| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Limning av lexanruta
|
2 besök senaste veckan (3188 totalt) |
|
Limning av lexanruta
Jag har sökt men ej funnit... Står i begrepp att åka till glasmästaren för att få den gamla glasrutan utskuren och den nya lexanrutan ditlimmad. Glasgubben var själv lite osäker på vad det skulle vara för lim och skulle kolla detta men jag vill höra lite vad expertisen anser så att jag vet med säkerhet vad det ska vara för. Rutan ifråga sitter ej med list utan bara med lim. Så, går det med det vanliga rutlimmet eller är det butylband som gäller eller ska det primas först eller? Tack på förhand. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
|
Mitt spontana tips är att du maskerar och ruggar ytan som skall limmas.
Ett rutlim funkar bra, jag har själv rönt goda framgångar med Biltemas vindrutetätning. Prima gärna den ruggade ytan före limning, ingen har förlorat på det. Nu kommer ju hela operationen att synas från utsidan. Maska en "ram" runt rutan och våtsliprugga med 800 papper och lacka ytan mattsvart. Mycket jobb kan tyckas, men det kommer troligen att bli ett enastående resultat. Good Luck!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Jag har själv lexan framruta på Panteran. Först lade jag på splitterfilm och högst upp en remsa vanlig solfilm. Anledningen till splitterfilm är att man kan köra torkare på den. Man får se upp med statisk elektricitet för det drar dam när filmen läggs på. Jag har min ruta i vanliga gummilisten, rutan är lätt välvd och det var bökigt att få i den. Jag har böjt många plexirutor i ugn över mall men tyvärr inte sett något lyckat resultat med lexan. Skulle jag montera en 6mm lexanruta i fram utan gummilist så skulle jag skruva fast den om så bara för att hålla den på plats medan limmet torkar. Sedan antingen täta springorna runt om ock lägga en målad kant runt om eller tillverka en tunn list som döljer skruvning och skarv. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Rutan i fråga är en bakruta och den är redan formad som originalrutan. Den behöver alltså inte spännas ner vid limning för formens skull. Det skulle kunna vara ett alternativ att lacka insidan från kanten och ett par cm in för att på så sätt dölja limningen. Duger denna (svarta) färg som primer?
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
|
Jag jobbar som glasmästare och ibland får vi lov att göra provisoriska bakrutor/sidorutor då vi har ett par dagars leverans tid! Då använder vi butylband och tejp. Butylbandet suger åt ganska bra faktiskt!
Rutlim har jag provat med och utan att rugga ytan och prima den så sitter de inget vidare! Primad och ruggad sitter den dock rätt bra, men jag är lur på om inte butyl skulle ta bättre på primade ytor som är ruggade först.... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Menar du att man ska maska utsidan och måla där? Eller att använda den svarta färgen som primer på insidan? (iof samma fråga som föregående postare...) |
||
|
Hej,
Jag limmade mina Macrolonrutor med ett polymerlim. Välj ett svart lim så behöver du inte måla för att det skall bli snyggt. Vi sålde detta bla till svensk sportbilstillverkare med många fler, men det finns numera billiga varianter att hitta på Biltema. Förbehandling: Rengör med en alkoholbaserad(isopropanol) rengöring, typ elektronikrenöring UTAN olja i. Ta INTE en petroliumbaserad produkt typ bromsrengöring, då finns risk för att det efterlämnas liten oljefilm. Gnugga gärna med en scotsbrite eller dyligt för att få bort eventuella beläggningar. Prima bara om det behövs! Ändrar man ytspänningen på en yta som det inte hade behövts att ändras(primas) på är risken stor att det blir sämre resultat. Vill du kolla om plasten är en "fet" plast (som behöver primer) så tar du en vattendroppe på plasten. Pärlar sig droppen(som på en nyvaxad bil) så behövs primer. Flyter droppen ut så skall du inte prima. Fördelar med ett ms polymerlim är: Stor spaltfyllnad Övermålningsbar Flexibel, (finns i olika hårdheter att välja mellan) Lösningsmedelsfri Fäster på de flesta ytor Lätt att arbeta med, lång härdtid All info kommer från min förra arbetsgivare som vars affärsområda är att sälja just lim (och limutbildningar). Det finns säker flera lim som fungerar utmärkt. _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Limning av lexanruta
|
2 besök senaste veckan (3188 totalt) |