Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besiktiga med "fel" däckdimensioner och R888:or?
2657 besök totalt
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Blir nog tvungen att besiktiga min 944 turbo med R888 255:or runt om.

Kan SBP ha åsikter om detta? Däcken sticker inte utanför skärmarna och man får väl ha vilken däcksbredd man vill om bilen inte är helbilsgodkänd så länge man inte ändrar spårvidden för mycket?

Däcken är nya och har tillräckligt med mönster, osäker på om det är de e-märkta R888orna men det ska väl inte spela någon roll?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Det skall gå bra är det enkla svaret.

Det var något prat om E-märkning för alla däck men det gällde inte gamla däck som redan satt på bilen när ändringen trädde i kraft, vilket dessa naturligtvis gjorde. Eller hur?

Källa: www.bilprovningen.se
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag fick anmärkning på att däcken var slitna, köpte nya R888:or som var bredare än vad den är reggad med (årsm. -86)och åkte in och ombesiktade. Inga problem alls. thumbs up

Tranås
Här sen Maj 2008

Besiktade med r888 häromdagen och de sa ingenting om däcken.

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007

Andreas jag har besiktigat min civic med 888 alla gånger och dom har aldrig sagt något.
Så de kommer nog inte vara några problem...

www.Hondaklubben.com
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Bra, då blir det ett försök på tisdag

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

GunnarÖ skrev:
Det skall gå bra är det enkla svaret.

Det var något prat om E-märkning för alla däck men det gällde inte gamla däck som redan satt på bilen när ändringen trädde i kraft, vilket dessa naturligtvis gjorde. Eller hur?

Källa: www.bilprovningen.se
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

* Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
* Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
* Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
* Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

Sen finns ju 888 som E-märkta numera osså thumbs up

Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Var ute i garaget och tog en koll på mina 888:or.
Hur ser e-märkningstecknet ut? hittade ett som var "e4" och ett som var "E4", jämförde med mina gatdäck och lyckades inte hitta några fler e-märkningar på dessa?

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
och det kan jag svara på själv.... stort "E" med en siffra bakom och allt i en rund ring, alltså var dom e-märkta.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Sen finns ju 888 som E-märkta numera osså thumbs up
Typ alla som heter "Proxes". "Trampio" är inte E-märkta (men har inte sålts på fem år eller så).

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag besiktigade med dessa däck och besiktningsmannen flina bara lite grann, ingen anmärkning.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Mönsterdjup är ju inte en av standardkontrollpunkterna hos ABSB längre, det är ju en polissak.
Men som vanligt är det en nackdel att stöta sig med personer i "myndighetsutövning" (vet inte om det är det längre men det känns så).

Undrar vilket framtida besiktningsföretag som kommer att vara mest "rejsavänligt"

Den stationen man blir kompis med?

Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar thumbs up thumbs up

Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

Nikel skrev:
Niklas Falk skrev:

Jag besiktigar alltid på samma ställe där min gamla skolkamrat jobbar. gratis kaffe och de är väldigt noggranna med att kolla över bilen efter Fel, dvs sånt som är fel o farligt/dåligt, inte utbytta saker, samt att dom visar gärna vad dem menar och tycker det bara är bra om man är med och kollar thumbs up thumbs up

Så borde alla vara.
Hitta alla farliga fel och anmärka.

Sedan måste man dra linjen någonstans.
en kille med jätteturbo och originalchassi kanske inte är det bästa att släppa ut.

C

Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

Ehum.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/674 . . . .

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

C skrev:
Niklas Falk skrev:

Ehum.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_viewXDomainSearch/674 . . . .
Kan det vara så illa att jag blandat ihop det med vinter/sommardäckkollen.
Men det är en del saker som inte kollas så noga nu längre, men möjligheten finns om det behövs (som ljudnivå). Rimligare i det stora hela men lite jobbigt för den som blir maxdrabbad.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Antonicracing skrev:
Nikel skrev:
Niklas Falk skrev:

Så borde alla vara.
Hitta alla farliga fel och anmärka.

Sedan måste man dra linjen någonstans.
en kille med jätteturbo och originalchassi kanske inte är det bästa att släppa ut.

Ne, dem tänker både en o 3 ggr innan dem släpper iväg bilar som inte är som de ska.
Jag tackar och bugar för varje anmärkning för då nlir ju bilen så fin när det e lagat haha

Citera
Allmänt banåkaforum
2657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande