Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (43831 totalt) |
Hej
Ska fixa lite bilder i helgen när jag kommer hem . Plåten i tröskeln är 2-3m/m tjock och längden omkring 15cm tror jag , höjden = tröskelns höjd . Fastsatt med 6st 1/4" skruvade från insidan med små brickor under skallen . Övre fästet är en bult 9/16" (tror jag det var) isatt från kupen ut i motorrummet längden runt 100m/m med en fyrkant istellet för 6-kantskalle där det är ett hål borrat på tvären för skälva fästet av bältet . Jävligt klen dim tror runt 5-6m/m . Att bulten är så lång beror på att den sitter i ett dragstag som i sin tur är fäst i innerskärmen strax bakom tankarna . Kan inte förklar det på bättre sätt . Ni kommer att förstå när jag tagit kort på det hela . Ha det Nalle _________________ Björn Bolumlid |
||||
_________________ jakob rydh |
||||
Hej
På mina bälten sitter justeringarna av bälteslängden i den del som sitter fast i tröskeln , alltså bandet som går över benen . Nu till bilderna över installationen dom vart inte så bra men hoppas ni har nytta av dom . [img] Den här bulten med bältet sitter i hörnet bakom stolen och går in i motorrummet och fäst i en lång hylsa på dragstaget som visas i bilden här under . [img] [/img] Detta vart ingen bra bild men hoppas ni förstår var det sitter . Nästa visar fäste med lås i mittkonsol ,, sitter en fastsvetsad mutter i ramen . Inget Lotusmärke här inte > . [img] [/img] Nästa visar bältesfästet som sitter i tröskeln . [img] [/img] Bulten som till fästet i tröskeln [img] [/img] Näst bild är faktiskt intresant och jag visste inte att jag hade den kvar . Tog en massa bilder för att bli klok på hur fästet i tröskeln var utformat . Bilden är tagen bakifrån in i tröskeln och det var ett rent litet h...e att få kamran att fokusera på rätt del . Plåten som jag har ersatt det här sönderrostade skräpet med är av 1,5mm rostfri plåt med ett par små förstyvningslister på på var sida om fästbulten till bältet . Lägg åxå märke till rostflagorna som ligger på tröskelns utsida , egentligen helt otroligt att det gick att skruva loss bulten på insidan . Småbultarna som höll plåten på plats fick jag dock slipa bort . Snön börjar att försvinna och alldeles för mycket kvar att göra på bilen , börjar mer tro på att rulla till midsommar i stället för nu i vår ( att man aldrig lär sej "Nästan klar , bara lite småfix kvar." det slutar ju oftast med en större renovering och dubbelkolla allt som förre ägaren fuskade med . Ha det gott ni lyckliga som har något körbart redan nu . Nalle _________________ Björn Bolumlid |
||||
Upptäckte sent i höstas att det droppade bensin från ena tanken. Har hissat bilen i helgen för att få ur tanken. När jag tittade ner i tanken såg jag någon sorts plast som tanken var fylld med, antagligen för att inte bensinen ska skvalpa runt. Någon mer Europaägare som har sett detta också?
Plasten syns i hålet. Klicka på bilden för att förstora. Det behövs hissas en bit för att få ur tanken underifrån. För att inte tanken skulle rasa ner när jag tog ur sista skruven i tanken satte jag en domkraft under tanken, _________________ jakob rydh |
||||
Har lite svårt att få temperatur mätaren att fungera ordenligt. Jag tror att det kan vara temperatur givaren som inte fungerar som den ska eller kanske har fel sorts givare. Ni andra Europa ägare som kör crossflow vad har ni för nummer på era givare? Eller kan man använda original givaren till 1470/1565 cc motorn?
_________________ jakob rydh |
||||
Svenskt sportvagnsmeeting närmar sig! Är det några Europa åkare som tänker dyka upp under helgen? Förra året tror jag vi var fyra som hade bil i körbart skick (pratade dock med många som hade renoveringsobjekt i garaget). Vore kul om några dök upp så man kunde tjöta olika lösningar.
Berne kommer du med din sjua? _________________ jakob rydh |
||||
Nä ingen 7:a i år. Den läcker olja mellan lådan och motorn så det blir att skruva och det finns ingen inspiration för det. Tycker inte det är så kul med den bilen längre. Känner för att sätta tänderna i Europan istället men det är lite annat på gården som måste fixas först.
Det blir Volvo till Knutstorp på lördag för det får man inte missa. Vi ses väl då. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||||
Hej Jakob!
Mötte dig i Ljungby för nån dag sen utanför Shell. Hälsade men du såg nog inte att det var jag (körde bruksbilen) Vi ses nere på Knutstorp. Åker nog Elise dit på fredag kväll och ligger i tält i helgen om vädret blir som utlovat. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hej Patrik!
Såg någon som gjorde tummen upp i en röd Audi, var det kanske du? Det är ju många som hälsar när man kör Lotus!! Hade varit hos Hildingsson och justerat förgasarna så nu går den som en skott, Tur att en lastbil varnade för Poliser utanför Rattugglan Annars!!??? Ses till helgen Patrik och Berne! _________________ jakob rydh |
||||
Ska bli kul.
Jag tror att det kommer en nyrenoverad Lotus 47 som ska va med och tävla bara det är värt hela resan. _________________ Berne Fransson Esther Se7en -06 Lotus Europa S2 -70 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32034 |
||||
Jag såg Bosse uppe på Gelleråsen men han körde inte när jag var där på söndagen. De höll på att lasta in den i släpet när jag såg den så jag hann inte titta närmare på den. Hade han problem med den kanske? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
_________________ jakob rydh |
||||
Han borde väl vara i england snart tror jag med den Vet att han väntade svar från Silverstone , försökte ringa han idag men inget svar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Tror nog inte att varken bilen eller Bosse är så pigga Bilen hade visst brunnit två gånger i Karlskoga och Bosse har en punkterad lunga. Hoppas att man snart få se dom på banan igen. Skulle vara gott att se och höra 47an, även om Europan lååteer underbart när man varvar mätarn ut!! läs: 8000rpm. Hildingsson fick till en perfekt inställning av förgasarna! Har dock lite glapp i bakvagnen, ingen som har ett par vikbrickor till bakhjulens centrumbult?
_________________ jakob rydh |
||||
Aj fan då var det kanske därför ingen svarade idag då
Vad har hänt med lungan ? El brand eller bränslebrand ? Hm hur hårt drar du dom bultarna ? Kör utan vikbrickor på S1an utan problem Locktite + 200 + Nm och sen färgmarkera så man ser om det flyttar sig ! Aldrig lossnat Sen kan det ju vara inner hylsan som kanske jävlas ? Tror Europorna har en rätt tunn hylsa original , den som sitter i S1an är specialgjord och betydligt tjockare. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Det var brand i förgasarna. Bilen hade någon form av släckning i motorrummet så skadorna hade inte blivit så stora. Bosses lunga är visst något som han haft tidigare men att spänna fast ett fyrpunktsbälte är inte att tänka på!
Det kanske är som du säger Andreas, att det inte är centrumbulten som är felet utan hylsan. Jag har dragit bulten så hårt jag kan med rekomendation av Morgan. När jag kört ett par mil blir det ett litet glapp mellan bulten och hubben. Tycker inte att det verkar som att bulten rör sig. Hur märker jag om det är hylsan och hur modifierar man hylsan? _________________ jakob rydh |
||||
Ah tur att det inte va värre då, inte roligt med tanke på att han var inställd på silverstone !
Hur många Nm ? Jag har fått rekommendationerna "dra så jävla mycket du bara kan" Senast jag plockade ihop bakvagnen så drog jag säkert 200-250 Nm minst + starkaste loctiten Bästa är nog att riva ner uprighten , ta ur lagrena och mäta hylslängden Står i verkstadsmanualen antagligen hur lång den ska vara, kan ju vara så att den är nedsliten och att navet börjar bottna på splinsen = glapp oavsett hur hårt du drar Hylsan som sitter i S1an nu är tjockare och av inte lika mjukt material Kolla även om någon klantig ägare innan dragit in fel bultar alt gängpaj i uprighten samtidigt , jag hade de problemet på båda När du ändå tar bort inre Yoken så gör rent noga och kör med loctite samt nya sprintar. Dom är inte helt enkla att hitta nämligen om dom börjar bli för slitna om man är lite osäker på att sprintarna håller så ta buntband runt yoken för att "säkra" att sprintarna inte i värsta fall kan glida ut Är du säker att det är glapp runt hjulet btw ? kan vara så att sprintarna till yoksen börjar släppa _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Tack för tipsen Andreas! Det blir nog att riva allt och se vad som verkar galet. När jag hissar upp bilen och håller i hjulet kl 6 tycker jag att den inner U-jointen glappar ett par millimeter vid vävellådan. Är det en normalt glapp eller är det normalt? Kanske måste ha avlastade drivaxlar nu när motorn ger 170-180 hästar
_________________ jakob rydh |
||||
170-180 hästar låter otroligt mycket , eller är det Berg hästar ?
Tror Bosse fick ut 177 hk ur race motorerna Yoken mot splinsen mot lådan eller knuten ? Är det yoken så gör bara rent och använd mycket loctite samt nya sprintar så ska det nog ordna sig Finns även shims mellan Yoke & växellådan om detta inte hjälper Strunta i avlastad drivaxeln, Kör du inte med rejält breda bakhjul och mycket bankörningar så ska det inte vara någon fara så länge grejerna är i bra skick Satsa på förstärkning av radiusarm fästet i ramen istället innan det spricker _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Yoken mot splinsen mot lådan. Inga Berg hästar utan Hildingsson hästar Motorn är ju inte helt en Arne Berg motor. Arne har gjort toppen och modifierat tändkurvan, resten är byggt av Motornord. Tror jag ska boka en tid på en rullandelandsväg och få svart på vitt vad motorn lämnar.
_________________ jakob rydh |
||||
Ah , tänkte den va berg hästar för dom stämmer ju inte för 5 öre
Hm Glappar den in och ut eller upp och ner ? Har också velat få borde Mgn & Lotusen på rullande men inte lyckas hitta någon nära GBG _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa "Else" S2 1969 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (43831 totalt) |