Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formel Renault eller liknande som hobby?
1951 besök totalt
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Någon mer som funderat på att kliva upp och köpa sig en formelbil?

Har haft det här i bakhuvudet några år nu.
Beggad Formel Renault finns från 20 000 euro. Nypris 50 000 euro, helt okej.

Har tittat runt lite och reservdelar verkar inte vara så farligt dyrt, motorerna är 2.0 litersnurror som är modifierade med torrsump etc. Såg ett inlägg där en kille hävdade att han endast betalade 700 dollar för sin senaste motor och att hans underhåll på bilen inte va så farligt eftersom man fixar det mesta själv.

Är det någon som vet hur det funkar med bantid för formelbilar i Sverige? Man kan ju inte ge sig ut på vanliga trackdays för gatbilar om man inte kommer överens med arrangören att man kör sent på eftermiddagen när gatbilarna börjar åka hem.

Finns det folk som kör formel som hobby eller är det harcore körning med en drös raceteam som gäller på dessa trackdays? Känns som man inte vill vara i vägen när seriösa formelteam testar sina bilar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Formel Renault eller liknande som hobby?

Miraculix skrev:
Finns det folk som kör formel som hobby eller är det harcore körning med en drös raceteam som gäller på dessa trackdays? Känns som man inte vill vara i vägen när seriösa formelteam testar sina bilar.
Man kan ju svara som SBF ofta gör:
Vill du köra fomelbil, gör det i Danmark, Finland eller England...

Det förekommer formelpass på träningar, men det brukar vara lite klent med deltagande (iaf på Falkenberg, vet inte hur det är på Gelleråsen).

Sen vet jag inte vilka banor som är klassade för vilka formelklasser (Formula Renault 2.0 är ju lite mer än Historisk formel (Vee, Ford, 3)).

Historisk Formel Ford är ju ännu billigare och då finns det en mysig serie att delta i när du tröttnat på att träna själv.

Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008

Har själv funderat på FR 2.0, skulle nog kunna tänka mig att köpa en sån om den fanns fler som körde.

Drömmen skulle vara en amatör serie FR 2,0.

Det närmaste jag hittade var ariel atom, som jag också köpte.

http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Hade det funnits en bra Formel-serie så hade jag skaffat bil direkt.. Kanske FR2.0 är lite för dyrt för att få ihop startfält. Men det är synd och skam att det inte finns en formel ford klass för bilar nyare än 1990.

Det finns ju många olika formelbilar som hade funkat som amatörklass i sverige, så ett startfält med flera klasser är ju ett alternativ.

Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Jag hade ytterst gärna sett något liknande det Arne säger, en amatörserie med många klasser i samma startfält (för jag tror inte det kommer att gå att få ihop tillräckligt många lika bilar i ett land som Sverige). Ponera en serie med maximal motorvolym på 2 liter samt enhetsdäck för alla oavsätt klass för att jämna ut prestandan lite?

Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Alex Eklöw skrev:
Jag hade ytterst gärna sett något liknande det Arne säger, en amatörserie med många klasser i samma startfält (för jag tror inte det kommer att gå att få ihop tillräckligt många lika bilar i ett land som Sverige). Ponera en serie med maximal motorvolym på 2 liter samt enhetsdäck för alla oavsätt klass för att jämna ut prestandan lite?

Något typ Formula 3 light då?
Bilar med några år på nacken borde väl hålla nere kostnaderna?
Låter intressant!

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

vad kostar lämpliga objekt i inköp?

Sen är det väl väldigt begränsat med träningsmöjlighet för just formelbilar.

Kör man sportvagn typ radical,clubman,rs & liknade verkar man ju kunna träna tillsammans med karossbilar
då blir det lite lättare & går ändå ruskigt fort.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

Superkart skrev:
Alex Eklöw skrev:

Låter intressant!

Jag menar egentligen att allt mellan FF och FR/3 skulle kunna köra, men med vissa begränsningar som gör eventuella F3or lite mindre snabba... Bara en tanke som sagt, finns många bilar men en koherent serie tror jag inte är rimligt i Sverige...

Värnamo
Här sen Mar 2005

Re:

Alex Eklöw skrev:
Superkart skrev:
Alex Eklöw skrev:

Låter intressant!

Jag menar egentligen att allt mellan FF och FR/3 skulle kunna köra, men med vissa begränsningar som gör eventuella F3or lite mindre snabba... Bara en tanke som sagt, finns många bilar men en koherent serie tror jag inte är rimligt i Sverige...

Det är åtminstonde inte möjligt under en längre period och ha en ren typ F3 serie. Något eller några år skulle det säkert funkar, så länge man kan hålla en hype runt det.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004

Namndispens
Namndispens

Re:

Superkart skrev:
Alex Eklöw skrev:
Superkart skrev:
Alex Eklöw skrev:

Låter intressant!

Det är åtminstonde inte möjligt under en längre period och ha en ren typ F3 serie. Något eller några år skulle det säkert funkar, så länge man kan hålla en hype runt det.

Precis, var kanske lite väl snabb i mitt uttalande! Men visst är det så!

1951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande