Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 3 besök senaste veckan (59565 totalt) |
Känns otroligt gött att ha kommit igång med meckandet med bilen.
Monterade slutväxeln idag. Kanske blir lite tid över att fortsätta med bilen i morgon. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Då var bilen besiktigad
![]() Fick en etta på vänster skärmblinkers som jag helt glömt bort att kolla ![]() Annars blankt papper. Så nu är det lite småmeck inför Mantorp bara. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Har ett stort problem.
När jag var på Mantorp i höstas så höll inte bilen hela dagen som vanligt. Jag trodde då det var nått med bakaxeln, så jag lämnade in den. Det visade sig att det inte var något större fel på den, i alle fall inget som kunde orsaka vibrationerna som blev i drivlinan. Då jag bytte kardan ju med växellådsbytet( innan Mantorp) så fick stödlagret sig en känga (vilket var nytt). Själva ringen runt gummiupphängningen blev lite skev.....men jag tänkte att det gick och köra än då. Vilket det gjorde. Men på Mantorp började det att vibrera som sagt. Så nu har jag bytt stödlagret till ett nytt eftersom jag trodde att det var det som gjorde vibrationerna men inte ![]() ![]() Har tyvärr inte kunnat testa bilen på ett tag då hela tomten har varit uppgrävd och bilen varit instängd ![]() Så nu undrar jag om någon har något förslag på vad det kan vara? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
|
||
Re:
Där är markeringar vilket jag satt rätt ![]() Det lustiga var att jag körde ett helt 20 min pass innan det började att vibrera ![]() _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Nu har jag varit ute o testat bilen på en ny runda.
Det jag provade denna gången var att sätta ihop kardanen medvetet fel o se om det vibrerade lika dant och lika mycket som innan. Det vibrerade mer ,men lika dant som innan ![]() Det är bara så fort man gasar på lite mer som det vibrerar..... ![]() ![]() om kardanen en gång är balanserad...kan den ändra sig under tiden man frestar den? Låter ju väldigt lustigt, men kan inte komma fram till något annat ![]() Ingen med något förslag? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Re:
Har känt och ryckt i dom, men verkar vara normala. Har du något förslag hur jag annars ska kolla dem? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Då har jag meckat lite till och konstaterat att något har hänt på baksidan av hardyskivan på bultarna och på utgånde axel på växellådan.
Så här ser alla tre bultarna ut. ![]() Så här såg den utgånde axeln ut (vet ej vad den trekantiga saken heter). Det har blivit ett sådant märke på alla tre sidorna . ![]() Känns som det har nöpit på något vis eller så har det blivit när kardanen vibrerat. Någon som har en idé ? _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Re:
Har oxå funderat på detta.... Hardyskivan har tagit i lite växellänkaget när jag har haft i ettan, det kanske kan vara det att det har blivit mer o mer märke i den. Blir nog o testa o köpa nya bultar ny hardyskiva och putsa till växellänkaget lite till. Tack för tipset föresten ![]() _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
|
||
Här har det inte hänt mycket sedan körningen på Mantorp i våras
![]() Blev tyvärr ett konstaterande att det var dax för en motorrenovering. Är meningen att detta ska hinnas med innan första körningen med Bmwsc. Blir att byta packningar, kolvringar, ny oljepump, ev lager + lite smågrejer. Ny kamrem. Inslipning av ventilerna + ventiltätningar. Troligtvis ny koppling för det såg rätt slitet ut när jag öppnade där sist. Vet ej om jag ska köpa orginal eller man ska uppgradera sig lite när man ändå är igång...vad säger ni och till vad i så fall? Sedan blir det balansering av vev, svänghjul och koppling. Viktning av stakar o kolvar blir det oxå. _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Då har det äntligen hänt lite i garaget.
Har börjat att demontera grejerna runt om kring motorn. Sedan har en liten trevlig beställning från PPF landat. Sachs 618 tryckplatta. Sex pucks sinter och nytt urtrampningslager. ![]() _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
|
||
Re:
Var faktist o läste i din tråd vad du körde med för något ![]() Känns som en prisvärd investering ![]() _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
Re:
Tjena. Jag har faktist ingen aning om hur många nm orginal tryckplattan klarar ![]() Men jag byter min nu när jag ändå är igång + att jag säkrar framåt om jag vill trimma lite ![]() _________________ Daniel Karlsson Bmw 325 -88 Banbil.Såld. Bmw 320xd -13 Bruksbil. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 3 besök senaste veckan (59565 totalt) |