Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vettig väghållning
2500 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vettig väghållning

Har funderat mycket på detta ämne sedan mitt sista besök på ringen i september...

Bilen anväds som bil till vardags, fast det skall bli mer bana i år!

Vi snackar inte racerbils fjädring med vad allt de betyder....

Jag är ute efter att uppdatera befintliga saker på hjulupphängning stötdämpning så BRA som möjligt fast bilen skall kunnas användas till vardags UTAN att ha njurbälte på när man skall åka någonstans....

Har redan planer på att inom kort skaffa Bilstein Sport dämpare, och till att börja med testa med orginal sport fjädrar..

MEN SEN BLIR DET MER FRÅGETECKEN. Bussningar? har hört från vissa att man skall hålla sig borta från att byta till polerytan bussningar i hjulupphängningen MEN skall byta till polerytan i kränghämarna fram och bak.
Det låter vettigt i mina öron med tanke på rörelsen i bärarmar mm så kanske det skall vara mera flexibelt där än i krängen...

Vad tror ni som har mer erfarenhet av detta ämne? Seriösa svar Tack.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ett tips är att försöka läsa sig till ett hum om vad som händer med en till vid fjädring/krängning mm.

Göran Malmbergs väghållningsbok en bra början, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4568

Mantorp
Här sen Nov 2002

om man ska gå på Jannes erfarenheter på ett antal M Coupeer så har du helt rätt i detta med stummare bussningar till just krängarna. Han har märkt en dramatisk skillnad. thumbs up Iofs med nylonbussningar, men ändå.

En annan kompis, Håkan som slåss i toppen av Fyndbörsen Cup, testade Bilsteins nya Clubsport-kit på en BMW E36 (Gatbil). Först undrade han vad det var för mjuk skit, efter första rodellen på full attack var han helt såld.

Så man kan nog äsga att du är på helt rätt spår.
Ett Bilsteinkit med fjädrar utprovade ihop med detta kit och stummare bussningar till krängarna är en toppenstart. Grövre krängare kanske vore en god ide. Justerbara isf. Fast jag vet dom som tagit bort "specialkrängare" fram och att dit original efter att ha monterat stumma bussningar. Det blev lite för understyrt.

Prova där, om du vll ha den lite stummare så klarar dämparen av en ganska mkt hårdare fjäder om du vill gå upp lite.

Lycka till!

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Hallå Andreas.

Har nu plöjt alla inlägg på rejsa ang bussningar hit och dit, Du verkar ju ha haft ett finger med i alla inlägg så jag får väll förlita mig på att du vet vad du pratar om...

Som du vet vill jag staga upp väghållningen med att införskaffa hårdare bussningar till krängarna fram & bak. MEN vad jag förstår på dig så har du vetskapen av att powerflex /superflex spricker lite här och var? Är det rätt fattat?? eller gäller detta bara i de bilar som de oxå byter länkarmar bussingar mm i??

Visst jag vill ha en "stummare" bil i svängarna och när det kränger, men är inte värst intresserad av att byta efter 2k mil. (ganska krånglig demontering/mont)

om du skulle göra detta på din bil vad hadde du valt för matrial? polerytan / teflon /plast mm!

tacksam för ett bra svar!

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Att jag skriver i alla trådar behöver inte bero på att jag kan ngt utan bara är en linslus...

Håller faktiskt på att se över just dethär till min egen bil.
Går det så kommer jag att köra med vanliga, gröna, hydraulrörsklammer (plast). Finns en tråd om dessa ngnstans.
Men tror det får bli till att snida ngt eget, som vanligt... Är lite speciell montering på E30.

Powerflex verkar ha nga bussningar som tenderar att gå sönder lättare än andra, men servicen verkar mkt god. På en gatbil duger dessa säkert mkt bra, de är inte direkt mjuka. Har man möjlighet att fixa hårdare så blir detta såklart stummare och "mer rätt", men det låter och slår mer i bilen. Ska man dock ha ngn bussning helt stum så är det just de till krängarna som gör minst skada för komforten om de är stumma.

Allt handlar tillsist om hur man prioriterar och vad bilen ska användas till.
Sen kommer det ju in personliga referenser vad man tycker är jobbigt och inte... Vissa åker gladeligen Super 7:a 20 mil i regn till en banträff...

EDIT: Svarade jag på frågan nu...

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Går det så kommer jag att köra med vanliga, gröna, hydraulrörsklammer (plast). Finns en tråd om dessa ngnstans.

Vad behöver du för storlek??

Mantorp
Här sen Nov 2002

PCR skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vad behöver du för storlek??

Vilka fina och trevliga frågor det dyker upp...

*ute och mäter*

EDIT:
Inne igen efter att ha konstaterat att det var både kallt och smutsigt på alla stag.
Men minnet säger 14,5 mm bak och kan 19 mm fram stämma...eller kan det vara 20 som jag fick på skjutmåttet...inkl. smuts *hjälp, sådanthär ska man kunna utantill... *

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Inne igen efter att ha konstaterat att det var både kallt och smutsigt på alla stag.
Men minnet säger 14,5 mm bak och kan 19 mm fram stämma...eller kan det vara 20 som jag fick på skjutmåttet...inkl. smuts *hjälp, sådanthär ska man kunna utantill... *

Fritt ur minnet så tror jag 19mm är korrekt, 20mm satt på Touringarna ( )

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Andreas Lidström skrev:

Tack, visste väl att du skulle hjälpa mig... thumbs up

Hörde du Karl? 19mm respektive 14,5...

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Andreas Lidström skrev:

Tack, visste väl att du skulle hjälpa mig... thumbs up

Hörde du Karl? 19mm respektive 14,5...

Nejnejnej, den är 20mm fram.

Edit: ETK'n säger 20 mm också, fast den har ju haft fel förr

Tokholm
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:
...det var både kallt och smutsigt...

Man skall vara snäll mot bilen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Andreas Lidström skrev:
...det var både kallt och smutsigt...

Man skall vara snäll mot bilen.

Försöker vara det...men vädret gör det inte lätt.

Micke: Tackar för infon! Du kan nog ha rätt.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:

Nejnejnej, den är 20mm fram.

Edit: ETK'n säger 20 mm också, fast den har ju haft fel förr

Känns som om det är dags för mig att göra en djupdykning i ämnet igen

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Kom igen Karl! Jag behöver också veta vilka storlekar på hydraulrörs-klammer det finns...

PS. M3E30 har 19mm fram, 318i mfl har 20mm, (18.5mm och 21mm finns också) DS.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag undrar jag..
Sist jag mätte på min 318is så fick jag fram 19mm, men ETK sa 20mm. Jag blev kluven över det här..

Men, hydraulklämmorna brukar vara väldigt billiga jämfört med de som man köper av tex Powerflex. Därför Andreas ska du självklart köpa en uppsättning av varje och sedan delge vad som passar i denna tråd..

Laholm
Här sen Nov 2002

Arne skrev:
Kom igen Karl! Jag behöver också veta vilka storlekar på hydraulrörs-klammer det finns...

Ta en titt på http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prisbok/570-rorklammer . . . .

Dom har i dim 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 23, 25, 28 ,30 ,32,35 etc. Även om man betalar bruttopris så är det billigt. Skulle inte dimensionerna stämma exakt så är det ju enkelt att fila ner dom lite i skarven.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

om det kan vara värt något så har jag funderat lite runt min bil, som liknar Jovani:s i många stycken, har tyvärr inte varierat endast en parameter i taget, men har lite subjektiva intryck:

-Det som gett mig mest i praktiken är bromsarna, lite större skivor, lite bättre ok och mycket bättre belägg har gjort att den enda "hallå!" känslan jag har i min bil med 210 hk fördelade på 1610 kg är bromsarna.

-Sjuttontums lågprofilare och Eibach sänkfjädrar i kombination med S-03:or gav ingen förkortning av varvtiden på Kinnekulle (1:13) men det kändes åtminstone snabbare!!!!

-Inte heller ställbara bakdämpare (Avo) i kombination med ovanstående gav utslag annat än på tiondelar, även om det blev en trevligare tur.

-Men när jag kom tillbaka med nuvarande r-däck runtom och ställbara Avo-dämpare även fram så klippte jag 1:10 i torrspår. R-däcken gjorde definitivt mest, var vaksam mot "sportdämpare" som passar alla modeller. Mina framdämpare som är ställbara i endast retur är nog för mjuka i kompression egentligen. Nu kan jag bestycka om ett av mina par och testa, men jag är ganska övertygad om att dessa sportdämpare med fast kompressionsdämpning, typ Avo, är för mjuka i kompression för att passa bankörning riktigt för modeller med tyngre front. Även sportfjädrarna är med och spelar förresten.

Men instyrning kan jag krana in hyfsat med denna uppsättning, dock får jag släppa en del mer än jag vill i fram (map balansen) på returdämpningen pga att framhjulen börjar hoppa under inbromsning annars.

Men sen till krängarbiten. Jag avvaktar just nu att ngn kan bekräfta att jag har det inre bakhjulet i backen under hård kurvtagning (betraktelser under instyrning skall också göras). Om jag har det kommer jag att öka bakre krängarens diameter 23.5 mm -> 25 mm (hade tänkt 24.5 mm, men det fanns inte ämnen) för att öka den totala krängstyvheten. Varför det? Jo för att skona ytterskuldrorna på framdäcken. Av samma anledning har jag styvare framvagnsbussningar liggande. Dvs för att på alla möjliga (hyfsat billiga och komfortabla) sätt minska cambertillväxten ytter fram så att behovet av negativ statisk camber minskar.

Anledningen till att man i allmänhet aktar sig för att öka krängstyvheten på framaxeln på vår typ av bilar är, åtminstone i mitt och ett par andras fall, är att man lyfter inner fram för mycket, så att man förlorar grepp i utgången, i synnerhet om man saknar diffbroms.

Efter denna långa drapa är väl det enda konkreta jag tror mig kunna konstatera att om du redan har det inre bakhjulet i luften vid kurvtagning, så tjänar du inget på att styva upp bara bakvagnen (med grövre krängare eller styvare bussningar). Du lyfter bara innerhjulet ännu mer under i stort sett samma krängningsvinkel.

Ökad krängstyvhet runtom är väl antagligen bra, men har själv inte tvingats in i de funderingarna med nuvarande bil, pga problem med tillräckligt grepp i utgången på fuktig bana.

Funderar även över gummibälgarna som främre dämparkolvstängerna är upphängda i. Utan att sätta ditt kulleder (som är ytterst komforthämmande) borde man kunna gå nån medelväg och få rätt mycket mer hjulkontroll.

Jag bara rapade ur mig lite blandade erfarenheter / funderingar, sen får auktoriteterna komma med "facit".

Sen om man ska vara lite "otrogen" så känns ju bilen åtminstone lite roligare med något hårdare sänkjädrar, även om det inte nödvändigtvis går fortare!

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Arne skrev:

Med en smula flyt så har jag ett svar zu morgen... :

Mantorp
Här sen Nov 2002

oj du Pär...

Tanken är ju att bibehålla bilens ballans, tror jag, och komfort till stor del men öka prestandan. Iom att styva upp infäsningarna till krängarna så kommer dom arbeta mer korrekt och därmed ge mindre krängningsvinkel. Men det var du nog med på. Kan inte se att dettta skulle bli en för stor ändring gentemot original att bara byta bussningar.

Är nog inte riktigt med på vad du menar, eller vill komma, med allt dethär.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Idag är det zu morgen...

och precis som Per säger så finns klämmorna i ett otal dimensioner även från vår leverantör, det borde innebära att varenda hydraulikfirma kan plocka fram rätt diam. thumbs up

Jönköping
Här sen Dec 2002

PCR skrev:
Idag är det zu morgen...

och precis som Per säger så finns klämmorna i ett otal dimensioner även från vår leverantör, det borde innebära att varenda hydraulikfirma kan plocka fram rätt diam. thumbs up

Intressant thumbs up

Vettig väghållning
2500 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande