Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46 >> 6 besök senaste veckan (249445 totalt) |
I vanlig ordning går det emot mina principer att köpa nåt färdigt som jag kan bygga själv, så ikväll mekades det stolsfäste.
Förmodligen hade det inte gått med ett standard fäste ändå, för det är duuuktigt trångt. Stolen är så bred längst ner så den nästan sitter kilad mellan buren och kardantunneln. Ska bygga några armar framåt till bara, men sen är det färdigt för en skvätt färg. ![]() ![]() Hur jag ska få dit skruvarna som kommer under stolen vet jag inte riktigt ännu, men lutar åt att sätta i pinnbultar i hålen så jag bara mäste fippla på en mutter istället för o hitta hålet i blindo för en skruv. _________________ Peter Sternersson |
||||
på min är det EXTREMT tight fick korta av en skruv och sen typ trycka in den som fan mellan mattan och stolsfästet och hoppas man får grepp, sen en sån 13 nyckel med inbyggd "ratchet" på nyckeln... lr vad det nu heter, för att spänna, måste montera av mitten plast konsoll saken som ligger runt växelspak osv ifall du har dom kvar.
EDIT: Nevermind såg precis att du inte har mattan kvar alls, kanske bygga om om det är så tight att du inte får in en skruv änns? ![]() _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
Går alltid o få dit grejorna på nåt vis, men det är jävlar sugpassning på stolen i sittbrunnen, bara millimeter kvar på sidorna. Men mer behövs inte heller
![]() Har besiktningstid på onsdag vid lunchtid, så det blir nog o ta ledigt resten av dagen o bygga dit stol och bälte, ratt och lite annat inför körningen på torsdag. Syns då ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Äntligen äntligen äntligen!!!
![]() Nu är bilen 100% gatlegal! Hittade en tidigare besiktningstid och var uppe imorse på lokala bilprovningen. Körde som en biltjuv dit för att få lite värme i katten och i mina Carbotech. Tyvärr hann ju båda dessa svalna innan besiktningen inne på lyften var avklarad, så bromsvärdena blev inte mycket att hänga i granen. 1,8 fram och 1,2 nånting bak. Nu är jag ju till freds med detta ändå för jag vet att bromsarna biter när det behövs, men är kanske inte optimalt på gata. Avgasvärdena blev också si sådär, trots att jag besiktat med toppvärden i torsdags, och bara haft bilen på gräsmattan sen dess. Besiktningsmannen var dock övertygad om att värdena blev bra om vi hade varmkört ordentligt, så han släppte igenom den ![]() På torsdag är det kvällskörning med TPC på Anderstorp som gäller. Innan dess ska jag bygga klart mitt stolsfäste, byta ratt, montera rättsänkningen, byta däck och förmodligen byta tillbaka till min racekat. Motorn nästan kvävs över 5000rpm så mycket stoppar originalkatten upp. _________________ Peter Sternersson |
||||
Re:
Känns helt underbart att äntligen få köra med bilen fritt på vägarna utan att polisen kan göra ett skvatt. Nu ska man bara lära sig att köra som folk också. Det är SÅÅÅ svårt att inte blåsa ur den på varje växel, den låter ju så gott uppe på varven ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Grattis!
![]() Det är en skön känsla att få glida runt på stan efter att den är HELT laglig ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Re:
Ska plocka av all toning imorrn tänkte jag, så polisen verkligen ser buren och allt, stanna mig om ni vill, allt är i sin ordning ![]() Sen märkte jag på Mantorp att det är ganska osmidigt med toningsfilm så man inte ser vad som händer bakom en ![]()
Tackar... Njaaaa, fram brukar det vara över 2 iallafall. I synnerhet med helt nya bromsar. Men jaa, sopkass är det kanske inte... _________________ Peter Sternersson |
||||
Re:
Grattis! Har jag fått en ny väckarklocka nu då? ![]()
och knulltejp är ju dessutom totalt förbjudet om du nu skulle ta steget fullt ut och tävla med den sen ![]() Nu siktar vi mot Torsdag på Anderstorp, jag hoppas få ihop min motorhärva innan dess, eller - MÅSTE få ihop min motorhärva innan dess ![]() _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Re:
Är det motorhärvan du rivit sönder?? Trodde det var mappningsproblem eller nåt bara. Jag misstänker att toningsfilm inte var okej då jag inte sett det på någon annan bil :-) Ska se om jag lyckas pilla bort den, köpte lite Label off på biltema igår som nog ska göra susen. _________________ Peter Sternersson |
||||
Tänkte försöka skriva ihop nån form av racerapport från gårdagens körning på Anderstorp med TPC, min för övrigt första "riktiga" fria bankörning.
Kvällarna innan i veckan hade det bytts däck, monterats stol och bälte och bilen gjorts allmänt raceready. Gick hem från jobbet vid tvåtiden igår eftermiddag och packade ner det sista i skuffen. Hade märkt dagen innan när jag gled till donken för en glass ![]() Gårdagen var minst lika varm som onsdagen så jag var smått beredd på problem med värmen. Mitt kylsystem kort sammanfattat består av en vattenkylare från M3 E46, uppskattat 80% större area än original M50-kylare. En liten 10-12radig oljekylare från Volvo 740TIC, samt en 10" sugande SPAL-fläkt på baksidan av ovankanten på kylaren. På vägen upp körde jag med rutorna nere, BMW-kepsen och solglasögonen på, och värmen riktad ut genom passagerarfönstret på full effekt. Hade druckit lite mycket så det blev en pissepaus påväg upp till Anderstorp, och bara de få minuterna bilen stod på tomgång bredvid vägen började tempen krypa uppåt. Nåja, det får bära eller brista... Väl framme på Anderstorp packades bilen ur, tecknade nödvändiga försäkringar och fick bilen besiktad. Ett kort förarmöte senare började bilarna så sakteliga glida ut på banan. Själv hade jag ingen brådska utan kollade över olja och övriga vätskor, däcktryck, vinklade in frambenen och förberedde mig mentalt. På väg ut på flygrakan var jag ganska nervös, det fanns många hästkraftsmonster ute på asfalten och jag visste fasen inte ens åt vilket håll vägen svängde efter flygrakan ![]() Tog det lilla lugna bort, svängde omkring lite för att försöka få lite temp i däcken iallafall, provbromsade ett par gånger och konstaterade att allt verkade funka som det skulle. Tempot ökade successivt varv efter varv, och så även vatten och oljetempen ![]() Vet inte hur många varv jag körde, 8-10st kanske sen tyckte jag vattentempen som i normala fall ligger på 110grader (biltemamätare), men nu låg på över 120grader, var dags att adresseras. Tog ett halvlugnt varv och svängde sen ut i depån och drog en sväng på landsvägen utanför området för att kyla grejorna. GULD värt att ha en gatreggad bil och kunna göra sånna utflykter när det behövs ![]() Vattentempen gled sakta ner mot det normala, medans oljetempen låg kvar en bit över 100grader, vände några kilometer bort och smög tillbaka in på området och ställde bilen vid mina saker. En snabb kontroll under huven visade inga tecken på att nåt tagit skada, och efter lite diskussion med kamraten Marcus om banan och bilarna stack jag ut igen. Denna gången följde Marcus bror Felix med ut som passagerare, och hornen växte väl ut ännu nån centimeter ![]() Gick bättre och bättre, tog mig mer konsekvent genom kurvorna, rätt växlar och bättre spår valdes, även om jag har hiskliga problem med dessa bankade långa kurvor. Experimenterade lite med olika spår och försökte bedöma utgångshastigheter, men utan nån form av laptimer var det svårt att veta om det verkligen gick snabbare. Hur som helst, utan att skriva en uppsats om varje kurva så flöt kvällen på bra. Bilen fungerade kalasfint, sånär som på att temperaturen låg på enligt mätaren 120-125grader efter man pressat en del. Bromsarna fungerar nåt så in i helvete bra, inget alls att anmärka där, ju hårdare man trampar desto mer bettar det, tills däcken kasar loss. Inga som helst tendenser till avmattning eller lustigheter. Kör XP10 fram och XP8 bak om någon undrar. Däcken tyckte jag började kännas lite halare efter 8-10 varv, men här finns nog att göra med hjulvinklar misstänker jag. Nu är vinklarna helt ställda efter original, och jag har bara vinklar in benen fram max vad mina topplagringar tillåter. Åtgärdslista till nästa körning (om min ekonomi tillåter) är en ny vattenkylare från Mishimoto. De har modellanpassade kylare för M3 E46 vilket borde ge maximal kylarea mellan rambenen. Ska nog även investera i en SPAL-fläkt till så jag kan kyla ner bilen bättre vid stillastående. om jag tvångskör fläkten nu när tempen ligger på säg 80grader och jag står still på tomgång, då stannar den där, men den orkar inte sänka temperaturen när motorn väl blivit genomvarm verkar det som. En billigare lösning hade ju varit typ Biltemafläktar, men dessa är nog nästan dubbelt så tjocka mot SPAL, och det är dåååååligt med plats bakom min kylare :-) Något jag även skulle experimentera mer med är "styrplåtar" för luften. Original så täcker ju en plastkåpa hela kylaren, med ett hål i som inte kan vara mer än 25% av kylarens totalarea. Har läst något om att man bara ska ha runt 30% insläpp till kylaren areamässigt sett, kanske vore något att fundera på. Förmodligen beställer jag en större oljekylare också, kanske inte för det behövs, men så man vet att även om det är 25-30grader varmt ute så kommer oljan kunna kylas tillfredställande. Vad ska man säga om arrangemanget i övrigt... Jaaa... BMWSC ligger ju ett par steg före, utan tvekan. Därmed inte sagt att arrangemanget var dåligt. Men när man är van med flaggvakter med brandsläckare vid varje postering, ambulans och räddningspersonal på plats och allt duktigt uppstyrt, så kändes detta lite som en hönsgård from time to time. Sen önskar jag fan att blinkersregeln ska bli LAG på alla bankörningar överallt, oavsett vem som arrangerar. En del, ingen nämnd och ingen glömd, gjorde sånna j*vla idiotomkörningar så hade bilen varit utrustad med en kanon på taket hade de inte funnits idag. Sen om detta beror på att personerna i fråga är totala idioter, eller att de bara inte vet bättre pga oerfarenhet låter jag vara osagt. Blev ett hemskt långt och tråkigt inlägg utan några som helst bilder eller filmer, men ni som tuggat er igenom kan jag bjussa på en piggelin om ni har vägarna förbi nån dag ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Tack för inlägget, ett väl formulerat, intressant och med en precis lagom dos kritik åt dom hålls du ansåg det behövdes. Jag kan bara hålla med dig i det att BMWCS håller väldigt hög kvalitet på banträffarna.
Förresten du skulle ju kunna ta med en Piggelin till Anderstorpsträffen om inte annat ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Även att jag bara sett ett fåtal träffar med BMWCS/SC så håller de en oerhört hög nivå på de grejorna som är viktiga, och endel oviktiga också kanske ![]() Sen ligger det väl förmodligen mer tid och energi bakom allting än hos många andra kan jag tro, för att inte tala om år och åter år av erfarenhet. Får installera ett cigguttag o ta med stora kylboxen med en kartong piggelinisar nu tror jag ![]() ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Låter skumt att du har problem med kylningen, en M50B25 har ju samma kylare som en 318is (om de inte har AC) och den är ju betydligt mindre än en M3E46 kylare. Dock hade jag samma problem som du med att en 10" fläkt inte kunde hålla tempen vid stillastående, utan jag fick klämma dit en större. Finns lite bilder på det i min tråd.
![]() Iofs blir ju luftflödet genom kylaren lidande av att motorn sitter så nära och blockerar men det är ju kanske tusentals M50-konverteringar i E30 gjorda världen över utan att man har hört nåt om att dom skulle vara svåra att kyla... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Re:
Tycker också det är högst egendomligt, kylaren jag har nu är gigantisk, måste var bland de större man kan klämma ner mellan rambenen utan att kapa sönder nåt. och när man väl är uppe i hastighet kan ju inte elfläkten göra nåt för kylningen. Funderar på en racetermostat som öppnar tidigare, eller att borra ett större hål i termostaten jag redan har så den släpper igenom lite tidigare. Jag har tvärtom hört om många E30/M50 som har problem med kylningen, fastän man sätter store Griffinkylare o elfläktar. Stillastående på tomgång då. Då lämnar det ju bara själva flödet av luften genom kylaren. Kanske skulle man ta med sig lite lösa plåtar och en batterimaskin och popnitstång till nästa träff och experimentera lite med insläppet av luft. Vart är det tänkt att luften ska komma ut från motorrummet föresten? Endel öppnar ju huven i bakkant, vilket blir helt fel för man har övertryck där, och man vill ju inte släppa ut varm luft under bilen heller. M3gälar viskar det i bakhuvudet... _________________ Peter Sternersson |
||||
Re:
Jag kör min biltemafläkt som tryckade framför kylaren. Kör den polvänd samt att jag vänt rotorbladet funkar fint. Kylplåtarna gör väldigt mycke för att du ska få ditt flöde genom kylaren så det bör du nog testa föst innan du byter kylare . _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Kylaren var trasig när jag köpte den, och fuktar lite genom min lagning. Inte så jag har behövt fylla på vatten på 150mil, men ändå. Raidopower är skyldig mig en tjänst sen strul med mina coilovers, och de råkar vara återförsäljare åt Mishimoto ![]() Ska man utforma plåtarna som original tro? Ett hål stort som njurarna och sen kona ut till kylarens storlek? Smart att man slängt originalplastbiten som såg ut just så ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
Re:
Haha! Tack för bilderna ![]() Jag måste sätta tillbaka min IS-läpp! Ser ju för jävla tråkig ut in action utan den på ![]() om någon har fler bilder på orangea faran så är det fritt fram ![]() _________________ Peter Sternersson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 43, 44, 45, 46 >> 6 besök senaste veckan (249445 totalt) |