| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mysko däcklitage
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3745 totalt) |
|
Mysko däcklitage
Så här ser mina r-däck ut efter ca 200mil. 90% gata. Sitter fram på min bakhjulsdrivna Alfa 75a med 2.5graders camber, 0 i toe. Hur kan det bli så här? ser ju ut som att toe är helt fel i mina ögon. Vad tror ni?
_________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||||
|
Det kommer ju definitivt slitas mer på insidan med såpass mycket camber när man inte ligger och pressar i kurvor som på bana, men det känns ju onekligen lite mycket ändå. Om du har 0 i toe (alltså om hjulinställningen stämmer fortfarande, så du inte vart på nån kant eller curb lite hårt) så borde det ju inte vara toe-vinkeln iaf.
Vad är det för däck? om det finns flera varianter av däcket, vilken hårdhet? _________________ David Lundin |
||||
|
Det är toyo r888, hårdhet GG.
Visst har jag vart upp på curbs men ratten pekar fortfarande rakt fram, om det nu säger nåt. om man följer linjalen jag lagt på däcket så ser man att däcket är slitet i en viss vinkel, men sista 2-3cm längst in gör det en tvärdykning. _________________ Daniel Henell Alfa 75 3.0 Golf GTD Passat TDI |
||||
|
lite Toe in hade nog gjort gott.
Mina såg ut så när jag hade fel toe på Skylinen. Har 2,5 i camber fram |
||||
|
Re:
Jag antar att bägge innekanterna fram är cordade med ungefär samma vinkel? Riktigt säker att det är noll i toe? |
||||
Säg hej till mitt högra bakdäck. Ingen aning om vilka vinklar jag har, men det kan nog löna sig att fixa till dem... Säg att det höll 500 mil, två banträffar och två slaloms. Lite för lite för en 160hk, 1200kg Porsche 944. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Inte camber
Jag sätter mina pengar på att det inte alls har att göra med camber. Jag röstar för fel toe också. Du kommer nog inte veta förrän du tar in bilen på en hjulinställning. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Jag hade 14 glada grader toe in på en av mina brukisar en gång, upptäcktes genom att corden var framme på utsidan och fint mönster på insidan. Det var dock symmetriskt, på något sätt skiljde det fortfarande bara 1 grad mellan höger och vänster sida så jag kände inget i ratten heller (vet inte vad det hade blivit i mm, men mycket var det iaf).
Frågan är hur det kan bli så fel toe som op verkar ha och som jag hade, för bilarna är ju förmodligen inte inställda sådär. Att ena sidan är skev är väl en sak, men båda? _________________ David Lundin |
||||
|
Hade samma fenomen på min S60 D5. Toe var OK vid stillastående, men det visade sig att länkarmsbussnigarna var slut så jag fick Toe out vid motorvägskörning som fullständigt dödade framdäcken på ingen tid alls. Kan vara värt att kolla.
_________________ Nicklas Silfverlin The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does. |
||||
|
Re:
om mina R-däck höll i 500 mil och 2 banträffar skulle jag vara överlycklig
|
||||
|
Re:
_________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||
|
Re:
Gissar främmre bussningarna då? Ett mycket vanligt fel på S60/V70/S80. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
Det är mer sannolikt att att lite toe-out gör susen. Med -2.5° camber och 0 toe så "plogar" framhjulen rakt fram och suddar hela tiden, förutom bromsslitaget. Med 90% gata och antagligen rätt så mkt snällare körning än på bana, så ser slitaget ganska logiskt ut med din kombination av vinklar. Det är kombinationen camber och toe som ger slitagebild. Det går inte att dra slutsatser fån en toe-inställning på noll camber och applicera dessa på en bil med avsevärd negativ camber. Ställ en 3 mm toe out (skillnad mellan fram- och bakkant fälgkant totalt) så ser det nog bättre ut med slitaget och blir roligare att köra. Snabbare går det sannolikt också med mindre rullmotstånd och rappare instyrning. Lite mer surr i ämnet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Re:
, i mitt fall var den iofs bara -1,7.
Men visst stämmer det att när man bara rullar på innerkanten så ger konstant slipvinkel knasigt slitage (det går ju att hitta en toesetting som inte ger nån slip alls, det är då det rullar lättast, mäts med fiskevåg )
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mysko däcklitage
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3745 totalt) |