Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad ska detta bli?
2225 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad ska detta bli?





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här ska vara med osså:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Gjutverktyg till insug/trattar.

Hur svårt kan det bli.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nej jag menar vad slutprodukten ska bli mera exakt







_________________
Magnus Thomé
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. allt från en utegrill till en hembränningsapparat ...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



egenhändigt designad & byggs MOTOR gissar jag på.


PS.,, Bentec byggde sin helt egen ragracing twin till sin hoj.

inga problem om man har resurserna ju

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



En komplett motor...till en...motorcykel kanske.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det ska bli en hel bil.... men vad för bil

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Magnus Thomé skrev:
Det ska bli en hel bil.... men vad för bil

Nu hänger jag inte med alls , hur ska en pall alumec kunna bli en hel bil??

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Liiiiiiiite grejer till ska dom nog ha än en pall alu.... men de kommer ha fina hjulupphängningar osv!

The materials for the car are almost gathered, manufacturing will be the next step. The ALUMEC that Uddeholm has sponsored us with will be milled in a CNC maschine; this will result in uprights, hubs and other components. The picture on the right shows the material gathered and the start of an upright.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



LTU:s formulastudentbil 2004
http://www.formulasae.luth.se/
Magnus sista inlägg var till stor hjälp

/Erik

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det ska bli en hel bil.... men vad för bil

Nu hänger jag inte med alls , hur ska en pall alumec kunna bli en hel bil??


OT: Hur kunde du se att det var just Alumec?

_________________
Pär Hylander
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Haha... ok då.. skala 1:2 dådå..

ser ruskigt spännande ut... thumbs up

_________________
MackeMaehlum
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Pär Hylander skrev:
ThomasT skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det ska bli en hel bil.... men vad för bil

Nu hänger jag inte med alls , hur ska en pall alumec kunna bli en hel bil??


OT: Hur kunde du se att det var just Alumec?


Aluminium från Uddeholm => Alumec

Trevligt meterial att jobba med och bra hållfasthet.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



ThomasT skrev:


Aluminium från Uddeholm => Alumec

Trevligt meterial att jobba med och bra hållfasthet.


Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.


Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Lotus Samuel skrev:
Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.


Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.


Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:
Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.


Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.


Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se


All alu definierieras i olika standards. (det finns två olika som nästan har identiska siffror)

Det man anger är vilken legering som menas. Olika legeringar har olika hårdhet(hållfasthet), korrosionsmotstånd etc.

Enligt Sis standard? så är
1000 Serien, olegerad aluminium, mjukt med bra korrosionstålighet
2000 Serien Legering med koppar som huvudtillsats, bra värmehärdningsförmåga, hög hållfasthet, dålig korrosionstålighet
3000 Serien Legering med Mangan som huvudtillsats, medelhög hållfasthet, segt, bra korrosionstålighet
4000 Serien Legering med kisel, bra elektrisk ledare
5000 Serien Legering med Magnesium som huvudtillsats, , Bra svetsbarhet, segt, deformationshårdnar kraftigt ,slitstarkt
6000 Serien, Magnesium+kisel som tillsats, bra hållfasthet, används vid strängpressning, bra egenskaper för anodisering
7000 Serien Zink + magnesium, Hög hållfasthet, sämre korrosionstålighet
8000 Serien Ultra special legeringar för mystisk rymdteknik etc (många olika varianter)

Exemplevis är 7075 en ypperlig legering för att användas i racerbilar där man behöver hög hållfasthet, däremot skall man ge f_n i att försöka svetsa det.

EDIT: siffran efter"-T" betecknar vilken värmebehandling man utfört på materialet
Kolla in länken nedan för en liten grundjurs=):
http://www.sasak.dk/pdf/1-%20Design%2018-01-02/RAP-DE-0004-02-Aluminiu . . . .

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



porschedriver skrev:
ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:
Vad skiljer den från "vanlig" aluminium då? Måste väl finnas olika kvaliteter där också. Jag är inte så insatt i olika materialtyper men den aluminium jag använder heter 6082-T6.


Verkar ju kul att göra allt själv. Ska jag också göra när jag blir stor. Då vet man att det blir riktigt gjort.


Alumec är Uddeholms produktnamn på deras Aluminium. Jag har ingen aning om den faller inom någon standard. www.uddeholm.se


All alu definierieras i olika standards. (det finns två olika som nästan har identiska siffror)

Det man anger är vilken legering som menas. Olika legeringar har olika hårdhet(hållfasthet), korrosionsmotstånd etc.

Enligt Sis standard? så är
1000 Serien, olegerad aluminium, mjukt med bra korrosionstålighet
2000 Serien Legering med koppar som huvudtillsats, bra värmehärdningsförmåga, hög hållfasthet, dålig korrosionstålighet
3000 Serien Legering med Mangan som huvudtillsats, medelhög hållfasthet, segt, bra korrosionstålighet
4000 Serien Legering med kisel, bra elektrisk ledare
5000 Serien Legering med Magnesium som huvudtillsats, , Bra svetsbarhet, segt, deformationshårdnar kraftigt ,slitstarkt
6000 Serien, Magnesium+kisel som tillsats, bra hållfasthet, används vid strängpressning, bra egenskaper för anodisering
7000 Serien Zink + magnesium, Hög hållfasthet, sämre korrosionstålighet
8000 Serien Ultra special legeringar för mystisk rymdteknik etc (många olika varianter)

Exemplevis är 7075 en ypperlig legering för att användas i racerbilar där man behöver hög hållfasthet, däremot skall man ge f_n i att försöka svetsa det.

EDIT: siffran efter"-T" betecknar vilken värmebehandling man utfört på materialet
Kolla in länken nedan för en liten grundjurs=):
http://www.sasak.dk/pdf/1-%20Design%2018-01-02/RAP-DE-0004-02-Aluminiu . . . .


Lite av den infon jag har om Alumec:
Eftersom jag ej är på jobbet har jag inga värden för Alumecen. Men den används bla till formverktyg. Hållfastheten är likvärdig med SS 1650/UHB 11. Det är ett "helt" dött material.
På jobbet använder vi den i applikationer där vi annars skulle behövt använt stål.
Metallcenters motsvarighet heter Alumold.
Finns mer info på Uddeholm.se
/Henrik
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad ska detta bli?
2225 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande