Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Miata!?
1, 2   >>
5164 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Miata!?

Som jag skrivit tidigare har jag hamnat i ett totalmesigt läge där jag inte vet vad jag ska hitta på i bilväg efter att M3'an blitt såld. Flera av er tycker säkert att jag ska sluta vela och bara slå till o bestämma mig men jag kommer garanterat fortsätta vara mesig och velig (och säkert missa delar av eller hela årets bansäsong pga det...) Sån är jag helt enkelt.

En tanke dök upp, en nyare Miata kanske. För min del ska det vara en skruvfri bil, alltså ska den vara relativt ny. När jag kikar på mobile.de så ser jag att den modellen med 2 liters motor och 160 pållar från 2006 o framåt finns för mycket rimliga pengar. Det finns dessutom ibland den unika turbomodellen från 2005 för inte ohemula summor alls (man blir ju lite fartblind/härdad av att titta på priser på CSL eller nyare Porschar).

Jag skulle väl egentligen kunna få en snabbare bil genom att köpa någon av de hot hatches som finns med mer pållar men Miatan kan nog vara skojsigare ändå och ännu intressantare är att med en Miata dyker bonusmöjligheten upp att köra racing på riktigt i MX-5 cupen / Roadsport!

Nu hatar jag som sagt att skruva men en burbåge, huvudströmbrytare och byta stol gissar jag mer eller mindre räcker. Det känns ju rimligt. Och jag skulle räkna med att köra till o från rejsen.

Har läst lite på www.mx5racingclub.se och inte sett något om att man skulle kunna vara med o köra med turbomodellen, den passar kanske inte riktigt in i den befintliga klassen/klasserna ÖHT??? Men en nyare 2.0 liters går helt klart bra, men man hamnar i den tuffare klassen per automatik, man kan inte köra i den nya klass 2 "helt-omoddat-klassen". Gissar att man med en 2-liters i original går lite för fort mot de äldre modellerna när de är helt i original helt enkelt.

Någon som kan säga nåt om turbomodellen? Elller om ni tycker jag är helt ute och cyklar eller har något annat skojsigt att tillföra tankegångarna/diskussionen

Slåtte
Här sen Nov 2002

Har du provsuttit en Miata? Får du plats?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Sörpan skrev:

Precis min tanke också - det är ju rätt dåligt med utrymme i dom bilarna.

Magnus Thomé skrev:

Jag skulle väl egentligen kunna få en snabbare bil genom att köpa någon av de hot hatches som finns
med mer pållar men Miatan kan nog vara skojsigare ändå och ännu intressantare är att med en Miata
dyker bonusmöjligheten upp att köra racing på riktigt i MX-5 cupen / Roadsport!

Har du annars kollat in Mini Cooper S/Works/GP etc?
Äckligt roliga bilar - och där har du ju också möjlighet att tävla lite.
Gott om plats för däck, dessutom.

Göteborg
Här sen Aug 2004

Efter ha avverkat två st tidiga modellen och provat Bimmers och Porschar är det få bilar som slår Miata i totalen.
Den nya NC modellen körs snabbt i även standard skick, tvvärr så är det lite sämre med plats för oss lite längre. Jag 1.92 fick modda NA bilen ( som har mest plats) hårt för att sitta hyffsat (NB modellen sämst i utrymmen), NC modellen är något bättre men tror du får modda och fixa med stolar för att få plats.
I övrigt så kommer du bli helnöjd och hitta massa att köra emot och möjligheter att köra.

Miatan är en riktig sportbil som öppnar många fler dörrar/möjligheter än andra grävlingar ( läs FWD...)

om du vågar lite annat så är Elisen inte dum heller 10 x miata s.a.s och Lotus har alltid byggt bilar som långa får plats i thumbs up Finns också för rimliga slantar och S2:a kommer man in i lätt Inte lika driftsäkra dock

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Sörpan skrev:

Tänkte inte på det

Någon som vet om den nya 2.0 modellen har mer eller mindre plats jmfrt med modellen innan?

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Sörpan skrev:

Tänkte inte på det

Någon som vet om den nya 2.0 modellen har mer eller mindre plats jmfrt med modellen innan?

Jonas Sahlström skrev att han med 188 cm inte rymdes under suffletten. En sittastillstol går säkert att få ner en hel del.

Här sen Okt 2008

Jag kör ju en NC, men är å andra sidan bara 179 och sitter som en kung. Min polare som är 192 klagade dock inte nämnvärt när Vi åkte Spa tur och retur i fjol.
Med hjälm så kan det dock bli lite trångt med originalstol. Jag har en Sparco Corsa hemma men den har inte fått åka i än, men bör frigöra gott om utrymme uppåt iaf. Skjutmåm bakåt är ganska ok tror Jag.

Bilen är snabb. Nu är min inte i helt omoddat skick;

Eibach 45mm sänkfjäder
RX-8 krängare fram o bak
AEM-insug
IL 4-1 grenrör
Larini 2.5" avgas med racekat

Carbotech XP/10 (vill inte nämna de usla EBC Yellowstuff Jag provat nu senast)
R888 i 215/50 på Ultraleggera 7x16

Med denna konfig så har Jag kört 1.11.7 på Knutstorp och det finns betydligt mer att ge med mer camber fram och Carbotechbeläggen istället för EBC, samt ÖVNING
Toppfarten på rakan är ju inget att skryta med: 167km/h, men det går iaf snabbt på de flesta andra ställen på banan.

Det är en väldigt trevlig bil med en UNDERBAR motor. Karaktären är hur skön som helst. Den hyfsat låga vikten på bilen gör att 160hp/190Nm funkar hyfsat, men Jag är ganska övertygad om att mina moddar har gett mig en hel del mer effekt och det är inget jag gråter över s a s.
Växellådan (6vxl) är nästan värd en egen tråd bara den. Den är helt enkelt väldigt svårslagen när det kommer till känslan.

Lycka till!
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Vågar man sen köra högerstyrt blir det riktigt rimliga slantar thumbs up

http://pistonheads.com/sales/1679822.htm

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Jag är 187cm och sitter perfekt i Miata från 94 med OMP-stol!

Klart du skall börja köra med oss! Miatan har ett grymt chassi som kör ifrån det mesta i kurvorna. Sen skadar det inte att vi har det jäkligt kul tillsammans!
Vi blir nog 25-talet miator på SSM. Har du inte hunnit köpa bil och montera båge, stol och brytare till dess så kan du ju alltid hänga med oss under SSM-helgen för att få en feeling för hur kul vi har det!!

http://modsport.se/
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Re:

bfd_henriksson skrev:

Klart du skall börja köra med oss! Miatan har ett grymt chassi som kör ifrån det mesta i kurvorna. Sen skadar det inte att vi har det jäkligt kul tillsammans!
Vi blir nog 25-talet miator på SSM. Har du inte hunnit köpa bil och montera båge, stol och brytare till dess så kan du ju alltid hänga med oss under SSM-helgen för att få en feeling för hur kul vi har det!!

Sorry för OT

Skall inte du vara på Kullen nu ?

*

Här sen Okt 2008

Det är väl en NC Du funderar mest på va, Magnus?

Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Josen skrev:
bfd_henriksson skrev:

Sorry för OT

Skall inte du vara på Kullen nu ?

Det har varit en del trassel. Fick toppen igår och när vi skulle provstarta i morse så misstände det och motorn gick inte igång. Felsök, felsök, en lång historia kort och det visade sig att det var CASen. När det väl var fixat drog vi igång den och den gick den bra tills oljan vi fyllt i lyftarna tog slut, dvs ca 20sekunder, sen började det väsnas nåt så in i he... Och ena kammen nöp lite. Av nån anledning kom det inte olja till toppen trots att det fanns oljetryck. Av med toppen och blås med tryckluft överallt och kolla så det pumpar olja när toppen är av, vilket det gjorde (kom en fontän när jag drog på startmotorn). På med toppen igen och nu kom det olja av någon anledning, vete tusan varför det inte kom olja första ggn? Har varmkört den några ggr nu. Ikväll skruvar jag på mina nyrenoverade bromsok och den nyrenoverade bakaxeln (körde med trasig packbox på SSM 2008 och brände den rätt bra, har fått byta olja inför varje rejs sen dess, ska bli gött att slippa det framöver. ) Imorgon Efterdrages toppen och bromsar körs in. Förhoppningsvis funkar det...

Kan i sammanhanget vara intressant att berätta att förutom bakaxelstrulet för ett par år sedan ( trasig packbox som sagt) så är detta det första som havererat på bilen, och då har bilen gått hårt i Roadsport sedan 2001...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kan man köra en original Miata turbo i den svenska cupen? Känns som taskiga odds att det skulle gå fast jag vet inte vad det skulle hänga på

Här sen Okt 2008

Har ingen koll på hur det är med överladdning i tex Roadsport, men att det skulle gå i Roadsport C med övriga Miator tvivlar Jag på då den landar på ca 5.5kg/hk.
Då får Du vikta upp bilen
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kan man köra en original Miata turbo i den svenska cupen? Känns som taskiga odds att det skulle gå fast jag vet inte vad det skulle hänga på

Sorry att vi inte svarat men vi har varit iväg och tävlat i helgen...
Är det Turbo så blir det Klass.1 i Cupen och då är det Roadsport C reglementet som gäller rakt av. Om du inte trimmar motorn (trimmad motor ger beräkningshästar vilket ger usla förutsättningar i detta fall) utan håller den orginal gäller följande för en turbomotor enligt reglementet:
"För turbomotorer gäller att turboenheten, laddluftkylaren och wastegate ska vara original, vidare att
avgassystemet endast får ändras efter turboaggregatet. Andra effektpåverkande åtgärder såsom
vatteninsprutning är ej tillåtet."

Sen så gäller 7kg/hk enligt roadsport C reglementet och så får man 5% vikttillägg så fort man har elektroniskt sprut (vilket nästan alla bilar har idag) samt 5% vikttillägg om bilen har ABS.

Har din Turbobil tex 170hk orginal med ECU och ABS så måste bilen väga minst 1312kg efter målgång med förare i full mundering.

170 x 7 x 1.05 x 1.05 = 1312kg

Gemensamma regler samt roadsport reglerna på sida 16-22 ger mer info men reglementen är ju som vanligt på Grekiska så det är bara att fråga oss som kör (även vi får fråga rätt ofta).

http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/Reglemente%202010-2012%20%20slut . . . .

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Fredrik, man ska inte svara på reglementesfrågor nattetid...

MazdaSpeed Miata direktimporterad från USA (det är oftast den modellen man syftar på, Roadster Turbo i Japan, kan finnas nån i England):
  • 178hk (eller vad den får i svenska papper, 133Kw nämns)
  • +15% för datorsprut med överladdning
  • +5% för ABS (mycket sannolikt)
Det blir 178*1.2=213.6, 1495Kg i C eller 1111Kg i B (Trevligt anpassat, fimpa ABSen så kan du kasta ut allt löst)
(vi slår ihop tilläggen eftersom det blir enklare och mindre).

Detta gäller en omodifierad motor, dvs motor som följer en spec från tillverkare (eller tillräckligt stor motorbyggare, som tex Cosworth). Konvertering till/från överladdning anses inte kunna passera en kontrollbesiktning så den genvägen går inte (inte ens som modifierad motor).

Angående att få plats i en Miatasittbrunn, med skalstol på golvet och inget tak så är det bara benen som hindrar (36" i benlängd skulle jag sätta som max). Hjälm under cabben blir problem när längd-benlängd går över metern om du ska ha en rimligt normal stol (tex en 98-00 med lite urgröpt sittskum).

Men var det en racebil, eller en vardagsbil som inte skäms för sig som var målet?
En platsgjuten skumstol löser ganska många platsproblem (dvs provsitt helt utan stol så får du se om det finns nåt att jobba med).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Turbosar
Jupp, USAimporter, dvs inte helbilsgodkända heller, så en bur kan man ju knö in och regbesikta... (som om det inte var trångt nog)

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik, man ska inte svara på reglementesfrågor nattetid...

Ja jäklar, tillägget för sprut blir högre med turbo!

Men jag är aldrig orolig, jag vet ju att ett levande reglementesfacit aldrig är långt ifrån tangentbordet... thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Flera skrev:
reglemente

Skönt att inte ha som prio att slåss om att vinna nåt, då behöver man inte fokusera på att reglementeoptimeringsanpassa bilen Bara o åk som prio ett

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Provsatt en 2 liters (heter NC på mazdaianska va?) och det gick jättebra tills vi fällde upp taket

Miata!?
1, 2   >>
5164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande