Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 TURBO från tyskland
7418 besök totalt
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Porsche 996 TURBO från tyskland

Hej.
Nu har jag sålt av bilen och riktar in mig på bilen jag haft i tankarna ett bra tag.
Porsche 996a turbo.

I Tyskland finns det rätt många och vad det verkar av annonserna att dömma har dom gått rätt få mil och är väl omhändertagna och ser bra ut på bilderna men hur ofta är det bara struntprat från försäljare? Kan man gardera sig genom att man köper från en liten större bilhandlare? försäkra sig från att den krokad eller skruvad

dom finns från 370k och uppåt i tyskland och rätt många som verkar jätte fina ligger på ca 370k.
hur är dessa bilar i skicket tror ni, är det att lita på om en handlare säljer eller är det lika läskigt som från privatperson?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1105



Det finns faktiskt en bra importguide på Autopower:
http://www.autopower.se/guider/importguiden/

Läs den och du har svar på de flesta av dina frågor.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



370k får du ingen som är nått att ha

En 996 turbo som är okey ligge rpå 450k och en bra 500k

Finns en super fin i rätt färg i swe för 580hk

Tänk på om du köper fel ox så kan det bli RIKTIGT DYRT

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Menar du 580hk eller att den ligger på 580hk?
Nu "kryllar" det av porsche 996 turbos på blocket vad jag kunde se efter en snabb titt.
Men vad är det som kan vara dåligt på en 996a som gör att det blir en "skitbil" som inte är värd att köpa.
Förutom sånt vanligt som oljeläckage, dålig koppling, turbo etc.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

Teknikens värld hade en gång för länge sedan en mercedes som projektbil. När de skulle sälja den satte de ett, som de ansåg, rimligt pris. Jag tror det begärda priset i annonsen var 30 000 kr, ingen hörde av sig.

Efter några veckor utan intressenter, så frågade de en bilhandlare om han kunde tänka sig att köpa bilen. Bilhandlaren tittade på bilen, prutade några tusen och så var köpet klart.

Då frågade de förvånade reportrarna hur det kunde komma sig att de inte fick sålt bilen på annonsen men att du som är bilhandlare köpte bilen direkt. Då svarade bihandlaren: ni har begärt ett för lågt pris, och sålde sedan bilen några dagar senare för 45 000 kr.

Kanske gäller porsche också, den dyra behöver nödvändigtvis inte vara bättre, även om kunden ofta tror det.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3362



Re:

blixten skrev:
intressant teori


jag skippar totalt annonserna som är riktigt låga när jag köper bil, finns säkert ett antal fynd där ute i svedala man missat pga det

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

pentén skrev:
Menar du 580hk eller att den ligger på 580hk?
Nu "kryllar" det av porsche 996 turbos på blocket vad jag kunde se efter en snabb titt.
Men vad är det som kan vara dåligt på en 996a som gör att det blir en "skitbil" som inte är värd att köpa.
Förutom sånt vanligt som oljeläckage, dålig koppling, turbo etc.


dessa bilar är dyra, en risig låda blir fort 50-70k i reparation, en trasig motor är lätt 100k plus och så rullar det på, dom billigaste bilar är ofta billiga på grund av ett skäll

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Jo absolut, det bästa är kanske att ha en förutom fulldokumenterad även givetvis låta en porsche verkstad kolla upp den och göra protokoll, även om man köper bil i tyskland så klart.

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dom är inte billigare alls i tyskland det enda som är bra me tysklnad är att det är fler att välja på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



En f.d kollega köpte en Turbo och lådan rasade ganska omgående. Dom verkar känsliga. Bilen köptes av en seriös svensk handlare. Tror det var automaten. Är den manuella också känslig?

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
Men bilar som går igenom porsche tester eller andra tester som finns att lämna in bilen till innan man köper den hur är det med dom, är det fortfarande dumt att köpa en sån bil som går visar sig vara bra fast den kanske ligger på 400k?

Richard bilen du tog in från tyskland åt en kompis till dig (såg en tråd om det på zatzy) var det bättre pris på den där borta än att köpa den här?


Såg en fin vit GT2 med SMR logga på vingen igår ute i nacka brum brum lät den, fy fan vilket as
öhlinsdämpare såg man även, eller iallfall gasbehållaren montead på buren =) perfekt! Lids antar jag?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



När det gäller en beggad bil som tidigare kostat runt eller över miljonen är det läge, pga eventuella reparationskostnader som då oxå är i relevans med nypriset, bäst att köra med både hängslen och livrem. Ok att man då får lägga runda slängar 10-15 loppor till på att låta rätt folk kolla på bilen innan man köper den men ibland kan de 15kkr rädda en från 150kkr. I Sverige finns det många experter som e bra och betalar man många tusenlappar så får man ofta ett riktigt bra jobb oxå som tar många timmar. I Tyskland kan man kanske anlita en av de mindre Porsche verkstäderna, man får resa runt till ett par och känna vart det känns bäst och sedan lägga lite extra på bordet så de verkligen gör ett bra jobb.

Så hade jag gjort iallafall.. Historik går att förfalska, i vissa fall säger historiken nada, folk ljuger ibland oxå. Det som säger något är bilen man ska köpa. Jag bryr mig inte om du har kvitto på att du precis bytt bromsskivor, jag kollar hällre på bilen om de är i bra skick.

_________________
Christian Lange
458
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
kan ju både ha kvitto och titta på bilen och dess delar/skick

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Det är inte så enkelt att ""titta på bilen" och konstatera att kopplingen verkligen är bytt eller se och söka på motornummret så man verkligen vet att bilen som gått 15,000mil har ett nytt shortblock osv osv.. De delarna som är/kan bli riktigt dyra syns inte riktigt bara genom okulär kontroll. Det är en Porsche vi pratar om, det är svårt att se mer än 30% av bilen då.. (dvs det är ingen Volvo 740 eller 200sx) Men det är ditt val, din bil. Jag beskriver bara vad jag hade gjort när det handlar om en halv mille av mina egna pengar..

_________________
Christian Lange
458
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

C skrev:
...folk ljuger ibland oxå...


"En präst ljuger; då han skall sälja sin begagnade bil".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
oki nog om sånt som inte rör sjävla modellen =)

Slutsatsen är väl att det kostar lika mycket som i tysk som sverige.
men utbudet är större i tyskland =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
träffa sunken/johan med sin m3a igår och meckade lite koppling och fick höra att man msåte ha en viss årsmodell 996t för att kunna trimma den billigare?

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

pentén skrev:
träffa sunken/johan med sin m3a igår och meckade lite koppling och fick höra att man msåte ha en viss årsmodell 996t för att kunna trimma den billigare?


Helt fel

Men 02an har en facelift på vida delar av brädan den har handskfack och lite mer mumms..

Motor mässigt är det dett som gäller

vanliga 420hk har k16 turbos och klara max 480-500hk med allt medans har man med x50 paket har man k 24 turbos,gt2 ic och några små saker till och man kan nå 550hk med allt, sen kan man ju alltid byta saker men detta är i steg 1 liskom vad man kan få enklet med små medel

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Re:

pentén skrev:
träffa sunken/johan med sin m3a igår och meckade lite koppling och fick höra att man msåte ha en viss årsmodell 996t för att kunna trimma den billigare?


Nja, då var jag otydlig, det jag försökte få fram vad det Richard berättade för mig om X-50 paketet..

//
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583


Trådstartare
aha =)
trode att en viss modell krävde byte av motordelar, dom inre för att kunna trimmas högre, men då var det utrett, superb!

Hur går det med förlängnignskaften johan

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 TURBO från tyskland
7418 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande