Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hjulvinklar mätare
6792 besök totalt
Börje

Här sen Feb 2004
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej

Har någon sett och/eller har erfarenhet av denna tingest?
http://www.intercomp-racing.com/fr_alignment.htm
Undrar Börje

_________________
Börje Svedling
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Lite OT, men fortfarande mätarrelaterat. Någon som har ett tips på vart man kan köpa en däckstrycksmätare som visar bra värden? Inget skit från mekonomen el dyl alltså.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8305



Erik (fd Mooseman) skrev:
Någon som har ett tips på vart man kan köpa en däckstrycksmätare som visar bra värden? Inget skit från mekonomen el dyl alltså.


Jag har köpt "skit" från Biltema (jättebilligt) och min erfarenhet, med däckstryksmätare, är att de uppgivna mätvärdenas exakthet inte spelar så stor roll. Huvudsaken är att mäatren visar samma. Mao, huruvida det faktiskt är 2.15 eller ej spelar ingen större roll så länge mätaren visar högre/lägre tryck efter påfyllning/tömning. För det är hur det känns på vägen som avgör om det skall vara mer eller mindre ändå...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



BTG skrev:
Jag har köpt "skit" från Biltema (jättebilligt) och min erfarenhet, med däckstryksmätare, är att de uppgivna mätvärdenas exakthet inte spelar så stor roll. Huvudsaken är att mäatren visar samma. Mao, huruvida det faktiskt är 2.15 eller ej spelar ingen större roll så länge mätaren visar högre/lägre tryck efter påfyllning/tömning. För det är hur det känns på vägen som avgör om det skall vara mer eller mindre ändå...



Fungerar jättebra ända tills mätaren går sönder och du måste byta ut den, då är det lätt att det blir en och annan svordom när man skall försöka översätta märvärden mellan de två mätarna när bara en fungerar...

Men så otroligt fel mäter de väl inte?

_________________
Karl Brag
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



PCR skrev:
BTG skrev:
Jag har köpt "skit" från Biltema (jättebilligt) och min erfarenhet, med däckstryksmätare, är att de uppgivna mätvärdenas exakthet inte spelar så stor roll. Huvudsaken är att mäatren visar samma. Mao, huruvida det faktiskt är 2.15 eller ej spelar ingen större roll så länge mätaren visar högre/lägre tryck efter påfyllning/tömning. För det är hur det känns på vägen som avgör om det skall vara mer eller mindre ändå...



Fungerar jättebra ända tills mätaren går sönder och du måste byta ut den, då är det lätt att det blir en och annan svordom när man skall försöka översätta märvärden mellan de två mätarna när bara en fungerar...

Men så otroligt fel mäter de väl inte?


Köp två stycken billiga Biltemamätare och kolla båda mot däckstrycket. Den skillnaden som finns, om det nu är någon kan man ju skriva ner.

Har själv Biltemas och de funkar kanon tycker jag!

Ha det!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Köper det mesta från Intercomp som har tillräcklig precision och repeterbarhet till ett vettigt pris. Tex den digitala tryckmätaren är guld. Vet inte hur många analoga "mätare" jag fått kalibrera efter varje transport... De ändrar sig hela tiden och blir med ålder slitna. Nu är jag inne på min fjärde säsong med Intrecomps digitala och den är fortfarande precis och noggrann. Det mest irriterande med skräp-prylar är att de alltid går sönder på race, och då är det lördag eller söndag någonstand i europa och det går inte köpa en ny...

Börje, jag vet inte riktigt vilken av prylarna du menar, jag få upp en lång lista på en massa IC-prylar. Specificera vilken du menar så kan jag eventuellt berätta vad jag tycker om min.

/Jonas Jarlmark
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8305



964c2 skrev:
Har själv Biltemas och de funkar kanon tycker jag!
Ha det!
/Björn


Jepp, det är min uppfattning också.
För det framgick nog inte..

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Jag har en mätare från biltema. Började undra hur den mådde när man fick
olika resultat vid samma mättillfälle. Har nu köpt två nya av annat fabrikat
och pris. De funkar mycket bättre.

_________________


Jan Nagy
Citera
Börje

Här sen Feb 2004
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej igen

Det jag funderar på är mätaren för Camber och Caster., Finns både digital
och en variant men 'vattenpas'

/Börje

_________________
Börje Svedling
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Den digitala med magnetisk baksida har jag använt ca. fyra år. Fungerar mycket bra till camber om man gör en båge med en yta att fästa magneten på som passar de fälgar man har. Den största fördelen är att man enkelt kan justera och mäta samtidigt genom att först mäta och notera vinkeln, säg -2,1 grader. Sedan hissar man upp bilen plockar av hjulen och fäster magneten mot bromsskivan. Där kanske vi nu får -5,6 eftersom den är upphissad och lutar som tornet i pisa. Säg att vi egentligen vill ha -3,0 när allt är klart, dvs -0,9 grader till. Då justerar man tills mätaren visar -6,5 (-0,9 mer). monterar på hjulet och släpper ner bilen igen. Kontrollmäter man är det sällan det inte blir -3,0.

Vattenpassvarianten har sisådär precision eftersom den täcker ett ganska stort område på ganska korta libeller, dessutom är risken stor att de går sönder när den fumlige mekanikern är framme och slänger mätaren i marken.

Min digitala har fungerat klockrent i fyra år (med en del fummel) och behöver kalibreras någon gång vart tredje race (står ofta rätt, men det är lika bra... tar ca 1 minut).

om du vill köpa en kan du beställa den genom mig. Jag lägger inte på något utöver transport, tull (USA) och moms och jag har bra grund-priser hos Intercomp eftersom jag är den i Sverige som beställt i särklass mest utrustning därifrån (mer än importören). Oftast kan jag ha grejerna i Sverige till samma pris som en storsäljare som DemonTweeks håller i England, utan transport.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13179

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Börje skrev:
Hej igen

Det jag funderar på är mätaren för Camber och Caster., Finns både digital
och en variant men 'vattenpas'

/Börje


En sniklösning som jag använder mig av. Funkar helt ok för mina behov.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3976&highlight=vinkelgrunka . . . .


_________________

Rice and shine
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hjulvinklar mätare
6792 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande