| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Porsche 996 TURBO från tyskland
|
7418 besök totalt |
|
Hej. Nu har jag sålt av bilen och riktar in mig på bilen jag haft i tankarna ett bra tag. Porsche 996a turbo. I Tyskland finns det rätt många och vad det verkar av annonserna att dömma har dom gått rätt få mil och är väl omhändertagna och ser bra ut på bilderna men hur ofta är det bara struntprat från försäljare? Kan man gardera sig genom att man köper från en liten större bilhandlare? försäkra sig från att den krokad eller skruvad dom finns från 370k och uppåt i tyskland och rätt många som verkar jätte fina ligger på ca 370k. hur är dessa bilar i skicket tror ni, är det att lita på om en handlare säljer eller är det lika läskigt som från privatperson? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Det finns faktiskt en bra importguide på Autopower:
http://www.autopower.se/guider/impor Läs den och du har svar på de flesta av dina frågor. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||
|
370k får du ingen som är nått att ha
En 996 turbo som är okey ligge rpå 450k och en bra 500k Finns en super fin i rätt färg i swe för 580hk Tänk på om du köper fel ox så kan det bli RIKTIGT DYRT _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Menar du 580hk eller att den ligger på 580hk?
Nu "kryllar" det av porsche 996 turbos på blocket vad jag kunde se efter en snabb titt. Men vad är det som kan vara dåligt på en 996a som gör att det blir en "skitbil" som inte är värd att köpa. Förutom sånt vanligt som oljeläckage, dålig koppling, turbo etc. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Teknikens värld hade en gång för länge sedan en mercedes som projektbil. När de skulle sälja den satte de ett, som de ansåg, rimligt pris. Jag tror det begärda priset i annonsen var 30 000 kr, ingen hörde av sig.
Efter några veckor utan intressenter, så frågade de en bilhandlare om han kunde tänka sig att köpa bilen. Bilhandlaren tittade på bilen, prutade några tusen och så var köpet klart. Då frågade de förvånade reportrarna hur det kunde komma sig att de inte fick sålt bilen på annonsen men att du som är bilhandlare köpte bilen direkt. Då svarade bihandlaren: ni har begärt ett för lågt pris, och sålde sedan bilen några dagar senare för 45 000 kr. Kanske gäller porsche också, den dyra behöver nödvändigtvis inte vara bättre, även om kunden ofta tror det. /Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Re:
jag skippar totalt annonserna som är riktigt låga när jag köper bil, finns säkert ett antal fynd där ute i svedala man missat pga det
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||
|
Re:
dessa bilar är dyra, en risig låda blir fort 50-70k i reparation, en trasig motor är lätt 100k plus och så rullar det på, dom billigaste bilar är ofta billiga på grund av ett skäll _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Jo absolut, det bästa är kanske att ha en förutom fulldokumenterad även givetvis låta en porsche verkstad kolla upp den och göra protokoll, även om man köper bil i tyskland så klart.
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Men bilar som går igenom porsche tester eller andra tester som finns att lämna in bilen till innan man köper den hur är det med dom, är det fortfarande dumt att köpa en sån bil som går visar sig vara bra fast den kanske ligger på 400k?
Richard bilen du tog in från tyskland åt en kompis till dig (såg en tråd om det på zatzy) var det bättre pris på den där borta än att köpa den här? Såg en fin vit GT2 med SMR logga på vingen igår ute i nacka brum brum lät den, fy fan vilket as
öhlinsdämpare såg man även, eller iallfall gasbehållaren montead på buren =) perfekt! Lids antar jag? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
När det gäller en beggad bil som tidigare kostat runt eller över miljonen är det läge, pga eventuella reparationskostnader som då oxå är i relevans med nypriset, bäst att köra med både hängslen och livrem. Ok att man då får lägga runda slängar 10-15 loppor till på att låta rätt folk kolla på bilen innan man köper den men ibland kan de 15kkr rädda en från 150kkr. I Sverige finns det många experter som e bra och betalar man många tusenlappar så får man ofta ett riktigt bra jobb oxå som tar många timmar. I Tyskland kan man kanske anlita en av de mindre Porsche verkstäderna, man får resa runt till ett par och känna vart det känns bäst och sedan lägga lite extra på bordet så de verkligen gör ett bra jobb.
Så hade jag gjort iallafall.. Historik går att förfalska, i vissa fall säger historiken nada, folk ljuger ibland oxå. Det som säger något är bilen man ska köpa. Jag bryr mig inte om du har kvitto på att du precis bytt bromsskivor, jag kollar hällre på bilen om de är i bra skick. _________________ Christian Lange 458 |
||
|
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Det är inte så enkelt att ""titta på bilen" och konstatera att kopplingen verkligen är bytt eller se och söka på motornummret så man verkligen vet att bilen som gått 15,000mil har ett nytt shortblock osv osv..
De delarna som är/kan bli riktigt dyra syns inte riktigt bara genom okulär kontroll. Det är en Porsche vi pratar om, det är svårt att se mer än 30% av bilen då.. (dvs det är ingen Volvo 740 eller 200sx) Men det är ditt val, din bil. Jag beskriver bara vad jag hade gjort när det handlar om en halv mille av mina egna pengar..
_________________ Christian Lange 458 |
||
|
oki nog om sånt som inte rör sjävla modellen =)
Slutsatsen är väl att det kostar lika mycket som i tysk som sverige. men utbudet är större i tyskland =) _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
träffa sunken/johan med sin m3a igår och meckade lite koppling och fick höra att man msåte ha en viss årsmodell 996t för att kunna trimma den billigare?
||
|
Re:
Helt fel Men 02an har en facelift på vida delar av brädan den har handskfack och lite mer mumms.. Motor mässigt är det dett som gäller vanliga 420hk har k16 turbos och klara max 480-500hk med allt medans har man med x50 paket har man k 24 turbos,gt2 ic och några små saker till och man kan nå 550hk med allt, sen kan man ju alltid byta saker men detta är i steg 1 liskom vad man kan få enklet med små medel _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
|
Re:
Nja, då var jag otydlig, det jag försökte få fram vad det Richard berättade för mig om X-50 paketet.. //
|
||
|
aha =)
trode att en viss modell krävde byte av motordelar, dom inre för att kunna trimmas högre, men då var det utrett, superb! Hur går det med förlängnignskaften johan
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
7418 besök totalt |