Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rotax Max
4953 besök totalt
C.S
Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Rotax Max

Hej. Jag letade efter ett karting forum men det var inte lätt att hitta men detta verkar bra thumbs up Det är såhär att jag har lite frågor om Rotax Max. Funderar på att köpa en sån motor och då kanske en ny från typ Radne. Det verkar vara svårt att hitta begagnade sådana. Det jag undrar mest är om man kan använda denna i Sports2000 klassen och ifall man har någon chans med en sådan motor. Just nu har jag en lite äldre ica- motor, från typ 2006, och problemet med den är just att den är väldigt extrem, vilket kostar en del pengar.

Bergeforsen
Här sen Sep 2005

Tjena!
Du får åka med Rotax i Sport 2000 om du vill, då behöver inte motorn vara plomberad heller.

Är lite skillnad i karaktären och körsättet med en rotax jämfört med de andra 2000 motorerna, man måste vara mjukare på gasen i en rotax.
Rotaxen är starkare på mellanregistret men svagare på botten och toppen än de andra 2000-motorerna.
Detta gör att rotaxen har ett övertag på vissa banor men en nackdel på andra banor.

Sen kan man ju jämföra Rotax Max klassen med sport 2000 när de tävlat på samma dag, då brukar rotax max ha bättre tider. Men det är ju även vassare förare som tävlar i Rotax max.

Jag har kört både och i sport 2000 och tycker att båda har sina fördelar.

//Per
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har tävlat med både Rotaxen och senare Komet och jag tycker Kometen är klart att föredra.
Kometen är mer lättkörd och du slipper att hålla på med att byta munstycken hela tiden. Med Komet eller Leopard så har mer fr tillgång till olika förgasare som har ställbart munstycke plus att olika förgasare har olika driftpunkter som de är bäst på. Du kan alltså välja förgasare efter bana om det skulle vara så

Men ska du bara hobbyåka så hade jag tagit Rotaxen

Kartinforum: www.nilson.se/nilsonmotor/kartingportalen/

Lycka till med karten Jag saknar den extremt mycket

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Råkar ha en Rotax Max till salu, men vill du ha motorn får du köpa med lite andra prylar.

Gokart Sport 2000 Rotax

Chassie:
Caroli -03

Motor:
Rotax FR 125 MAX

Tillbehör:
Alfano Pro Plus - Nypris 3500:-
Tre uppsättningar fälgar med däck som duger för träning
Mekvagn
Div drev, vikter mm

15000:-

Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
tack för svaren! Det verkar som att jag har valt helt rätt motor, den e billig och verkar ganska enkel att skruva på. Har inhandlat en helt ny motor från Radne som kom idag. Har lusläst manualen och försöker lära mig hur olika saker fungerar, tycker de e roligt som fan.Tyvärr tänkte jag inte på att motorfästet är annorlunda så får väl köpa ett separat sådant, trodde de skulle gå att använda samma som man hade till ICA:n men detta är lite annorlunda. Jaja ska bli så skoj så! En fråga till: Hur ofta måste man byta munstycke, är det såfort som temperaturen ändras lite eller?? :

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C.S skrev:
tack för svaren! Det verkar som att jag har valt helt rätt motor, den e billig och verkar ganska enkel att skruva på. Har inhandlat en helt ny motor från Radne som kom idag. Har lusläst manualen och försöker lära mig hur olika saker fungerar, tycker de e roligt som fan.Tyvärr tänkte jag inte på att motorfästet är annorlunda så får väl köpa ett separat sådant, trodde de skulle gå att använda samma som man hade till ICA:n men detta är lite annorlunda. Jaja ska bli så skoj så! En fråga till: Hur ofta måste man byta munstycke, är det såfort som temperaturen ändras lite eller?? :

Frågan du ställer är svårare att svara på än.

Hur blir du miljonär på 3 år?

Ambitonsnivå, hur väl du ligger i bestyckning, bränsle bla bla spelar väldigt stora steg i hur det behöver bestyckas.

Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
okey. Jag undrade mer hur känsligt det är. Min ambitionsnivå är väl för övrigt inte så hög just nu, ska tävla i Sport2000 senare.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C.S skrev:
okey. Jag undrade mer hur känsligt det är. Min ambitionsnivå är väl för övrigt inte så hög just nu, ska tävla i Sport2000 senare.

och hur känsligt det är beror just på hur rätt du ligger innan, hur motorn mekaniskt är hopmonterad med vilka spel, oljeinblandning och bränsle etc.

Ligger du lite för fett tappar du åkbart register i motorn och om tempen blir lite varmare kanske det börjar gå snudd på dåligt.

är det rätt mekaniskt och du har perfekt bestyckning så får du med lite tur ut en halv extra häst om temperaturen sjunker och du inte ändrar bestyckning. Har du fel mekaniskt hopsatt motor eller bränsle eller oljeinblandning har du en präktig skärning istället.

Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Ifall vi utgår från att motorn är korrekt ihopsatt och att jag kör på rätt bränsle, vilket ju egentligen är självklart. Vi säger att motorn går bra en dag då det är 20 grader varmt, vad kan man då behöva ändra ifall det nästa gång är svalt med bara 10 grader varmt ute? Det är ju en väldigt svår fråga men ändå.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C.S skrev:
Ifall vi utgår från att motorn är korrekt ihopsatt och att jag kör på rätt bränsle, vilket ju egentligen är självklart. Vi säger att motorn går bra en dag då det är 20 grader varmt, vad kan man då behöva ändra ifall det nästa gång är svalt med bara 10 grader varmt ute? Det är ju en väldigt svår fråga men ändå.

KAN behöva feta på bestyckningen, beror på hur rätt du låg tidigare. Luftfuktigheten och trycket spelar roll också, dock sällan lika mycket roll som temperaturen.

Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
okey tack. Försöker mjölka dig på så mkt info som möjligt nu

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

C.S skrev:
okey tack. Försöker mjölka dig på så mkt info som möjligt nu

Känslan är svår att förmedla...

Men man belönas när man gör rätt!

Gör du fel och är riktigt snabb kan man undvika skärning, oftast brukar den gå lite lite bättre precis innan den skär. Vi snackar kanske en sekund som man har på sig.

Skåne
Här sen Jun 2010

Trådstartare
okey. Jag kommer förvisso vara ganska försiktig i början så skära kommer den nog inte göra men man får testa sig fram thumbs up

Rotax Max
4953 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande