| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
e85 i norden ? E10 i Finland ?
|
5 besök senaste veckan (1883 totalt) |
|
Generellt tillåter väl EU upp till 10% etaninblandning, tidigare var det 5%.
Även vanlig svensk soppa har viss etanolinblanding. Har iaf varit 5% kanske är höjt numera till samma som i Finland? Motivet är att det är bättre att blanda 10% i all soppa än att bara ha höginblandat för ett fåtal E85 anpassade bilar. Låter logiskt tycker jag, även om min brukhoj är en Biopower Saab... E85 är det inte så många länder som satsat på, utöver Sverige. Frankrike har väl en del mackar, några finns i Tyskland, men det är gleeest mellan dem... England har väl lite E85 tankställen också, men det mest spridda skurar och inte som i Sverige där politikerna i princip villkorat E85 på alla mackar över en viss volym. Edit: Skrev slarvigare än vanligt... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Ja, de forcerade ju igenom E85 mer eller mindre handbegripligen här i Sverige vad jag förstod. Har väl i efterhand visat sig vara lite överilat. _________________ Axel Tanner |
||||
|
Tydligen ska 95 oktanigt försvinna och ersättas av en ny och 10 cent dyrare bränsleblandning med 10 %-ig etanolinblandning. De som inte klarar av E10 får köra på 98 oktan.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
|
Re:
Konstigt att det blir dyrare när man blandar ut med billigare (?) etanol
De flesta bilar ska väl klara 10%ig etanolinblandning rätt okej dock? _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Gissar att Finalnd inte har den skattesubention på etanol som har i Sverige. Är nog därför priset stiger där. Vad jag förstått så är Sverige ganska ensamt i Europa om att subventioenra Etanol på dnen ivån man gör. E85, eller ännu hellre E100 ,är dock ett förbaskat trevligt bränsle när man vill optimera effektuttaget ur sin racemaskin. Men det finns ju några fallgropar att se upp med, som alltid. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
http://www.korridor.se/aryan/acadian
hittade 6 st mackar totalt i hela Finland som har det.... jobbigt att behöva mappa om motorn enbart för att kunna köra i Finland en helg _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Det beror på bolaget. Skulle du dra ombord en tankbil på en passagerarfärja lyckas det inte men som privatperson får du ha en viss mängd med dig utan att bli lämnad på kajen. Sen KAN bolagen har olika egna regler. Beror mycket på hur färjan ser ut, finns det väderdäck etc.. om du vill kan jag dubbelkolla saken på vår säkerhetsutbildning nästa vecka
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Re:
200 till 250 LITER BENSIN får du ha med dig, förutsatt lämpligt kärl. Färja till Finland tittar de inte i bilarna etc utan du kör på, enklast är att inte nämna det ÄVEN om man får ha med. Syrgas och acetylen är däremot BIG No No . Man kan ju börja med att tanka fullt också. Har man en racebuss kan man ju hänga upp en rejäl och stor tank under någonstans, och fylla den med racebensin istället för diesel så syns det inte heller. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Min EVo drar 4-5liter/mil på bana... blir många dunkar.... men väl värt att tänka/tanka på
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
e85 i norden ? E10 i Finland ?
|
5 besök senaste veckan (1883 totalt) |