Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -89 RIP
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (47499 totalt)
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Klämde dit oljetemp- och laddtrycksmätare idag.

Det var riktigt gott att se att oljetempen inte stiger över 110 grader när man pressar den skapligt. Jag ville testa innan jag monterar oljekyl för att veta hur varmt den gått fram till nu.

Det visade sig också att turbon bara laddar 0,6-0,7 bar. Dvs original. Det sitter ingen pysventil eller annan laddtrycksstyrning men ibland vill de ladda på rätt bra med öppnare avgas och så.
Den går faktiskt såpass bra att jag tycker effekten "räcker" för nu. Min förra s13 var frisk och gick bra men den här är vassare med dessa modsen.

Jösses vad lätt det är att bli fartblind nu efter att jag fått donat med väghållningen...

Göteborg
Här sen Aug 2005

Jösses här händer det saker i alla garage!! Bara jag som gömmer mig 2000km från mitt

Kommer hem en sväng i slutet av juli, då kanske man kan få se pärlan

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Nisse977 skrev:
Jösses här händer det saker i alla garage!! Bara jag som gömmer mig 2000km från mitt

Kommer hem en sväng i slutet av juli, då kanske man kan få se pärlan

Javisst, vi andra har lite att ta igen med tanke på vad du fick gjort när du var igång!

Det låter trevligt, självklart ingår en sedvanlig provtur.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Jahopp, Kinnekulle på fredag och Rudskogen på lördag. Dags att börja skruva.
Jag fick upp bilen på lyften och började i rätt ände och lagade oljeläckan.
Imorgon blir det oljekyl om jag får ihop det, köpte ett ändamålsenligt kit med 13-raders setrabkyl, oljefilterflytt och stålomspunna slangar från en rallycrosskille som hade det till sin Volvo B230. Tänkte ha det i min BMW men fick inte till det bra med de slangarna som följde med.
Provade på Nissan och det passade klockrent med bra slanglängder för att placera både kyl och filterflyttare! Det kändes så när jag provade och måttade i alla fall. Får se imorgon när det skall på.
oljetempen har inte passerat 110 grader vid pressat tempo i hettan så det verkar bra men det är inte fel med oljekylare också när man väl börjar pressa bana.

Det som är ett absolut måste att fixa innan fredag är oljekyl och bromsvätska så jag tar tag i det först.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
oljekyl mm på plats:
Fördelarna med att flytta oljefiltret istället för att montera sandwichadapter är förutom att filtret blir mer lättåtkomligt att det blir bättre plats för oljetrycksgivare.

Allt samlat i rörig hög.

Adaptern som sitter där oljefiltret normalt sitter.

oljefiltrets nya placering.

Kylaren.

Kylaren.

Jag hade inte kunnat försörja mig som fotograf i alla fall...

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Kallar du det lättåtkommligt

Ser bra ut

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Nikel skrev:
Kallar du det lättåtkommligt

Ser bra ut

Bilden lurar lite...

Tackar!

Jag lyckades rota fram mina hårdare motorfästen och fick ett ryck och bytte dem. Köpte de på annons på 200sx.nu för länge sedan. De verkar bra, kunde varit en del hårdare men det är säkert fullt tillräckligt. De gamla fästena var bra mjuka så det bör göra skaplig skillnad.

Massa brickor med för att komma upp i rätt höjd, annars passar inte skruvhålen.

Höger motorfäste.

Vänster sida.

Ska bli kul att provköra imorgon, har haft en del problem med att få i växlarna, utöver SBR så är lådan eller upphängningarna dåliga.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Bromsvätskan bytt, bakbromsarna genomgågna och övre fjäderbensstag monterade. Glömde köpa fläktrem när jag var och handlade förut, tänkte byta till en utan gnissel.

Provkörde lite, nu lägger sig oljetempen på 90 grader vid lugn körning istället för 100 som jag hade förut och när jag gasade lite steg den motvilligt till 92. Verkar som kapaciteten på kylaren är perfekt, jag placerade den mitt i fronten framför kylaren utan styrningar så jag tror den mesta luften går runt den. Skulle det bli problem med tempen finns det en del att tjäna på en bättre placering.

Känns som den ligger riktigt gott på vägen, skall bli intressant att prova på Kullen på fredag! thumbs up
Jag har inga egna varvtider därifrån än men det skall bli kul att se hur den står sig.

Skönt att ha en dags marginal, nu skall jag se till att inte dra igång något stort projekt imorgon med bilen utan bara packa och göra klart. Har ett garage att spika på också, då är det lättare att hålla sig borta från bilen.

Dags att måla innertaket i nya garaget.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Uppladdningen för Kinnekulle började redan igår kväll när jag körde på ett rådjur. Stackarn flög ner i diket och var borta när jag hade fått stopp och backat tillbaka. Eftersökningen gick bra och han hittade djuret.
På bilen gick blinkers och varselljuset sönder, en ny buckla i skärmen och fronten lite snedare, inget annat syntes.
Imorse var hjälmen och handskarna inlåsta i BMW:n och nycklarna var försvunna, de dök upp efter en stund och när jag fått med mig det sista och skulle bege mig startade inte bilen. Efter lite felsökande märkte jag att jag hade lyckats att dra isär jordkabeln från sin ringkabelsko litegrann så det inte syntes men när jag drog i den lossade den så det var bara att fixa och åka!
Väl på plats så kördes det ett antal varv och sedan höll vänster bakhjul på att lossna. Jag hade dragit hjulmuttrarna för hårt och dragit sönder gängorna i muttrarna. Bara byta och åka vidare. Samtidigt byttes belägg bak till begagnade då de tagit slut fortare än jag räknat med. Vid slutet av dagen var bakbeläggen sopslut igen...

Totalt avverkades drygt 10 mil på banan eller ca 50 varv. En kompis åkte med och klockade några varv med sin mobil och någonstans kring 1:09 var de bättre av de varven. Jag är rätt säker på att jag körde fortare senare under dagen när jag fått justerat stötdämparna. Men jag är nöjd, under 1:10 ville jag komma, känns helt klart som att jag är på rätt spår och det känns som en mycket bra grund för vidareutveckling. Man kunde ju fuskat och skaffat sig en Honda och åkt fort direkt på kullen, men hur kul hade det vart?

Hur som helst är det fantastiskt roligt att spendera en dag på racerbanan och bara nöta, jag hinner glömma hur kul det är när jag inte kört sen förra säsongen!

Jag stod för dagens enda bogsering då bränslepumpen stannade helt resolut under senare delen av dagen. Vi fick liv i den med några elchocker direkt ifrån batteriet, vi körde pumpen både framlänges och baklänges. Sedan fungerade den hela vägen hem i varje fall.

Det var en kanondag, tyvärr blev det inte mycket bilder då jag antingen körde eller skruvade eller stod flaggvakt, och glömde kameran då jag spontant tog ett pass när bilen gått sönder.

Det var en blandning av s13, s14, Skyline, Sunny GTI-R, 350z. positivt, förr var det bara 200sx.

Någon skulle ju ha den skabbigaste bilen också. Jag kan ta det, för jag var långt ifrån långsammast.

På väg hemåt.

Vi får se om det dyker upp några actionbilder så lägger jag upp de också.

Första bilden jag hittat, tagen av Doktorn.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Då är förberedelserna inför nästa aktivitet klara, driftingträning på Anderstorp 18/8.

Bakre bromsbeläggen utbytta mot ruggigt bra saker, med ett sånt namn kan det ju bara vara fantastiskt!

Ett måste för liknande aktiviteter är ju något annat än öppen diff så jag tog tag i det häromdan.

Plockat fram det mesta som behövs, rätt skönt att ha en extra bil att plocka från så man inte behöver ta direkt från bilen.

Eftersom jag inte gjort något liknande innan och inte visste hur det skulle se ut när pinjong och kronhjul ligger rätt shimsade kollade jag först hur det såg ut med märkpasta på originalprylarna.

Flyttade över kronhjulet till nya diffen, gänglåsning och dragen med rätt moment enligt verkstadshandboken.

I samband med det mätte jag bägge diffarna och fick fram exakt samma mått till kronhjulets anliggningsyta, 116,5 mm åt ena hållet minns jag.

Jag satte shimsen samma som innan och det blev klockrent när jag kollade avtrycket igen.

Jag fick tips om att använda kylpasta för elektronik men det var lite väl kladdigt tycker jag, rekommenderas inte.

Allt på plats, bara på med locket.

Eftersom jag tänkt ta bort pumpen och kylaren till bakaxeln så byter jag också plats på de här kablarna.

De går till två termokontakter, en som sluter vid ca 130 grader och startar pumpen och en som sluter vid ca 180 grader och tänder en varningslampa i instrument panelen. Pumpen kopplar jag bort och får nu istället en signal om oljan passerar 130 grader och kan då lugna ner mig och tänka om angående oljekylningen... Jag vet inte om det är något man brukar göra men det kändes som en bra idé.

Har målat klart innertaket i nya verkstaden också, ska bara upp med massa armaturer och sen behöver jag inte jobba uppåt mer.

Sen höjde jag bilen bak 20 mm, det var krångligt att böka med både träklossar och domkraft när man skulle upp på lyften så jag tröttnade, nu blir det bara klossar.

Efter en liten provtur så kan jag konstatera att diffen verkar göra sitt jobb, inget bråkande om vilket hjul som skall driva längre. Känns att man får vänja sig vid det också, blir lite lurt bland annat vid gasuppsläpp när man accelererar och växlar när det svänger, man känner att diffen öppnar och man får nästan kompensera lite med ratten känns det som. Ändå har jag fixerat bussningarna bak. Undra hur det hade ålat sig annars...

Vi får se om jag orkar/hinner köra in diffen ikväll, köra 8:or i en halvtimme...

Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Diffen inkörd. Satt några ynglingar och hängde på stationen en bit bort och tittade förundrat när jag gjorde mina åttor...

Diffoljan bytt, efter inkörningen var det grå sörja jag hällde ur.

Fixat en liten oljeläcka i ventilkåpspackningen, bytte skruvar till sådana som går att skruva åt istället för de odugliga stjärnskruvar som sitter original.

Dragit 4 mm2 kabel från batteriet till bränslepumpen som jag styr med originalmatningen. Säkrade av med 15 A så länge och har med mig 20 A i bilen ifall den brinner. Borde den inte göra.

Fått upp belysningen i halva garaget.

Sedan det roliga! Köpte Addams stol här på forumet och har klämt i den nu ikväll.

Plockade fram donatorstolen som jag hade stående. Använder originalskenor till nya stolen.

Skenorna sitter på olika höjd, det inre vid kardantunneln sitter ungefär 30 mm högre också är det en besvärlig knöl under stolen som är där för att katalysatorn skall få plats.

Det är många som säger att stolen gärna vill hamna högt om man använder de skenorna så jag gjorde vad som gick för att få ner den. Därför är inre fästet delat.

Stolen hamnade kanon, frigången till taket med hjälm är samma som med gamla stolen trots att vinkeln är mycket mer upprätt och det finns möjlighet att bocka fästena lite för att få ner stolen någon cm till.

Ska prova hur det känns imorgon och göra lite justeringar efter jag provat köra lite mer. Det vart en liten provtur ikväll bara.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Hmm jag skulle också behöva göra några riktiga fästen för banåkarstolen... Najs jobb!

Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Ja nu har jag testat stolsfästena men inte som jag hade tänkt mig.

Började få lite kläm på sladdandet mot slutet av körningen och det började bli riktigt kul. Inga som helst haverier. Jag lägger upp en filmsnutt här när jag fått redigerat lite. Filen är 1 Gb nu. Jag sammanfattar lite mer när jag samlat mig.

När jag hade packat ihop och bytt till gatdäcken begav jag mig hemåt vid 20:45, ungefär en trekvart senare mellan Svenljunga och Kinna kom det en älg klapprande på vägen och jag hann bara nästan väja. Vägen kändes lurig och jag höll 80-90 för det kändes som typiskt ställe med risk för vilt.

Bild från Borås Tidning idag.

Länk till artikeln: (Klipp och klistra, jag får inte ordning på den. )
http://www.bt.se/nyheter/svenljunga/krockade-med-alg-fick-skarskador(2 . . . .

Ett 10cm långt och rätt djupt skärsår, lite småsår i ansiktet och på handen och glassplitter i ögonen var det enda som hände.

Fick åka ambulans till sjukhuset i Borås och lappa ihop och ligga kvar över natten för observation.
Det jag är mest chockad över är att det gått så förbannat bra! Änglavakt är nog rätta ordet. Det var inte min tur än.

När jag såg älgen väjde jag och kröp ner emot förardörren samtidigt som jag värjde mig med underarmen som blev skuren av vindrutan eller någon vass plåtkant när taket krullade ihop sig. Det är en rejäl vass spets rakt ner där man har huvudet normalt om jag minns rätt.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

WooOAH Tur att det gick så bra som det gjorde thumbs up

Hur gör du med bilen nu? Plocka delar o sätta i annan?

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

"- Det kunde gått mycket värre. Föraren måste ha hunnit ducka. Det var tur att bilisten körde en låg bil så älgen hamnade på taket."

Fyfan vilken smäll, skönt att det gick bra!

BMW 330i -05
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Tur att du klarade dig bra!

Göteborg
Här sen Aug 2005

OJ! Det var som fan Niklas! Himla skönt att det gick så bra i oturen ändå!

Krya på dig

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

oj! Krya på dig! thumbs up

Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Jag får kika efter något pågående projekt till salu som verkar rätt och bygga ihop, finns ju rätt många på pallbockar med mycket godis till. Nu har jag 2 kompletta och fungerande motorer med ytterligare en vevaxel som är ok och det är ju ett rätt bra utgångsläge när man skruvar s13.

Men jag får bygga klart garaget först. Hade bara halvförsäkring eftersom bilen bara är värd 10-15000:- enligt försäkringsbolagen...
och mitt i bygget har jag inte precis en hög med pengar liggande.

Bilen är faktiskt körbar. Hela motorrummet är intakt och hjulupphängningar har klarat sig så det är bara själva karossen som tagit stryk. Och karossen är helt sned, det är kraftiga bucklor över bakre hjulhusen och passningen vid bakluckan är lika bra som på en gammal engelsk bil.

Det är kul att det står som det står i artikeln om låg bil! Annars är ju en japansk -89 inte direkt optimal om man ska ut och krocka... Och trots sportig bil inte ett ord om streetrace.

Tack ska ni ha, jag ska nog bli fullt återställd inom kort, stelkrampsspruta och penicillin mot infektionsrisken och lite vila på det så ska det nog ordna sig!

Bjuder på lite mer bilder, fick hjälp av Kai att hämta hem bilen igår eftersom den stod utanför en bilverkstad i Kinna som inte hade någon inhägnad.

Takhöjden är ju dålig från början så det var allt tur att jag duckade, som värst var det över förarstolen.

Respekten för älgar har absolut inte minskat, har tänkt många gånger att man inte vill krocka med en sån och den kommer in i bilen. Änglavakt fick jag höra rätt många gånger på sjukhuset.

När jag öppnade ögonen efter smällen trodde jag att jag garanterat hade fått allvarliga skador bara det att jag inte kände av det. Var beredd på det värsta och letade runt och kände på huvudet, där rann det bara ytterst lite blod från tinningen och sedan hittade jag vad jag trodde var ett skrapsår på underarmen. Det var kolsvart. När jag sedan såg det inne på sjukhuset så såg det förjävligt ut, men ändå... Kände inget alls i rygg/nacke och inte ens ett märke efter bältet som troligtvis legat mitt på nyckelbenet eftersom jag lutade mig utåt.

Cab eller?

Det går bra att skoja om det (även menlös göteborgshumor) men jag kommer absolut att tänka på det resten av livet i olika situationer, som att jag faktiskt stört mig på att ljuset var lite halvdåligt. Det går garanterat igenom besiktningen utan några problem, men är/var inte direkt bra.

Att denna rutan gått, bucklan och passningen mellan bakskärm och dörr visar rätt tydligt att karossen vridit sig en hel del.

Det var en döskalle som kört bakom mig i flera mil som stannade bakom mig någon eller ett par minuter medans jag kände efter och kollade så jag kunde öppna dörren och så. Sedan åkte bilen bara vidare, ringde troligtvis bara 112 och vågade sig inte fram. Vad är det för människa??
Sedan kom det en kille i en 745 och hjälpte mig och ställde ut trianglar och frågade om bilen var körbar eftersom det fanns en grusväg som inte används 50 m längre fram. Jag visste att jag hade stängt av den med nyckeln så jag provade, motorn lät bra och jag lade i växeln och det var inga problem, bilen rullade som den ska och jag körde fram och svängde in på grusvägen och stannade.
Jag kände mig helt samlad hela tiden och har gjort det även efteråt. Det har bara sköljt över vågor av starka känslor emellanåt när jag funderat över det hela och vad som kunde eller nästan borde hänt. Är beredd på att det kommer komma mer nu i efterhand.

och här kommer även ett par bilder som jag ryckt ifrån eftersnackstråden för drifting-kvällsträningen på Anderstorp som var något av det roligaste jag gjort!

Foto: oskar Karlsson, TjofsMedia

Konstigt att en dag då man krockat med en älg och skrotat sin bil kan bli så fantastiskt bra, jag känner mig oerhört lyckligt lottad!

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Re:

Herrejävulen vilken smäll! Det verkar ha varit nära till mardrömsscenariot (iaf mitt) med älgen inne i bilen?

Själv har jag efter en liten men onödig smäll med en hare (jävla dumhare, spring för fan över vägen och stanna där, spring inte TILLBAKA?!) skaffat MER-försäkring, för nästa gång det händer nåt kan det vara värre.

Niklas Rosell skrev:
Det var en döskalle som kört bakom mig i flera mil som stannade bakom mig någon eller ett par minuter medans jag kände efter och kollade så jag kunde öppna dörren och så. Sedan åkte bilen bara vidare, ringde troligtvis bara 112 och vågade sig inte fram. Vad är det för människa??

Uppenbarligen en idiot. Tyvärr är det gott om såna, tur att det kom en vettig typ efter iaf ...

Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Va skönt att du klarade dig så pass bra. Som du själv har sagt så hade du verkligen änglavakt.
Att det bara var karrossen som tog stryk måste väl ändå vara ett tecken på att du ska bygga vidare på s13?

Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 200sx s13 -89 RIP
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (47499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande