|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

25 Jul 2010 20:18
ytterligare en frågor om fjäderhårdheter
Hej då var det dax igen har aldrig fått kläm på det här med hur man räknar ut hur hårda fjädrar man ska ha.
nu kör jag med ett par fjädrar som märkningen är 7-370/180-65 vad nu det menas? tokmjuka är de ialla fall.
bilen väger 1246kg 675kg fram och 57kg1 bak vet inte om man ska ta med effekt och vrid med då det lär påverka fjädringen rätt bra som det är nu? ialla fall nu är det 886hk och 1200nm
Bilen går enbart på bana med slicks/r-däck. Och har ett heltplant golv.
en lite ful ritning på hur länkarmar och fjäderns placeringen kanske vore på sin plats. hoppas nu för står
nått som skulle vara bra är om någon vänlig själ kunde skriva in vilka mått som är vilka i formel ja har svår att veta vilka mått man ska placera var i formlerna
Bonus bild:
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

25 Jul 2010 20:52
Sätt framifrån?
Fram e bak?
_________________ Johan Sjölinder
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

25 Jul 2010 21:03
japp framifrån och framvagnen
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

25 Jul 2010 21:21
315=övre bärarmalängd'
455=undre bärarmslängd
115=nedre stötdämapre/fjäder infästing mätt utifrån yttre kulbult
230=cc infästing stötdämpare/fjäder
37grader=mätt mellan undre bärarm o stötdäpere/fjäder
Är åvanstånde rätt?
Vad är 530 och 35?
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

25 Jul 2010 21:29
Heltkorrekt
35mm är avståndet mellan linjen som skär kulbultarna och centum på däcket.
530mm är från undre infästning på länkarmen till centrum på däcket
|
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

25 Jul 2010 23:28
Re:
| fuling skrev: | | 230=cc infästing stötdämpare/fjäder |
Det står 280 på ritningen enligt vad jag kan se ... å andra sidan fick du ett "Helt korrekt" på dina siffror. Lätt att korrekturläsa fel på 3 och 8, kanske bäst att dubbelkolla?
_________________ Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

25 Jul 2010 23:36
280 ska cc vara på colioverdämparen och fjäderns läng är 180mm
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

26 Jul 2010 09:14
En kvalifeserad gissing
7 vet de fan???
370->370N/mm
180->180mm lång
65->65mm i innerdiamter.
Koll, ge mig
1. Inner och ytterdiamter på fjädern. (iof behövs bara en men båda blir en koll)
2. Tråddiamter
3. totalt antal lindingsvarv
Första överslaget så är bilen mjuk, men inte pissmjuk.
500-600N/mm skulle funka.
Hmm skulle behöva räkna mer någrant men då behöver jag mer mått.
Maxx:
Tack, för korekturläsing. Desto mindre fel desto bättre.
EDIT:
Hur breda däck(fram o bak) har du?
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

26 Jul 2010 17:26
Re:
7 vet de fan??? ja räknade till 6 hela var men det beror ju lite på hur man räknar så kan nog vara varven
370->370N/mm
180->180mm lång
65->65mm i innerdiamter.
Koll, ge mig
1. Innerdiameter 65mm
2. Tråddiamter 11mm
3. totalt antal lindingsvarv 7 då kanske?
Första överslaget så är bilen mjuk, men inte pissmjuk.
500-600N/mm skulle funka.
Hmm skulle behöva räkna mer någrant men då behöver jag mer mått.
Vad behöver du för mått mer?
Däckbredden:
255 runt om nu men är påjakt efter bredare fram över ialla fall 255 fram 280 bak
Du har inte lust att visa hur du gör med? skulle gärna vilja lära mig men har lite svårt för vad i formeln som är vad så skulle vara fint att veta vilket mått som är vilket i formeln.
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

26 Jul 2010 22:57
Nu trasslar jag till det lite grand här. Vipern har en geometri med mycket antidive och antisquat från kraftigt vinklade A-armar, både övre och undre. Jag kan dock inte säga hur lika årsmodellerna är varandra. Vi kan därför inte räkna med a-armarnas höjd från marken i ett plan om vi vill ha exakta svar. Bilen ÄR mjuk i orginal men klarar rörelser i pitch under inbromsning o acc bra på grund av angiven geometri, och man har komfort på köpet så att säga. Jo, det är klart att allt har ett pris, bilen blir vertikalt mjuk och kan bottna i kompressioner. Men den klarar horisontella krafter bra.
Nu är den främre geometrin mindre aggressiv, så här får vi bättre siffror men bak förordar jag att man mäter upp hela geometrin, vilket inte är alldeles enkelt. Vill man sedan följa upp den ökade fjäderhårdheten med stötdämpare som matchar så blir noggrannheten för Mr än mer viktig eftersom stötdämpare kostar pengar att beställa fel.
Man kan gå två vägar här, antingen ökar man fjäderhårdheten med X antal % och köper något hårdare dämpare av rimligt kostsam kvalitet. Eller, så räknar man ut mer noggrant så att men kan beställa dämpare och fjädrar med ledning av siffrorna. Här får man rannsaka sig själv och fundera på vad man tycker insatserna är värda.
mvh
Göran
_________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

27 Jul 2010 00:04
Re:
| Göran Malmberg skrev: | Nu trasslar jag till det lite grand här. Vipern har en geometri med mycket antidive och antisquat från kraftigt vinklade A-armar, både övre och undre. Jag kan dock inte säga hur lika årsmodellerna är varandra. Vi kan därför inte räkna med a-armarnas höjd från marken i ett plan om vi vill ha exakta svar. Bilen ÄR mjuk i orginal men klarar rörelser i pitch under inbromsning o acc bra på grund av angiven geometri, och man har komfort på köpet så att säga. Jo, det är klart att allt har ett pris, bilen blir vertikalt mjuk och kan bottna i kompressioner. Men den klarar horisontella krafter bra.
Nu är den främre geometrin mindre aggressiv, så här får vi bättre siffror men bak förordar jag att man mäter upp hela geometrin, vilket inte är alldeles enkelt. Vill man sedan följa upp den ökade fjäderhårdheten med stötdämpare som matchar så blir noggrannheten för Mr än mer viktig eftersom stötdämpare kostar pengar att beställa fel.
Man kan gå två vägar här, antingen ökar man fjäderhårdheten med X antal % och köper något hårdare dämpare av rimligt kostsam kvalitet. Eller, så räknar man ut mer noggrant så att men kan beställa dämpare och fjädrar med ledning av siffrorna. Här får man rannsaka sig själv och fundera på vad man tycker insatserna är värda.
mvh
Göran |
har inget av viperns bak och framvagn kvar har gjort egen upphängning efter tjvukikande i din bok och bonnförnuft..
Min bil dyker mycket och sätter sig mycket vi acc/ inbromsning ja har en höjd diff på 6cm vid inbromsning.
länkarmarna är plana mot marken om man tittar på främre och bakre infästeningar
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

27 Jul 2010 08:06
Du har alltså lättat bilen en del och detta mest i bak. Med tanke på effekt så blir det besvär med grepp-balans ur kurvorna beroende på hur mycket effekt du använder i den situationen. Sedan kommer du att få åka med större bromsdimansioner fram. Nu vet jag intet om hur din downforce verkar eller var CGH ligger, så jag kan inte ge någon rekomendation av fjädrar. Men runt 2,5 Hz som startskott är nog bra.
mvh
Göran
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

27 Jul 2010 12:28
Re:
| Hallenborg skrev: | | ...Min bil dyker mycket och sätter sig mycket vi acc/ inbromsning ja har en höjd diff på 6cm vid inbromsning... |
Jag brukar sikta på 20 -> 25 mm.
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

27 Jul 2010 13:07
Re:
| Göran Malmberg skrev: | Du har alltså lättat bilen en del och detta mest i bak. Med tanke på effekt så blir det besvär med grepp-balans ur kurvorna beroende på hur mycket effekt du använder i den situationen. Sedan kommer du att få åka med större bromsdimansioner fram. Nu vet jag intet om hur din downforce verkar eller var CGH ligger, så jag kan inte ge någon rekomendation av fjädrar. Men runt 2,5 Hz som startskott är nog bra.
mvh
Göran |
Bilen kan man mer kalla kit car inget som är från vipern egentligen sitter en V8 med dubbelturbo i och en rör rams konstruktion med ett plast golv och endast glasfiberkarossen.
Bromsar kör jag 330 med 4kolvs ok bak och 355 med 6kolvsok fram.
Kommer inte riktigt ihåg vad CGH ligger men har för mig att den ligger runt 350-400mm
Vad det gäller down force har jag inte en aning bara allmänt sunt förnuft utan uträkningar bakom så den kan lika väl vara negativ men vingen är från FIA Gt serien så den borde funka.
Grepp och balans styrs med högerfoten.. men även utan gas kan bilen te sig överstyrd men ska väl tillläggas att det inte är någon vidare hjulinställning gjord av någon kunnig..
Förövrigt är den väldigt skön att köra väldigt snäll och visar vart han är på väg.
Har visst glömt att säga att jag kört utan krängare med.
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

28 Jul 2010 20:27
Fuling jag räknade lite i ditt exel blad för fjäderkonsanter där fick jag fram hårdehet på mina fjädrar jag har nu till.
Ff 64,7 N/mm
Ff 6,59 kg/mm
Ff 369 lbs/in
när man räknar utv på Fjäderns placering
a---b----------c
ab/bc= 1,25 altså ska man ha 1.25 hådare än om fjädern satt ända ute vid kul bulten men vinkeln gör väl att man måste ha ännu hårdare fjädrar eller hur räknarman på det?
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

29 Jul 2010 20:19
Hmm är det i krokarna 64,7N/mm är bilen SK...... mjuk
Men vad fa... står betingen åvan för???
Ge mig fjäderdatan får jag dubbelkolla
a=yttre kulbult
b=stötdämåparinfästin
c=bärarmsinfästing
MR=bc/ac
Detta stämmer om stötdämparen står ca 90grd mot bärarmen.
Då din lutar riält måste man kompensera för det. Hmmm skall leta rätt på en just bild/skiss.
Återkommer.
EDIT:
Bild
Man kan föränkal lite och använda MR=B*sin(C)/A
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

29 Jul 2010 21:19
Ff 369 lbs/in
Jag la in datat i ditt exel nt7 innerdiameter 65 t=11,2 fjäder h=180
7-370/180-65
nt-Lbs/in / Fjäderns H- innerdiametern????
Tack nu blev kom jag en liten bit till.. måste bara leta upp mina 1:1 ritningar gör att se vad J måttet är om vi ska få det riktigt rätt. hur mycket skiljer formlerna?
|
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Hjälpmoderator

29 Jul 2010 22:21
H/J brukar ligga rätt nära 1 om man inte har JÄTTE skrubbradie.
B*sin(C)/A är den viktiga biten.
B skall/borde ligga så nära A som möjligt och C nära 90grd för att ge ett så får man ett MR nära 1 som möligt.
|
Supramannen
Här sen Feb 2003

30 Jul 2010 13:09
Låter som k sport, yzx eller d2 grejer, dom benämner sina fjädrar så...
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
|
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

30 Jul 2010 18:21
Jag har gjort en räknare för bilden högst upp i tråden, dem som mailar mig på hemipanter@hemipanter, se ska jag returnera ett ex. Den har en vild som visar var siffrorna skall in och tar med lutningen på coilovers.
Mycket enkel och rätt gjord.
mvh
Göran
|
Hallenborg
Forserum
Här sen Nov 2005
Trådstartare

30 Jul 2010 20:23
Re:
| Supramannen skrev: | | Låter som k sport, yzx eller d2 grejer, dom benämner sina fjädrar så... |
köptes ihop Spax coilovers från G-partner men strulade som fan med fjädjarna fick fel 3ggr men sista var det ganska rätt så behöll dom och det är dom jag har nu så vet inte varifrån de fått fjädrana.
fjädrarna jag har är 180mm långa nu när jag kört lite har jag spännt ihop dom till 110 mm hur mycket hårdare blir dom då? för jag antar att hårdheten ökar linjärt med ihopfjädringen?
|
|