Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 11989 besök totalt |
Jag säger inte att jag har rätt, jag bara funderade om det verkligen behövdes så grova. Det verkar som att det behövs eftersom alla säger minst M12. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||||
om du köper Aurora uniballs från Mechmove så har de gummi tätningar du kan köpa till, är väl egentligen bara till för att hålla bort damm men det borde hjälpa en del. /Henrik |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Det enda jag hittar är att du rekommenderar det i ett par trådar ![]() Skulle vilja veta vad det är så bra med dom och vart man köper om till rimligt pris. Jag planerar att ha de i framvagnen på en bil som ska köras på väg och is på vintern, så snö och salt kommer de att få utstå. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||||
http://www.skf.com/skf/productcatalo
Denna som exempel? vad kostar dom per styck? _________________ Kör cheva numer. |
||||||||||
Länken verkar inte funka, får bara detta: SKF Catalogue Error An error has occured No designation specified. null _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||||||
Grejen är att dom har en tjockt teflon lagring......och att dom är tajtare än andra jag provat. Dom går till och med lite trögt när man vrider dom för hand.
Jag har upplevt att med andra med tunna teflom beläggningar, "hammras" beläggningen ut. Div metall/metall.........anser jag vara helt värdelösa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Nu var ordet exakt lite illa valt av mig. Det jag tänkte på var mer det här (hoppas jag får till ascii-konsten):
om belastning enbart skulle vara horisontell och lederna sitter så här så kan kraften i den nedre bärarmen bli större än kraften ifrån väggreppet (enl. "bilden" dubbelt så stor). I vilket fall så har jag svårt att tro att de tar upp hälften var. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
oj vad enkelt det kan vara ibland! ![]() Men jag tycker ändå att folk rekomenderar väldigt grova uniballs. Enligt Jonas Jarlmark används M6 till en 600 kg Formel Renault V6. Så förhoppningsvis är jag inte helt ute och cyklar i alla fall. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||||
Hej
Det är svårt att jämföra dimensionering för gata och (enbart) bana. På bana kan man ha mycket mindre marginaler än vad man kan på en bil som körs i trafiken. En tävlingsbil kollas inför varje pass på banan, tyvärr gäller inte det alla gatbilar. En gatbil slits på ett helt annat sätt också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Jag funderar oxå på att köra med ledlager i stället för uniballs, men frågan är om du har något tips vart de går att köpa samt om det finns olika sorter mm. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
snacka med fredrik?(tror han heter så) på:
CCH Transtech AB Götlundagatan 28 124 04 Bandhagen Tel.: 08-647 00 85 Fax.: 08-647 02 22 Internet: www.cchab.se e-mail: bandhagen@cchab _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
Tack och bock ![]() ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
om jag får återgå till Janis fråga så är mitt svar att du kan enkelt använda hur litet ledlager som helst...
Spindelleden tar upp noll kraft axiellt och radiellt tål ett ledlager mer än tillräkligt för en så liten bil som en Polo. Det intressanta är axeln som ska sitta mellan spindeln och ledlagret. Det är grovleken på den som avgör hur mycke sidobelastning grejorna kommer att tåla och därmed grovleken på ledlagret. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||||||
[quote="dude"]snacka med fredrik?(tror han heter så) på:
CCH Transtech AB Götlundagatan 28 124 04 Bandhagen Jag va och snackade med fredrik ang ledlager men det blev bottennapp tyvär!! Han visste inte vad det var jag sökte, men sa att det enda han visste om va uniballs efter min långa förklaring ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 11989 besök totalt |