Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 9 besök senaste veckan (79612 totalt) |
Jo hade gärna gjort det, men pga av den där askan sitter jag fast i thailand och vet inte när jag kommer hem...
Håller på att fixa transport ner, men det blir när där e ledig plats på släpet. Men får inte hoppas det tar allt för lång tid, för då tar jag och hämtar den själv. Eller där kanske är någon vänlig själ här på rejsa som ändå skall samma vända och har en ledig plats över.... Klart jag skall höra av mig när den kommer ner. _________________ Henrik Petersson |
||||||
När jag en dag får ner bilen på skånsk mark så tänkte jag ta och byta lite oljor och dyligt.
Vad tror ni om Castrols Edge RS 10-60 till motorn och Castrols SAF-XJ 75-140 till växellåda och bakdiff? Jag vet att Kraniel berätta för mig vilken olja i motorn han brukade köra på, men det ända jag kommer ihåg var Castrol. Tankarna snurrade nog en hel del vid den tidpunkten. Tror vi hade kommit överens om en affär precis innan. _________________ Henrik Petersson |
||||||
Hej
Välkommen i seven träsket om jag förstår det rätt bor vi inom skrik avstånd och jag passerar dig på väg till tisdagstäffarna i lödde. om jag har förstått rätt känner du Johanp som brukar ansluta i kävlinge. Hoppas vi träffas i sommar //Kenneth _________________ Kenneth Lundblad Westfield SEiW Mini Jem GT |
||||||
Så nu har äntligen bilen landat i Skåne, blev transport med Eurotransport. Så nu har den fått en ny garage kompis.
Naturligtvis så var en provtur på schemat. Med tanke på att köpet gjordes utan varken provstart eller testkörning så var man lite spänd. Vad kunde felet vara? Allt gick bra ända upp till ca 65km/h, då började det skramla och ha sig under växelspaken. Med andra ord precis som Kraniel hade raporterat. In i garaget och lyfta och titta. Dessa hittades, undra om det kan bero på det... Dessa kom från: Tur då att där fanns en likadan växellåda på en skrot inte allt för långt i från, så det blev till att köra och införskaffa denna. Dock vet jag om att sprängkåpan är en en specialare och växellådshuset består av två delar med delning på mitten. Så det blir till att passa i hop den främre delen som sitter i bilen med den bakre delen från den ny inhandlade. Har aldrig skruvat växellåda förr, men någon gång skall ju vara den första och man kan ju inte mer än misslyckas. Ingen som har en manual till en växellåda från en Mazda 323 från 1980??? _________________ Henrik Petersson |
||||||
Wow. Gissa om det känns konstigt att vara utan lådbil.
Snabbdiagnostiserat fel - tänk om jag själv någonsin skulle ha orkat lyfta på bilen. Men det är väl därför jag ska hålla mig undan från skruvarintensiva fordon. Lycka till nu och hoppas att allting går bra. |
||||||
Som bonus är det mycket lättare att meka växellåda än tex motor, finns mycket färre delar i en normal växellåda än i tex en modernt topplock som alla gillar att riva isär. Färre spel som ska shimsas in än ett topplock också. _________________ Roland Johansson |
||||||
Så nu e lådbilen med ny växellåda och rullandes igen. Skruva i hop e fungerande växellåda blev betydligt enklare än vad jag hade trott . Ett stort hus framifrån och ett hus bakifrån och där emellan en platta där alla axlar och drev sitter i. Så det blev att ta det främre huset på den gamla lådan och montera på den nya + ett par nya packboxar och sen var det klart. Att riva ut växellådan på en 7:a e lite svårare dock än en normal bil, motorn måste ut för ända vägen man kan ta ut lådan e framåt. Så när ändå motorn var ute så passade jag på att byta kamrem.
orsaken till att lådan rasade berode nog på att det främre knutkorset var mindre helt. Ena länken saknade helt rullager. Så i eftermiddag blev så första längre turen med det nya inköpet. Det första intrycket var vilken komfort där var jämfört med andra 7:or man kört, gissar att en del beror på en viss Öhlins... Annrs går den riktigt fint, ingen turbo spark utan lagom mjukt och fint. _________________ Henrik Petersson |
||||||
Jepp, skillnaden från före och efter dämparbytet var enorm vad gäller komforten. Kul att du fick ordning på den så snabbt. _________________ Martin Öberg |
||||||
Kul att du, efter en stark mekinsats, svängde förbi garaget igår med sjuan! ser mycket lovande ut!
Kan bara säga att bilen är sjukt liten... jämfört med garagepolarens Westfield som i sin tur är mycket mindre än min sjua...! helt rätt sätt att bygga på! _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
|
||||||
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
Ja du Staffan, du får gärna vara snabbare än mig på jobbet, jag e i alla fall snabbare än dig på två saker... garaget och go-cart..... Föresten hur går det med Porschen , skulle inte den vara klar till Bug-run....i år.... _________________ Henrik Petersson |
||||||
gocart bjuder jag på...! men garaget? _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||||
I går var det 22 grader varmt här nere i Skåne, vad kan då vara bättre än att köra lådbil. Blev 3,5h timme på skånska småvägar (som e allt annat än raka... ) tillsammans med en polare i en westfield.
Hur som helst, så vid ett stop står vi och snackar en massa så säger han: men din turbo trycksmätare visar ju psi.... Efter som den nu laddar 9 psi (vilket jag i min värld trode var 0,9 bar och i papperna står det att runt 1 bar e lagom) betyder detta att man kan skruva upp laddtrycket mer eller kanske där e fler som har gjort samma misstag som mig innan? Ni som har mer kännedom om bilens historia, vad har ni kört med för laddtryck? _________________ Henrik Petersson |
||||||
När jag hade den så hade jag ett litet T-rör som jag kunde växla från ca 0,9 till 1,1. Tror Kraniel byggde om den sen till fullt ställbar? Körde den alltid på det senare... Vet inte om mätaren är utbytt sen tiden när jag hade den, reflekterade aldrig heller på vilken enhet den var graderad i... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
om jag ser på bilderna i början av den här tråden så är det samma mätare, det betyder med andra ord att 1,1 egentligen är 11 psi och det är 0,75 bar. Men vilket tryck kan den vara mappad efter tro? 10 psi eller 1,0 bar? _________________ Henrik Petersson |
||||||
Bra fråga. Fick du med mappnings laptopen som tillhörde bilen från Kraniel? Vet inte om det kan ligga nåt dokument i den som kan visa.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g |
||||||
1,0 bar. |
||||||
Då var första banmötet avklarat
Det blev med Alfa clubben på Sturup i Lördags, jäkla vad skoj det var, skall defentivt göras om och om igen.. Tanken var att man skulle ta det lite lugnt, dels för att det var första gången på bana för mig sen viste man ju inte hur bilen skulle uppföra sig oxå, men som vanligt växte hornen ut ganska fort. Det blev i alla fall 4 kör pass på 15 min, sen var både jag och bilen trötta... Generatorn la av på sista körningen. Fick lite värdeful info om bilen som skall jobbas med till nästa gång; lågt olje tryck i högersvängar, det andas ut väldigt mycket olja ut vevhusventilationen (1 liter på fyra körningar), något konstigt ljud från bakvagnen farmföralt i högersvängar. Jag har i alla fall ider på hur dessa problem skall lösas, får se om det är rätt bara, och det finns ju bara ett sätt att se om det är rätt, ut på bana igen... _________________ Henrik Petersson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Clover 7 - Suzuki Swift GTI 16V Turbo IC | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 9 besök senaste veckan (79612 totalt) |