|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19063

25 Apr 2010 15:52
Trevligt.
Knner igen problemet med att fota röd bil/delar med blixt.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

12 Maj 2010 18:00
Hmmm, nu kunde bilen varit klar om jag inte hade gjort bort mig när jag mätte ut platsen för dämparreservoarerna, Hade mätt att dom skulle passa på tornstaget men när dom väl kom så funkade inte det på vänstra sidan och jag måste hitta nån ny plats till dom
Annars är allt klart för premiär och bromsar det inte bättre med dom nya stora oken och den ganska kraftigt förbättrade kylningen bör jag nog göra nått åt min bromsteknik
Jag har satt fast dämparslangen med kabelhållare, det innebär att den kommer att böja lite där vid infjädring men det kändes bättre än att ha den helt lös? Alternativet är att bara fästa med buntband.
Kylningsslangar och luftintag
Ny idé för reservoarplacering
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

14 Maj 2010 16:43
Ny plats för reservoarerna funkade hyffsat, ska bara göra ett par uttag(eller hål) där slangen ska igenom också.
Bra var att det går fritt och att dom sitter skyddat i denna positionen. Mindre bra var att plåten jag gängade upp ett hål i var lite väl tunn så vi får se om det håller.
Själva reservoaren sitter lite väl rörligt också men de tgår inte att ha en klämma till längre fram för då tar det i huven och längre bak så går det inte att fästa klämman plåten på nått bra sätt. En bredare klämma hade varit perfekt nån som vet om det finns?
Dom små gråa tornen på bilden är fästmassa, perfekt att kolla om det går fritt med.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

20 Maj 2010 18:49
Sådär, allt monterat och bilen provkörd, inget verkade ta emot eller skava.
Nu ska bara hjulvinklar kollas, sen besiktning och efter det blir det äntligen banåka
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

25 Maj 2010 15:28
Så var den besiktigad med blankt papper och kommentaren "det här ser ju bättre ut än nytt" när han gick igenom undersidan och hjulupphängningarna
Var och hängde på ett nytt främre avgassystem hos Sandén igår också, taget från en -86a (alltså utan det dubbelväggiga röret och utan kat på wastegaten) där katten är bytt till en 100-cells SBF-kat. Bakre delen som redan satt på plats med enkel slutdämpare är tydligen från en Turbo Cup visade det sig  (Sandén hade koll på detta) och nu låter det äntligen lite sportbil när man trycker på.
Möjligtvis gav det lite högre laddtryck 1,1-1,15 bar vilket inte är så bra då jag har en chip-variant utan pys och utan modifierad wastegate (laddtryckkurva: 1,05 bar@3500rpm och 0,9 @6000rpm) så jag kan inte ställa ner det ..... hinner inte göra nått åt det innan nästa banåka, får hälla i ordentligt med oktanbooster istället.....
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1016

25 Maj 2010 17:25
Gott, stort grattis.
Lycka till vid kommande körningen.
_________________
Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

25 Maj 2010 20:16
Tackar  hoppas att framförallt bromsarna och kylningen ska göra skillnad mot förra året.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

15 Okt 2010 17:22
Tyvärr blev det inte så mycket kört i år  ett handbromshaveri, en läckande bromsoksnippel och dålig motivation ställde till det.
När det väl kördes kunde man iallafall konstatera att vinterns ändringar var lyckade. Moton-dämparna gav, precis som när jag bytte bak, ett "lugnare" beteende på banan och dom nya bromsarna med kylning ändrade inte karaktär alls under ett pass
Säsongen avslutades med en trevlig 944 Turbo träff.
Meksäsongen är redan igång och startades med ett besök hos Sandén där en läckande packning mellan kamhus och kamremshus byttes. Passade på att låta honom slänga dit en kallare termostat också och då upptäckte Sandén att dom som bytt vattenpumpen för 3000 mil/10år sen hade glömt att borra upp ett hål som förser turbon med kylvattenflöde, så den har gått med betydligt sämre kylning sen dess  , Tack Sandén !
Vinterns projekt blir nog bara ett par GTS-lampor och lite småpyssel.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

30 Dec 2010 14:58
Viss aktivitet kan spåras i garaget :-)
Fixat hittills:
- oljeläckage fixat hos Sandén
- Ny ratt
- olja och filter, testar i år med större filter från (tror jag) 964 Turbo
- oljetempsensor i sumpen
- Casterblock med ledlager
- ICn invändigt rengjord, infästningar bytta
- Larm flyttat
Kvar:
- oljetempmätare
- GTS-lampor
- Byta bromsluftningsnipplar
- Större turbo (har köpt men är osäker på om jag hinner byta)
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

26 Jan 2011 19:34
Det här kan aldrig sluta väl....
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

26 Jan 2011 22:41
Vad är det för smaskig turbo??
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136

26 Jan 2011 23:09
Jösses vilket fint skick den är i!
_________________ Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

27 Jan 2011 16:58
Det är en Turbonetics hybrid. KKK #8 avgashus, garrett T3 mittdel och garrett T04B kompressorhus med T04E trim 57 kompressor. Räcker till nånstans strax över 430Hk.
Inget hightech och vanliga lager men original ligger ju i ett ganska taskigt verkningsgradsområde när man börjar komma över 300hk, sen fick jag bra pris också
Tack!
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770

27 Jan 2011 19:55
Re:
Dea skrev: | Det är en Turbonetics hybrid. KKK #8 avgashus, garrett T3 mittdel och garrett T04B kompressorhus med T04E trim 57 kompressor. Räcker till nånstans strax över 430Hk.
Inget hightech och vanliga lager men original ligger ju i ett ganska taskigt verkningsgradsområde när man börjar komma över 300hk, sen fick jag bra pris också
Tack!
/Dea |
Vart köper man en sån till rätt pris? ungefär hur mycket kosing?
Hjälper en kompis med hans bygge och en lite större turbo vore smaskens! :-)
_________________ ###############################
Peter "Puppan" Eriksson
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

12 Feb 2011 16:34
och lite fler prylar
Vitesse stealth kit med V-flex SW, vilket innebär att den använder både MAF och MAP och har laddtrycksstyrda tändningsmappar och även inbyggd laddtrycksstyring.
Följde med en Zeitronix för loggning också.
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

11 Maj 2011 20:18
Nu det nära....
MAF, MAP, piggyback, logger och ny wastegate är på plats, till helgen blir det första uppstart
Turbobytet får vänta nån månad till.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4093

13 Maj 2011 21:15
Dea skrev: |
Fäste för lårremmar till 6-pkt bälte
/Dea |
Har du fler bilder på hur du monterade grenremmen är jag väldigt intresserad. Det bär mig mot att borra hål i golvet.
Mycket snyggt bygge i övrigt.
_________________ Daniel Engström
Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

18 Maj 2011 17:00
Tackar
Lägger upp några fler bilder på lårremsfästet i helgen.
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148

18 Maj 2011 17:17
Kul
Jag tar plats...
Rent och snyggt bygge
|
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 854
Trådstartare

19 Maj 2011 18:09
Jag börjar med en liten disclaimer..... konstruktionen är varken beräknad, simulerad eller testad så användning sker på egen risk.
Idén kommer från ett tillbehör till en 996:a som hade samma funktion. För att få det hyffsat stabilt har jag låtit röret gå igenom plattorna, detta för att det inte ska bli brytkrafter i svetsarna på samma sätt. Att röret är lite längre minskar också risken att det skulle "dras ur" plattorna om svetsarna inte skulle hålla.
Plattorna sitter sedan under sidofästena för att fästet inte ska böjas upp då skruvarna inte sitter i rörets centrumlinje. Möjligtvis skulle man förbättra styrkan genom att ha fingängade skruvar av högre stålkvalitet i dom främre infästningarna men enligt SBF reglerna så är det lägre kraft i lårremmarna än i höft och axelremmarna.
Klickbara bilder:
/Dea
_________________ Andreas Olsson
Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
|
|