| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Videofilmning från bil & mc
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7042 totalt) |
|
Har sett att det finns olika lösningar i olika prisklasser. Lutar åt att köpa en Gopro HD eller Contour HD. De är relativt billiga i inköp. Går man upp i prisklass ett par tusen finns det P.o.V 1.5M. Filmar dock inte i HD upplösning, men det kanske inte har så stor betydelse. DVD kvalitet är inte dåligt. Mest en rolig grej för min del att kunna visa vänner i efterhand. Såg att det även finns Video VBOX från Racelogic. Helt annan prisklass med helt andra egenskaper på köpet. Det är väl den typen av utrustning man ser en del använder på bl a ringen. Av ren nyfikenhet undrar jag om det finns några andra produkter som erbjuder samma egenskaper till ett lägre pris? Vad använder ni för utrustning som deltar i bankörningar och andra event med bil & mc? Tack på förhand |
||||
|
"har en 300krs minneskortskamera från tradera + 2 vanliga Sony DV-kameror, det uppfyller mina låga krav & har aldrig haft problem med dem.
min ena Sony-kamera har varit utsatt för MKT ! http://www.garaget.org/video/1s0rl02 _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Har testat Gopro vanliga och kvalitén på filmen är inte jättebra, dåligt ljud eller ska vi säga inget ljud. Funkar bra för utemontering på bilen men inne i kupen finns det garanterat bättre grejer.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Tack för responsen så här långt. Har mest tittat runt lite på YouTube och läst ett par tester. Både Contour HD och GOPro HD får rätt bra betyg. Något man klankar ner på är ljudet. Med det sagt är det många som ersatt motorljud/vindbrus med musik. Någon sanning ligger det nog där.
Förra året var jag inne på att köpa en pocketkamera med filmfunktion, men de är rätt så begränsade. Man kan inte filma lika länge som på t ex en GOPro. Fortsätt gärna komma med synpunkter i tråden. |
||||
|
Har diskuterats en hel del tidigare. Jag har provat Contour HD och den är säkert bra som action kamera men för filmning innifrån bil finns det bättre alternativ.
Har diskuterats tidigare men det finns ingen riktigt bra lösning, actionkamerorna har sina nackdelar med störningar och brus i bilden. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Actionkamerorna har potential men problemet verkar vara att de uppdaterar bilden stegvis vilket gör att de kan få distorsion i bilden samt att de verkar komprimera rätt hårt för att kunna filma länge på litet minneskort. De har dessutom som oftast ingen display vilket gör det svårt att rikta in dem. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Provade Gopro som den var tänkt igår, dvs ute på bilen. Blev hur bra som helst. kanske kan lägga upp ett klipp här ikväll. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Jag har beställt en GOPro HD med motorsportpaketet via en av länkarna ovan. Ska bli roligt att testa själv. Generellt sätt verkar folk rätt nöjda med kameran och de fästen som den levereras med. Den är ju relativt billig om den nu skulle åka i backen eller på annat sätt bli förstörd. GOPro HD verkar ha bättre bild än den äldre GOPro. Lägg gärna upp ett klipp så att man får se kvalitén. Har själv tittat på en del på bl a YouTube. Intrycken verkar påverkas en hel del av hur man monterar den. Ljudet skulle kunna vara bättre, men man kan inte få allt. Var köper man ett minneskort billigast (32GB)? Den levereras utan från den leverantör jag valt. Vissa skickar med ett 2GB och det känns som det kvittar. |
||||
|
Själv kör jag med vanlig Pentax kompaktkamera monterat stumt i buren på min bil. På videon här nere så sitter fäste för långt upp, annars blir kvalitén klart över förväntan för en så billig kamera, som även går att använda att ta vanliga kort med när bilen står i garaget
http://www.youtube.com/watch?v=KOAa1 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Som sagt min är inte HD utan den gamla motorsport med vidvinkel osv.
I bilen blir bilden inte jättebra och ljudet obefintligt., ute på bilen blir bilden bra, helt ok för mig och ljudet blev hörbart men inte bra. Jag fäste den i nummerplåten och fartkänslan blev ruskigt fin, perfekt plats _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
okomprimerad film med GOPro HD finns här:
http://www.dpcars.net/dp4_003.wmv Ser inte alls tokigt ut. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Jag tycker formatet är fördelen med GOPro. Att den har vidvinkel är tacksamt. Man måste inte vara lika noga med att rikta kameran exakt rätt. Kör även motorcykel och tänker att det inte spelar så stor roll om kameran skulle gå i tusen bitar vid en eventuell krasch. Dessutom är den rätt tålig mot väder om det skulle regna. Det är inte kompaktkamerorna. Övervägde förra året att köpa en helt vanlig kompaktkamera med filmfunktion. Kvalitén är inte alls dum numera. De är dock ofta rätt begränsade hur länge de kan filma upptäckte jag. Inte bara minneskortet som sätter gränsen utan mjukvaran.
Här är ett klipp från en GOPro som jag fick skickat till mig. http://www.youtube.com/watch?v=HQ0NZ Tittade även på att köpa en systemkamera förra året och upptäckte att de numera även kan filma. Inte något man direkt förknippar med en systemkamera. Det väckte dock min nyfikenhet. Den försvann när jag upptäckte att man medvetet satt en gräns på hur lång tid man kan spela in. Nikon gjorde mig väldigt besviken på den punkten. Annars klarar ju en systemkamera mörkare miljöer bättre och man kan använda den till att dokumentera annat med hjälp av kamerafunktionen och byta mellan olika typer av objektiv. Nackdelen är att systemkamerorna väger en del vilket ställer högre krav på hur man fäster den. Skulle inte vilja ha en systemkamera farandes i samband med en olycka eller att den lossnar när man ligger och pressar hårt på en bana. Det skulle kunna distrahera en och rent av förorsaka en avåkning. |
||||
|
Re:
Jag har numera en systemkamera med filmfunktion som jag tänkte pröva i bilen, har bara testat i bruksbilen än så länge men jag tänkte testa i banbilen som har stummonterat stativ i morgon. Det jag har upptäckt i testfilmen är att kvalitén är grym men jag har lite missljud, är något som skramlar i eller inne i kameran. Tror att det löser sig med en extern mic men någon sådan har jag inte köpt ännu. Den har en gräns för hur länge man kan spela in vilken är 12min i 720p60 och 1080p30. Fördelen med systemkameran är att det finns fjärrkontroll till den så man kan starta filmen eller starta om filmen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Min kompakt kan filma minneskortet ut. Köpt i Sverige på Klas i Sjön för nåt år sedan. Tror även att min D90 klarar att filma kortet ut. Men den skulle jag aldrig komma på tanken att sätta i racebilen. Ang att hänga systemkamera i bilen skulle jag nog tänka om. Vet inte vad din systemkamera väger, men min D90 med vettig lins väger mångdubbelt mot en video eller kompaktkamera. Den stackars stativgängan är inte gjord för att studsa över Svenska curbs med stenhård racebil
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Är samma i Usa vad jag vet men det har spekulerats om att det är en gräns som beror på filformatet fat32 på minneskorten. Tycker dock att det borde vara enkelt genom att bara skapa en till fil... Har hört bägge förklaringarna men jag tycker inte att längden är en så allvarlig begränsning. 12 min är iaf 7 varv på de flesta svenska banor så det räcker väl för att få ett bra varv på film ifrån banträffen. Är skillnad om man ska dokumentera ett längre race t.ex. Med extern mic och vidvinkellins tror jag att det blir riktigt bra kvalite. Behöver inte vara nån värstinglins då man ändå inte använder AF och bildstabilisering när man filmar. Sen är frågan om den extra bra kvalitén är värd begränsningen i tid. Jag tyckte iaf att det kändes väldigt ovärt att köpa en HD hero för närmare 4 lax när det är en halv systemare som filmar i samma upplösningar och dessutom tar finfina stillbilder. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
I elektronikaffären jag vände mig till sa man att det berodde på en skatt kameratillverkaren ville undvika. Kameran i fråga var en Nikon D90. Om man inte haft begränsningen hade kameran blivit dyrare till kund. Kan inte bedöma sanningshalten i det säljaren sa. Jag tycker inte om den här typen av begränsningar. Blev inget köp. |
||||
|
Re:
http://www.youtube.com/watch?v=w6PzGKfsobc Youtube kvalité men ganska ok, tyvärr komprimerad en hel del. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Helt ok trots att den var komprimerad. Grymt motorljud
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7042 totalt) |