvtrist emellanåt. Sen tyckte jag TV-produktionen var lite tveksam. T.ex. så missade man Sheddens brutala avåkning i race 1. Man tycker ju att när ledaren i racet brakar av rejält så borde man ha TV-bilder på't. Tog väl halva racet innan dom fattat att han åkt av, dock såg man ju tydligt spåren och den kvaddade bilen rätt ut i "Church"-kurvan från alla ombordkameror. Fanns mer småsaker som man störde sig på.

Kommer bli en kul säsong ändå, hoppas Gio får fortsätta! Men inte är det som på 90-talet, tyvärr. Det lustiga med dagens TV-produktioner är att det inte går att få till ombordbilder? Minns 90-talet med kanonfina ombordkameror från cockpit, nu har man bara skakiga kameror på framskärmar och liknande, med brusande ljud. Kanske för att BBC stod för produktionen på den tiden? Dock gäller detta alla serier, inte ens WTCC och STCC lyckas med ombordkameror... När såg man för övrigt en cockpit-kamera (där man ser rakt fram och inte riktad rätt in i förarens nuna) i WTCC? Märkligt!


Vi tycker som vanligt ganska lika
Tycker Plato visade moget och seriöst intryck faktiskt.
Han pratade ju både med och om Matt Neal efter rejsen.
Något Neal nog helst sluppit för han får ju inget medhåll oftast.

Giovanardi får nog aldrig samma "box" av Plato som Neal får och skulle få.
En bra förare oavsett hårdhet i körningen får ofta respekt med sig iaf.
Giovanardi lät väl som om planen var en fortsättning.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Äntligen är BTCC tillbaka! "Tyvärr" kom Gio tillbaka. Hade hoppats på att Plato skulle få vinna det här nu. Nej då, Gio behövs för serien, han är en riktigt bra förare som kör rent och snyggt, men som inte viker en tum.

Förutom regeln ang. BMWs första växel så tycker jag det verkar som att reglerna fungerar klockrent. LPG-bilar vs. NGTC-bilar vs. S2000-bilar utan större klasskillnader. Riktigt roligt att se.

Race ett och race två var roliga, men race tre var helt klart roligast. Att Plato och Neal skulle smälla var väl inte förvånande (även om det inte var race tre). Första gången Plato faktiskt bad om ursäkt till Neal kändes det som, men samtidigt var det ju rätt tydligt hans fel den här gången. Gillar Platos stil i övrigt, smäller på de som själva smäller på (Neal) men kör hard but fair mot de som kör schysst (Giovanardi). Ovanligt också att Plato inte laddade på fullt i alla lägen. Har en känsla på att han är trött på att bli tvåa.

Neal mot Collard var väl.. inte det smidigaste någonsin. Neal är ju lite ambitiös ibland. Att det skulle smälla där också var väl inte förvånande. Oavsett, kul att det är igång igen. Ser så otroligt mycket hellre på BTCC än F1 eller STCC. Riktig racing där det smäller lite då och då. Som det ska vara.

LPG är gasol (propan, butan), CNG är biogas (metan, koldioxid).
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Kul med fler BTCC-intresserade . Tack för klargörandet om LPG och CNG thumbs up

Ja, att Plato pratade med Neal var minst sagt en skräll , t.o.m. Louise i depån blev förvånad (för att inte tala om Matt ). Han kanske hade dåligt samvete för manövern . Märktes redan under förra säsongen att stämningen mellan framför allt Plato och Gio var mer avslappnad, om man kan uttrycka det så. Tror vi får se mer ladd av Plato nästa race, TcT har en bra artikel om det:
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4604

Det racet får vi nog också en bättre bild av hur reglerna fungerar på banan, såg ju som sagt var ut att fungera rätt bra.

Ang. Focus:en, dom bytte ju ganska sent till till LPG-motorn, så dom har nog inte hunnit med att uppdatera. Irriterande hemsida, tänkte kika i galleriet men då vill dom att man ska regga en användare på sidan. Nej tack!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



BTCC sänds även i år i efterhand på Canal+ Sport. thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Giovanardi fortsätter inte. Vad svagt mästerskapet har blivit.

The announcement means that next weekend's Rockingham races will be the first since 1992 not to feature a foreign driver.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Förvisso så fortsätter inte Gio, vilket självklart är synd för sporten då det är bra om en före detta mästare stannar kvar i sporten, men i detta fall så ser jag mer fram mot ersättaren, nämligen James Nash som körde fem tävlingar i en RML-Chevrolet förra året. Han vann ett heat, men lyckades peta till en RAC-bil och blev av med segern. En riktigt underhållande förare och jag tror nog att han kommer att bidra en hel del till serien.

Att det bara är britter med i serien ser i alla fall inte jag som någon större nackdel. Personligheter gör sporten intressant, inte nationaliteter. Gio är ju samtidigt en stor personlighet, så att tappa honom är ju då inget vidare.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Emil Sällberg skrev:

Att det bara är britter med i serien ser i alla fall inte jag som någon större nackdel. Personligheter gör sporten intressant, inte nationaliteter. Gio är ju samtidigt en stor personlighet, så att tappa honom är ju då inget vidare.


Helt klart! Kan nog bli bättre race på Rockingham än på Thruxton, den banan är ju lite speciell.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Klurax skrev:
Emil Sällberg skrev:

Att det bara är britter med i serien ser i alla fall inte jag som någon större nackdel. Personligheter gör sporten intressant, inte nationaliteter. Gio är ju samtidigt en stor personlighet, så att tappa honom är ju då inget vidare.


Helt klart! Kan nog bli bättre race på Rockingham än på Thruxton, den banan är ju lite speciell.


Nash gjorde inte bort sig så det är nog ingen försämring.
Men ändå synd att Gio inte får full styrning detta år.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 158



Man kan ju hoppas att 888 inte har tappat bort Gios telefonnummer..
http://www.touringcartimes.com/article.php?id=4667

Det verkar ju i alla fall bli en lagom rörig säsong för 888. Undrar hur många förare som kommer att ha kört en Vectra för dem när säsongen är slut? Gissar på fem-sex stycken i alla fall.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Ja, rörigt värre hos 888

Glömde säga (till de som inte vet), alla dagens race streamas live på justin.tv

Nyss avslutades Carrera Cup UK, snart BTCC-race igen.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Re:

Klurax skrev:
Ja, rörigt värre hos 888


Inte kul.
De lär sakna Gio hos treåttor!


I övrigt var rejs 2 bäst på Rockingham.
Det är en ganska trist bana men bjöd iaf på lite drama.
Rejs 1 & 3 var lite tama men ok iaf.

Plato var bra.
Även Neal gjorde ok och klarade sig nästan helt från att vara ihop med nån annan bil.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Rejs på Brands Hatch i helgen som var.
Regn och mer regn , med upptorkande på slutet.

FORD var nog namnet på helgens bilmärke.
Tom Chilton namnet på helgens förare.

Plato hade motorproblem.
Ledde mästerskapet och hade bra läge för poäng.
MEN hade som sagt problem , tog bara poäng i ett rejs.
I topp ännu men bara just så när åxå.

Neal hade lite upp å ner med blandade resultat.
Tycker han körde ganska lamt hela helgen.
Inte ens nån idiotgrej som han brukar.
Men poäng tog han iaf & upp i topp.


Klart sevärt iaf.

Tabellen just nu iaf:


Driver Standings

01 Matt Neal 67
02 Jason Plato 67
03 Steven Kane 59
04 Paul o'Neill 56
05 Mat Jackson 53
06 Gordon Shedden 50
07 Tom onslow-Cole 42
08 Robert Collard 39
09 Fabrizio Giovanardi 38
10 Tom Chilton 32
11 Andrew Jordan 30
12 Tom Boardman 26
13 Alex MacDowall 25
14 Philip Glew 9
15 James Nash 9
16 David Pinkney 8
17 Andy Neate 3
18 John George 2
19 Martin Johnson 2
20 Matt Hamilton 2
21 Martin Depper 0
22 Arthur Forster 0
23 Lea Wood 0
24 Shaun Hollamby 0

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Ja, Neal går inte riktigt att känna igen, kanske det börjar bli folk av han? Några Neal-typiska sena dykningar på insidan bjöd han på, men utan att möblera om karosspaneler. Rutinen kanske börjar tala, att att hålla sig lite i skymundan i början och samla poäng (bortsett från Thruxton och avkörningen av Collard). Men Honda-bilarna är snabba i år!

Plato kämpar med Chevan, återigen utkvalad av teamkompisen och bilen känns överlag som att det är en bit kvar. Hade högre förväntningar på Jackson och Motorbase-BMW, Jackson brukar äga på Brands (Indy-slingan iaf) och Motorbase har hemma bana. Nu gick det ju bra för han i race 3, men fartmässigt saknas det lite där också. Vädret påverkarde iofs en del denna helg.

Ford ligger på gränsen, tider i kvalet fråntagna pga för låg bil etc. samt att Chilton fråntogs segern i race 2 pga för låg bil. Kräm i maskin har dom iaf, lite för stor skillnad mot de övriga i mina ögon.

James Nash i Vectran verkar lovande, dock händer det lite väl mycket runt honom i racen. Tumme upp till Paul o'Neill i den väldigt antika Honda Integran. Att en såpass gammal bil fortfarande hänger på kanske inte höjer seriens status . Hoppas han får en potent bil nästa säsong.

Uppehåll i 4 veckor, oulton Park nästa. Glöm inte live-streamen av BTCC och alla supportrace på justin.tv thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
Inte helt oväntat har Team AON Ford fått mindre restriktor på sin motor till nästa rejs efter vinsten.
Detta pga att de haft FÖR bra fart i sina bilar på de senaste.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992


Trådstartare
BTCC på oulton Park idag.
Vinner Neal eller Plato något rejs?
Hur går det för gas-fordarna?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



LPG-Fordarna dominerar ännu, trots ändrad restriktor. Snabbast i träning, kval och vinnare i race 1 som gick i mål nyss. Gissa om det gnälls högt om Fordarna? 2:an och 3:an pratade om hur jäkla långsam Focusen var och höll upp dom, och hur den försvann på rakorna så dom inte kunde köra om

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Elitracing (åskådarracing)
BTCC 2010
<<   1, 2, 3   >>
7562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande