Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (86380 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jag är helt såld på denna kärran. Hur många pållar kommer ur den där spisen ?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Hej Rafael,
Vad händer här då? Any process?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
Hej Rafael,
Vad händer här då? Any process?


Hej, jodå småpilla som att justera in lampor, montera hållare här och där. In med stolarna osv..
Här kommer lite bilder med mina extra fälgar. Håller på att skifta till bredare däck och måste svarva ner dessa spacers osv


Med lampor och spoiler på.


en stol kvar

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ett riktigt bad ass bygge, I love it!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
:bang2: störigt problem

Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re: :bang2: störigt problem

LotecM3 skrev:
Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?


Fick hem min 12 " breda fälg, så om någon behöver 11" bred RH ytter ring och innering(3,75 och 7,25)
så säg till. Billigt

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Re: :bang2: störigt problem

LotecM3 skrev:
LotecM3 skrev:
Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?


Fick hem min 12 " breda fälg, så om någon behöver 11" bred RH ytter ring och innering(3,75 och 7,25)
så säg till. Billigt


Nej, men jag hade behövt 2 st. nya centrum..... thumbs down
Info: http://min911.blogg.se

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Re: :bang2: störigt problem

LotecM3 skrev:
Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?


Kollat lyftarna?



/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re: :bang2: störigt problem

964RS skrev:
LotecM3 skrev:
Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?


Kollat lyftarna?



/Anders



Men jag har ju kompression på cylindern, då bör ju ventilerna öppna och stänga...eller kan man bygga upp kompression när alla ventilerna är stängda?

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Jo jag hade också full kompression på cylindern när det där hade hänt...

Men du tänker iofs rätt.

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Jo jag hade också full kompression på cylindern när det där hade hänt...

Men du tänker iofs rätt.

/A


Hmm, gjorde precis ett "leak test"
Kopplade på ett omgjort tändstift med luftryck.. Och drog runt motorn.
Först var det högt tryck och sen fick vi ut luft ur avgaset och efter mera runtdragning så fick vi ut luft genom insuget.

Verkar som lyftarna fungerar som det ska...

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
dole
Eskilstuna
Här sen Aug 2006
Inlägg: 326



Re: :bang2: störigt problem

LotecM3 skrev:
Fick ihop allt med bilbälten och hade påbörjat lite mappning, bokat tid för reg besiktning osv.
När plötsligt vid snälll körning en cylinder slutade att tända. *Lät som en bubbla*

Så nu felsöker jag 6ans cyl då det verkar super skumt fel.
- Har kompression(lika mycket som alla de andra cyl)
- Spridaren verkar fungera(klickar och ger soppa och railen får bensin)
- Bytt stift
- Skiftat spole
- Skiftat tändförstärkare

Men ändå så är felet kvar på 6an. Man kan rycka spridar kontakten under gång och inget ändras.
Spridar kontakten är kopplad ända till boxen och har kollat sånt
Återstår bara kolla kabelhärvan mellan t-förstärkare och spole.

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?


-Det är ett inte helt ovanligt fel att du ser gnistan men den kvävs av kompressionen.
-Du kan också ha kortslutning i stiftet pga att det blivit surt av någon anledning då leder det över i porslinet
-Ska du göra leakdown måste du ha en sån grej annars får du inte veta något.
Det kan vara att kompressionen tar vägen ut genom kolvringarna och ut i vevhuset.
men jag tror på det första för dålig gnista, testa att flytta stiftet till en annan cylinder och se om du flyttar felet.
Mvh /D

_________________
Douglas Lerwall
996 TT Renn Schnecken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Re: :bang2: störigt problem

dole skrev:

Kan det vara så att man ser att det är gnista, men den räcker inte till?

-Det är ett inte helt ovanligt fel att du ser gnistan men den kvävs av kompressionen.
-Du kan också ha kortslutning i stiftet pga att det blivit surt av någon anledning då leder det över i porslinet
-Ska du göra leakdown måste du ha en sån grej annars får du inte veta något.
Det kan vara att kompressionen tar vägen ut genom kolvringarna och ut i vevhuset.
men jag tror på det första för dålig gnista, testa att flytta stiftet till en annan cylinder och se om du flyttar felet.
Mvh /D


Nu är det väl så beskaffat att denna motor har två stift per cylinder, dessutom två tändspolar och två tändfördelare. Fel på spole kan det inte vara för dels stänger den andra spolen ner om den ena går ur drift och dels så fungerar de andra cylindrarna. Den ena fördelaren slavas av den första via en rem skulle remmen gå av fungerar ändå mastern. Skulle en kabel eller stift vara paj så skulle ändå det andra stiftet fungera.

Det finns Inter iktigt mycket mer än lyftarna, kamaxel eller spridare som kan vara orsaken. Såvida nu i te remmen till slavfördelaren gått och en kabel eller stift anslutet till masterfördelaren gått.

För du har väl en 964 eller 993 motor?

/Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Dr Tomas
Höllviken
Här sen Feb 2005
Inlägg: 138



Spolar

Han har ett BSE styrsystem med wastefire teknik, dvs 3 utgångar från boxen till 2 st tändsteg som matar 6 st separata spolar med två utgångar på varje, en spole och två stift per cylinder, ingen fördelare.

Vi har testat byta spolar med varandra men felet ligger kvar vid sexan, spridarna har flyttats runt dom med.

Motorn är helt nybyggd så det läcker inte komp in i vevhuset, lyftarna är hela , dom öppnar och stänger som dom ska.

_________________
Tomas Olsson
Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm

TMT RACING Ferrari och Porscheservice
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re: Spolar

Dr Tomas skrev:
Han har ett BSE styrsystem med wastefire teknik, dvs 3 utgångar från boxen till 2 st tändsteg som matar 6 st separata spolar med två utgångar på varje, en spole och två stift per cylinder, ingen fördelare.

Vi har testat byta spolar med varandra men felet ligger kvar vid sexan, spridarna har flyttats runt dom med.

Motorn är helt nybyggd så det läcker inte komp in i vevhuset, lyftarna är hela , dom öppnar och stänger som dom ska.





Även bytte ut mot 12 nya tändstift.
Har någon hört om 964 eller 993 motorkabelhärva brukar "gå isönder" eller har liknande sjukdomar.
Köpte en bege motor härva och börjar misstänka glapp i den.

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Då låter det som om om man har ett problem med tändningen fram eller att signalen till spridaren inte går fram. Ni har givetvis kollat så att spridaren öppnar som den skall. Doftar det bensin ur cylindern när ni tar ut stiftet? Det är inte ovanligt att kontakten på kabeln oxiderar och ger dålig kontakt.

Testa med en vanlig strobolampa om det är signal i slutändan på tändkablarna, det visar iofs inte kraften i gnistan utan bara om det är kontakt eller inte.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re:

964RS skrev:
Då låter det som om om man har ett problem med tändningen fram eller att signalen till spridaren inte går fram. Ni har givetvis kollat så att spridaren öppnar som den skall. Doftar det bensin ur cylindern när ni tar ut stiftet? Det är inte ovanligt att kontakten på kabeln oxiderar och ger dålig kontakt.

Testa med en vanlig strobolampa om det är signal i slutändan på tändkablarna, det visar iofs inte kraften i gnistan utan bara om det är kontakt eller inte.

Hälsningar
Anders


MMm det känns som jag redan gjort allt detta och fortfarande mysterium. Dock ska jag göra ett krafttag i helgen och prova lite andra alvernativ

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 347



Re: Spolar

LotecM3 skrev:
Dr Tomas skrev:
Han har ett BSE styrsystem med wastefire teknik, dvs 3 utgångar från boxen till 2 st tändsteg som matar 6 st separata spolar med två utgångar på varje, en spole och två stift per cylinder, ingen fördelare.

Vi har testat byta spolar med varandra men felet ligger kvar vid sexan, spridarna har flyttats runt dom med.

Motorn är helt nybyggd så det läcker inte komp in i vevhuset, lyftarna är hela , dom öppnar och stänger som dom ska.





Även bytte ut mot 12 nya tändstift.
Har någon hört om 964 eller 993 motorkabelhärva brukar "gå isönder" eller har liknande sjukdomar.
Köpte en bege motor härva och börjar misstänka glapp i den.


på dom första 993orna så bytte man ut alla stammar på garantin , kom inte ihåg hur man såg det men det vet dom på något porsche service center
anders

_________________
ANDERS CALMEGÅRD
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



993 från 94, 95, tidiga 96 har defekta kabelstammar som Porsche har bytt på garanti (även på riktigt gamla bilar typ min 95a för två år sedan, det är service det!).

Här finns Porsches tekniska bulletin för kabelbytet: http://members.rennlist.com/pcaracing/files/harness/NA_Harness_TSB.pdf . . . .

Min egen kabelstam var riktigt risig, det gick inte att missa att något var rejält fel - torr, sprucken, när jag började meka runt med den rasade sladdhöljet av från kablage, etc.

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1946



Tjena Rafael,
Hur gick det?
Vart tyst här länge nu..... thumbs down

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
LotecM3
Limhamn
Här sen Jun 2005
Inlägg: 434


Trådstartare
Re:

bakmotor skrev:
Tjena Rafael,
Hur gick det?
Vart tyst här länge nu..... thumbs down


Hej, varit upptagen med min nyfödde son
Dock hittade jag felet....

En ventilfjäder var knäckt, så komp fanns och den öppnade ibland när fjädern hamnade i sitt rätta läge...
Gjorde ett krafttag och köpte nya ventilfjädrar till alla toppar och bytte dem.
I stort sett var fjädrarna det enda som ej var bytt vid renoveringen.

Nu väntar polering och fint c'väder så man kan besikta och köra lite

_________________
Rafael Litwicki
911 turbo rsr -72 *backdate*
M3 E30 -87 *clean*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 993 3.6 RS bi-TURBO(RS hjulvinklar klara)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
1 besök senaste veckan (86380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande