Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Citroen med active systemet som banbil?
939 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Borde inte Citroen med den aktiva gashydraliska fjädringen vara perfekt som banbil?.
Kommer ihåg att jag läste test i teknikens värld, o en engelsk biltidning när xantia? släpptes, och de hyllade väghållningen i bilen. Och på bilderna krängde bilen ingenting, där de andra bilarna nästan åkte på 2 hjul.
De tyckte iofs känslan i ratten var dålig.. men men

Någon som har några erfarenheter av det här systemet? går de som på räls? kan tänka mig att det där i kombination med r-däck ger bra grepp

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Här kan ni se skillnaden mellan Audi A4 o Citroen http://www.citroen.mb.ca/Documents/Car/2.html

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

jag fick tanken tänkt av mig på en cittra innan jag köpte subarun, just pga activa systemet. det ser ju imponerande ut på bilderna! men jag kan inte släppa tanken att citroen har designat systemet så att det ska vara mer bekvämt att åka snarare än gå fort i kurvorna och som det sagts tidigare här så behöver inte krängning vara dåligt... bara en tanke...

annars är den lilla cittran som stått modell för WRC bilen riktigt fräck!

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag kommer ihåg något gammalt test, där Xantian klarade högre sidaccelerationer än en Honda NSX på skidpadden. Jag har ett svagt minne av ett den klara 1.15G (inte att lita på).

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Fins en BX som kör i SSK med ett egen "moddat" activasystem. När allt funkar så går den som tusan!

NS BTG: 9.10.21

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Låter ju helt klart som en potentiell banbil iaf!. har oxå sett 1g+ och detta var ju några år sen, så med dagens r-däck så lär de ju vara som slickade på vägen

undrar hur det är med vikten på bilen, o motorn bara.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
gammalt skidpad test

Acura NSX 0.93 BMW 325 0.82
BMW M3 0.86 Corvette ZR-1 0.92
Camaro 0.78 Dodge Neon 0.80
Ferrari 512TR 0.92 Ferrari F40 1.01
Ford Mustang 0.82 Infiniti Q45 0.77
Jaguar XJS 0.77 Lexus SC300 0.82
oldsmobile 88 0.79 SAAB 900SE 0.81
Volvo 850T 0.81 Toyota Supra T 0.95

---> Citroen Xantia 0.97

"It also has to be considered that the Xantia Activa comes on relatively small 205-55R15 Michelin XGTV tires and that none of the aforementioned super sports cars offer the ride level of the hydropneumatic suspension. By that I would say that the Xantia Activa really sets a new benchmark of active safety and comfort in passenger cars."

Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

AndreasNystrom skrev:
Låter ju helt klart som en potentiell banbil iaf!. har oxå sett 1g+ och detta var ju några år sen, så med dagens r-däck så lär de ju vara som slickade på vägen

undrar hur det är med vikten på bilen, o motorn bara.

det låter ju mäktigt! inte så många bilar som klarar mer än 1 G väl?!

i testet som länkades tidigare stod det att motorn var en 8ventilare... vilket låter omodernt i en så ny bil?

stämmer siffrorna som tomas T skrev så är det ju grymt!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm att ange ett antal g för olika bilar.
Hadde de samma däcksfabrikt???
Även så måste däcksbredden förhållande till bilvikten vara den samma.

om vi nu tittar på krängningen så spelar den igentligen ingen roll utan det är viktförstjutningen från ena till andra sidan på bilen som är intresankt. Allså viktförstjutningen finns där även med eller mindre kängning av karrosen.
Med högre belating på däcken så sjunker my/friktionen, allså sämre grepp vid ökad belstning.

Jag har lite svårt att få in i mitt huvud med 1.15G om det inte är R-däck vi snackar om eller breda däck på en MYCKET lätt bil.

939 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande