Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
2657 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?

Blir nog tvungen att besiktiga min 944 turbo med R888 255:or runt om.

Kan SBP ha åsikter om detta? Däcken sticker inte utanför skärmarna och man får väl ha vilken däcksbredd man vill om bilen inte är helbilsgodkänd så länge man inte ändrar spårvidden för mycket?

Däcken är nya och har tillräckligt med mönster, osäker på om det är de e-märkta R888orna men det ska väl inte spela någon roll?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Det skall gå bra är det enkla svaret.

Det var något prat om E-märkning för alla däck men det gällde inte gamla däck som redan satt på bilen när ändringen trädde i kraft, vilket dessa naturligtvis gjorde. Eller hur?

Källa: www.bilprovningen.se
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1585



Jag fick anmärkning på att däcken var slitna, köpte nya R888:or som var bredare än vad den är reggad med (årsm. -86)och åkte in och ombesiktade. Inga problem alls. thumbs up

_________________
VW Golf Alltrack -20
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Besiktade med r888 häromdagen och de sa ingenting om däcken.

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Andreas jag har besiktigat min civic med 888 alla gånger och dom har aldrig sagt något.
Så de kommer nog inte vara några problem...

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Bra, då blir det ett försök på tisdag

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

GunnarÖ skrev:
Det skall gå bra är det enkla svaret.

Det var något prat om E-märkning för alla däck men det gällde inte gamla däck som redan satt på bilen när ändringen trädde i kraft, vilket dessa naturligtvis gjorde. Eller hur?

Källa: www.bilprovningen.se
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.



Sen finns ju 888 som E-märkta numera osså thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
Var ute i garaget och tog en koll på mina 888:or.
Hur ser e-märkningstecknet ut? hittade ett som var "e4" och ett som var "E4", jämförde med mina gatdäck och lyckades inte hitta några fler e-märkningar på dessa?

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854


Trådstartare
och det kan jag svara på själv.... stort "E" med en siffra bakom och allt i en rund ring, alltså var dom e-märkta.

/Dea

_________________
Andreas Olsson

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Magnus Thomé skrev:
Sen finns ju 888 som E-märkta numera osså thumbs up
Typ alla som heter "Proxes". "Trampio" är inte E-märkta (men har inte sålts på fem år eller så).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4775



Jag besiktigade med dessa däck och besiktningsmannen flina bara lite grann, ingen anmärkning.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"


Den stationen man blir kompis med?

Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar thumbs up thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 904



Re:

Nikel skrev:
Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"


Den stationen man blir kompis med?

Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar thumbs up thumbs up


Så borde alla vara.
Hitta alla farliga fel och anmärka.

Sedan måste man dra linjen någonstans.
en kille med jätteturbo och originalchassi kanske inte är det bästa att släppa ut.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"


Ehum.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/674 . . . .

_________________
Christian Lange
458
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

C skrev:
Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"


Ehum.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/674 . . . .
Kan det vara så illa att jag blandat ihop det med vinter/sommardäckkollen.
Men det är en del saker som inte kollas så noga nu längre, men möjligheten finns om det behövs (som ljudnivå). Rimligare i det stora hela men lite jobbigt för den som blir maxdrabbad.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Re:

Antonicracing skrev:
Nikel skrev:
Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"


Den stationen man blir kompis med?

Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar thumbs up thumbs up


Så borde alla vara.
Hitta alla farliga fel och anmärka.

Sedan måste man dra linjen någonstans.
en kille med jätteturbo och originalchassi kanske inte är det bästa att släppa ut.


Ne, dem tänker både en o 3 ggr innan dem släpper iväg bilar som inte är som de ska.
Jag tackar och bugar för varje anmärkning för då nlir ju bilen så fin när det e lagat haha

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Allmänt banåkaforum
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
2657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande