Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver bli uppdaterad m a p import från tyskland!
<<   1, 2
5029 besök totalt
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Re:

lofstrom skrev:
Roxan. skrev:
lofstrom skrev:
Mange K skrev:
lofstrom skrev:

Den tillfälliga försäkringen bör man se till att fixa så snabbt som möjligt. Dessutom ska det göras en ursprungskontroll innan regbes...

ursprungskontrollen görs väl i samband med regbes? nu var det 2 år sen jag hämtade en bil sist så jag kan minnas fel.

Nix först ursprungskontroll hos transportstyrelsen och sen får man ringa SBP och boka tid för regbes. Jag håller på och undersöker vad som gäller för släpkärror. Ingen som importerat en sån?

Jag har en slä
släpkärra från England som jag skulle behöva regbesiktiga.
Men jag har inga handlingar eller papper på den.

Det lär nog bli svårt om dom är lika hårda som med bilar... Kolla med transportstyrelsen vad som gäller

Ringde dom precis.
Kvitto och ett tillverkar intyg från Brian James trailers så va saken biff.
Då kanske man ska ta sig i kragen och göra något åt det he he

MSCC
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Re:

När jag tog hem bil från Tyskland 2004 gjorde jag som följer:
Mange K skrev:
1- leta på en bil: På internet och kontakt via email. Enbart privatpersoner i mitt fall.
2- flyg ner... Ryanair Skavsta - Tyskland T.o.R. Obs ! 3 bilar att titta på.
3 -kontrollera briefen så det inte står några modifieringar i det. Kontroll på plats av mig och den bil som stämde med min spec. bjöd jag på.
4 -köp bilen. Acc. säljaren mitt bud gjorde vi upp affären med ett kontrakt och jag lämnade en handpenning och en lista på "göra till köra till Sverige." byta oljor, lampor, klossar o.s.v. smågrejor vi kom överens om.
5 -be säljaren hjälpa dej med tillfälliga skyltar. 14 dagar senare hämtade jag bilen och vi fixade exp.skyltar. Full betalning erlades nu.
6 -börja åka hem. Jag åkte hem via bron till Sverige. Förs. köpt i Tyskland gällde till min hemadress eller 5 dagar, det som inträffade först.
7 -stanna å fyll bilen med öl. Dricker inte öl utan tog vin istället.
7.2 -fortsätt hem.
8 -ring bilprovningen ( jag gjorde det redan efter punkt 1) Väl hemma fixade jag reg. bes. Och besiktning på samma gång.
9 -du har 2v på dej att besikta samt köra på tillfälliga plåtarna, men du har bara trafikförsäkring
10 -regbesikta
11 -montera skyltarna
12 -betala lite småavgifter...skrotningsavgift,skatt,förs
13 -njut av bilen. Det gjorde jag hela resan hem, dessutom visste jag vad jag ville kolla när jag kom hem.

idag kan man försäkra bilen på chassinumret på bilen man ska köpa har jag hört, bara slå en signal till bolaget

Så gjorde jag: Skrev svar på varje pkt. Jag tyckte det gick smidigt att ta hem bil.

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Re:

lofstrom skrev:
Mange K skrev:
lofstrom skrev:

Den tillfälliga försäkringen bör man se till att fixa så snabbt som möjligt. Dessutom ska det göras en ursprungskontroll innan regbes...

ursprungskontrollen görs väl i samband med regbes? nu var det 2 år sen jag hämtade en bil sist så jag kan minnas fel.

Nix först ursprungskontroll hos transportstyrelsen och sen får man ringa SBP och boka tid för regbes. Jag håller på och undersöker vad som gäller för släpkärror. Ingen som importerat en sån?

vafan.. det måste vara nåt nytt förfarande, för jag åkte raka vägen till besiktningen,hade med mej brief å lite såna saker, så var det klarrt.

man lär sej nåt nytt varje dag.

men anyway...det är ändå jävligt simpelt att köpa en bil från tyskland.

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

krämbulle skrev:

Total off-topic men är det någon som vet hur man kan hantera det motsatta förhållandet? Dvs. hur tar man en svensk-reggad bil till Tyskland för eget bruk? Hur länge får man t.ex. ha en bil i Tyskland och köra på svenska skyltar?

//Johan

Bilen skall hem en gång om året enligt lag.
om det nu inte var Spanien... så SBP visst haft stationer där t.o.m (förr ?)

JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005

Re:

lofstrom skrev:
Mange K skrev:
lofstrom skrev:

det är samma med släpkärror (husvagn iaf)

Örebro
Här sen Maj 2008

Re:

Jakob.Josefsson skrev:
lofstrom skrev:
Mange K skrev:
lofstrom skrev:

det är samma med släpkärror (husvagn iaf)

ok, misstänkte det...

BMWSC #719
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003

Re:

krämbulle skrev:

Total off-topic men är det någon som vet hur man kan hantera det motsatta förhållandet? Dvs. hur tar man en svensk-reggad bil till Tyskland för eget bruk? Hur länge får man t.ex. ha en bil i Tyskland och köra på svenska skyltar?

//Johan

om du ska ta med bilen till Tyskland för att du bor där förutsätter jag att du även anmäler/skriver dig i Tyskland. Isåfall måste du registrera bilen i Tyskland omgående, gör du inte det kan du få problem med skattemyndigheten eftersom du anses undvika (fordons)skatt. Utan att anmäla dig som boende i Tyskland får du köra upp till ett år med svenska plåtar.

Gästrikland
Här sen Jan 2006

Re:

Course skrev:
krämbulle skrev:

//Johan

om du ska ta med bilen till Tyskland för att du bor där förutsätter jag att du även anmäler/skriver dig i Tyskland. Isåfall måste du registrera bilen i Tyskland omgående, gör du inte det kan du få problem med skattemyndigheten eftersom du anses undvika (fordons)skatt. Utan att anmäla dig som boende i Tyskland får du köra upp till ett år med svenska plåtar.

okej! Misstänkte att det kunde vara så!

Tack för informationen, får undersöka med Vägverket antar jag.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Blev det någon bil?

http://modsport.se/
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Ursprungskontrollen är ett j_kla rackel.

Kan ta upp till 2 veckor och jag tror inte ens att du får boka regbesiktning innan den är klar.
Man får inte heller begära ursprungskontroll före fordonet är i sverige.

Se till att anmäla på webben (transportstyrelsen) och få in ALLA papper som krävs + betala i förskott. (I princip kopia på regbevis + köpebevis/kvitto+ ansökningsblankett).

Kolla noga att bilen inte sitter på leasing/avbetalning i tyskland. Detta kollas upp i ursprungskontrollen tillsammans med om den anmälts som stulen. Fastnar man på detta i ursprungskontrollen är man i deep s.

Nytt påfund sedan förra året för att förhindra momsfiffel och stulna bilar att komma in i Sverige.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

porschedriver skrev:

Kolla noga att bilen inte sitter på leasing/avbetalning i tyskland. Detta kollas upp i ursprungskontrollen tillsammans med om den anmälts som stulen. Fastnar man på detta i ursprungskontrollen är man i deep s.

Nytt påfund sedan förra året för att förhindra momsfiffel och stulna bilar att komma in i Sverige.

Bästa / enklaste sättet att kolla det? Står det i briefet?

Accepteras INGA modifieringar i briefet (t ex sänkningssats)? Eller innebär det bara att det blir IMPORT istället för INFÖRSEL?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Dennis Kullman skrev:
Accepteras INGA modifieringar i briefet (t ex sänkningssats)? Eller innebär det bara att det blir IMPORT istället för INFÖRSEL?
Just det kan ju bli intresant om nu TÜV skall börja besikta bilar i Sverige. Kommer de att acceptera TÜV-märkta modifieringar (Gammal svensk praxis eller egen tolkning av Eudirektiv)?

Klassiskt sett har det krävts ett rent Brief för att segla igenom (inga fjädrar eller spacers osv).

lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008

Re:

porschedriver skrev:
Ursprungskontrollen är ett j_kla rackel.

Kan ta upp till 2 veckor och jag tror inte ens att du får boka regbesiktning innan den är klar.
Man får inte heller begära ursprungskontroll före fordonet är i sverige.

Se till att anmäla på webben (transportstyrelsen) och få in ALLA papper som krävs + betala i förskott. (I princip kopia på regbevis + köpebevis/kvitto+ ansökningsblankett).

Inga kopior accepteras, bara orginal....

BMWSC #719
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Ingen som kunde säga hur man enklast kollar ägandeförhållandena?
Står allt i briefet?

Citera
Allmänt banåkaforum
Behöver bli uppdaterad m a p import från tyskland!
<<   1, 2
5029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande