Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
KÖPES
![]() |
3323 besök totalt |
!!!! KÖPT !!!! Bmw motor M52 på 2,8 liter !!!! KÖPT !!!!
![]() dvs; kabelhärva, box, grenrör och dylikt. /// Roffa 070-5298447 _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Mu måste jag var lite petig ![]() är möjligtvis en M52B28 du vill köpa ![]() Motorn som satt i t.ex E36 328, Z3 2,8, E39 528 glöm inte att nyckel,ews box & data box är kodade ihop på dessa _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
![]() ![]() ![]() Föresten vad är ews box förnågot ? och behöver man nyckel om man bygger räserbil ![]() Eller får man inte igång motorn utan allt detta ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Hej Roffa, DME (styrboxen) skickar en kod till EWS:enheten. Förutsatt att EWS känner att rätt transponderchip (rätt nyckel) är i närheten av ringantennen kommer den att skicka en annan kod tillbaka till DME. Uppfattar DME den senare koden som rätt i förhållande till den första kommer den att "låsa upp" och bilen startar. Det går att få igång en nyare motor med endast DME (ECU boxen), men då måste du skicka in boxen till någon som kan avaktivera den modulen som styr själva EWS kommunikationen. Ett enklare alternativ är att montera ett eftermarknadssprut istället för original ECU, då slipper du alla elektriska utmaningar. En M52B28TU (dubbelvanos) finns även med EWS generation III och då är det än mer avancerat än det jag skrev ovan. En "TU" maskin är dock att rekommendera då den väger mindre och har en del interna uppgraderingar vilket gör den fördelaktig. Lite beroende på vilken kaross du skall stoppa denna maskin i så kan du behöva byta oljetråg mm. Finns gott om 2,8l maskiner på skrotarna. http://www.bildelsbasen.se/ sök på E36/E46/E38/E39/Z3 så får du massor av träffar _________________ Patrik Skoog |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Det får jag väl inte om den skall gå i Modif klassen i cupen ?
Kan tänkas att "Svarten" tas till nåder igen ![]() ![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Då ser vi fram mot att du kommer till start på knutan ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Nej. Ett alternativ till 2,8:an är en 2,5:a med eftermarknadssprut, separata spjällhus och ett väl avstämt avgassystem som är tillåtet i en E30. Detta ger samma effekt, men antagligen något mindre vrid. _________________ Patrik Skoog |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
![]() ![]() Med alla boxar hit och dit + kabelhärvor ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
har nämnt det förut & tänker nämna det igen varför tillåta separata spjäll istället för att få byta kammaxlar i M52B25:an vilket det handlar om om det gäller 2,5L sexan i mod. Sep spjäll är dyrare & krångligare sätt att få 2,5.an konkurenskraftig vilken gissningsvis kommer innebära att ingen kommer välja denna väg att går. nu har jag gnällt klart ![]() & ner jag avundas inte ert jobb i reg gruppen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
![]() Kort svar, en av anledningarna är att behålla block/topp 100% original precis som alla andra 24v motorer i klassen, externa delar ok att byta. Skall vara enkelt att kontrollera. 2,5:an finns mer än som M52, visst kan vi gå på djupet med ett motorreglemente per motor typ och möjlig kaross, men du förstår själv hur många sidor det skulle bli. ![]() OT av. _________________ Patrik Skoog |
||||
Re: KÖPES: Bmw motor 2,8 liter
Lite OT till ![]() Gaffeltruck skulle behövas för pappersversionen ![]()
Ja men inga andra som blir vettiga vikt eller vikttilläggsmässigt & S14 är ju svindyr _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
Re:
Av egen erfarenhet säger jag nej ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
![]() |
KÖPES
![]() |
3323 besök totalt |