| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fästa muttrar mellan grenrör och TURBO?
|
2 besök senaste veckan (10176 totalt) |
|
Det blir Nordlock brickor och ovala muttrar till att börja med. Köper även med en uppsättning stoppskruv så ska vi nog få fast de där rackarna.
Den där trådvarianten ser inte direkt smidig ut att lösa runt turbon. Men funkar ju säkert fint då de låser varandra. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
Funkar ju så länge man drar åt muttern exakt lika mycket varje gång eller aldrig demonterar.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Sifvert har helmetalliska låsmuttrar (M5 -> M24). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Lite långt att åka från Götet bara, men tack för tipset! För de säljer väl inte över nätet? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
Nej, man måste tyvärr använda telefon.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Ibland är det värt det
Skylines har ju problemet med att grenrörsbultarna bara går av. Varför???? |
||||||||
|
Re:
Får nog gå en kurs, det var länge sedan man använde snurrskivan... Som Mats säger så är det nog ändå enklast att hitta på närmare håll. Ska åka förbi min bildelsleverantör i byn och se vad de kan skaka fram. Liknande muttrar sitter ju på var och varannan bil verkar det som. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Som jag skrev tidigare så har vag ett grymt bra sortiment, istället för att hitta på själv så känns det klart bättre att köra på dom grejerna biltillverkarna använder, dom brukar oftast fungera bra och vara billiga
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Nordlock brickor inhandlade för 16kr + fyra styck stukade M10 muttrar för 56kr. Nu ska det bara skruvas dit så får vi hoppas skiten sitter fast
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Tjena!
2 av 4 pinnbultar var lösa, så det blir lite mickel med att skruva loss de muttrarna och fästa pinnskruven först. Sen har som Mats skrev packningen blåst all världens väg, blir till att få dit en ny sådan. Men för att få loss turbon tillräckligt för att få dit en ny packning måste jag tilta motorn först. Ja, nu är det på gång i alla fall. Packning, köper man det hos Alfa eller skaffar man lämplig plåtbit och gör en egen? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
ok, får bli en sväng förbi GIK imorgon då. Det fattas typ 2mm för att kunna få loss packningen. Sitter en Trim60 turbo, men det är väl bara en uppgraderad original, eller? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
Ah, du har Evo grenrör? En liten samling muttrar jag hittade i garaget:
Den använda muttern är en Alfa orginal (tror jag). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Japp, Evo, eller pulsplit eller vad det kallas. Alfa grenrör, men inte original.
Det satt inte standardmuttrar på, dock låsmuttrar på 3 av fyra, sista var helt vanlig mutter. Nu kommer det komma dit liknande nummer 2 på din bild samt Nordlock. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
|
Re:
Jag kan ju försöka mig på en teori
Grenröret expanderar mer än vad pinnbulten klarar av och man får en avdragen pinnbult. Jag har sett att de löser det med väldigt mycket längre pinnbultar och sedan sätter man en rörhylsa utanpå pinnbulten av ett material som inte expanderar så mycket. På detta sätt får man ett pinnbultsförband som kan ta hela expansionen från grenröret. jag skulle kunna tänka mig att sådanthär inträffar när man vässat och motorn/grenrör går varmare än original och man får större värmeexpansion och detta tillsammans med rostfria grenrör som expanderar mer än originalgrenrören. Tyvärr hittade jag inte några bilder på det. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||||||||
|
Re:
Detta händer ju på originalmoterna med Men det med hylsa kan ju vara värt att prova |
||||||||
|
Samma trubbel på Sturup, trots nya muttrar och Nordlock brickor.
Nu blir det enligt recept från erfaren 75 turbo åkare låsstift genom skruven och stoppskruv i muttrarna. Tänker dessutom lägga mellan så många brickor som möjligt för att få längre utvidgningsmån på skruvarna. Återkommer efter Kullen i augusti om det höll eller inte. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fästa muttrar mellan grenrör och TURBO?
|
2 besök senaste veckan (10176 totalt) |