| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?
|
1 besök senaste veckan (4798 totalt) |
|
Jag är lite sugen på en Porsche 996 GT3 RS och undrar om man bör undvika de objekt som har de keramiska bromsarna. Finns det någon här som använder sin 996:a med PCCB på bana, funkar det? Har läst någonstans att det fanns både gen1 och gen2 av PCCB på 996 modellen, stämmer det och hur ser man skillnaden på dom isf.? Jag skall ha bilen till bankörning _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
|
Re: Porsche PCCB bromsar, skit eller inte?
PCCB funkar kanon. Är lätta och blir inte lätt överhetta så de håller bromsverkan varv efter varv.....de käkar dock belägg med god aptit och kan lätt skadas vid tex en avåkning PCCB Gen 1 hade vissa problem med att skivorna delaminerade, löstes till gen 2. Nya skivor är hutlöst dyra så många köper cupskivor i stål och kör med dem istället och lägger PCCB skivorna på hyllan. Jag har kört med PCCB tre säsonger och de har funkat kanonbra för mig, de satt på bilen när jag köpte den och jag tänkte köra så länge de håller, sedan blir det nog stålskivor. _________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||
|
Slutar artikel nr på .93 så är det gen 2.
Ex framskivorna; Front Part Numbers: 996.351.031.92 Left Gen I 996.351.031.93 Left Gen II 996.351.032.92 Right Gen I 996.351.032.93 Right Gen II _________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||
|
Re:
Är det en GT3 RS torde det vara 2 gen. Första generationen satt väl bara på GT2:an första årsmodellen?! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson
|
||||
|
Artikel nr och tillv datum är instansat på "bellhouset" så man ser vad det är för gen även när skivorna är monterade.
Jag har sent tillverkade Gen 1 på bilen just nu (var bytt på min bil när jag köpte den då skivorna som bilen sålts med tydligen delaminerat). Har även en uppsättning nya Gen 2 på hyllan som backup till den dagen bilen skall säljas
_________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||
|
Re:
Gen2 PCCB började man montera på årsmodell 2005 har jag fått reda på. Lufthålen i skivan är olika mellan Gen1 och 2, så där man man också se skillnaden om man är osäker vad man har. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
|
Sen ska du veta att känsla inte är den bästa alls i dessa PCCB, många tar även bort dom för dom är allmänt äkliga och köra med på bana, pedal läget är inte samma, det är svårt att tå och häla då pedal läget är för högt och så vidare
Mitt tips är köp bilen men lägg dom på hyllan, på med cup skvor och gula pagid sen är du redo, ja visst bilen är 20kg tyngre men du kommer inte ångra dig tro mig _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Re:
Håller helt klart med Rickard på den punkten! Jag blev förvånad hur dålig bromsverkan och känsla det var med PCCB Jag hade gen 2 på bilen. Bytte till PFC skivor fram och CUP bak då kändes som det ska på en Porsche
Men det var konstigt nog mycket mer känsla och bett i min gamla bil (964 RS N/GT)
|
||||
|
996 GT3 RS har väl inget antisladd system som turbon?
Annars så ska man nog stänga av det med PCCB bromsar, det ska tydligen käka bakbromsar på bana när den ligger och bromsar bakhjulen av sig självt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1 besök senaste veckan (4798 totalt) |