Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor bromsskivor 944
1, 2   >>
2433 besök totalt
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Frågor bromsskivor 944

om/när ni byter skivor på era 944, köper ni Porsche original eller från Mekonomen etc?
Har någon haft några problem med ickeoriginal?
Dom nya grejorna ska på en 944 S2-91.

Tacksam för alla svar.

Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har köpt Zimmerman från Tolli och dessa har funkat bra på banan

De är ca 500:- billigare per skiva än orginal

Är det klass 3 som gäller?

om du behöver 2 st tomma dörrar till 944:an så har jag

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Hej Erik. när jag körde orginalskivor (302mm) på min 944 så handlade jag dom hos sanden,
tror att dom kostade 950kr st både fram och bak.
Skivorna höll bra trots att dom blev blåanlöpta, efter lite bankörning,

Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

tja kan nog fixa riktigt billiga skivor ..
ska kolla de exakta priset på måndag

www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

964c2 skrev:

/Björn

Enligt Tolli så är det Zimmerman original oxå, bara att de kostar 500:- mer när de kommer från Porsches lager.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

porschedriver skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Enligt Tolli så är det Zimmerman original oxå, bara att de kostar 500:- mer när de kommer från Porsches lager.

Det är inte helt självklart att det är samma kvalitet på Porsche original Zimmerman och Zimmerman om man säger så..... var det nån som fattade??

Malmö
Här sen Maj 2003

FSN skrev:
porschedriver skrev:
964c2 skrev:

/Björn

Det är inte helt självklart att det är samma kvalitet på Porsche original Zimmerman och Zimmerman om man säger så..... var det nån som fattade??

Jag har för mig att porschenummret bara finns på paketen, att det är samma nummer på alla skivo. Det var Tolli som sade det tror jag men jag vet inte säkert. Våra skivor har i alla fall gått 10 timmar racetempo utan minsta problem.

Same shit but different price

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Har hört att det har varit problem med eftermarknads Zimmerman skivor till Porsche men har aldrig hört någon klaga på originalskivorna.........

Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
porschedriver skrev:

Tack för all input, siste man kommer nog närmast sanningen thumbs up
Det blir nog Peter Sandén

Malmö
Här sen Maj 2003

Erik Woode skrev:
porschedriver skrev:

Tack för all input, siste man kommer nog närmast sanningen thumbs up
Det blir nog Peter Sandén

Min 944 har skivor från Tolli fram och från Sandén bak så vi får väl se

Ibland är det tillgång mer än pris som avgör....

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

FSN skrev:
Har hört att det har varit problem med eftermarknads Zimmerman skivor till Porsche men har aldrig hört någon klaga på originalskivorna.........

Är det inte andra än standard 944 skivor??? Du kan mycket väl ha rätt, det snackas ju alltid mycket hit och dit. Eller så yrar folk bara och Tolli hade rätt

Satte på nya skivor på 993:an, efter 500 mil så ser vänster skiva ut som ny medan höger redan har spruckit kring hålen och också visar tecken på fläckvis beläggdiffusion (slagen skiva).

Bägge två har porsche nummer 993.xxx.xxx.xxx på sig men kommer från olika håll, kanske den ena är pirat eller bara måndagsexemplar.

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Hejsan!

Jag har "eftermarknads"-varianten av Zimmerman fram på min bil och är inte nöjd med dem! Vid bankörning blir de starkt blå-anlöpta och tappar bromsverkan. Det verkar som det blir någon slags beläggning på dem och jag måste slipa av skivorna med slipduk för att få tillbaka bromsverkan igen.

Jag kör med blå Pagid så det kanske alstrar mer värme än vad skivorna klarar av???

Rikard

Malmö
Här sen Maj 2003

Rikard Svensson skrev:
Hejsan!

Jag har "eftermarknads"-varianten av Zimmerman fram på min bil och är inte nöjd med dem! Vid bankörning blir de starkt blå-anlöpta och tappar bromsverkan. Det verkar som det blir någon slags beläggning på dem och jag måste slipa av skivorna med slipduk för att få tillbaka bromsverkan igen.

Jag kör med blå Pagid så det kanske alstrar mer värme än vad skivorna klarar av???

Rikard

Det låter inte som ett "skivproblem" utan som ett rent kylproblem. Blåanlöpta skivor är inget fel i sig, det indikerar bara att man har uppnåt en viss temperatur vid senaste inbromsningen, så fort belägget har släppt från den varma skivan så bildas ett tunnt oxidskikt. Beroende på hur varm skivan han bli så får beläggningen olika färg då tjockleken på oxidskiktet matchar en viss ljusvåglängd. Vid nästa inbromsning försvinner ytskiktet igen och processen börjar om.

om du får "beläggning"(grå, grön) så kan det bero på att beläggmaterial diffunderar över till skivorna.
Blå pagid har dålig bromsverkan när de är kalla det är inte det du misstar dig på.

Antagligen så hjälper det att fixa kylslangar till skivcentrum, annars kan du prova med att fräsa spår i skivan som tar bort beläggning(damm) från beläggen. Sedan är det extra viktigt att man bäddar in beläggen på rätt sätt (finns trådar om det). Det kan vara så att du kört med andra belägg på skivorna innan du bytt till Pagid och det kan vara rester från dessa belägg som ger dig problemen.

Problem relaterat till skivkvalitet är oftast sprickbildning, ojämn materialkvalitet som påverkar diffusion och som gör att skivorna "slår sig", dvs inte de som du beskrev.

EDIT: Det bildas inte heller mer värme för att man kör med Pagid utan det är så att pagiden arbetar bättre vid de höga temperaturer som uppstår vid bankörning.

Jag skulle dessutom prova att slipa beläggen försiktigt med sandpapper så man får bort den blanka ytan, detta kommer antagligen fungera bättre än att slipa skivorna.

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Christian!

Tack för dina synpunkter.

Visst är det ett kylproblem, något annat har jag aldrig trott. Men jag vidhåller fortfarande att det är skivorna som är "boven" i dramat för jag hade inga som helst problem med originalskivorna.

Eftersom Pagidbeläggen har en högre friktionskoefficient än de belägg jag hade tidigare
så alstrar de mera värme.

När jag pratar om slippapper så menar jag att jag gör precis det du skriver, alltså tar bort ytbeläggningen för hand!

Jag tar tacksamt emot tips om alternativa skivor! om problemen kvarstår denna säsong så byter jag till Porsche originalskivor, då i kombination med PFC-belägg. Vad tror forumet om detta?????

Rikard

Laholm
Här sen Nov 2002

Rikard Svensson skrev:
Eftersom Pagidbeläggen har en högre friktionskoefficient än de belägg jag hade tidigare

Det där får du gärna utveckla!

Lidköping
Här sen Aug 2003

Pär

Hittade inte Calle Björks eminenta formelsamling så någon exakt matematisk förklaring kan jag inte ge men jag är säker på att någon annan på forumet kan hjälpa till.

Lite förenklat kan man säga att ökad friktion medför en högre energiåtgång = mera värmeutveckling. Det finns dock flera faktorer som spelar in här. Med ökad friktionskoefficient på bromsarna kan man ju bromsa senare = mindre tid = mindre värmeutveckling. Å andra sidan har man då högre fart = mera energi = högre värmeutveckling.

Vore som sagt kul om någon kunde komma med en formel som visar sambanden mellan de olika faktorerna.

Rikard

Malmö
Här sen Maj 2003

Rikard Svensson skrev:
Christian!

Tack för dina synpunkter.

Visst är det ett kylproblem, något annat har jag aldrig trott. Men jag vidhåller fortfarande att det är skivorna som är "boven" i dramat för jag hade inga som helst problem med originalskivorna.

När jag pratar om slippapper så menar jag att jag gör precis det du skriver, alltså tar bort ytbeläggningen för hand!

Jag tar tacksamt emot tips om alternativa skivor! om problemen kvarstår denna säsong så byter jag till Porsche originalskivor, då i kombination med PFC-belägg. Vad tror forumet om detta?????

Rikard

Min "poäng" är att du egentligen redan slipar beläggen. När du slipar skivorna så ruggar du upp slitytan. Denna matchar då inte längre beläggens slityta utan fungerar som ett sandpapper på beläggen. Glaseringen på beläggen försvinner och du får återigen bättre bromsverkan. Vad jag menar är att du skall strunta i att slipa skivorna och bara slipa beläggen och du kommer få ett bättre resultat(eller åtminstonde samma)

Effekten är välkänd med Pagid och uppstår när beläggen används även för gatkörning. Värmecyklingen ser då helt annorlunda ut och man får glasering på beläggytan nästa gång man är ute och hårdkör.

Som jag sade innan så har problemet troligtvis inget med skivorna att göra, utan just att du bytt till Pagid.

Sedan är det en allmän missuppfattning att det blir mer värme med Pagid (eller andra racebelägg)
Detta är FEL, FEL, FEL..... Det enda som bestämmer uppvärmningen är hastighetn vid inbromsningens börja och hastigheten vid inbromsningens slut samt hur lång tid inbromsningen tagit.

Inbromsningen går EXAKT lika fort om du använder pagid eller gatbelägg, det är inte bromsarna som är begränsade utan friktionen mellan asfalt och hjul.

Däremot ger R-däck en helt annan belastning på bromsarna, dels går det att bromsa snabbare vilket ger ökad värmepåverkan, du får högre hastighetr ut på rakor(men även in i kurvor), samt du ändrar bromsbalansen på bilen så att du får mer uppvärmning av frambromsarna.

Jag lovar dig att ända möjliga åtgärderna är att dra kylluftsslangar till bromsarna, uppgradera till större bromsskivor eller köra långsammare.

Glaseringsproblemet med Pagiden kan ävven bero på dålig bromsteknik (dvs för tidig broms och för lätt broms).

Så som du beskriver det så känns det som ett tydligt fall av glasering och min rekomendation är att slipa beläggen innan bankörning och hjälper inte detta fixa mer kylluft.

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Rikard Svensson skrev:

Vore som sagt kul om någon kunde komma med en formel som visar sambanden mellan de olika faktorerna.

Just say the word....

Bromsenergi=tillförd värme=(bilens vikt)/2*(sqr(hastighet innan inbromsning)-sqr(hastighet efter inbromsning))

Här ser man lätt att ökad vikt ger mer tillförd energi, detta kan uppnås på en axel genom ökad laxväxling till framaxeln p.g.a. bättre däcksgrepp.

Man ser också att det bara är start och sluthatighet som påverkar överförd värme.

Sedan är det så att tiden som det tar att överföra bromsenergin till värme är ointressant i sammanhanget. Det som man skall titta på när man diskuterar påverkan av inbromsningstiden är enbart KYLNINGEN på bromsarna.

EDIT: Be mig inte om en formel för det för då måste jag skriva differentialekvationer på samma sätt som ovan och det pallar jag inte och ingen kommer vilja läsa det

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Christian

Jag får nog vara lite tydligare.

Problemen uppstod inte när jag bytte till Pagidbelägg utan när jag bytte skivor. I och för sig bytte jag belägg samtidigt men till samma fabrikat och typ. Kan ju också vara ojämn tillverkningskvalitet?

Jag kom även ihåg att jag köpte bredare (och betydligt färskare) R-däck i samma veva så det påverkar ju naturligtvis också.

Naturligtvis slipade jag även av beläggen samtidigt som skivorna.

När det gäller värmeutvecklingen är det som sagt många faktorer som spelar in. I mitt fall var det definitivt inte friktionen mellan däcken och asfalten som satte begränsningen efter ett antal varv med originalbelägg:D

Tills denna säsongen har jag monterat "gummispoilers" från en 944 turbo-cup som skall leda upp luft mot bromsarna. Det skall bli kul att se om det funkar!

Vi kanske har kommit från ämnet lite. Jag hävdar dock fortfarande att jag tycker att de Zimmermann-skivor jag har på nu verkar sämre än Porsches originalskivor och hade jag fått välja idag hade jag köpt original!

Tack än en gång för era synpunkter!

Rikard

Malmö
Här sen Maj 2003

Rikard Svensson skrev:
Christian

Jag får nog vara lite tydligare.

Problemen uppstod inte när jag bytte till Pagidbelägg utan när jag bytte skivor. I och för sig bytte jag belägg samtidigt men till samma fabrikat och typ. Kan ju också vara ojämn tillverkningskvalitet?

Jag kom även ihåg att jag köpte bredare (och betydligt färskare) R-däck i samma veva så det påverkar ju naturligtvis också.

Tack än en gång för era synpunkter!

Rikard

Känns som det är R-däcken som är boven i dramat

Tänk på att värmecykla när du byter belägg och skivor. Gör detta på rätt sätt. Finns beskrivningar på på rejsa.nu annars kan du få sådana problem som du beskrev.

På 11:an har jag motsvarande "gummi" spoilers för att dra uppp kylluft. Fungerar hyfsat men inget mot riktiga kylslangar, vem behöver dimljus.....

Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Pär Hylander skrev:
Rikard Svensson skrev:

Det där får du gärna utveckla!

Man kan se friktionen mellan två ytor som ett mått på hur mycket rörelseenergi som kan omvandlas till värmeenergi per tid eller per glidsträcka.

/ Pär

Frågor bromsskivor 944
1, 2   >>
2433 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande