|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

02 Jul 2010 16:05
Va!?  Det har försvunnit några inlägg här under dagen! Inget jätteviktigt, men ändå.
Bilen är nu packad och klar för mossen imorgon, men jag hittar inte mina handskar.  Det är över fyra år sedan jag hade dem och jag trodde de låg ihop med hjälmen, men icke! Skit också!
Någon som vet om ett bra startvärde på däckstrycket, kalla, 195/55-15 på smått lättad Compact? Har 1.8 bar i nu.
|
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572

02 Jul 2010 16:15
Det har vart lite si och så med rejsa.nu idag.
Jag hade startat med det däckstrycket du har nu, låter lagom att börja med.
_________________ Anders Holm
Såld
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

03 Jul 2010 22:31
Japp, då var ban-oskulden väck med denna bil!  Anderstorp idag med BMW SC var mycket, mycket varmt men väldigt kul. Långa bak-rakan är kanske inte så rolig men annars tycker jag Anderstorp var en väldigt rolig och "enkel" bana att köra. Den är snabb helt klart, försökte lite med tvåan innan start-mål-rakan men det blev mest vingligt då jag inte behärskar häl och tå så väl, och vingla vill man inte med alla snabba ekipage på banan. Så efter detta aldrig lägre än treans växel, och det ärväl snabbt?  Är väldigt nöjd med Compacten överlag. Den är väldigt snäll och förtroendeingivande på bana i det skick den är i nu. Det gick att hålla riktigt bra fart i kurvorna, säkert mer än vad jag själv mäktade med på vissa ställen, och efter en åktur med Kennie i hans härliga E30 M3 så förstod ordentligt hur man ska köra. Tyvärr praktiserade jag aldrig denna nya vetskap då skallebanken började smyga sig på framåt eftermiddagen trots flitigt vätskeintag i värmen. Men jag tycker jag kunde hänga på bitvis riktigt bra i snabba bilars tempo, tyvärr var det svårt att få riktig rytm just p.g.a, av de snabbare ekipagen när en del koncentration går åt att hålla sig undan och ha koll bakåt. Sedan är jag lite mesig också av mig. Ser jag någon närma sig ger jag upp direkt och flyttar på mig kanske onödigt tidigt i vissa lägen.
Till bilen. Den har som sagt visat sig väldigt snäll och lätthanterlig i den set-up den befinner sig i just nu. Men jag skulle vilja ha den hårdare, trots doserade kurvor på mossen så känns det att den är lite mjuk, men man kan väl inte begära mer med ett "kina-kit" och en aningens grövre krängare bak som enda egentliga up-dates från original? Tur att jag kunde köpa en uppsättning R-hjul av Christer Lundman förra helgen, utan att ha jämfört med gat-däck på bana med denna bil så är det inget snack, R-däck är ett måste! F-n vad bra de greppar! och jag kan inte ösa nog med lovord över Carbotech-beläggen, de var oerhört förtroendeingivande! Inte en tendes till mattning och fading trots ca 100km/h i nerbroms som mest efter långa rakan i denna hetta som var idag.  Värmen tog dock ut sin rätt på en del av mina trötta originalbussningar, när jag backade in min "ruta" så riste och hoppade hela drivlinan och jag var först rädd för något slags haveri. Men efter en god middagsburgare från Rent-a-chef så tog jag en liten provtur utanför området och allt var ok igen. Det hade varit skönt att byta allt sunkigt gummi mot hårda grejer som pallar lite banåka i kombination med hög värme. Men förutom detta så har bilen kött sig exemplariskt!
off-track så måste stora tack framföras till Samson för lån av handskar (har ännu inte hittat mina...), till Johan Rius för bälteslåset jag fick och till Kennie som bjöd på en riktig rolig och lärorik fortåkar-resa sin härliga E30 M3!
Vidare har jag träffat en del ur Compact-maffian, bröderna Lundman, farbeyonddriven och Mattias Becker. Trevliga pratstunder!  och så hade jag trevligt sällskap av racetech i gatbilsdepån.
Sedan fanns det så klart fler man skulle vilja ha hunnit med att prata med, det var många igenkända bilar från rejsa. Men vi får ta det nästa gång på Knutstorp?
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692

03 Jul 2010 22:37
Tack för rapporten det lät vettigt ju! Bilen ser fräsch ut, lite lättoskuldsfull
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580

04 Jul 2010 08:30
bilderna ser inte ut att funka?
tack själv för sällskapet i bandepån, alltid kul att träffa nytt folk!
_________________ Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
|
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572

04 Jul 2010 09:10
Bilen såg ut att sköta sig utmärkt i böjarna när du svischade förbi
Tack för stål och en trevlig pratstund!
Det ska bli kul att se hur man hänger på med samma chassi, mindre motor & lättare bil på knutan
Trist att det inte var samma ABS modul så jag kunde visa.
Tummen upp för den smidiga stolsinstallationen som jag kommer kopiera rakt av i den mån det går
_________________ Anders Holm
Såld
|
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105

04 Jul 2010 10:53
Trevlig rapport och bra skrivet!
Kan endast hålla med dig angående carbotechbeläggen.
Jag kör XP10 fram och XP8 bak, och de bara bettar och bettar, aldrig haft någon tendens till att fada trots det varma vädret igår.
Marcus (Timmy1701) hade dagen till ära köpt nya mintex bak till sin E30, och det var så lite slitmaterial kvar efter dagen så man inte såg nåt annat än metall
Lossade bakhjulen på min egen idag, och konstaterade att mina XP8 fortfarande ser ut som nya
Att få i lite fräscha bussningar här och var kommer göra ännu mer för körkänslan i bilen, vi har ju Millway inte så långt bort...
_________________ Peter Sternersson
|
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 459

04 Jul 2010 15:26
Bra rapport och med bilder.
Tack för Rejsa märkena.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N
Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

04 Jul 2010 21:35
Racetec skrev: | bilderna ser inte ut att funka?
tack själv för sällskapet i bandepån, alltid kul att träffa nytt folk!  | Har vid endast en titt av flera sett att den del bilder inte funkat, prova igen!
farbeyonddriven skrev: | Bilen såg ut att sköta sig utmärkt i böjarna när du svischade förbi
Tack för stål och en trevlig pratstund!
Det ska bli kul att se hur man hänger på med samma chassi, mindre motor & lättare bil på knutan
Trist att det inte var samma ABS modul så jag kunde visa.
Tummen upp för den smidiga stolsinstallationen som jag kommer kopiera rakt av i den mån det går  | Du kommer lätt att ha goda möjligheter att hänga med. Knutan är krokig och på snabba Anderstorp märktes det tydligt att det krävs rejält pulverförsedda bilar för att åka mycket fortare rakt fram och när det svänger hänger det mest på den som sitter och styr. Så ingen ska underskatta en LÄTT 316i Compact! Men jag har hunnit lätta vidare innan dess!
Peter_1982 skrev: | Trevlig rapport och bra skrivet!
Kan endast hålla med dig angående carbotechbeläggen.
Jag kör XP10 fram och XP8 bak, och de bara bettar och bettar, aldrig haft någon tendens till att fada trots det varma vädret igår.
Marcus (Timmy1701) hade dagen till ära köpt nya mintex bak till sin E30, och det var så lite slitmaterial kvar efter dagen så man inte såg nåt annat än metall
Lossade bakhjulen på min egen idag, och konstaterade att mina XP8 fortfarande ser ut som nya
Att få i lite fräscha bussningar här och var kommer göra ännu mer för körkänslan i bilen, vi har ju Millway inte så långt bort... | Tack! Hur funkar XP10 till vardags? Har redan börjar förhandla med frun om ett vinterskott för att kunna riva bakvagnen i vinter!
Z3 M skrev: | Bra rapport och med bilder.
Tack för Rejsa märkena.  | Tack, och varsågod. Visst gick bilen bättre med märkena? Kul att bli omkörd av dig, det gick rejält fort!
Bild tagen av Johan.N, jag känner mig inte alls jagad...
En bild på läckerbiten jag fick nöjet att åka med i (rejält fort!). Tack igen Kennie!
|
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105
_________________ Peter Sternersson
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692

06 Jul 2010 09:20
Nog böjd och hålla med utan att ha testat själv  Vet att Stacke inte ens höll XP10 i lager (iallafall förrra året) då dom är mer renodlade så att säga. XP8 funkar bra varje dag för oss med gatbilar.
Vet inte varför men första året jag körde XP8 gnisslade dom som bara den men nuförtiden är dom i stort sett alltid tysta, det har kanske med materialet i skivan att göra vad vet jag?
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

15 Jul 2010 20:31
Idag har bilen blivit ompysslad, eller snarare mer rensad och styvare.
All stereo är nu ute, bakluckan rensad på torkare och klädsel, bagage-golvet plåtrent (mattan åkte ut) och inga gummi-mattor inne i kupén. Har inte vägt något än men uppskattar att 6-7kg till försvunnit.
Har nyss monterat mina excentriska M3-bärarmsbussningar. Originalvariant i gummi (i princip solida) från Meyle. Gick förvånansvärt smidigt då jag i förväg tog med lite avdragare hemifrån till jobbet och kunde pressa i och ur bussningarna i starka pressen. För återmonteringen tillverkade jag ett specialverktyg som sedan visade sig helt onödigt. >  Med silikonfett, två nätta slag med gummiklubba och handkraft så var de på plats på bärarmen.  Alltså, jag har ju inget emot medgångar, men blev jag nästan lite sur för att mitt fiffiga verktyg inte behövdes.  Har inte tagit några bilder på detta för jag antar att varenda E30 och E36-åkare redan bytt dessa bussningar!
Eftersom jag sitter på jobbet nu så får jag prova lite i rondellerna på vägen hem.
|
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692

15 Jul 2010 21:38
_________________
NS 349/7.51.80/9.07.00
|
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572

15 Jul 2010 21:50
Jag kör ju med original M3 excentriska och tycker det fungerar fantastiskt bra. I kombination med brickorna för camber så styr den in jättefint..och känns stadig i sidled, fast jag har två brickor per sida, mkt camber
_________________ Anders Holm
Såld
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

16 Jul 2010 10:47
Johan Sjöström skrev: | Nå?
 | Första känslan är att styrningen blivit mycket krispigare, härligt! och en känsla av styvare framvagn överlag. Vibrationer vid broms i vissa lägen har helt försvunnit vilket är ett vanligt fenomen med dåliga bärarmsbussningar. Negativt är att vibrationer letar sig upp i ratten i vissa hastigheter men jag är tämligen säker på att detta kommer från hur däcken slitits. Klackarna blir på vissa däck som "trapp-steg" och detta kan ge vibrationer. På mina däck "nya" däck har det slitit rätt hårt på insidan, troligen tack vare camber-brickorna, och där har jag fått dessa "trappsteg" Men det är lätt att ta med en ännu bättre framvagn!
farbeyonddriven skrev: | Jag kör ju med original M3 excentriska och tycker det fungerar fantastiskt bra. I kombination med brickorna för camber så styr den in jättefint..och känns stadig i sidled, fast jag har två brickor per sida, mkt camber  | Det började kasa friskt med verktyg när jag skulle åka på lite på vägen hem så jag har inte kännt så mycket på bilen än utöver det som skrivits ovan. Jag kommer hålla mig till en "camber-bricka" då framdäcken nu slits märkbart hårt på insidan, vill inte förvärra detta. Detta var inte något problem med 205/60 och 15"-hjul, men när de nya bredare 17" kom på plats så sliter det hårt på insidan. Skulle kunna köra utan bricka till vardags och kanske två på banträffar, men jag orkar inte skruva hur mycket som helst, tycker det är jobbigt nog med två hjulbyte/racedag. En gyllene medelväg får det bli, m.a.o. en kompromiss som inte är bra någonstans.
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

20 Jul 2010 11:13
Davve skrev: | Negativt är att vibrationer letar sig upp i ratten i vissa hastigheter men jag är tämligen säker på att detta kommer från hur däcken slitits. Klackarna blir på vissa däck som "trapp-steg" och detta kan ge vibrationer. På mina däck "nya" däck har det slitit rätt hårt på insidan, troligen tack vare camber-brickorna, och där har jag fått dessa "trappsteg"  |
Jag är inte så säker på ovanstående teori längre. Vibrationerna kommer och går lite då och då mellan ca 100-130km/h. De är inte kraftiga och uppstår enbart när man håller ratten rakt fram, de försvinner direkt om man vrider minsta lilla på ratten, vilket får mig att utesluta obalans i hjulen. Det är inga kraftiga vibrationer utan man kan få ratten att sluta vibrera enbart genom att hålla hårt i den. Och de fanns inte innan med de gamla sunkiga original bärarmsbussningarna (vilket får mig att utesluta obalans i hjulen igen) utan kom som sagt med bytet till excentriska M3-diton (original av solid gummi). Vad kan vibbarna bero på? Är det någon som har samma erfarenhet?
|
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572

20 Jul 2010 13:32
Kantstött fälg?
Skit mellan fälg & nav?
Tappad balanseringsvikt?
Hjullager?
Är fälgarna till E36 eller kör du med centreringsringar?
Bara att börja bocka av i listan... som kan göras längre tyvärr.
_________________ Anders Holm
Såld
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

20 Jul 2010 21:43
Det är väl egentligen bara att ta tag i det, får felsöka och bocka av. Tycker bara det är lite mysko att det kom precis i sambandet med byte av bussningar och jag inte har varit med om ett likadant fel förut. Ännu en sak på semesterns att-göra-lista.
Som svar på frågan är fälgarna till Z3, samma navdiamater som E36 och alla andra Bimmers utom E39.
|
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212

20 Jul 2010 22:04
Har du gjort en hjulinställning efteråt?
_________________ Johan Rius
Tonykart Racer DD2
|
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086
Trådstartare

21 Jul 2010 08:27
Johan Rius skrev: | Har du gjort en hjulinställning efteråt? | Nej. Har ett par stumma excentriska (caster) topplagringar jag skulle vilja ha dit i framvagnen också innan dess. Kan bristen på hjulinställning vara boven?
|
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212

21 Jul 2010 16:04
Toe ändrar sig, är för varm i skallen för att säga åt vilket håll just nu.
Hur mycket och om det är källan till vibrationerna har jag ingen aning om.
_________________ Johan Rius
Tonykart Racer DD2
|
|