Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 44, 45, 46 >> 11 besök senaste veckan (249441 totalt) |
Re:
Lågtyckszon brukar det vara precis bakom framhjulet där m3 gälarna sitter så det är nog en lämplig plats Har själv funderat på att ta upp hål där bak & leda ut kylluften där via hjulhuset _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Idag går det iväg en beställning på en ny dubbelt så stor oljekyl, samt ett monster till elfläkt på 16tum
![]() Har egentligen inga problem med oljetempen, var som mest på Anderstorp kanske 110grader, men jag resonerar som så att ju kallare olja jag har desto kallare kylvatten får jag ![]() Temperaturproblemet jag har gör sig mer påtagligt nu när det är 20+ ute om dagarna, tar inte många minuter innan tempen börjar krypa 10 grader uppåt när man kör lite saktare. Förhoppningsvis ska elfläkten råda bot på detta, men det blir ju även för varm när man är uppe i fart och pressar, så nåt lurt är det ju. Ska riva bort termostaten ikväll tänkte jag bara för o se så det inte är den som inte öppnar som den ska. När man bara har rent vatten i systemet är det ju tacksamt o bara ställa sig på gräsmattan o lossa slangarna :-) Igår byggde jag även tillbaka racekatten. Gjorde ett högt ovetenskapligt och egentligen irrelevant hastighetstest för o se hur mycket min 318-katt ströp. Men jag ändrade lite väl många parametrar för det ska gå att läsa ut något. Gjorde ett segdragningstest på fullgas först med 318-katt, R-däck (205-50) samt skuffen full med verktyg. Från 40km/h på fyran till varvstoppet, tog 10-10,5s ungefär. Samma intervall men med racekatt, gatdäck (195/45) och med tom skuff, 8s ungefär. Som sagt, ändrade ju lite fler parametrar än bara katten, så det säger ju inget egentligen men... Han andas bättre uppe på varv nu iallafall, det är jag 100% övertygad om. Efter Anderstorp kom ju såklart effektsuget in i bilden med påtagligt än innan. Har funderat på vad nästa steg i trimning skulle kunna vara. Sjöströms 2,8liter gav ju bra med pulver bevisligen. Samma operation kunde jag göra på min motor med en 2,8liters vev och kolvar (kanske även stakar). ELLER, så köper jag en komplett 328motor. ELLER, så går man steget längre o köper en 330motor, 231hk redan från början, mumma. Faaaast när man ändå håller på så ger ju en S50 mer bang for the buck ![]() Nää, jag fick hindra mig själv lite. Huset ska få en makeover för iallafall en halv förmögenhet, och känns skapligt korkat o börja bygga om bilen mitt i säsongen. Vad jag förmodligen kommer göra dock är att stoppa tillbaka min insugskam på avgassidan, rätt inställd denna gången ![]() och kanske kanske köpa lite större spridare och ett chip från Fekzen o mata motorn med E85. Verkar ju gå att hitta bra med ponnysar med E85 om man kollar på plopps 318is ![]() _________________ Peter Sternersson |
||
S50!!
en komplett s50 verkar ligga mellan 20 och 30 tusen beroende på när på året du letar, och du har redan m50 plattformen färdig, tänk att en M54b30 kostar 15-20 och allt extra med att trycka in en ny plattform blir det nog inte långt ifrån samma pengar ![]() _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
Re:
Men är det inte så? om man tror på nåt tillräckligt länge så är det sant? ![]() ![]() Fast jag tror faktiskt att både M54 och S50 ska passa rakt i som det är byggt nu. Ajaa, har hela sommaren o hösten på mig att fundera ![]() Nu har jag beställt en ny 19 raders oljekyl iallafall, och ett monster till fläkt på 16". Till helgen ska jag med Kinnby till Gelleråsen och hjälpa till, dock ej köra något själv, men till nästa vecka ska väl grejorna sitta i bilen tycker jag. _________________ Peter Sternersson |
||
Nu är mitt värmeproblem "fixat"
![]() Plockade helt enkelt bort termostaten... Ut o provköra, kom upp i temp någorlunda snabbt trots landsväg. Men temperaturen steg aldrig över 110grader, inte ens efter hård tuktning och sen avkylning stillastående. Nu är detta ju inte riktigt rätt då en motor skaaaaa fungera med en termostat monterad, men men... Det blir nog att köra såhär sommaren ut iallafall. Ska dock arrangera om oljekylare och fläkt lite så kanske det blir mer gynnsam kylning för vattnet... _________________ Peter Sternersson |
||
Idag fick jag nya fläkten och oljekylaren.
Liiiite skillnad ![]() ![]() En annan skillnad, förutom priset då, som var hälften av SPAL-fläkten, är att den nya fläkten vobblar typ 4mm på ett fullvarv. SPALen är helt perfekt. Men men, man får vad man betalar för, Kinakvalitet mao... Märkte också att den nya oljekylaren inte hade samma anslutningar som den gamla, vilket betyder att mina fina stålomspunna slangar inte kommer passa. Ögnade igenom Specmas adaptersortiment lite snabbt på nätet och fann att det nog finns en övergång som löser det hela... ![]() Resten av kvällen ägnades åt polarens spakställ till hans EVo1 som jag lovat elda ihop. La väl inte hela själen i projektet vad gäller svetsfogar osv, men passformen blev tusen procent, och den blev stabil som en rysk pansarvagn. ![]() ![]() Imorrn ska det stressmekas Kinnbys CSL o sen Gelleråsen, så med min egen händer nog inget förrän nästa vecka tidigast... _________________ Peter Sternersson |
||
Re:
Se nu till att sparka ut murphy i skogen & låt han inte få följa med till gelleråsen ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Det var en biffig fläkt det där =), blir den andra till kupéfläkt nu som du tänkte
![]() Det jag ser av mitt spakställ tycker jag ser bra ut, funktion före form och rysk pansarvagn är då perfekt för mig. Synd bara att mina skruvar försvunnit i posten, får gå till grannfirman och se om de kan sponsra med nya. Tack för hjälpen att elda ihop stället, den ska få färg på söndag. Håller tummarna att det ska gå bra för er uppe på Gelleråsen i helgen så ses vi i garaget en annan dag. _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||
Re:
LÄTT! Gött när det fläktar lite i ansiktet ![]() Spakstället blev faktiskt jävligt bra ändå, sen att blixten avslöjar alla sotiga svetsar än vad man ser i verkligheten är ju en annan femma. Kan se om jag hittar några skruvar på jobbet jag kan slänga upp i garaget om inte annat. Fan, ska iväg o jobba hela nästa vecka så det lär inte bli nåt gjort med min egen bil då heller. Har fixat en adapter till oljekylaren också, måste dock svarva till en 60graders kona så det ska täta redigt mot mina gamla slangar. En 60graders försänkare i svarven lär väl göra jobbet är tanken... _________________ Peter Sternersson |
||
Kan väl göra en lite uppdatering här, fastän det inte hänt så mycket på sistone.
Har monterat nya oljekylaren och monsterfläkten. Som det ser ut nu, helt utan resultat. Temperaturen smyger fortfarande uppåt om man står still ett tag, ajaa, orkar inte bry mig för tillfället. Det höll ju på Anderstorp senast så får hoppas det håller i fortsättningen också. Har även monterat tillbaka insugskammen på avgassidan. Rätt injusterad så ger den märkbart mer ös över hela registret. Men det kommer inte helt utan problem. För att insugskammen ska passa på avgassidan måste den svarvas i framkant mot kammdreven. Detta mätte jag in i vintras eller när det var och svarvade till. Dock får jag ett elakt kedjerassel när jag motorbromsar med denna kammen. Tänkte direkt att jag mätt fel och svarvat av kammen för mycket eller för lite. Kollade med lite annat folk som svarvat ungefär 0,5mm mindre än mig. Rev ner allt igen och klippte till en 0,5mm schimsplåt, klockade in ÖD och kammens öppning med indikatorklocka och skruvade ihop igen. Rasslet var fortfarande kvar, och det verkar som jag fått antingen avgas eller insugskammen fel för bilen blev slööööööööööööö. Nu är jag trött på skiten och den står i garaget och skäms. Sen kan man ju tycka att om bilen funkar kanon utan missljud med originalkammarna i, varför inte bara köra med dem då? Jooo, det kunde man ju, men effektgalen som man är så med vetskapen att bilen går betydligt bättre med dubbla insugskammar, vill man få det att funka. Ska se om jag orkar mig på att riva allt ytterligare en gång nu i helgen. Är träff på Anderstorp med TPC på onsdag kväll som jag funderar på att besöka. Vill få ut så mycket körtid som möjligt medans vädret är fint... _________________ Peter Sternersson |
||
Blir inte klok på detta.
Nu sitter båda originalkammarna i, men man hör ett litet missljud iallafall när man släpper gasen. Ställde min svarvade insugskam och original avgaskam bredvid varandra, och alla lagerlägen och ytor låg fasen exakt lika. Förstår inte varför det blir mer oväsen med den kammen mot original. Inte kan väl kolvarna klappa till ventilerna på en originalmotor?? Toppen ska förvisso vara planad enligt förra ägaren. Ajaa, ska se över chassit en runda imorrn om jag orkar, det slamrar och bankar i vanlig ordning, så kan vara roligt o se om allt sitter fast. Har ännu inte bestämt mig om det blir Anderstorp på onsdag med TPC. Blir ju lätt ett par tusen i avgifter, soppa och slitage... Har tagit mig an att renovera kardan på min tilltänka fordonstransport idag. Någon som vet hur noga knutkorsen måste vara centrerade för att bilen inte ska explodera när man kör över 30km/h? _________________ Peter Sternersson |
||
Jaha, är väl dags även för mig att skriva en liten rapport från Anderstorp med BMWSC och Audi...
Medan jag väntade på att min slöröv till granne Kinnby skulle stiga upp, var ju trots allt hans idé att åka klockan sex på morgonen, så knäppte jag lite kort på min nytvättade räser. ![]() ![]() Dagen till ära har jag gått lös med vinkelslip och borr i fronten och gjort ett hål till oljekylaren och fimpat ena helljuset till förmån för mer luft till filtret. Syns knappt på bilderna men... När Kinnby kommit på fötter bar det iväg i en moderat hastighet längs småvägarna mot Anderstorp. ![]() Jag var nästan först bland gatbilarna att dyka upp, så en plats nära skogen och skuggan valdes ut. Efter förarmöte och en allmän genomgång av bilen med lufttryck osv så var det dags att ställa upp. Det första passet blev ganska kort pga en E46a som sladdade in i väggen, och körningen från min sida var katastrofal! Hade tappat allt vad bromspunkter och tillit till bilen hette! Gatbilspassen blev lite korta pga cupbilar som körde av osv, men det sista passet på eftermiddagen blev det rejält med åka av, och det kändes KANONbra! Jag körde om fler bilar än som körde om mig, och hittade ett fint flyt i körningen. Mamma klockade in mig från läktaren på flera tider på 2.03, vilket ju inte är i världsklass, men ändå bra för min bil och mig. Bilen skötte sig för övrigt väldigt bra. Vattentempen under första passen var bara lite över 100grader. För att vid sista passet smyga sig upp mot 120grader (på min okalibrerade biltemamätare). Men den låg där stadigt och visade inga tendenser på att stiga mer. Oljetempen efter 20-30minuter i värmen låg lite över 100grader den också, så ingen fara på taket där heller.' Bromsar funkade kanon, mina XP8 o XP10 bara biter och biter, och ser fortfarande ut som nya. Dock hade en skruv till det ena bakre bromsoket släppt helt, och den andra var ett par varv ut också märkte jag idag när jag lossade hjulen. Förutom det var allt på bilen okej, inga oljeläckage eller vatten osv. Växelspakens bakre bussning ska dock bytas för spaken skrapar i kardan om man är lite ovarsam med den. Inför nästa körning ska bilen lättas vad det går utan drastiska åtgärder. Passagerarstolen och dess underrede på 20kg ska väck. Likaså mattor som ligger kvar inuti. En ny oljetrycksmätare ska installeras då min biltema dippar lite då och då, även om man står på tomgång. Fick precis ett samtal om min 320 E46 som är till salu, och får jag den såld är det inte orimligt att det blir ett trimchip för E85 och lite högre varvstopp samt en glasfiberhuv från ACM för att få bort lite kilo från den tunga fronten. Nedan finner ni lite bilder, är någon med som mot förmodan inte vill vara med så skicka PM så tar jag bort. Bildernas kvalitet är tyvärr inte något att skryta med.... Peter jagar Corvette ![]() ![]() Marcus (timmy1701) omringad av Audisar, säkert livrädd ![]() ![]() Jörgen Bäcks välgående E36a som jag tyvärr inte hann med, men du drog bara ifrån kanske 100m på 3 varv ![]() ![]() ![]() Peter jagar M3a, denna hann jag tyvärr inte ens nästan om ![]() ![]() I'm gonna get you ![]() ![]() _________________ Peter Sternersson |
||
Här var det inte mycket respons, trots mina ansträngningar att lägga ut bilder som omväxling
![]() Har nu sålt min bruksbil och ett gäng tusenlappar kommer kastas i det svarta hålet. Eller jaa, svarta och orangea hålet är ju mer korrekt. Har beställt en helalu racingkylare från Mishimoto, nya Swoosh 60mm mätare för oljetemp, oljetryck och vattentemp. Ett chip för körning på 100% E85 är beställt (ger väl även 10-20hk till kanske), större spridare från 328, samt en glasfiberhuv från ACM. Där har ni ett utmärkt recept på att göra av med nästan 10 lakan ![]() Vad detta kommer innebära är att bilen SKA bli av med alla sina tendenser att gå varm. Den maffiga kylaren ska enligt tillverkaren kyla upp till 30% bättre än original. Sen i min hjärna så brinner ju E85 kallare än bensin, vilket borde ge lite mindre värmeutveckling, kanske... Glasfiberhuven ger en lättning på minst 10kg mot original. Sen ska det även köras ett lättningsrace med att ta bort en av mina enorma ljuddämpare, slänga ut passagerarstol och kapa ur bakdörrarna litegrann. Kvarvarande golvmattor kommer också slängas ut till nästa körning. Inte helt omöjligt borde detta bli runt 40-45kg i viktminskning. och med chippet kanske 15hk och 20Nm mer i effekt. Körde ju 2.03 på Anderstorp nu senast, denna tiden skall med marginal under 2 minuter efter dessa modifieringar, punkt slut! _________________ Peter Sternersson |
||
Trevliga små uppdateringer Peter!
![]() Våra mål är relativt snarlika, under dos minutos. Jag har ju själv 45 pållar mer i år, har förvisso bara kört där 2ggr men behöver kapa en sekund för att knäcka 2:an Förekommer det kvällskörningar för gatbilar däruppe något? Det blir väl din hemmabana så du har kanske koll på det ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Re:
Jaa, nu ska den tusan hålla sig på mer acceptabla temperaturer. En stor del tror jag har med att göra att jag inte har nån direkt styrning in på luften som går genom grillen. Ska klippa till alu-plåt som ligger dikt kylaren sen så luften måste genom kylaren. Sen fuktar min reparerade kylare lite litegrann, inte så kylsystemet tappar tryck eller det droppar, men det är lite fuktigt runt min lagning. Jag tror iofs att jag med mer träning och en hjulinställning kunde kapa gott och väl tre sekunder på min nuvarande tid, men jag kan ju ha det som ursäkt för att lägga ut en massa pengar på bilen ![]() Kvällskörning förekommer det däruppe, men nu i det närmsta verkar de ha sommarlov eller nåt, för jag ser inte en enda inplanerad körning där på flera veckor. Annars hade jag en plan att åka upp och känna lite på bilen innan Knutstorp med BMWSC, men det ser mörkt ut... _________________ Peter Sternersson |
||
Re:
En viss välgående E36:a gick runt på 1.58 blankt ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
Ja den gick hemskt fint din brors bil ![]() Det kan ju gott vara en siffra för mig att sikta på då med min E30. Borde inte alls vara omöjligt med de förbättringarna jag ska göra, samt få till en mer raceanpassad hjulinställning. Fått bekräftelse nu på chippet, kylare och mätare, dessa skickas imorrn. Spridarna hämtar jag själv ikväll ![]() Ska bli intressant o se hur Swoosh-mätarna funkar. Har varken läst direkt ris eller ros om dem. _________________ Peter Sternersson |
||
§
Har varit hemskt tyst här på sistone. Främst kanske för att det inte har hänt så mycket ![]() Har nu provat att köra bilen på 100% E85. Utan större framgångar ska tilläggas. Bilen gick ibland inte att starta när den var ljummen, och sen drar den ju per automatik mer volym bränsle per mil, vilket inte var bra för mig som redan nu bara kan nyttja ca 15liter av tanken innan det börjar hugga i kurvorna. Nu sitter hur som helst alla originalgrejor i motorn, och kommer så förbli. Vill jag ha mer effekt så stoppar jag i en M54B30, som är den största motorn som kommer släppas igenom SFRo/SBP med min vikt, ca 1200kg. Uppdateringarna inför Knutan är väl främst att bilen bantats nästan 40kg genom att rensa bort lite inredning, passagerarstol (21kg!!!) och monterat glasfiberhuv från ACM. Ikväll fick jag ett ryck av vuxenDAMP och smög bort till Kinnby o snodde hans gamla diffklump. Ett 188hus försett med Drexler lamellbroms och 4.10 i utväxling, 75% bromsverkan eller förspänning eller hur man säger. Gick iallafall inte att göra en u-sväng på vägen utanför garaget utan att det började spinna hejdlöst ![]() ![]() Detta innebär en hisklig toppfart på hela 175km/h ![]() För att klara de många svängarna lite bättre ska jag imorrnkväll upp till Däckia och ställa in min fram och bakvagn med lite mer banvänliga hjulvinklar. Micke Bäck, jag tar hemskt gärna emot några siffror från dig då jag glömt min fusklapp på jobbet ![]() Ni uppmärksamma kanske kan klura ut att min gamla diffklump nu blir till salu. En 188klump med 3.45 i utväxling och BMWs standard 25% lamellbroms. Har redan bud på 3500kr, så om någon vill bjuda över kan jag ta med den till Knutan. _________________ Peter Sternersson |
||
jag körde 0,15 grader toe in runtom på min röda den styrde in bra ändå.
annars kan 0,15 grader toe out fram vara trevligt på bana för att få den att styra in bättre. Detta är per hjul alltså tot 0,30 grader toe in per axel. på en 15" fälg blir 0,15 grader 1mm om jag inte minns helt fel Camber har jag kört ca 3,5-3,8 grader fram & 2,5-3 grader bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Re:
![]() Visste att du satt o läste såhär dags ![]() Är väl främst vinklarna bak jag vill få ordning på, la ju många timmar på att bygga ställbart, men till vilken nytta om man ändå kör originalvinklar ![]() Fram kan man ju mickla lite med toe på egen hand, enklare att komma åt o justera och lättare att mäta resultatet. Syns på fredag ![]() _________________ Peter Sternersson |
||
Får väl skriva ihop någon form av racerapport från helgen som var på Knutstorp.
I torsdags kväll gjordes en 4-hjulsinställning med Mickes vinkeltips som mål. Dock blev det bara en injustering av vinklarna fram, samt toe på bakhjulen för kontramuttrarna till cambern bak var omöjliga att komma åt utan att lossa bärarmarna. Resultatet blev runt 3,6 grader camber fram, 0,15grader toe in både fram och bak, samt i stort sett camber noll på bakhjulen. Packat och klart var det på fredagseftermiddagen och en karavan med hela 5 ekipage styrde söderut. Min egen orangea fara, Kinnbys CSL, Kinnbys pappa Björns 2002a, Thims E28 och sen från Markaryd även Timmys E28. Ipodens lurar satt tryckta mot trumhinnorna för att hålla det värsta av ljudet borta från min numera oisolerade bil med 4.10 i slutväxel. Ett varvtal på runt 4000rpm hölls sedan de 15-16milen ner till Knutan. Trött i huvudet var bara förnamnet! ![]() Väl framme skulle tält upp, hjul bytas och bilen packas ur. Efter nån öl eller två i magen och lite grillad korv lade vi oss allihopa i Mats biltält på varsin 2x1,2m luftmadrass ![]() Lördagen var som de flesta säkert märkte hemskt blöt. Första passet ut var asfalten vattenmättad, men jag tänkte det är en bra lärdom att lära sig köra på lite sämre underlag än vanligt. Enda direkta missen var att jag bromsade bort mig på slutet av start/mål och fick ta hela första kurvan på bredställ. På söndagen var banan mycket torrare och det blev väldigt mycket körning för min del. Och kanske lite för mycket för bilens del då motorn protesterade med ljudligt ventilknack pga den höga oljetemperaturen. Hade härliga "fighter" med Marcus (timmy 1701) och Löfström som jag lärde mig både det ena och andra av gällande spårval. ![]() Med undantag för Marcus lite avsaknad av effekt gick bilarna skrämmande lika runt alla kurvor, vilket fick mig att skämmas lite då jag väl har både mest effekt och den mest modifierade bilen ![]() Något jag märkte väldigt tydligt var den tunga gjutjärnsklumpen under huven som gjorde sig påmind med ganska rejäl understyrning genom främst hårnålen och kurvan efter start/mål. Förmodligen var även däckstrycket för högt sista passen ut då den blev väldigt hal runtom och det gick bredare och bredare i kurvorna. Däcken är också inne på sista andningen och är snart 5år gamla så det är kanske inte så konstigt om det blev lite dåligt med grepp. I vanligt ordning var det ett fläckfritt arrangemang från klubbens sida ![]() _________________ Peter Sternersson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 44, 45, 46 >> 11 besök senaste veckan (249441 totalt) |