| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Behöver bli uppdaterad m a p import från tyskland!
|
1, 2 >> 5029 besök totalt |
|
Nu när miatan knappt går att köra på allmän väg längre är det dags att importera en till, men det har ju gått tio år sedan sist... vad gäller nu? Då tänker jag framförallt på förfarandet i tyskland; måste man fortfarande avregistrera bilen som man gjorde då? Vad gäller sen med försäkring m m? Några smarta tips rent allmänt? En lös plan är att vi tar oss dit utan bil och kör den nya hem... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Re: Behöver bli uppdaterad m a p import från tyskland!
Magnus Claesson körde hem sin Miata från Tyskland förra året. Ring honom om du har några frågor eller får problem där nere, han är nogrann så jag gissar att han tog reda på allt inför importen.
|
||||||||
|
Tack Fredrik, jag gör så! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Uppdatera gärna oss andra ovetande sedan
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||
|
Visst!
och... ni som sitter inne med kunskaper får gärna skriva i tråden under tiden... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
1- leta på en bil
2- flyg ner... 3 -kontrollera briefen så det inte står några modifieringar i det 4 -köp bilen 5 -be säljaren hjälpa dej med tillfälliga skyltar 6 -börja åka hem 7 -stanna å fyll bilen med öl 7.2 -fortsätt hem 8 -ring bilprovningen ( jag gjorde det redan efter punkt 1) 9 -du har 2v på dej att besikta samt köra på tillfälliga plåtarna, men du har bara trafikförsäkring 10 -regbesikta 11 -montera skyltarna 12 -betala lite småavgifter...skrotningsavgift,skatt,förs 13 -njut av bilen idag kan man försäkra bilen på chassinumret på bilen man ska köpa har jag hört, bara slå en signal till bolaget _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
|
Re:
Tack Magnus! Punkt 5 känns lite svårare än de andra punkterna...
Det finns ju en risk att säljaren (också) har noll koll... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
busenkelt med skyltarna, tamed brief å kvitto ock sök reda på ett Zullasungstelle, det brykar finnas i varje stad.
när du e klar med pappersexecisen så går du till skyltkontoret,som brukar ligga bredvid. sen går du tillbaka till Zullasungstelle, ibland vill dom vara med när du monterar skyltarna å kolla lite chassinummer å sånt tjafs. säljaren borde ha koll på zullasungstelle...för det besöker även tyskar som byter bil om jag fattat det rätt, så de e bara att fara dit å säga..export schweden bitte...raus. eller nåt annat bra
http://www.alltombilen.com/bilimport _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
|
leta reda på en zipcode från lämplifg ort i norra tyskland, sen skriver du i radius hur långt ifrån den staden sökmotorn ska leta.
ex..lubeck har koder mellan 23501 − 23570, sen klickar du i 100km, då letar han lubeck å steder inom 10 mil _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
|
Re:
Fast de har naturligtvis bara öppet på vardagar och inte helger, men det förstod du säkert redan Dennis
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
|
Re:
Jo - och förra gången var det lite underliga öppettider även på vardagar... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
|
Re:
kan man ju nästan lista ut va statliga inrättningar har ju knappt öppet alls
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
|
kom på en sak till... det kan vara bra att göra bilköpet en torsdag,då har man en dag till på sej ifall det strular.
jag hämtade en passat diesel för nåt år sen där säljaren glömt att göra TUV test på bilen. då skrattade dom åt mej på skyltkontoret eftersom jag inte hade papper på avgasprovet som var up-to-date. som tur var så var bilhandlarens svåger anställd på TUV verkstan i stan så han gjorde en akutinsats åt mej samma dag, när jag kom tillbaka efter en timme med avgastestet fick dom långa ansikten..det trodde dom inte dumma svensken skulle få till.
annars hade det blivit lite jobbigt för detta hände en fredag runt lunch. man är inte kaxig när man har ont om tid å det strular, å en tysk som ringer runt lite stressad för att försöka rodda till det _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
Total off-topic men är det någon som vet hur man kan hantera det motsatta förhållandet? Dvs. hur tar man en svensk-reggad bil till Tyskland för eget bruk? Hur länge får man t.ex. ha en bil i Tyskland och köra på svenska skyltar? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
|
Re:
Den tillfälliga försäkringen bör man se till att fixa så snabbt som möjligt. Dessutom ska det göras en ursprungskontroll innan regbes... _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||||
|
Re:
ursprungskontrollen görs väl i samband med regbes? nu var det 2 år sen jag hämtade en bil sist så jag kan minnas fel. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
|
Re:
Nix först ursprungskontroll hos transportstyrelsen och sen får man ringa SBP och boka tid för regbes. Jag håller på och undersöker vad som gäller för släpkärror. Ingen som importerat en sån? _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||||
|
Re:
Jag har en slä släpkärra från England som jag skulle behöva regbesiktiga. Men jag har inga handlingar eller papper på den. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||||
|
Re:
Det lär nog bli svårt om dom är lika hårda som med bilar... Kolla med transportstyrelsen vad som gäller _________________ Stefan Löfström BMW 320is -90 BMWSC #719 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 5029 besök totalt |