| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Nybliven medlem
|
3011 besök totalt |
|
Nybliven medlem
Hej Betalade in medlemsavgiften för ca en månad och sen dess har jag inte fått någon information alls. Har mailat klubben tre gånger utan resultat. Enda jag får är nyhetsbrev i mailen... Får man något medlemskort/nummer? Jag var på racing-licens utbildning i fredags och undrar till vem eller vart i klubben jag skickar in det? Tråkigt att man måste skriva på ett forum för att få ev. svar
Tack på förhand Mvh Jimmy Mäkinen _________________ Jimmy Mäkinen |
||||
|
Du får vettiga svar här inom kort Jimmy!
Detta måste funka bättre pojkar, vad händer med den ansvariga egentligen? Kan inte vederbörande ens svara på mail så får väl ytterst ansvarig ta hand om detta? Blir besviken när det sköts så pass illa att våra nya medlemmar inte ens får svar på mail efter 3 försök Skärpning behövs och jag anser det akut! _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Jimmy,
BMWSC:s sekreterare har tydligen gått under jorden. Det kan förklara svårigheterna för dig att få svar på email. För att vara på den säkra sidan att det händer något så ring klubbens ordförande olof. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. Lämpligast skickar du också din licensansökan direkt till olofs brevlåda. En stor ursäkt till dig såsom nybliven medlem från alla oss gamla medlemmar å BMWSC:s vägnar. Tilll övriga, Tyvärr får alla lida när valda styrelsemedlemmar inte utför det uppdrag som Årsmötet och klubbens medlemmar givit honom/henne förtroende att sköta. Inte minst resterande del av styrelsen varav många får göra ett dubbelt hundjobb bara för att få allt att gå runt under en säsong. Tyvärr tycks det hända med jämna mellanrum inom den ideella föreningsverksamheten - inte minst inom BMWSC. Samtliga medlemmar kan ju ta en funderare på detta, och fråga vad ni möjligen kan göra bättre när det är dags för Årsmöte 2010. Självklart är det småmysigt att uttrycka en åsikt, eller dylikt bakom ett tangentbord, men om det ska bli en förbättring så krävs frivilliga, och motiverade medlemmar som anmäler sig för styrelsetjänst. Kontakta BMWSC:s valberedning, bla undertecknad, så kan vi tillsammans säkerställa att det finns energifyllda, och motiverade krafter redo att komplettera styrelsen inför 2011. Jag är tillgänglig 24 timmar sju dagar i veckan får alla medlemmar som vill veta mer om styrelsearbetet, och vad lämpligen han/hon kan hjälpa till med. Det gäller även under banträffarna (som vanligt...). ...och jag har ett bra och mycket selektivt minne så jag kommer ihåg alla jag har pratat med under mina fem år i styrelsen som under ett svagt ögonblick har antytt att ni kan tänka er att hjälpa till i styrelsen "fast inte i år". Räkna med att jag kommer att jaga er under banträffarna även utanför banan nu när jag sitter i valberedningen
Klubbhälsningar, Måns Valberedning BMWSC Mobil# 010-7132852 _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re: Nybliven medlem
Hej och välkommen till klubben Jimmy. Tråkigt att detta blev ditt första intryck av klubben, hoppas det vänder till det bättre. Hade du hört av dig till mig hade du fått svar inom några timmar. Medlemskort och nummer är på G. Vad det gäller licenspapper, skicka dem till mig så skriver jag på dem och skickar dem vidare till SBF, jag får nästan varje dag papper från nya medlemmar ang licensen så det är positivt. vi jobbar alla med detta frivilligt och ibland går det inte som man har tänkt sig, redan förra året aviserade våran sekreterare att han inte ville fortsätta och en ersättare som var tänkt att gå bredvid detta året skaffades, men det blev ingen ersättare. Detta har resulterat i var vi är nu. Så det vi behöver är en sekreterare som kan klubben och dess mål och verksamhet som kan under 2010 läras upp. Våran sekretarare kommer finnas på plats på Gelleråsen som kassör, japp ombytta roller eftersom även kassören inte kan närvara. Så har ni frågor om vad det innebär att vara sekreterare i BMWSC är detta ett bra tillfälle att ta reda på det. Vi kämpar på.... _________________ olof Johansson |
||||
|
Re: Nybliven medlem
Hej, Jag har oxå betalat in avgift men inte hört av er.... Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
Johan,
Ingen av oss har fått medlemskortet för 2010 ännu. Däremot så bör du finnas inlagd i vårt medlemsregister som klubben tar med sig till varje banträff. Ring vår ordförande olof om du har frågor: http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Du finns med som medlem 2010
_________________ olof Johansson |
||||
|
Re:
ok, tack. Då borde det alltså gå bra att anmäla mig till framtida event när det är dags? Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
Re:
Ja, om bilen är gatlegal, dvs skattad, besiktad, och försäkrad. Eller är det BMW Cup som avses? _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Hej, Ja bilen är skattad, besiktigad och försäkrad, dock ej via BMW originalförsäkring. Det är min M3 E30 V10 jag skall köra med. Jag planerar inte någon tävling med den. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
Re:
Hej Johan, Imponerande bil du byggt! Är den registreringsbesiktad till ett ombyggt fordon då med hänsyn till motorn? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Hej, Nej den är inte regbes, är det ett problem för bankörningen? Den är inte mer olaglig än en bil som är chippad. Mvh Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
Det finns grader i helvetet liksom det faktum att något är grått i stället för svart eller vitt.
Visst, skulle det utföras en flygande besiktning av alla BMWSC:s, och även andra klubbars, gatbilar så skulle säkert många få en del anmärkningar, speciellt våra helbilsgodkända bilar, men det är trots allt en milsvidd skillnad på ett chip och en V10:a. Det går inte att bygga/bygga om en gatbil som man vill, och framföra dessa lagligt i Sverige. Tyvärr. Att pilla smått i gränslandet mellan lagligt och olagligt är vad man får nöja sig med. Vissa nöjer sig dock inte med detta utan bygger/bygger om som man önskar, men då får man även ta konsekvenserna. Vi lutar oss mot SBP vad det gäller besiktning av våra bilar. SBP gör en del subjektiva bedömningar, och släpper igenom en hel del smått, men en V10 i en E30 tror jag dock knappast att SBP kan missa/släppa igenom/blunda för därav Mickes fråga om omreggning. Andra klubbar för göra sina egna bedömningar. "Ja, men Rör-olsson och Loaded då?" kanske någon frågar, men faktum är att båda dessa bilar har gått igenom SBP i befintligt skick utan anmärkning, och har därför deltagit på våra banträffar. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Ja det finns ju en massa bilar som går igenom SBP på ena eller andra viset. Men är jag inte välkommen med min bil är det inga problem. /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
|
Det är ju flertalet bilar med bytt motor som varker varit reggade med den eller besiktigade med just den motorn, så varför skulle Johans M3 V10 vara mer "olaglig" än dom? Tycker det vore synd om man inte får höra v10:an yla på träffarna
.
pssst, rör-ohlson kör väl ändå på en m106 i sin bil som ju faktiskt har turbo från början, underlättar ju att regga in då , och sen Loadeds vara eller icke vara, den är absolut itne reggad med kompressor, och det verkar som kompressor bilar kan ha tur i besiktning, men absolut inte i sitt banskick, så den är lika illa den
Ingen smutskastning på bilar som inte är helt lagliga alltså, bara en undrar vad som gör denna bil såpass unik
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Säkerligen ett dilemma för dom ansvariga detta, men någonstans måste en gräns dras, problemet är bara var? Visst man kan vara benhård och följa reglementet till punkt och prick men rätt många hade då fått vända redan vid besiktningen.
Jag misstänker ett tänk i likhet med Cupen och Special där man vill skala bort dom allra tokigaste bilarna för att få lite jämnare klasser och kanske inte fullt lika tokhöga farter. Om det blev så i verkligheten har jag dock inte full koll på. Sen är kanske inte alltid säkerhetstänket lika högt på gatbilssidan och riskerna för skador på bilar men framför allt personer högre, och mer effekt/högre farter ger ju i regel mer omfattande skador OM det händer något. Just det här med incidenter är något som BMWSC alltid verkat väldigt måna om att minimera Väldigt svår gränsdragning och jag är inte avundsjuk på dom som tar beslut i frågan. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Är det något som självklart inte hör hemma under huven, tex en herrejösses-motor eller lastbilsturbo, så plockas dessa bilar bort. Annat har vi varken kunskap, ork, eller tid med att undersöka utan det överlåter vi till SBP. Är det nu så att du har rätt Viktor när du påstår att majoriteten (flertalet) av alla har bytt motor till något som inte står i registeringsbeviset så kan det ju vara dags att ta fram luppen, och ägna mer tid åt att alla i besiktningen. Själv anser jag att så inte är fallet, men det är bara min åsikt. Ta upp det med styrelsen om du vill så kan deltagarna spendera större delen av banträffarna åt dessa inspektioner om så önskas. Att sedan vilja få lyssna på en V10 går väl bra redan i dag? Stefan körde med sin M5 Touring tidigare. Missade du den? Annars går det ju alltid att åka på banträffar som andra klubbar arrangerar där det finns allt, tom en massa trevliga E30 med lastbilsturbosar som sladdar runt hela banan. Tycker man att det är roligt så går det att alltid att deltaga på dessa arrangemang i stället för våra. Bara mina två korvören. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Då tycker jag med fler att det skall sättas upp ett tydligt regelverk vad som gäller i denna stora och breda gråzon..
Jag har kört på flera av era träffar med min S1:a utan diskussioner vid bes,ni har kollat det som har med säkerhet att göra,bromsar,bälten,batteri mm mm.. seriöst och bra! om jag gjort ändringar efter godk bes ligger det på mitt ansvar..eller? Ska nu turbostorlekar,motorval mm börja bedömmas på bes så har många problem.. Jag sitter inte och åker 50mil med vetskapen att jag "kanske" inte får köra pga detta samtidigt som helbilsgodkända bilen framför med tex motorbyte rullar in utan problem... Tydliga regler och svar snarast! det e körning på söndag... Peter _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||
|
Re:
Huvudet på spiken!
Som Måns skrev skall bilen vara besiktad, skattad, försäkrad och gatlegal. Därutöver gör klubben vid incheckningsbesiktningen en subjektiv och skönsmässig kontroll av bilen allmänna skick. Det som inte anses vara säkert får inte ut och åka. Med andra ord blir en bil som läcker olja avvisad oavsett hur blankt dess besiktningsprotokoll är. För den som undrar existerar det mao ALDRIG någon garanti för att man får ut och köra även om man så kört 100 mil på morgonen för att komma till träffen.
Så långt det är möjligt kontrolleras att ingen deltagare försöker "fuska" sig igenom incheckningen. Bland annat tas besiktningsuppgifter via vv.se på alla bilar. Men som i alla livets avseenden finns inga garantier. Reglerna finns inte till för att jävlas (men det trodde väl ingen?) utan anledningen till att dessa regler finns är förstås för att de som arrangerar inte skall bli personligen skadeståndsskyldiga för eventuella olyckor. Istället skall försäkringarna ta smällen och då kräver de försäkringsbolaget att det sker i enlighet med deras villkor. Svårare än så är det inte. Den som vill veta mer om de mycket tunga personliga(!) ansvaren man tar på sig som arrangör är välkommen att förkovra sig i dessa direkt (dvs via mail eller pm eller den alldeles utmärkta telefonen) med de gatbilsansvariga.
Tråden låses härmed! _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Nybliven medlem
|
3011 besök totalt |