Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
19526 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ace67 skrev:
JIC-MAGIC FLT-A2 = Coilovers ställbara i 15 steg, går att höja och sänka bilen utan att påverka fjäderspänningen vilket många billigare coilovers saknar. Kolla här för utförligare förklaring http://www.jic-magic.com/productsjic_susp_flta2.htm

Klipper in från hemsidan

The ride height is adjustable separate from the spring perch giving you maximum suspension travel at any setting. This also allows for proper corner weighting of the vehicle without effecting spring preload settings.

Har läst detta några gånger nu utan att fatta, kan någon förklara?

Horda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
ace67 skrev:
JIC-MAGIC FLT-A2 = Coilovers ställbara i 15 steg, går att höja och sänka bilen utan att påverka fjäderspänningen vilket många billigare coilovers saknar. Kolla här för utförligare förklaring http://www.jic-magic.com/productsjic_susp_flta2.htm

Klipper in från hemsidan

The ride height is adjustable separate from the spring perch giving you maximum suspension travel at any setting. This also allows for proper corner weighting of the vehicle without effecting spring preload settings.

Har läst detta några gånger nu utan att fatta, kan någon förklara?

Man kan ändra höjden på hela benet genom att flytta nedre fästet upp och ner. Men om det är nödvändigt vet jag inte

Forshaga
Här sen Dec 2002

Lotus Samuel skrev:

Man kan ändra höjden på hela benet genom att flytta nedre fästet upp och ner. Men om det är nödvändigt vet jag inte

Det ställer ju lite högre krav på den som justerar in bilen.

För att kunna väga in den.......måste man först veta att fjädrarna är rätt förspännda.......och sedan att den står lika i höjd.

Är det verkligen någon som använder dessa i seriös racing........eller är det bara show...???

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004

Fördelen är den att man alltid har rätt förspänning på fjädern dvs. Optimala för den fjäder du har valt
om man måste ändra fjäder förspänningen för att ändra höjd ändras karektäristiken på fjädern dvs. utan för sin optimala verkningsgrad. De flesta lite dyrare coilovers har denna lösning sen om det har så hemskt stor effekt i verkligheten får tiden utvisa, vet att Kenson(3KGT) hade samma på sin 3000 GT när han var i farten.om ni vill ha show dämpare så köp inte JIC-MAGIC dämpare trodde det framgick ganska tydligt, eftersom man kan justera och dämparen mycket mer än lågbudget coilovers typ H&R liknande dämpare används i Japans motsvarighet till NASCAR. Hur bra JIC'en är får tiden utvisa är dom skit får jag gå loss på dom med min slägga och köpa nya inget problem det är därför övertid finns .

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ace67 skrev:
Fördelen är den att man alltid har rätt förspänning på fjädern dvs. Optimala för den fjäder du har valt
om man måste ändra fjäder förspänningen för att ändra höjd ändras karektäristiken på fjädern .

Ja.... men det är ett gatbilsproblem....i racingen åker man inte med förspända fjärdar.

Citera
ace67
Sverige
Här sen Feb 2004

Men har du ingen förspänning alls ? Inte så svårt att fatta att fjädern inte funkar optimalt om man måste ändra förspänningen för att höja och sänka bilen. Här är förspänningen samma hela tiden och jag antar att man inte kör på bana i Japan eller herr schmittersmetter.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag förstår hur det funkar......och det är säkert bra. Men i mitt fall skulle det vara overkill.

Ska vi fortsätta diskussionen...får vi skapa en ny tråd......så vi inte tjatar sönder Henkes....igen..

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:
I min värld är fjädrar anständigt linjära prylar, det gör att jag inte begriper skillnaden på genomföra cornerweightjusteringer m h a fjäderförspänning eller m h a att justera fjäderbenets längd (så har jag fattat att dessa fjäderben funkar) ??

Nu är det lite så här hos mig.... Kan någon förklara vad förspänning av en fjäder är?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

om man säger så här då. Ingen av Öhlins dämpare har den konstruktionen, är dom inget att ha då?

Enda fördelen är väl att man alltid kan ha så stor fjädringsväg som möjligt.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Förspänning:
Kan väll inte vara annat än den längd fjäden är ihopptryckt när colovern/fjäderben mm helt utdragen.

Hmm vad har en fjäder för verkningsgrad??????

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har faktiskt inte heller greppat vad förspänning betyder?

om en viss vikt vilar på fjädern så trycks den ihop ett visst mått o så är det väl inge mer med det? Jag känner mig lite såhär just nu

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

hmm sitter oxå och kliar mig huvudet..

men jag funderar så här.

på en sandard bil med t.ex mc person fram, eller dubbla a-armar så spänner du ihopfjädern innan du monterar.
montera damskydd, och topplagring över stötdämparen. muttrar på toppmuttern. släpper på vertygen/vertygen (beroende på vad man har för verktyg) fjädern kommer då vara ihopspänd en bit när dämparn är i sitt ändläge...

en colilover måste du gänga upp i toppläge för att få den för spänd..
är de det ni menar??

jag förstår inte hur man ska kunna få en fjäder förpänd på en coilover annars??

eller tänker jag fel??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Dra ut (för enkelhetens och pedagogikens skull) en coilover till max slag. Sätt i en tillräckligt lång fjäder så att den börjar ta emot innan gängan tar slut.

Voilà: förspänning!

Men det var ju inte därför du var här!

Justerbart övre fjädersäte också?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Euhhm????

Den förspänning ni pratar om är möjligen intressant om man tänkt hoppa man bilen, typ rallycross eller så. Svammel-och-snack-firman som gjort dämparna har blandat och gett rätt mycket i sin "argumentation" på sin hemsida. Magnus, du har naturligtvis helt rätt, en fjäder trycks ihop med den vikt som för tillfället råkar vila på den, höjer man de båda främre justerplattorna 1 cm åker bilen upp 1 cm och fjäderspänningen är fortfarande EXAKT samma som tidigare, helt bestämd av vikten på framaxeln. Det är alltså HELT omöjligt att man skulle komma utanför något "optimalt område" för fjädern. Förspänning är som sagt ett extremläge som sällan eller aldrig används, framför allt påverkar den inte bilens beteende allt för mycket då lasten på ett hjul som just lyft av marken inte är speciellt stor, typ =0, och då inte kan ge krafter i någon riktning. Med de styvheter och dämpare man använder i racing har man alltid "omvänd förspänning" när man lyfter upp bilen, dvs dämparen har längre slag än fjäderns fria längd, dvs. man får sätta dit en mjuk hjälpfjäder om man inte vill riskera att fjädern ska hamna på sniskan vid eventuella curbs-hopp.

Det de säkert vill komma runt är Vobblo 240-problemet där man kapar två varv på fjädern för att få en låg och fin (eftersom det är volvo, ful) bil. Dämparen har då ca 0 cm kvar i kompressionsriktningen men har ca 20 cm i retur... vilket ger lite märkliga egenskaper över farthinder osv. Alla dämpare gjorda för standardbilsracing, vilket jag antar att denna "seriösa" firma är inriktad på, har redan kortat av dämparkroppen för att passa racing-höjden. Om man sedan justerar en eller två cm upp eller ner så har man sällan problem med dämparslaget på bana. Så problemet är minimalt i den tillämpning som produkten är tänkt för... Dvs endast en fördyrande och viktökande finess utan verkan.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Skönt då va det som jag tänkte då. Satt och funderade och funderade igår men kunde inte fatta hur man kunde spänna fjädern med mer än bilens vikt.

Bromma
Här sen Feb 2003

Lotus Samuel skrev:
Skönt då va det som jag tänkte då. Satt och funderade och funderade igår men kunde inte fatta hur man kunde spänna fjädern med mer än bilens vikt.

Det är rätt fantastiskt hur sådana här förspänningsteorier fått fotfäste så allmänt. Jag skriver i ett Amerikanskt magazin, och frågor om vilken förspänning man ska ha dyker upp oftare än vilken hårdhet fjädern skall ha. Folk diskuterar sinsemellan och konstaterar att förspänningen gav en stummare bil samtidigt som den behöll komforten. Att dom kunde köra en viss kurva "flat out", och samtidigt åka och shoppa med bilen. Med hårdare fjädrar gick inte det!

Göran Malmberg.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tycker också att det är skönt att mitt resonemang höll.........det skrevs nämligen utan större eftertanke....det kom av en maggropskänsla jag hade.

Men ang. förspänning på standard bilar........Jaguar xj har tex en fjäder som sitter så hårt i spänn, att om man gör fel näe man lossar den.......SÅ DÖR MAN...

Hur stor betydelse har denna förspänning i verkligheten..för fjäderns hårdhet...??

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Pär Hansson skrev:
......

Justerbart övre fjädersäte också?
...det hjälper ju inte! Iofs så är ju kanske inte förspänning nåt särskilt intressant, har sett det nämnas i samband med crosshojar tror jag det var, men för att justera hörnvikter utan att påverka ev. förspänning, så måste dämparen vara längdjusterbar utanför fjädersätena. Det är ju också vad "adjustable height lower bracket" ger möjlighet till....

... tänk också på att om fjädern är förspänd till en kraft större än vad hjullasten ger, så blir det ingen fjädringsrörelse alls innan förspänningskraften övervinns.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det jag delvis menade (kanske inte framgick tydligt) var att om man kör med så mjuka fjädrar att man har förspänning i fullt utfjädrat läge kanske man skulle använda sin bil till rallycross och inte banracing...

En tung bil med riktigt mjuka fjädrar (Jagga, Mercedes tex.) kommer automatiskt få stor förspänning eftersom dämparen inte kan ha en halvmeter i returslag.

Min poäng är att man kommer sällan till ett driftfall där förspänningen blir intressant, och när den blir det är lasten på hjulet låg och påverkar inte bilens beteende speciellt mycket.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Pustar ut!

Har iofs hört om FF-killar som åkt förspänd fjäder, men när jag frågade varför var det mest svammel som svar... Detta gäller då Monoshock-bilar. Ngt du Jonas hört talas om? För jag var lite undrande då...men klarare nu.
Som det redan retts ut, det kan inte ha ngn direkt effekt.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ace67 skrev:
Men har du ingen förspänning alls ? Inte så svårt att fatta att fjädern inte funkar optimalt om man måste ändra förspänningen för att höja och sänka bilen. Här är förspänningen samma hela tiden och jag antar att man inte kör på bana i Japan eller herr schmittersmetter.

Nääe...vare sig jag eller någon annan jag känner som tävlar på bana har någon förspänning alls...
Ska jag ha det?? och i så fall varför??

Eftersom jag tillhör schmittersmetter-släktet så använder vi den oerhört revulotionerande (har funnits i en evighet) uppfinningen hjälpfjäder (alt. tenderspring)
Det är en enkel liten pryl (nästan billig oxå) som består av en liten mjuk och kort fjäder som placeras under de ordinarie fjädern och trycks ihop helt när bilen belastar den, men när du däremot lyfter bilen fjädrar den ut och ser till att inget ramlar ur fjädertallrikar mm.
Hela arrangemanget gör att du kan corner-weight justera så mycket du vill utan förspänning överhuvudtaget och du får dessutom ut hjulet ur hjulhuset när du vill byta hjul och har en ohemult låg bil...

Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
1, 2, 3, 4   >>
19526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande