Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 43724 besök totalt |
Re:
Blev en pojke så nu har vi jag en av varje och kan sluta... ![]() Tur att du var ute i god tid med vinterdäcken, förra veckan var ganska intensiv, konstigt att stockholmare inte fattar att det kommer snö varje år ![]() _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Sommar update.
Nu ska vi se... 2 barn och mycket på jobbet innebär lite tid till bilen men det brukar lösa sig till slut. Till hösten blir det dessutom ett hus med tillhörande garage så jag hoppas dygnen blir lite längre när jag flyttat ;-) Har kommit en bit till på vägen nu i alla fall och monterat M3 oljekylare för att hålla ordning på den höga oljetempen, porsche boxterok, M3 skivor mm för en roligare bromssetup, Alpina orginal extrainstrument (oljetemp -tryck, bakaxeltemp och laddning) och även orginal Alpina el-recarostolar för lite extra bling (och vikt). Flyttat fästet för främmre krängaren från bärarmen till fjäderbenet för lite bättre balans. Powerflex bussningar i "bryggan" och bärarmarna bak har även hittat dit. När jag stoppade på KW chassiet (kör orgchassi på vintern om jag skulle vilja sladda lite i snön) kom jag inte mer än 20m innan båda topplagringarna bak gav upp. Mantorp var bara 4 dagar bort :-( men millway fixade snabbt nya aluminium till mig som monterades på fredags kväll tillsamans med bussningarna för dom främmre bärarmarna som visades vara helt slut... Vilken skillnad det blir när hjulen sitter där dom ska och inte far hit och dit så mkt. Nya fälgar för i år som skulle prövas på BMW Spring Break men det ville sig inte bättre än att DHL tappade bort en av fyra så det fick bli gathjul med sommardäcken på, något som visade sig vara klokt med tanke på vilket väder det blev. Mkt givande att prova balansen på min nya krängarsetup i vätan men det verkar lovande. Bromsarna kunde jag inte testa fullt ut men även det verkar funka. Den sista fälgen har dykt upp efter mkt om och men och har nu provkörts på vägen. Tänkte köra med 245 runt om för att kompensera lite för övervikten jag släpar på ;-) Har även köpt mig en till Alpina (B6 Coupe) som jag funderar på att rensa och göra banbil av men har inte riktigt bestämt mig än, tror ja kommer sakna 330hk och nästan 500nm på rakorna... Som vanligt när jag mekar hinns det inte med att fota samtidigt men 2 dåliga mobilbilder på hur den ser ut nu kan jag bjuda på. ![]() ![]() _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Re:
Nu är min B6:a ganska mkt äldre och inte riktigt lika tuff men vem vet ;-) Gelleråsen är redan bokad, vill inte missa minicup världspremiären! _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Banträff Kinnekulle
Smet iväg från jobbet och körde en sväng på kinnekulle tillsammans med Specialfälgar och Ralphs däck. Var många år sen jag var där senast och mina misstankar om att min bil är lite för tung för tajta banor visade sig vara rätt. ![]() Inte helt lätt att bryta runt 1600 kg och jag kan bara kompensera för bristande förarkunskaper på 1(!) raka som inte heller är särskilt lång... ![]() Men allt som allt är jag väldigt nöjd med vinterns mek som verkar fallit väl ut, lätt understyrd balans och nu verkar bromsarna funka dessutom. Klämde till med 1.03.9 som bäst på bara 3 pass (åkte ner och upp samma dag...) och det är jag ganska nöjd med. Ska bli kul att se hur balansen känns på Gelleråsen nu på söndag. Var ju där som sista träff förra året och det blir lite lättare att jämföra skillnaderna då. Glömde min egen kamera hemma men jag såg ett par fotografer springa runt på banan så vi får hoppas på lite bilder senare. om jag får ordning på min bärbara kommer det ev incar film på att par varv också! over and out. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Halva sommaren har gått och jag har hunnit med 2 st banträffar (Gelleråsen och Anderstorp med BMWSC) och en hyffsat lång bilsemester på ca 600 mil. Enda skillnaden på bilen mellan semester och banträff är ett par klick på dämparen och ut med barnstolarna. Underbart med en kompromiss som funkar dåligt till allt.
![]() Bilen funkar bra, Gelleråsen gick mkt bra och bilen skötte sig optimalt. Lite tryggt understyrd på gränsen bara. Inga problem att hänga med i M3:ornas tempo runt banan ![]() Breda däck och bromsar som man kunde lite på gjorde skillnaden stor mot förra året. Anderstorp gick inte riktigt lika bra... Förra året fick jag ju problem med värmen som resulterade i topppackningsbyte + lite annat smått och gott (dyrt!). Till i år har jag monterat oljekylare och trodde att det skulle räcka för att hålla oljan i schack. Nu funkade det inte riktigt så bra som jag hoppats på, nu är inte tempmätaren till oljan inkopplad men efter friskt gasande fast med ac påslagen började vattentempen stiga lite förbi mitten ![]() om jag körde med värmen påslagen och ac av och åkte på en lite högre växel höll sig vattnet på en bra nivå men själv blev man lite lätt varm... ![]() Nu har jag inte lust med en ny motorrenovering men om någon har några tips på hur jag ska få ner temperaturen i motorrummet tas det tacksamt emot. Har funderat på en luftstyrning till oljekylaren som sitter under vattenkylaren men bakom acditon. Mkt trångt. Hur sitter det på M3:an tex? Funkar det med avgasbandage för att få bort lite värme? Annars funkar nu det mesta som jag tänkt, 245:or runt om kompenserar för 1569,5 kilo som den släpar runt på (utan chauför). Bromskivorna klarar ett par träffar till men inte mer. Köpte elstolar som satt i Alpinorna orginal i hopp att man skulle sitta fast bättre men det funkade inte så bra så nu funderar jag istället på en lite bättre stol igen med ordentligt bälte. Hur fäster man ett 4-punktsbälte utan att såga eller borra någonstans på bästa sätt? Nästa träff får bli knutstorp som jag inte kört med B8:an än. Hoppas tyngden inte ställer till det för mkt bara... over and out. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/92-98
Kanske kan vara något? ![]() _________________ J0 han Sahlgr 3n |
||||
Camber problem de lux...
Tänkte att jag skulle vara smart och byta bärarmar fram till dom från M3 3.2:an för att få mer caster och kanske en gnutta mer camber. Har precis skruvat på allt och gjort en hjulinställning nu och kan bara konstatera att mina vinklar blev sämre än innan :-( Från ca - 3.5 grader camber blev det -2.5... ![]() Från ca 4grader caster blev det nu 6... Hjulet sitter så långt fram i hjulhuset det bara går nu, har inte många mm över innan innerskärm och annat ryker... Castern borde vara bra mkt mer om jag bara kollar på vart hjulet sitter. Är det skillnad på spindel mellan en M3 och tex en 328 (förutom bromsmontering) som gör att det spökar lite? Jag har även KW Clubsport topplagringar och Millways förskutna delrinbussningar, bilen har en vettig höjd osv. Några ideer på vad jag missar eller gjort för fel? _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Re: Camber problem de lux...
Hej! Du kan inte åka med dom förskjutna bärarmsbussningarna på en bärarm från en 3.2:a Du får redan mer caster bara genom att byta bärarm så med bussningen så blir det för mycket av det goda. Vill du bli av med bärarmarna så köper jag gärna ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
Re: Camber problem de lux...
Medveten om att det inte är optimalt, men jag ville prova och se om det var där problemet låg med alldeles för lite caster. Nu vet jag att det inte är det som är problemet utan att mina topplagringar från KW inte har tillräckligt stor justermån :-( Någon som har en bild från motorrummet (ovanifrån) på Samuels topplagringar monterade? Skulle behöva se hur mkt dom går att skjuta in/bakåt? Vad blir max värden på camber/caster med 3,2 bärarm? Ang bärarmarna så behövdes dom bytas i alla fall så dom behåller jag gärna ;-) _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Här har du en bild från min M3 3,2
Ang maxvärde så kan du kolla från när du gjorde hjulinställningen på min ![]() ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||
Det här är max camber och caster på Millways plattor, jag har dock kastat om vänster/höger plattor för att kunna ställa mindre camber när jag har breddad framvagn.
![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Lite bekymmer...
Min fina updatering från i går förmiddags försvann visst i kraschen... Den gick ut på att mina camber bekymmer fortfarande spökar lite, efter att ha monterat Millways camberplator och nya centrerade delrin bussningar (och justerat höjden så att fjädertallriken tar i hjulet och måste flyttas ut ytterligare... trångt!) hammnade cambern trots allt inte på mer än ca 3 grader ![]() Castern däremot blev perfekt nu med 7,6 grader... Det ända i framvagnen som inte är bytt nu är spindeln men jag kan inte tro att det skulle hjälpa? Eftersom jag är svag för fina fälgar (och inte får tag på nya r-däck innan superstage och knutan i Augusti) gick jag och tröstköpte en ny uppsättning finhjul att glänsa med på stan ![]() Ang superstage hade jag ett mål som kanske snabbaste kombi men efter att ha kikat lite i resultatlistan har jag reviderat lite till en topp 5 plats eller så. Kul ska det bli i alla fall eftersom jag inte varit där på 7(!) år. Hoppas att racerkombin är snabbare än min dåvarande Copper S bara ![]() En blingbild på nya hjulen: ![]() over and out. _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||
Har sett bilen in action på BMWSC träffarna i år och det ser trevligt ut.
Blingfälgarna sitter dessutom klockrent! |
||||
Roligt att du kommer till SS Daniel!
Kommer du till Amigo på lördagskväll eller? Vad körde du med Coopern på SS då? Själv har jag kört 1 gång för 2 år sedan och då fick jag till långsamma 1.34.90. Då (men inte nu) var jag sveriges snabbaste compact ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 43724 besök totalt |