Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 56, 57, 58 >> 4 besök senaste veckan (191530 totalt) |
Re:
Såg precis att Köhler hade det kitet och tänkte ringa och kolla pris. 6000:- känns surt att lägga på ett såpass enkelt skitfel. Du besparade mig iaf ett telefonsamtal ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
![]() men det kan ju inte vara så mycket som skiljer ![]() I värsta fall kan man ju behålla centrumena från dom gammla remskivorna och skruva eller modif lite för att få ihop med dom nya ![]() Ingen remmtillverkare garanterar mer än ca 6000 till 6500 varv på dom gammla "kilremmarna". Dessutom är alla nytillverkade kilremmar bredare över ryggen och det gör att remmen ligger för högt i remskivan, blir för varma och vänder sig. Problemet fanns redan på 60 talets räserbilar enl "min motorguru" Jaktlund. Jag fick alla möjliga tips "gammla huskurer" som att koka remmen i olja ![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Hmm, det låter som en bra idé. När det gäller vattenpump och generator borde det inte vara några problem med att byta remskivor men vet du hur det ser ut på veven? _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Det var några år sedan jag skruvade S14 motor, men principen på skivorna är om jag inte helt missminner mig densamma. Är inte själva remmskivan bultad/nitad i navet, och då är det ju inte så svårt för en sån "uppfinnare" som dig. Det enda jag inte monterade var själva spännaren till multiremmen (det är en stor jäkla klummp med avfjädrat spännhjul) Jag använde den gammla spänningen genom generatorn. Du löser nog problemet utan problem ![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Tyvärr så ser det annorlunda ut ![]() Vevaxelhubben är en enhet på s14. Det är ett stålcentrum som är ihopvulkat med ytterdelen som är remskivor/damper. Det man skulle kunna göra isf är att man svarvar bort remskivespåren på en s14 hub och krymper på en remskivedel från en annan maskin som har multirib. _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Var och lekte lite på Mantorp på Gatebil och lyckades köra 12 mil på banan och det gick åt 1,5 tank e85 så bilen fick smaka på en hel del
![]() ![]() Rem-bekymret löste jag genom att snedslipa fästet på generatorn vilket fick remmen att lina mycket bättre och nu hade jag inte något rem-bekymmer längre ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Var ute och busade lite igårkväll och märkte att lådan bråkade. Började med att 3:an var knepig att få i och trodde då att det var en synkring som sagt upp sig.
Ställde in bilen i garaget och stängde av. Tänkte att jag skulle testa om det gick att växla med stillastående motor/låda så det inte var spakstället som krökt sig. Slutade med att lådan sa upp sig helt och det går inte att få ur 4:ans växel. Misstänker starkt att en skiftgaffel sagt upp sig från sitt arbete... Nu blir det ingen återvändo, nu ska V8:a lådan från en 540 dit istället! Blir en växel till och mycket fetare prylar. Lite strul bara då jag måste byta lamell, korta kardan och spakställ mm. Stora frågan just nu är om jag ska köra med den treskiviga Tiltonkopplingen som jag har eller om jag ska skaffa en sinterlamell till min vanliga sachskoppling som funkat klockrent hittils. _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Lätt, den 3-skiviga så klart! Är det en 184 eller 200mm? /P _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
En flerskivig koppling brukar ju annars vara mycket snällare att köra med än med en sinter.
Min bror har en sinter i sin skyline och den är alltifrån snäll. Knappt inga krypegenskaper, hugger som F*n när den greppar. Mest av/på |
||||||
Skit i tilton, käkar ju allt i drivlinan!
om du inte kör med mesventil på slaven... 765a med 4 puckat och rätt inspänningsmått är bäst och enklast! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Instämmer,för detta är det bästa valet,du kommer få en drift säker koppling o spar på grejerna bakåt.. _________________ Bmw m3e30 replica Motorsport BMW 328ci e46 Magnus Kristiansson |
||||||
Re:
Det är en 184mm. Största fördelen med tiltonkopplingen är att jag redan har den och det är bara att skruva dit. om jag ska åka 765 tryckplatta igen så måste jag beställa en lamell och den har jag inte före fredag skule jag tippa på. Vill helst ha ut bilen imorrn. _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Vad är det för mesventil man ska ha? Har ju kört 765 med 6 puckad sinter nu och det har funkat kanon, inga slirningstendenser och drivlinan har hållt bra! Ja förutom lådan nu förstås men den har varit med i många år nu... _________________ Jonas Edling |
||||||
Tiltonen är för bra kan man väl säga..... Den bettar ju något hemskt helt sonika utan minsta slirtendens och som det sägs dom verkar tugga i sig det mesta du kan ställa mig till skaran där med.....
Det finns ventiler för dragracing som stryper flödet så att kopplingen alltid släppt snällt dock även vid växling då ju visst kanske kunde funka om man ställer den på jättelite slir men det känns sådär.... Varför byta något som funkar??? Det brukar bara skapa problem..... Men visst jag förstår ju varför då du har den..... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
Nu sitter 6 petade lådan på plats efter en del fixande och donande med förlängning av urtrampningslager, kortning av kardan och spakställ mm mm.
Känns som om det kommer bli en jäkla massa växlande men det kan ju vara skoj ![]() Dessvärre så vet jag inte om det är startmotorn som jag satte dit (inte samma som förut) som är knasig eller om det är fel avstånd till startkransen eller om det helt enkelt är fel startkrans på nya svänghjulet. Såg att det inte var samma startkrans som på gamla m5 svänghjulet och trodde då att det var m20 krans. Finns det fler olika startkransar än dessa två? _________________ Jonas Edling |
||||||
Nu sitter jag i Visby och väntar på att få komma hem till fastlandet igen.
Har varit nere och kört på Gotland ring ett par dagar. Tyvärr sa bromsbeläggen fram upp sig helt idag så det blev bara körning halva dan. Annars funkar bilen rätt bra på bana. Känns lite orolig i bak och självklart skulle man vilja ha mer fäste/däck. Men det är iaf förbannat skoj att köra och man var iaf inte långsammast på banan. Var ett par porsche gt3rs och en ferrari 430 som inte hängde med iaf. ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Re:
Hur snabbt tar du dig runt gotland ring med M3:an _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 56, 57, 58 >> 4 besök senaste veckan (191530 totalt) |